Gå til innhold

Hva gjør man med temu tøy man har fått i gave?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lever det til kommunen, de skal ha kildesortering for tøy.

Hadde heller aldri brukt temu dritt på ungene mine. 

Anonymkode: f8820...e7e

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis det er så farlig som dere skal ha det til så er det spesialavfall. Pass på å bruk verneutstyr når du er i kontakt med det.

Anmeld for terrorisme.

Anonymkode: 9aef9...bdf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo farlige stoffer i klær fra slike steder

Anonymkode: 4f14c...0a6

Det meste klesproduksjon inneholder skadelige stoffer, så ville aldri brukt noe uten vasking uansett. Jeg syr endel, og de fleste butikker anbefaler vask pga rester fra produksjonen (og pga krymp). 

Anonymkode: f3697...21e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Lever det til kommunen, de skal ha kildesortering for tøy.

Hadde heller aldri brukt temu dritt på ungene mine. 

Anonymkode: f8820...e7e

Bruker de tøy fra hm, Cubus etc?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legg det i den røde boksen for farlig avfall. 

Anonymkode: 9b79a...197

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, de sender ut mer farlig tøy enn det butikker i Norge med produksjon i Kina gjør. Ikke alt på Temu er dritt, ikke alt i butikker i Norge er supert, men det å være etablert i Norge og importere profesjonelt innebærer at man er gjenstand for noen ekstra tilsyn og kontroller som ikke slår til når norske privatpersoner bestiller direkte fra Kina.

Det er, sånn i snitt, mer dritt i ting du bestiller direkte fra Kina enn i kinesiskproduserte varer hos HM, tross at det etter sigende "lages på samme fabrikken alt sammen". Testing av produktene viser at kravene og ansvaret til butikker som importerer fra Kina avverger en god del. Uten at noen mener det betyr at alt fra Temu er livsfarlig og alt annet er topp.

Anonymkode: d74a0...886

Det er ganske lite sannsynlig at alt som kommer til Norge blir testet, om det hadde aldri sminkeproduktene som ble tatt i denne testen kommet på markedet. Det som ble testet (65 produkter) er nok kun en brøkdel av det som selges. 

https://www.nrk.no/norge/mattilsynet-fant-ulovlige-stoffer-i-sminke-for-barn-1.16613506

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvordan klarer dere å se at det er fra Temu ? Det står vel ikke med store bokstaver på tøyet akkurat.

Anonymkode: f36b8...605

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan klarer dere å se at det er fra Temu ? Det står vel ikke med store bokstaver på tøyet akkurat.

Det lurer jeg også på.

Anonymkode: 365a5...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ganske lite sannsynlig at alt som kommer til Norge blir testet, om det hadde aldri sminkeproduktene som ble tatt i denne testen kommet på markedet. Det som ble testet (65 produkter) er nok kun en brøkdel av det som selges. 

https://www.nrk.no/norge/mattilsynet-fant-ulovlige-stoffer-i-sminke-for-barn-1.16613506

Eller dette..ok 2011 men i fjor måtte trekkes tilbake ting fra kid, jula og hm pga dette

Jeg er sikker på at det er mye "farlig" ting i butikken i Norge. Men at det bare blir gjennomført noen stikkprøver innimellom 

De finner ko også farlige stoffer i solkrem vært år...

Screenshot_2025-05-06-17-08-15-84_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du ikke har egne sauer som du spinner ull av,så er vel mye av klærne vi kjøper i vanlige butikker produsert i Kina,India og Bangladesh.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde kastet det. Hva slags folk kjøper ting fra Temu i gave til andre?

Anonymkode: f36d5...7d4

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vask og bruk det, evt gi det til gjenbruken. 👍

Hysteri!

Anonymkode: 51b02...970

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tørr jeg ikke. Det er fra mannens tante 😬

Anonymkode: 488c1...769

Legg det på loftet til ungen har vokst fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du ikke har egne sauer som du spinner ull av,så er vel mye av klærne vi kjøper i vanlige butikker produsert i Kina,India og Bangladesh.

…men forskjellen er at klær/ting som selges i norske butikker må gjennom flere kontroller før det i det hele tatt er lov å selge dem. Ved å handle på steder som Temu er du selv ansvarlig for disse kontrollene. Jeg hadde aldri i verden kledd meg i noe derfra, og jeg kan ikke engang forestille meg å kjøpe noe til barnet mitt derfra.

Det beste er å kjøpe mindre og bedre, og kutte fast fashion.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke noe godt tips til hva du skal gjøre med det, men forstår godt at du ikke vil bruke det. Og hadde selv blitt veldig satt ut av å få en gave kjøpt på temu. Det er veldig spesielt å gi gave derfra. 

Anonymkode: 8d113...185

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis det er så farlig som dere skal ha det til så er det spesialavfall. Pass på å bruk verneutstyr når du er i kontakt med det.

Anmeld for terrorisme.

Anonymkode: 9aef9...bdf

Det var jo en nyhetssak i fjor sommer der øredobber fra Temu ble bevist å inneholde Kadmium, og da skal det faktisk kastes som farlig avfall. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

…men forskjellen er at klær/ting som selges i norske butikker må gjennom flere kontroller før det i det hele tatt er lov å selge dem. Ved å handle på steder som Temu er du selv ansvarlig for disse kontrollene. Jeg hadde aldri i verden kledd meg i noe derfra, og jeg kan ikke engang forestille meg å kjøpe noe til barnet mitt derfra.

Det beste er å kjøpe mindre og bedre, og kutte fast fashion.

Ikke alt blir kontrollert 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (1 minutt siden):

Ikke alt blir kontrollert 

Nei antageligvis ikke, men det er jo like fullt teit å importere direkte fra kinesiske fabrikker - da vet man jo med sikkerhet at det IKKE er kontrollert. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei antageligvis ikke, men det er jo like fullt teit å importere direkte fra kinesiske fabrikker - da vet man jo med sikkerhet at det IKKE er kontrollert. 

De blir kontrollert. Tror du Kina sitter med 2 forskjellige fabrikker..en til temu klær og en til hm klær? Sender ut farlig tøy til temu kunder? Tror du Kina ill bruker samme ting som vi fra temu? Dør der mange folk der nede nå?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (9 minutter siden):

Eller dette..ok 2011 men i fjor måtte trekkes tilbake ting fra kid, jula og hm pga dette

Jeg er sikker på at det er mye "farlig" ting i butikken i Norge. Men at det bare blir gjennomført noen stikkprøver innimellom 

De finner ko også farlige stoffer i solkrem vært år...

Screenshot_2025-05-06-17-08-15-84_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Ja, tror en er litt naiv om en tror alt blir testet. Og selskapene gjør det jo helt tydelig med vilje, var nok ikke ett uhell at det havnet noe ulovlige greier i sminkeproduktene. Caia cosmetics ble tatt for ulovlig innhold i noe øyesminke produkt. Mest sannsynlig heller ikke ett uhell. 

Temu tar forsåvidt tilbake produkter/ber folk kaste om det oppdages noe galt med produktet. Feks ble en kose fleece plagg tatt tilbake pga brannfare etter ett plagg tok fyr ved en bål. Som egentlig litt teit siden folk burde hatt kunnskap om at den type plagg er ganske lett antennelig, og smelter siden det er plast. Ikke nødvendigvis farlig bruke hjemme i stua, men kanskje ikke lureste plagg bruke ved åpen bålpanne eller plasser med ild. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...