Gjest LoisLane Skrevet 14. mars 2006 #1 Skrevet 14. mars 2006 Tror det har vært en lignende tråd her en gang før, men her kommer jo stadig til nye brukere. Hvilken bok likte du best da du var liten?
Anglofil Skrevet 14. mars 2006 #2 Skrevet 14. mars 2006 (endret) Hmm, jeg var veldig glad i "Andemor på tur" da jeg var liten og "Bjeffehund og spøkelset". Husker det var en serie med flere bøker, hvor de samme karakterene gikk igjen. Ellers hadde jeg disse "Verdens vakreste eventyr"-bøkene, som jeg eller mine foreldre leste og leste til de ble utslitt. Har alle de nevnte bøkene faktisk enda. Ellers vil jeg jo nevne "Mathilda" av Roald Dahl og "Kabalmysteriet" av Jostein Gaarder. Mvh Yvonne Endret 14. mars 2006 av yvonne
Arkana Skrevet 14. mars 2006 #4 Skrevet 14. mars 2006 Det er umulig å plukke ut bare én, jeg har slukt bøker siden jeg var 4, men Roald Dahls bøker skiller seg vel likevel ut som favorittene, tror jeg har lest alle bøkene hans. Ellers husker jeg godt at jeg likte en dansk bokserie om en jente som het Puk og bodde på internatskole. Andre favoritter var f.eks. Alice i Eventyrland, Den Lange Veien Hjem-serien, Jernbanebarna, Den Lille Prinsen og Den Lille Vampyren-bøkene.
Champagnepiken Skrevet 14. mars 2006 #5 Skrevet 14. mars 2006 Sommeren da jeg var tre år, leste mamma samtlige av Anne Cath. Vestlys bøker for meg. Det gjorde et uutslettelig inntrykk på meg, jeg husker f.eks. fortsatt Stoccafisso. Skrev også særemne om Vestly på videregående. Ellers husker jeg veldig godt "Agnes Cecilia - en selsom historie" og "Hugo og Josefin". Og "Mio, min Mio", for den var så skummel at jeg ikke turte lese om "en klo av jern" og "et hjerte av stein" hvis det ikke var voksne i samme rommet.
Gjest Gjesta Skrevet 14. mars 2006 #6 Skrevet 14. mars 2006 (endret) Vanskelig å plukke ut noen, jeg har alltid elsket bøker og har slukt alt som Anne Cath. Vestly, Astrid Lindgren og Roald Dahl har skrevet. Videre husket jeg at jeg var hektet på serien om Huset på prærien, Sigøynerjenta Katitzi, Anne fra Bjørkely og Silkesvarten. Veien til Agra, Onkel Toms hytte, Robinson Crusoe og bøkene om Huckleberry Finn. I dag har jeg stor glede av å lese disse bøkene for mine egne barn Endret 14. mars 2006 av Marillia
Gjest Markus i Oslo Skrevet 14. mars 2006 #7 Skrevet 14. mars 2006 Charlie og sjokoladefabrikken, Danny og den store fasanjakten, Tom Sawyer og Huckleberry Finn. Ihvertfall hvis du mener de bøkene jeg leste selv. Å bli lest for husker jeg best bøkene om Knerten, jeg levde meg visst veldig inn i pinneverdenen.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 14. mars 2006 #8 Skrevet 14. mars 2006 Ronja Røverdatter leste jeg x antall ganger, ellers elsket jeg bl.a Narnia-bøkene. Skrev en liste en gang over bøker jeg må lese for Vendelin, den må jeg prøve å finne igjen.
Gjest Meg Skrevet 14. mars 2006 #9 Skrevet 14. mars 2006 En bok jeg husker som absolutt favoritt, er "Vesketrollet" Ellers er det "Mio min Mio" "Barna i bakkebygrenda" og "Lotta" bøkene som rangerer høyt.
Cata Skrevet 14. mars 2006 #10 Skrevet 14. mars 2006 Hmm, hvor liten er "liten"? Tror jeg var 9 da jeg kom over en bok som het "Katt med ni liv" på skolebiblioteket. Husker ikke forfatter, men til tross for at boka var på nynorsk tror jeg jeg leste den 3 ganger før låneperioden gikk ut.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2006 #11 Skrevet 14. mars 2006 "Marens lille ugle" - da jeg var liten "1001 natt" - da jeg var litt mindre liten (ca 10) Og som voksen likte jeg veldig godt en bok som heter "Under morelltreet".
Plonk Skrevet 14. mars 2006 #12 Skrevet 14. mars 2006 Jeg leste SINNSYKT masse bøker da jeg var liten. Skikkelig bokorm, slepte med meg blytunge bøker fra bokbussen hver fjortende dag... Husker særlig en bok som het Fresi Fantastika som jeg var veldig fascinert av, i en sånn grad at jeg lurer på om jeg må spore den opp igjen for å se om den var sånn jeg husker. Husker ikke så veldig mye, men noen ting sitter limt i minnet. Og så Løven, heksa og klesskapet, som jeg ikke visste noe om da jeg snublet over den, og ble frelst. Men resten av Narniabøkene er bare ikke like gode som den.. Hobbiten var jeg ikke stor da jeg leste heller. Glassblåserens barn var også en favoritt, og Agnes Cecilia og Skyggen over steinbenken. Mye drama i disse bøkene når jeg ser listen min! Litt dystre og eventyraktige alle sammen..!
Theka Skrevet 14. mars 2006 #13 Skrevet 14. mars 2006 Likte veldig godt Charlie og Sjokoladefarikken, SVK og Alice i Eventyrland jeg
Peony Skrevet 14. mars 2006 #14 Skrevet 14. mars 2006 Jeg husker godt "Syv små australiere" av Ethel Turner!
-Fisken- Skrevet 14. mars 2006 #15 Skrevet 14. mars 2006 Gubben og katten Alle Anne Cat. Vestly-bøkene Alle Astrid Lindgren-bøkene Den vesle vampyren
-Fisken- Skrevet 14. mars 2006 #16 Skrevet 14. mars 2006 Gubben og katten Alle Anne Cat. Vestly-bøkene Alle Astrid Lindgren-bøkene Den vesle vampyren ← (Gubben og Katten er jeg forøvring fortsatt fan av )
Amanlis Skrevet 14. mars 2006 #17 Skrevet 14. mars 2006 Serien om Aurora av Anne Cath. Vestly Jorda rundt med Elisabeth og Martin
Gjest gjesta Skrevet 14. mars 2006 #18 Skrevet 14. mars 2006 (endret) Mio min Mio av Astrid Lindgren elsket jeg som barn. Og nå (Sikkert fordi faren min døde da jeg var veldig liten) Ellers så elsket (og elsker) jeg bøker. Likte ikke at jeg bare fikk låne 10 stk av gangen da jeg var en jentunge. Mine barn elsket Knerten-bøkene. Og så leste jeg alle bøkene høyt om den vesle vampyren (over 10 stk.) Albert Åberg og Ludde-bøkene når de var mindre. Endret 14. mars 2006 av Persille
Gjest gjest1 Skrevet 14. mars 2006 #19 Skrevet 14. mars 2006 (endret) Jeg hadde en favorittbok når jeg var liten som het "Katrine". Finner den dessverre ikke igjen, en gammel bok som jeg arvet av mamma. Det var et tegnet bilde av en jente og en schäferhund utenpå så vidt jeg husker. Faren til Katrine tror jeg var en politimann. Edit: Jeg søkte litt på nettet og fant ut at boken het "Politimesterens Katrine", skrevet av Gunvor Fossum, og den ble utgitt i 1929. Endret 14. mars 2006 av Rosin
Gjest Gjesta Skrevet 15. mars 2006 #20 Skrevet 15. mars 2006 De bøkene jeg likte best og som ble lest mange ganger: Den vesle vampyren Frendeløs (handlet om den foreldreløse gutten Remi) Maria Gripe sine bøker Torill T. Hauger sine bøker Den lange veien hjem - bøkene Roald Dahl sine bøker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå