Gå til innhold

Hva gjør man med temu tøy man har fått i gave?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
mommyaka skrev (2 timer siden):

Hvorfor ikke ? Trur du at temu sender ut farlig tøy?

Hvor trur du hm etc kommer fra? 

Dagens dummeste sjel.

Anonymkode: f1b82...952

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
mommyaka skrev (6 minutter siden):

De blir kontrollert. Tror du Kina sitter med 2 forskjellige fabrikker..en til temu klær og en til hm klær? Sender ut farlig tøy til temu kunder? Tror du Kina ill bruker samme ting som vi fra temu? Dør der mange folk der nede nå?

Hvem er det som kontrollerer alt Temu sender ut?
Forskjellen er at om du handler på HM og de finner ut at det er brukt giftige kjemikalier f.eks, så vil du jo lese om det i media i Norge. Finner Tyskland ut at det plagget du kjøpte via Temu inneholder giftige kjemikalier så får du jo aldri vite det, med mindre du leser tysk media hver dag.  

Men siden du er så opptatt av at Temu er så flott og fint, så får du kjøpe det ts ikke vil ha til sine barn. Du er jo ikke så nøye på om barna går rundt i klær som kan innholde emner som kan ha innvirkning på helsa senere i livet.

Anonymkode: b08a8...ad8

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forskjellen er at om du handler på HM og de finner ut at det er brukt giftige kjemikalier f.eks, så vil du jo lese om det i media i Norge. Finner Tyskland ut at det plagget du kjøpte via Temu inneholder giftige kjemikalier så får du jo aldri vite det, med mindre du leser tysk media hver dag.  

Men siden du er så opptatt av at Temu er så flott og fint, så får du kjøpe det ts ikke vil ha til sine barn. Du er jo ikke så nøye på om barna går rundt i klær som kan innholde emner som kan ha innvirkning på helsa senere i livet.

Jeg kjøper mye fra temu til meg selv og noe til mine barn. Nei jeg er ikke hysterisk at alt som kommer fra temu er farlig.

Fie igjen..temu er ikke en butikk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kast det. Hvis du er redd for dårlig stemning kan du heller gi det tilbake og si at babyen reagerer på syntetiske stoffer mot huden, men det tryggeste er å kvitte seg med det på en slik måte at ingen andre får brukt det heller. Jeg gremmes av tanken på alle de potensielt farlige lekene, klærne, smykkene osv. som etterhvert selges på Finn, eller havner på loppemarked rundt om i landet  :(

Du kan vise mannens tante denne saken om en 8 år gammel jente som fikk store brannskader etter Temugenseren hennes tok fyr. En liten gnist på avveie var alt som skulle til. https://www.abc.net.au/news/2025-01-07/temu-recall-flammable-glow-in-dark-jumper-australia-consumer-law/104787390

Er alt som kommer fra Temu farlig? Nei, selvsagt ikke, men når man ikke kan vite på forhånd hva som er hva, leker man med barnas liv og helse. Det er flott at du reagerer, TS, og viktig at du får satt en stopper for dette med det samme. Du trenger ikke være anklagende mot tanten som sikkert bare mente det godt, men informer saklig om hvorfor det ikke er trygt å handle derfra. Det får nå være så om voksne mennesker kjøper ting som er skadelige for dem selv (selv om det også er helt idiotisk), men når det går utover uskyldige barn må vi sette ned foten, selv om det føles ubehagelig å si fra. 

Anonymkode: d84e6...230

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hjelper ikke å vaske det når du ikke vet hvor mye det evt. er av skadelige stoffer. Hvis det er 1000 ganger grenseverdier i plagget må man kanskje vaske det 100 ganger før det er rent nok til at et barn kan bruke det på huden. Det blir et håpløst prosjekt å drive og gjette på det. Kast det. Det er ikke trist å kaste noe som har potensiale til å skade barnet ditt. 

Anonymkode: 33d56...20b

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kaster alt fra temu. Vil ikke at andres barn skal utsettes for det heller. Søppel. 

Anonymkode: 4c447...95a

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det skjer kun om produkter blir testet, og det er jo ikke sikkert skjer. Og om det skjer noe med temuvarer kommer det rimelig fort ut med dagens sosiale medier. Var en sak om ett koseplagg som tok fyr, barnet fikk brannskader sia det smeltet. Om jeg husker rett var det i Australia. Jeg leste om det er i Norge. Produktet ble trukket tilbake, eller anbefalt ikke bruke. Selv om det nok egentlig ikke var noe galt med plagget, endel stoffer bør virkelig ikke brukes i nærheten av bål. Sånn pusefleece er en av dem, og siden det er plast smelter det. Når jeg studerte design og tekstill satte vi fyr på forskjellige stoffer, og ganske mange er rimelig lett antennelig.

Anonymkode: f3697...21e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ærlig talt, hvor vanskelig kan ting være: gi det til gjenbruk hvis du ikke vil bruke det. Jeg tror ikke disse klærne er så mye verre enn andre billige klær fra hm, Cubus, Nelly osv., men alle velger selvfølgelig selv hva de vil kle barna sine i. 

Anonymkode: 9be04...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo gi beskjed om at du ikke ønsker klær fra Temu TS, ellers kommer jo dette til å gjenta seg til alle bursdager, jul og hver gang hun ønsker å være snill. Jeg har selv en i familien som kjøpte alt av gaver fra Temu, og vi andre sa til slutt ifra at vi ikke ønsket dette - da var det bedre at hun kjøpte en plate melkesjokolade til oss på butikken. Den blir iallfall satt pris på.

Jeg er ikke hysterisk når det kommer til varer fra Temu og jeg trur absolutt ikke at jeg blir forgiftet av å bruke en genser derfra. Jeg har selv handlet fra Temu fordi jeg var nysgjerrig. Jeg syntes derimot at det syntetiske materialet som blir brukt i de fleste klærne er skikkelig kleint og jeg orker ikke ha det på kroppen. Jeg syntes det er helt innafor at du ikke ønsker å bruke den type klær til en baby og det må være lov å si uten at du skaper dårlig stemning!

Endret av Sirah
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle endre mitt eget innlegg og endte opp med å sitere meg selv 😅

Endret av Sirah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sender det til Gaza....😉

Anonymkode: 9d3ea...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må få velge selv om de vil ha ha klær fra Temu eller ikke 😊 

Ikke alle ønsker å støtte den slags butikker/fabrikker. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster det rett i bosset. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har beviser på at de gjør det. 
Så ja?

Eller er du av typen som tenker vitenskap er «propaganda« og at å la råd fra helt tilfeldige influensere uten noen form for utdannelse og/eller kunnskap styre livsvalgene dine er veien til lykke? 

Klær fra temu må antas inneholde så store mengder giftstoffer at de påregnelig kan føre til målbar økt kreftfare hos baby.

Ts: jeg ville ha kastet dem. I restavfallet, så det var sikret gå til forbrenning, som er eneste riktig sted. Om andre foreldre vil velge å pådra ungene sine kreft? Ok. Etisk fullstendig ugreit, men som samfunn velger vi å ikke stille kvalitetskrav til foreldre, og dette er resultatet. Det ligger i hendene til politikerne - det er deres ansvar.

Til resten av tråden? Hva f* er galt med dere? Om dere hater småbarn; hvorfor få dem? Og om dere ikke har dem og bare hater småbarna som lager klær for temu: hva f* er galt med dere?! 

Anonymkode: 80363...c0b

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom vel fra farmor kanskje 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En baby har absolutt null nytte av et plagg i polyester og elastan. 

Legg det i gjenvinningsdunken. 

Anonymkode: d3058...eef

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk en del tøy fra Temu i gave til babyen min. Dette er noe jeg ikke ønsker å bruke på barnet mitt, eller gi i gave til andre (synes det er flaut). Hva tenker dere er lurt å gjøre her? Dumt å kaste helt nytt tøy. 

Anonymkode: 488c1...769

Kast det!

Anonymkode: 6315e...1d7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det gjør de.

Fra HM sine fabrikker.

Anonymkode: 649ce...07c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk en del tøy fra Temu i gave til babyen min. Dette er noe jeg ikke ønsker å bruke på barnet mitt, eller gi i gave til andre (synes det er flaut). Hva tenker dere er lurt å gjøre her? Dumt å kaste helt nytt tøy. 

Anonymkode: 488c1...769

Gi bort og skriv det er fra Temu 

Endret av Orly
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville ha kastet det. Er ikke snakk om å bruke temu-tøy på en baby, og i hvert fall ikke polyester. Hvis det var bomull, så kunne jeg ha ha vasket det på 60 noen ganger og brukt det på større barn/meg selv. Men ville ikke ha hatt det på en baby. Babyer har ømfintlig hud. 

Ville ha gitt beskjed om at vi bruker ikke Temu-tøy. Det er ikke å være hysterisk. 

Anonymkode: 637c7...188

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...