AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Heisann! Jeg har ei venninne som har veldig dårlig økonomi og som sliter med å få ting til å gå rundt. Jeg selv sitter bedre i det. Siste året har det vært flere hendelser der jeg har lagt ut for noe hun skal kjøpe eller som vi skal spleise på, der jeg aldri har fått tilbake penger. Tenkte de første par gangene at hun sikkert glemte det og at jeg kan bare la det gå, men nå føler jeg nesten at hun gjør det med vilje. Grunnen til at jeg begynte å tenke at det var med vilje er fordi en gang skulle vi spleise på babyshower-gave til en felles venninne. Da den skulle betales sa hun at hun hadde lagt igjen kortet hjemme så hun ikke skulle bruke penger og sa hun skulle vippe senere, så jeg la ut. Greit nok, men så gikk vi forbi en parfyme-butikk og hun kom på at hun hadde lovet mannen at hun skulle kjøpe deodorant til hans mens vi var på senteret. Hun hadde jo ikke med kortet, så hun spurte da om jeg kunne legge ut også skulle hun vippe med en gang. Da tok hun opp mobilen og vipset med en gang prisen på deodoranten, men pengene for gaven vi skulle spleise på så jeg aldri noe til. Nå i helgen skulle vi i bursdags-middag til ei venninne på restaurant/utested (hun bor et stykke unna så ble en tur med overnatting). På vei dit snakket hun mye om hvor lite penger hun hadde, at hun måtte spør sin far om lommepenger og at hun måtte bestille det billigste fra menyen osv. Jeg sa hun kunne låne penger av meg om hun trengte. Da sa hun bare kort at «nei, jeg liker ikke å låne penger». Men da vi var ute å spiste bestilte hun biff (dyrt), og etterpå sa hun at «jeg tror du må betale for meg, jeg har ikke nok penger på kortet». Så jeg gjor det, fortalte prisen dagen etter, hvor hun bare sa «okei». Hun sa aldri noe om at hun skal vippes meg senere eller noe, så basert på tidligere erfaringer så tror jeg nok at jeg kan se langt etter de pengene… Skal så klart aldri låne mer penger til henne fra nå, men hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Bare latt det gå siden hun sliter økonomisk og jeg klarer meg veldig fint? Eller mast til hun betaler tilbake? Er snakk om rundt 1500 kr totalt. Anonymkode: 7b019...407 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skal så klart aldri låne mer penger til henne fra nå, men hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Bare latt det gå siden hun sliter økonomisk og jeg klarer meg veldig fint? Eller mast til hun betaler tilbake? Er snakk om rundt 1500 kr totalt. Anonymkode: 7b019...407 Bedt om å få tilbake det hun skylder. Hun utnytter deg. Anonymkode: 36501...794 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden Send Vipps-krav pluss en melding om at du ikke har råd til å spandere, samt at hun skylder deg penger fra flere anledninger. Hadde ikke giddet å være venninne med noen som utnytter meg økonomisk. Anonymkode: 42eee...558 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Hadde sendt henne en melding eller et vippskrav. Hvor mye vil du mase? Såpass at hun begynner å unngå deg? Det må du vurdere selv… Anonymkode: e8255...dde 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden Rent praktisk burde du jo ha tatt det der og da. Ta eksempelet med gaven. Hun vippser deg for en ting, du minner henne på «du må også vippse x kroner for gaven» Om det ikke hjelper å minne henne (rimelig umiddelbart) på å vippse så bør du bare sende et krav. I tilfellet med hotellet forstår jeg ikke helt hvorfor du tilbad deg å låne henne penger? Du visste jo at hun var som hun er? Der burde du egentlig ikke tilbudt deg noe som helst, og så bare svart «nei, du får løse det på en annen måte» og lent deg tilbake og sett henne svette. Anonymkode: 925e1...a51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Hvis hun behandler sin venninne slik, Fantaser hvordan hun behandler menn.. Anonymkode: 8c8d6...d48 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amy71 Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden Send vippskrav. Skriv i melding gaver, restaurant osv. Hun utnytter din godhet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden Slike er ikke venner, de er blodigler og snyltere. Hele denne dama virker merkelig. Hun har mann, men må få lommepenger av sin far for å greie seg. Og hun snylter på venner der det passer henne. Ikke bare det, hun bestiller dyr mat på restaurant som hun later som om hun ikke har penger til å betale for, og så tar hun det for gitt at andre skal betale for henne. Dette er ikke en venninne av deg, Ts. Personlig hadde jeg gitt henne én siste sjanse til å betale alt hun skylder, med en datofris som tilsvarer den dagen i måneden hun får utbetalt lønn/trygd. Om hun ikke betalte da, så hadde jeg kuttet henne ut. Om hun så begynner å baktale deg, for det gjør ofte slike når de ikke lenger får utnytte deg, så hadde jeg bare saklig svart at jeg har lagt ut såpass mye penger for henne som hun på forhånd sa du skulle få igjen, men som hun velger å likevel ikke betale, så så lenge hun nekter å gjøre opp for seg, så orker du ikke å ha noe med henne å gjøre. Hvis hun gjør opp for seg så er du absolutt for å ha kontakt, så dette er det bare hun som kan ordne opp i. (Og om hun skulle gjøre det, så er det selvfølgeli utelukket å låne henne penger flere ganger.) Anonymkode: a0435...cd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hvis hun behandler sin venninne slik, Fantaser hvordan hun behandler menn.. Anonymkode: 8c8d6...d48 Hva har det med saken å gjøre..? Anonymkode: b7d5d...9fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden Jeg følger denne tråden. Har ei venninne som er akkurat sånn. Gidder du å kjøpe med en flaske cola når du først står i kiosken, hun har ennå ikke gjort opp for en vare hun bad meg kjøpe med fra utlandet. Hun er utspekulert nok til å ta det I situasjoner der det er vanskeligere å si nei. F.eks i selve kassa i butikken, eller som venninnen din, komme på at hun ikke har råd i det kelneren/butikkansatt kommer med regningen. Noen ganger er det 30kr, andre ganger 15, eller varer til 700 som hun ikke har råd til, må vente til neste lønning og neste og neste til hun gamler på at jeg ikke maser. For min del er jeg mentalt ferdig med vennskapet og mangelen på andres penger og et minimum av selvrespekt. Men hun virker ikke til å innse at jeg ikke orker henne mer. Snylting er no go i et vennskap. Og de ender opp med å selge et potensielt verdifullt vennskap til prisen av tre flasker cola og en biff de ikke klarer å betale for selv på Egon Anonymkode: e9d45...1b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg følger denne tråden. Har ei venninne som er akkurat sånn. Gidder du å kjøpe med en flaske cola når du først står i kiosken, hun har ennå ikke gjort opp for en vare hun bad meg kjøpe med fra utlandet. Hun er utspekulert nok til å ta det I situasjoner der det er vanskeligere å si nei. F.eks i selve kassa i butikken, eller som venninnen din, komme på at hun ikke har råd i det kelneren/butikkansatt kommer med regningen. Noen ganger er det 30kr, andre ganger 15, eller varer til 700 som hun ikke har råd til, må vente til neste lønning og neste og neste til hun gamler på at jeg ikke maser. For min del er jeg mentalt ferdig med vennskapet og mangelen på andres penger og et minimum av selvrespekt. Men hun virker ikke til å innse at jeg ikke orker henne mer. Snylting er no go i et vennskap. Og de ender opp med å selge et potensielt verdifullt vennskap til prisen av tre flasker cola og en biff de ikke klarer å betale for selv på Egon Anonymkode: e9d45...1b4 Snylting er tragisk! Man må bli flinkere til å si nei. Anonymkode: 42eee...558 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #12 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Heisann! Jeg har ei venninne som har veldig dårlig økonomi og som sliter med å få ting til å gå rundt. Jeg selv sitter bedre i det. Siste året har det vært flere hendelser der jeg har lagt ut for noe hun skal kjøpe eller som vi skal spleise på, der jeg aldri har fått tilbake penger. Tenkte de første par gangene at hun sikkert glemte det og at jeg kan bare la det gå, men nå føler jeg nesten at hun gjør det med vilje. Grunnen til at jeg begynte å tenke at det var med vilje er fordi en gang skulle vi spleise på babyshower-gave til en felles venninne. Da den skulle betales sa hun at hun hadde lagt igjen kortet hjemme så hun ikke skulle bruke penger og sa hun skulle vippe senere, så jeg la ut. Greit nok, men så gikk vi forbi en parfyme-butikk og hun kom på at hun hadde lovet mannen at hun skulle kjøpe deodorant til hans mens vi var på senteret. Hun hadde jo ikke med kortet, så hun spurte da om jeg kunne legge ut også skulle hun vippe med en gang. Da tok hun opp mobilen og vipset med en gang prisen på deodoranten, men pengene for gaven vi skulle spleise på så jeg aldri noe til. Nå i helgen skulle vi i bursdags-middag til ei venninne på restaurant/utested (hun bor et stykke unna så ble en tur med overnatting). På vei dit snakket hun mye om hvor lite penger hun hadde, at hun måtte spør sin far om lommepenger og at hun måtte bestille det billigste fra menyen osv. Jeg sa hun kunne låne penger av meg om hun trengte. Da sa hun bare kort at «nei, jeg liker ikke å låne penger». Men da vi var ute å spiste bestilte hun biff (dyrt), og etterpå sa hun at «jeg tror du må betale for meg, jeg har ikke nok penger på kortet». Så jeg gjor det, fortalte prisen dagen etter, hvor hun bare sa «okei». Hun sa aldri noe om at hun skal vippes meg senere eller noe, så basert på tidligere erfaringer så tror jeg nok at jeg kan se langt etter de pengene… Skal så klart aldri låne mer penger til henne fra nå, men hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Bare latt det gå siden hun sliter økonomisk og jeg klarer meg veldig fint? Eller mast til hun betaler tilbake? Er snakk om rundt 1500 kr totalt. Anonymkode: 7b019...407 Her må du slutte å være dumsnill. Når du tilbyr deg å betale slik som du gjør her, så inviterer du til problemet du her klager over. Du får ta praten med venninna di, og gi klar beskjed om at det er slutt på at du betaler noe som helst for henne. Hun er voksen og må klare seg selv. Anonymkode: bd3dc...902 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå