Gå til innhold

Dere som fikk komplikasjoner i svangerskapet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning, for mye fostervann eller lignende, hvilken uke begynte symptomene å melde seg? Og når ble barnet født?

Anonymkode: 689d2...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vet ikke om mitt tilfelle gjelder dette temaet, men jeg fikk svangerskapsforgiftning etter fødsel og jeg fødte da jeg var 41+5. Ingen symptomer i svangerskapet annet enn litt forhøyet blodtrykk på siste svangerskapstime. Ingen risikofaktorer, første svangerskap

Anonymkode: 64e4a...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning, for mye fostervann eller lignende, hvilken uke begynte symptomene å melde seg? Og når ble barnet født?

I første svangerskap fikk jeg påvist svangersksdiabetes og forgiftning. Diabetesen mener jeg var rundt uke 28, og forgiftningen husker jeg ikke.. Symptomene på forgiftning kom vel mellom uke 29 - 31 mener jeg å huske. Er 18 år siden. Men var noe etter diabetesen. Ble lagt inn på sykehuset pga forgiftning når jeg var 36+2 og ble satt i gang da jeg var 36+6 og fødte dagen etter akkurat 37 uker. 

Anonymkode: 5d1a9...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk påvist svangerskapsdiabetes ca uke 23, ble født uke 32. Hadde forøvrig ingen sammenheng. 

Anonymkode: e3860...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blodtrykket begynte vel å bli høyere i uke 28 mener jeg på. Begynte på blodtrykksmedisin i slutten av uke 33 og fikk da også min første positive stix for protein, ble innlagt 34+0 pga for dårlig effekt på blodtrykksmedisin og vedvarende utslag på stiks som gav diagnosen svangerskapsforgiftning. 34+6 ble det hastesnitt pga hypertensiv krise tross høy dose blodtrykksmedisin. 

Anonymkode: 78958...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg vet ikke om mitt tilfelle gjelder dette temaet, men jeg fikk svangerskapsforgiftning etter fødsel og jeg fødte da jeg var 41+5. Ingen symptomer i svangerskapet annet enn litt forhøyet blodtrykk på siste svangerskapstime. Ingen risikofaktorer, første svangerskap

Oi, det var jeg ikke kalt over at gikk an, hva skyldes det? 

Trodde svangerskapsforgiftning nettopp kun var noe man kunne få i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Trodde svangerskapsforgiftning nettopp kun var noe man kunne få i svangerskapet.

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/komplikasjoner-i-svangerskapet/hellp-syndrom

Det er stor risikofaktor i land hvor gravide ikke får så god oppfølging etter fødsel. De oppdaget det på barsel og vi måtte bli der i 5 dager grunnet at jeg måtte behandles for det. Jeg måtte også følges opp av fastlege etter at vi fikk dra hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Man kan i prinsippet få preeklampsi frem til renselsen er over, så 6 uker etter fødsel, men det er størst risiko den første uken etter fødsel. Det har med at det fortsatt er rester i livmora som kroppen til mor kan reagere på.

Anonymkode: 78958...64c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde svangerskapsdiabetes og lite fostervann. Jeg la ikke merke til noen symptomer. De ble oppdaget på kontroll. Diabetesen gjennom glukeosebelastningstest.. Lite fostervann ble oppdaget på vekstkontroll (ultralyd) pga diabetesen. Men det viste seg også på symfyse-fundusmålet som gikk ned. Husker ikke hvilke uker dette var, men det med fostervannet var rundt uke 32-34. Glukosebelastningstest tar man rundt uke 20-24? Husker ikke helt. 

Anonymkode: ba5e8...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Symptomer på svangerskapsforgiftning uke 29; høyt blodtrykk, utslag på urintest, ødem i bena og avflatet magemål. 
Ble fulgt opp svært tett i to uker, lagt inn på sykehuset uke 31.

Igangsatt fødsel uke 35 (innlagt i 4 uker). Baby ble estimert til å være 20% under snittet, var 40% under snittet. 
(Hadde vekst-estimering ultralyd en gang i uken fra uke 29 til 35) 

Anonymkode: 7074c...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...