Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble motvillig verneombud i en svært liten bedrift, grunnet at ingen av de andre kunne ta det. (Ny regel fra arbeidstilsynet for små bedrifte). Jeg ser at jeg ikke er egnet til å inneha denne rollen (noe arbeidsgiver til en viss grad var klar over men noen måtte jo være det pga regler), i tillegg til å ønske meg vekk fra bedriften. Ble sendt på 2-dagers hms-kurs dekt av jobb, inkl betaling for timene. Det har ikke gått ett år engang siden kurset, men jeg ønsker å slutte etter jul. Får dårlig samvittighet overfor jobben som brukte penger på et sikkert dyrt kurs også slutter jeg ikke lenge etter? Noen med råd eller erfaringer?

Anonymkode: 53a91...c50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lett å tenke sånn, og jeg kjenner meg delvis igjen, men så vet jeg at denne tankegangen så å si aldri er gjensidig.

Tror du arbeidsgivere tenker på at ansatte akkurat har kjøpt hus, bil eller hatt andre store utgifter når de av en eller annen grunn skal si dem opp? Det tror ikke jeg, så jeg synes du kan slutte akkurat når du vil, uten å ta hensyn til hva dette kurset har kostet dem.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på tillitsvalgtkurs (fagforeningen betalte kurs, opphold, reiseutgifter, arbeidsgiver lønn), tariffseminar, en uke på HMS/AMU-kurs…Kan si det sånn at jeg har fått valuta for fagforeningskontingenten og lønn for å sitte på kurs via teams fra jobben. 

Jeg sitter og leser arbeidsavtale og kontrakt for en annen arbeidsgiver nå, og jeg har kun vært et år i min nåværende jobb. Jeg har ikke et snev av dårlig samvittighet! 

Anonymkode: 410b0...785

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ble motvillig verneombud i en svært liten bedrift, grunnet at ingen av de andre kunne ta det. (Ny regel fra arbeidstilsynet for små bedrifte). Jeg ser at jeg ikke er egnet til å inneha denne rollen (noe arbeidsgiver til en viss grad var klar over men noen måtte jo være det pga regler), i tillegg til å ønske meg vekk fra bedriften. Ble sendt på 2-dagers hms-kurs dekt av jobb, inkl betaling for timene. Det har ikke gått ett år engang siden kurset, men jeg ønsker å slutte etter jul. Får dårlig samvittighet overfor jobben som brukte penger på et sikkert dyrt kurs også slutter jeg ikke lenge etter? Noen med råd eller erfaringer?

2 dager? Da har du ikke 40 timers kurset som du må ha. Så du kan gi deg pga det.

Verneombud blir også valgt for kun 2år om gangen. Så du kan holde ut 1år og litt til...  men når du ikke har 40timers kurs såååå... 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar😊

endo skrev (22 timer siden):

2 dager? Da har du ikke 40 timers kurset som du må ha. Så du kan gi deg pga det.

Verneombud blir også valgt for kun 2år om gangen. Så du kan holde ut 1år og litt til...  men når du ikke har 40timers kurs såååå... 

Er godkjent med forkortede kurs også

AnonymBruker
Skrevet

To dagers kurs er ingen stor utgift, ikke tenk mer på det

Anonymkode: 880a2...e05

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
endo skrev (På 7.5.2025 den 0.57):

det gis godkjente forkortede kurs for noen virksmheter ut fra hvilken type virksomhet det er. Bygg og anlegg kan feks ikke få det, men kontorjobb kan få det.

TS - ikke tenk på det i det hele tatt, det er null stress (hilsen arbeidsgiver?

Anonymkode: ef77b...02f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

det gis godkjente forkortede kurs for noen virksmheter ut fra hvilken type virksomhet det er. Bygg og anlegg kan feks ikke få det, men kontorjobb kan få det.

TS - ikke tenk på det i det hele tatt, det er null stress (hilsen arbeidsgiver?

Anonymkode: ef77b...02f

Du er absolutt ingen arbeidsgiver. 40timers kurset er grunnregelen. Annet kan avtales. Men da i samarbeid med arbeidstakere. Og faginnholdet må være vurdert til relevant for bedriften. Dvs at de fleste nettkurs og kurs på to dager ikke er relevante med mindre de er bedriftsinterne.  Hilsen en som har vært verneombud, har betraktelig mer utdannelse enn 40 timers kurset og som er arbeidsgiver. 

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss måtte alle ansatte ta kurset slik at ingen kunne nekte å bli valgt fordi de ikke hadde kurs.

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å slutte, slikt må arbeidsgiver regne med.

Anonymkode: 8ae16...54f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...