AnonymBruker Skrevet 7. mai #61 Del Skrevet 7. mai Maleficenta skrev (20 minutter siden): Wow så perfekt du er.... Gud bedre så klein du er når man ser alle svarene du presterer å lire av deg rundt om kring. Er du så flau over å gi ultraprosessert mat til barna dine, at du er nødt til å angripe de som faktisk prioriterer tiden sin på å lage mat fra bunnen av? Vedkommende er faktisk ikke engang nedlatende mot de som gir UP, vedkommende uttaler bare at det er uheldig å gi det til spedbarn, når vi allerede vet hvor skadelig det er for voksne. Vedkommende poengterer til og med at man bør informere folk på en ordentlig måte! Du burde virkelig gå i deg selv og tenke over hva du faktisk driver med. Anonymkode: 42d75...804 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #62 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg tror mange syns det er synd at når det er snakk om babymat så er det, middagsglass, grøtposer, smoothieposer og baby-«snacks» som gjelder. Det begynner å bli ganske mange indikasjoner på at det ikke er heldig med så mye ultraprosessert mat vi spiser i dag, og da virker det ekstra ille å gi dette til de aller minste som er så sårbare. men det er jo vanskelig å se om man ikke setter seg veldig inn i det - ja, smoothie inneholder kun økologisk frukt - men den er så kokt ned at omtrent alt annet enn sukkeret forsvinner. Nei, babygrøtpulver er ikke tilsatt sukker, men hveten er nedbrutt slik at den i praksis er sukker. Men dette må jo formidles på en ordentlig måte selvfølgelig, om man vil opplyse andre. Jeg vekger alltid råvare til barnet når jeg kan. På farten har jeg med hjemmebakt brød med nøttesmør i staver, bananpannekaker eller eggerøre i skiver, hjemmelaget frukt/grønnsaksmos fra fryseren, kjøleskapsgrøt, fiskekaker i staver. Tenker ikke på type måltid men prøver å gi så mange næringsrike måltider som mulig - middagsmat har jo typisk mye mer næring enn brød eller grøt. Anonymkode: 32613...f22 Dessverre er det umulig å lage en hjemmelaget grøt som inneholder 10 mg jern per 100 gram. Når man har en liten en som bare spiser noen få skjeer og de skal ha 8 mg jern per dag, så sier det seg selv at det blir ganske umulig hvis man spesielt ikke velger industrifremstilt grøt. Uansett om man bruker jernrike korntyper og legger til C-vitaminkilde og blander inn en eggeplomme blir det ikke så mye jern. Jeg lagde pga det blodpudding (uten salt og rosiner) som jeg moser som en grøt og blander inn morsmelk. Det ble 18 mg jern per 100 gram. Problemet er bare at baby vil ikke spise det 🤣 Anonymkode: 73ff7...b2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #63 Del Skrevet 7. mai Jeg husker ikke helt alder på barnet, men det var før det begynte med ordinære middager, de fikk most middag med lite klumper. Jeg tok ofte med: * Havregrøt med bær. Det er ikke alltid like enkelt å få mat varmet opp på farta. * Potetmos eller kålrotstappe (eller en miks av disse), og varierte med å mikse inn gulrot, brokkoli og erter, samt revet kyllingfilet (som pulled kjøtt av noe slag, med tilpasset store/små biter) eller fisk. * Kokt egg eller eggerøre. * Koke grønnsaker og/eller kjøtt, som en grønnsaksbowl. * Pytt i panne. Putt i hva du vil! Alt dette kan spises både varmt og kaldt/romtemperert. Går an å bruke en liten mattermos/termokopp for å holde lunk i maten, om ønskelig. Ikke fan av å ordne mat/middag på forhånd? Middagsglass kan spises både varmt og kaldt/romtemperert. Anonymkode: 06537...184 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #64 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Dessverre er det umulig å lage en hjemmelaget grøt som inneholder 10 mg jern per 100 gram. Når man har en liten en som bare spiser noen få skjeer og de skal ha 8 mg jern per dag, så sier det seg selv at det blir ganske umulig hvis man spesielt ikke velger industrifremstilt grøt. Uansett om man bruker jernrike korntyper og legger til C-vitaminkilde og blander inn en eggeplomme blir det ikke så mye jern. Jeg lagde pga det blodpudding (uten salt og rosiner) som jeg moser som en grøt og blander inn morsmelk. Det ble 18 mg jern per 100 gram. Problemet er bare at baby vil ikke spise det 🤣 Anonymkode: 73ff7...b2a Helt enig! Det er derfor det er så synd at det har blitt en sånn greie at babyer kun skal ha grøt, mos og middag på klemmepose eller glass. Det må jo bety at noe ikke er helt riktig om vi ikke klarer å gi babyene våre riktig ernæring om ikke det er industrifremstilt liksom. Men jeg syns du er på rett spor - gi barna en kjøttbit å sutte på, innmat og kraft om man får det til. Og gjør hvert måltid så næringsrikt som mulig, ikke tenk at man skal ha grøt/brød til frokost eller kveldsmat. Anonymkode: 32613...f22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #65 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvis vi er et sted uten tilgang til noe restaurant eller kafé, kan man da gi brødskive og litt frukt til middag de gangene det er "krise"? Sikkert veldig dumt spørsmål, men jeg er så redd for å gjøre noe feil. Anonymkode: 5edae...4dc Har du tilgang til varmt vann så kan du utmerket godt varme middagsglass i vannbad. De fleste steder har og mikroovn til utlån i slike situasjoner. Anonymkode: 99bcc...26d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 7. mai #66 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Helt enig! Det er derfor det er så synd at det har blitt en sånn greie at babyer kun skal ha grøt, mos og middag på klemmepose eller glass. Det må jo bety at noe ikke er helt riktig om vi ikke klarer å gi babyene våre riktig ernæring om ikke det er industrifremstilt liksom. Men jeg syns du er på rett spor - gi barna en kjøttbit å sutte på, innmat og kraft om man får det til. Og gjør hvert måltid så næringsrikt som mulig, ikke tenk at man skal ha grøt/brød til frokost eller kveldsmat. Anonymkode: 32613...f22 Det er snakk om ute på farten her.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #67 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg tror mange syns det er synd at når det er snakk om babymat så er det, middagsglass, grøtposer, smoothieposer og baby-«snacks» som gjelder. Det begynner å bli ganske mange indikasjoner på at det ikke er heldig med så mye ultraprosessert mat vi spiser i dag, og da virker det ekstra ille å gi dette til de aller minste som er så sårbare. men det er jo vanskelig å se om man ikke setter seg veldig inn i det - ja, smoothie inneholder kun økologisk frukt - men den er så kokt ned at omtrent alt annet enn sukkeret forsvinner. Nei, babygrøtpulver er ikke tilsatt sukker, men hveten er nedbrutt slik at den i praksis er sukker. Men dette må jo formidles på en ordentlig måte selvfølgelig, om man vil opplyse andre. Jeg vekger alltid råvare til barnet når jeg kan. På farten har jeg med hjemmebakt brød med nøttesmør i staver, bananpannekaker eller eggerøre i skiver, hjemmelaget frukt/grønnsaksmos fra fryseren, kjøleskapsgrøt, fiskekaker i staver. Tenker ikke på type måltid men prøver å gi så mange næringsrike måltider som mulig - middagsmat har jo typisk mye mer næring enn brød eller grøt. Anonymkode: 32613...f22 Hvilke fiskekaker bruker du? Syns de inneholder veldig mye salt, med mindre du lager selv? Anonymkode: 5edae...4dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amy71 Skrevet 7. mai #68 Del Skrevet 7. mai Mine spiste romtempererte middagsglass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #69 Del Skrevet 7. mai Maleficenta skrev (58 minutter siden): Det er snakk om ute på farten her.... Jeg skrev mine forslag i innlegg #56. Har du noen forslag selv eller er du bare her for å kritisere andre? Anonymkode: 32613...f22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #70 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hvilke fiskekaker bruker du? Syns de inneholder veldig mye salt, med mindre du lager selv? Anonymkode: 5edae...4dc Laget selv da han var baby - en batch holdt veldig lenge i fryseren til en liten en. Nå er han over to år, kjøper på lokal fiskebutikk. Anonymkode: 32613...f22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #71 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 17.25): Hei. Jeg lurer veldig på hva folk gjør når det kommer til middag og sånn på farten med baby på rundt 8 mnd? Vår baby spiser enten middagsglass eller det vi spiser om det kan tilpasses, men det avhenger jo av at vi er hjemme til middagstid. Så hva gjør dere med middag hvis dere er på farten? Hva gir dere? Føler meg litt fanget hjemme og vil mer ut med baby. Dagene er somregel slik: 08: MME 09 - 10: Grøt eller annen fast føde. 13: MME 15:30 - 16: Middag 18 - 18:30 Grøt 19 - 19:30: Det hun vil ha av MME Anonymkode: 5edae...4dc Har alltid med meg skål, skje, grøt og varmt vann på termos. Så spiser han der vi er. Middagsglass kan varmes i en skål med varmt vann. Har hendt jeg spør om å få dette på restauranter/kafé og de ordner det. Anonymkode: 4fa81...f4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #72 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (20 timer siden): Så barnet får ultraprosessert MME, grøt og middagsglass. Yikes… Anonymkode: 42d75...804 Grøt kan bestå av kvernet havregryn, middagsglass er ofte lettest å begynne med i starten. Min nummer to nektet hjemmelaget, most middag. Nummer tre elsker hjemmelaget. Barn er forskjellige og alle overlever noen slike middagsglass for en periode. MME er kjent for å være ganske bra, enkelte har ikke noe annet valg. Selv om noen sier klemmeposer med fruktmos, betyr det ikke de som er kjøpt. Man får kjøpt poser selv og fylt på med frukt og bær som man moser selv. Men du som er så opptatt av slikt du blir vel sur om dette også er kjøpt på butikk pga sprøyting av diverse? Anonymkode: 4fa81...f4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #73 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dessverre er det umulig å lage en hjemmelaget grøt som inneholder 10 mg jern per 100 gram. Når man har en liten en som bare spiser noen få skjeer og de skal ha 8 mg jern per dag, så sier det seg selv at det blir ganske umulig hvis man spesielt ikke velger industrifremstilt grøt. Uansett om man bruker jernrike korntyper og legger til C-vitaminkilde og blander inn en eggeplomme blir det ikke så mye jern. Jeg lagde pga det blodpudding (uten salt og rosiner) som jeg moser som en grøt og blander inn morsmelk. Det ble 18 mg jern per 100 gram. Problemet er bare at baby vil ikke spise det 🤣 Anonymkode: 73ff7...b2a Trodde det kunne bli gjort ganske bra av å kverne havregryn, legge i kokt vann en times tid? Hva med anglemark sin babygrøt, er den like ille som nestle? Anonymkode: 4fa81...f4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #74 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (46 minutter siden): MME er kjent for å være ganske bra, Nei, det er det jo ikke… Anonymkode: 42d75...804 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 7. mai #75 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Nei, det er det jo ikke… Anonymkode: 42d75...804 Hæ? Det er ikke kjent for å være dårlig heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #76 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det er det jo ikke… Anonymkode: 42d75...804 Hva tenker du er alternativet, da, når mor ikke kan amme? Kanskje man skal gjeninnføre «amme» som arbeidsstilling? Anonymkode: ab9d2...c1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 7. mai #77 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Gud bedre så klein du er når man ser alle svarene du presterer å lire av deg rundt om kring. Er du så flau over å gi ultraprosessert mat til barna dine, at du er nødt til å angripe de som faktisk prioriterer tiden sin på å lage mat fra bunnen av? Vedkommende er faktisk ikke engang nedlatende mot de som gir UP, vedkommende uttaler bare at det er uheldig å gi det til spedbarn, når vi allerede vet hvor skadelig det er for voksne. Vedkommende poengterer til og med at man bør informere folk på en ordentlig måte! Du burde virkelig gå i deg selv og tenke over hva du faktisk driver med. Anonymkode: 42d75...804 Noen har jobb og sitter ikke hjemme og er husmor som har tid til å stå å lage mat i flere timer hver dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #78 Del Skrevet 7. mai Tips: de dagene dere har babyvennlig middag går det an å fryse ned i babyporsjoner og ta opp de dagene dere ikke har babyvennlig mat. Mange som gjør sånt med typisk babymat, men funker helt fint med vanlig trygg mat for babyer😊 Anonymkode: 36d0a...9de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #79 Del Skrevet 7. mai Maleficenta skrev (1 time siden): Hæ? Det er ikke kjent for å være dårlig heller Det er det så absolutt. Det er så UP som det går an. AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hva tenker du er alternativet, da, når mor ikke kan amme? Kanskje man skal gjeninnføre «amme» som arbeidsstilling? Anonymkode: ab9d2...c1e Det er ikke noe reelt alternativ. Det betyr ikke at MME ikke er UP, og at det ikke er dårlig. Det er forskjell på kausalitet og korrelasjon. Om man er nødt til å bruke MME, så bør man virkelig tilstrebe å styre unna babygrøt og middagsglass. Maleficenta skrev (48 minutter siden): Noen har jobb og sitter ikke hjemme og er husmor som har tid til å stå å lage mat i flere timer hver dag Men KG har du tid til å sitte på? Du kan lage middag for to uker til et spedbarn på en times tid. Anonymkode: 42d75...804 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #80 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg tror mange syns det er synd at når det er snakk om babymat så er det, middagsglass, grøtposer, smoothieposer og baby-«snacks» som gjelder. Det begynner å bli ganske mange indikasjoner på at det ikke er heldig med så mye ultraprosessert mat vi spiser i dag, og da virker det ekstra ille å gi dette til de aller minste som er så sårbare. men det er jo vanskelig å se om man ikke setter seg veldig inn i det - ja, smoothie inneholder kun økologisk frukt - men den er så kokt ned at omtrent alt annet enn sukkeret forsvinner. Nei, babygrøtpulver er ikke tilsatt sukker, men hveten er nedbrutt slik at den i praksis er sukker. Men dette må jo formidles på en ordentlig måte selvfølgelig, om man vil opplyse andre. Jeg vekger alltid råvare til barnet når jeg kan. På farten har jeg med hjemmebakt brød med nøttesmør i staver, bananpannekaker eller eggerøre i skiver, hjemmelaget frukt/grønnsaksmos fra fryseren, kjøleskapsgrøt, fiskekaker i staver. Tenker ikke på type måltid men prøver å gi så mange næringsrike måltider som mulig - middagsmat har jo typisk mye mer næring enn brød eller grøt. Anonymkode: 32613...f22 Det finnes jo en mellomting også. Jeg lagde store porsjoner med middagsmat som jeg frøs ned og varmet i mikroen, men det var ikke like praktisk når jeg var på farten, og ikke alltid hadde mikro eller annen lettvindt måte å varme opp på (vannbad tar tid!). Da ble det lett kjøpegrøt og/eller grøtposer i tillegg til en banan eller lignende (før baby klarte å tygge ordentlig), ser ikke problemet med det. Det er mye hysteri rundt ultraprosessert mat, selv om jeg forsåvidt er enig i at det er bra å lage mat fra bunnen, basert på rene råvarer. Men det betyr absolutt ikke at det er krise å gi barna kjøpegrøt og middagsglass. Slutt med denne shamingen! Anonymkode: 939e2...b17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå