Gå til innhold

Normalt eller litt rart med tanke på gaver i konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er invitert i konfirmasjon neste helg, og har nylig fått forespørsel om å spleise på en dyr klokke til konfirmanten. Vi skulle da ut med 3000kr hver. Barnet som skal konfirmeres er min fetters sønn, vi har tenkt å gi 1000kr fordi vi ikke er så nære. Hun som ville ha meg med på klokke spleisen er tanta til konfirmanten (hans fars søster). Er det normalt å gi 1000kr til en konfirmant i disse dager? Eller det for lite? Jeg har lagt meg på 1000kr til fetters og kusiners barn, ville ha gitt mer til mine tantebarn. Er det greit eller gjerrig? Vi har økonomi til å gi mer, men har lagt meg på det nivået, da jeg tenker det er normalen…

Anonymkode: c06f5...63e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1000 er bra med den relasjonen, hadde ikke blitt med på den spleisen med mindre de godtok det.

Anonymkode: f2dd9...ccc

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Det er en veldig bra sum. Glem den spleise-gaven, 3000 er mye uansett. 

Anonymkode: c7c73...3bd

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også 1000kt er en bra gave i forhold til relasjon.

Anonymkode: 194e4...1c5

• Liker 14
Skrevet

Hadde enten sagt «vi kan bidra med 1000kr hvis det ønskes» eller «vi har allerede kjøpt gave».

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Til en sånn familierelasjon hadde jeg gitt gave for ca. 600–800 kr. 

Anonymkode: 6c98b...20a

• Liker 20
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Til sammenligning gav jeg kr 200 i gave til mine søskenbarns barn i konfirmasjon i år. Var ikke i selskap.

Hadde uansett ikke gitt de gave til kr 1000 om vi var bedt i selskap, maks 500. 

3000 hadde vært totalt utelukket. Det gir vi ikke engang til nieser og nevøer.

Anonymkode: d51a3...403

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Med mindre dere er veldig nære og møtes ofte hadde jeg holdt meg til 1000 kr når det er så langt ute i familien. I min bok er det en generøs gave. 

Har gitt mine egne kusiner 1000kr når de har blitt konfirmert. Min nevø og niese har fått 5000,- hver fra oss til sine konfirmasjoner, men de er de eneste barna jeg og min mann er tante og onkel til.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er dere en ganske liten familie, i og med at du er invitert? Eller veldig nære?

I begge tilfeller synes jeg 1000 er lite fra to. 

Men om de har invitert storfamilien (barn av fetter er det virkelig ikke vanlig å be), i håp om mange gaver. Og gjerne også budsjett-fest. Så er det vanlig å være mer restriktiv. 

Anonymkode: 4d0f4...bfe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er en viss distanse mellom din relasjon til konfirmanten og tante til konfirmanten. 

Så jeg ville ikke gitt like mye i gave som tante. (3000 fra tante er ganske naturlig.) 

Hadde nok takket nei til å spleise, og heller gitt penger i fond eller en annen fysisk gave, som sto mer i stil til det jeg følte var rett å gi. 
1000kr høres ut som et bra beløp, om du har råd til det.

Anonymkode: cb404...5b9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skal i konf selv, til min fetters sønn. Vi gir 1000, de samme beløoet ga de i fjor til min som da ble konfirmert. 

Anonymkode: f87f0...b79

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver både jeg og vi, så hvem er invitert i denne konfirmasjonen?

Er det bare du  som møter, så er 1000 kroner mer enn nok, men skal du ha med mann og eventuelle barn, så er 1000 kroner veldig lite.

Anonymkode: ebe06...310

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi skulle da ut med 3000kr hver.

Barnet som skal konfirmeres er min fetters sønn

Anonymkode: c06f5...63e

Det hadde vært helt uaktuelt!

Anonymkode: 74787...403

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

1000 kr er helt passe.

Anonymkode: 740ee...efb

AnonymBruker
Skrevet

Gavenivået i konfirmasjoner er gått helt av skaftet. 1000,- er en veldig generøst.

Anonymkode: 5e2ae...281

• Liker 16
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Du skriver både jeg og vi, så hvem er invitert i denne konfirmasjonen?

Er det bare du  som møter, så er 1000 kroner mer enn nok, men skal du ha med mann og eventuelle barn, så er 1000 kroner veldig lite.

Anonymkode: ebe06...310

En konfirmasjon er jo ikke som et bryllup der en gjerne gir gave etter hvor mange inviterte det er fra husholdningen.

Det er ikke normal praksis i verken min eller min manns familie. Likt beløp uavhengig om de som kommer har fire barn eller ett.

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde gitt en gave til ca 500 kr jeg. 1000 kr til konfirmasjon høres mye ut, 3000 er helt uaktuelt. 

Anonymkode: 14aca...9bd

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i konfirmasjon til min kusines datter - som fadder - i helgen. 

Jeg gav et smykke til ca 700kr.

Mine foreldre (ikke invitert) gav 1500 fra seg, med min bror m/fam (ikke invitert) påskrevet. 

Hun fikk 2000kr fra sin tante.

For et par år siden var min kusines sønn konfirmert. Da var også jeg m/fam påskrevet kortet fra mine foreldre. Jeg vet ikke om summen var lik da. 

1000kr fra mors kusine er en generøs gave til konfirmanten.

Anonymkode: 07743...e7d

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

En konfirmasjon er jo ikke som et bryllup der en gjerne gir gave etter hvor mange inviterte det er fra husholdningen.

Det er ikke normal praksis i verken min eller min manns familie. Likt beløp uavhengig om de som kommer har fire barn eller ett.

Det går da ut på det samme. 

Man er en person, eller to personer. Og jeg håper da man gir litt ekstra om man har barn selv. 

Eller mener du virkelig den barnløse, enslige tanta, som må bære alt økonomisk selv, skal bidra med mer enn deg? 

Innimellom forstår jeg rett og slett ikke par-matte.....  (og jeg er gift selv)

Anonymkode: 4d0f4...bfe

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

1000 kr er nok. Vi gir 1000 kr i gave til nieser/nevøer og det er en nærmere relasjon. 

Dere må nesten ta et valg selv om hva som er riktig for dere. Vi har så ulike preferanser på hva som er riktig/ ikke riktig. 

Anonymkode: 6832c...58a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...