Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg må bare få dette ut. Jeg ser nå at folk skriver slike koseposter om at alle de nyfødte lammene rundt om i landet er "vårens vakreste eventyr", også hobbybønder skriver dette på sosiale media, holdende på et lam med to plastmerker i ørene.

Men hva er egentlig dette "vårens vakreste eventyr" for lam og sauer? De får disse lammene hvert år, gjerne altfor mange per sau som er en stor belastning for sauene, noen blir tatt fra dem og flasket opp som flaskelam og lever det korte livet sitt uten mødre, andre lever sommeren over med søyene, og så blir de slaktet på høsten. Og hva er det da? Jo da er det høstens største mareritt for både sau og lam.

Lammene blir skilt fra mødrene sine - altfor tidlig, og må så skrikende begi seg ut på en reise med hundrevis av andre lam uten mødre, alle i samme tilstand av panikk, på slaktebiler over hele landet. Dette er deres siste opplevelse i livet før de blir masseslaktet på slaktehusene.

Så ja, det er pent å se på på våren, men realitetene involverer litt mer enn vi vanligvis vil tenke på.

Den grønne skolen » Sau

Anonymkode: f15d6...e6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg trodde vårens vakreste eventyr var kuslipp?

Det er jo herlig å se kyr og ungdyr hoppe og sprette når de kommer ut av fjøset, for så å rulle seg på gresset og raute 🐄🐃🐂

Endret av Tough cookie
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du veganee?

Anonymkode: 6453b...716

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble vegetarianer allerede som barn på 80 tallet. Det var fordi jeg bodde i nærheten av et slakteri, og det var grusomt å høre dyrene skrike.

Anonymkode: 0934e...9bb

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ble vegetarianer allerede som barn på 80 tallet. Det var fordi jeg bodde i nærheten av et slakteri, og det var grusomt å høre dyrene skrike.

Anonymkode: 0934e...9bb

Nå har det forbedret seg siden 80 tallet. Muligens med unntak for griser. Men noe vakkert eventyr er det ikke nei. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hannabanna skrev (1 time siden):

Nå har det forbedret seg siden 80 tallet. Muligens med unntak for griser. Men noe vakkert eventyr er det ikke nei. 

Har det forbedret seg, hvordan da?

AnonymBruker
Skrevet

Ha ha, vårens vakreste eventyr er Holmenkollstafetten 😁

Anonymkode: 2b321...3fa

• Nyttig 1
  • 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Så i disse dager begynner altså høstens vakreste eventyr. Sauer som ikke "produserer" skal lukes ut, og det aller meste av lam slaktes etter hvert. Her har naboen plukket ut en del sauer allerede som skal til slakt. De står i fjøsen og breker og vil ut, mens ett av lammene deres står med de andre kopplammene ute på beitet, og skriker etter mora som står i fjøsen. Slik kommer de til å stå i noen dager, kanskje mange dager, før sauene blir kjørt til slakt på en slaktebil fra Nortura eller Gilde eller hva det nå er. TS

Skrevet

Det er når damene klær seg i fine kjoler.

Skrevet

Vårens vakreste eventyr er når det begynner å bli grønt etter en lang vinter.

AnonymBruker
Skrevet

Trodde Finnmarksløpet var vårens vakreste eventyr.

Eller reinflyttingen. 

😁

Anonymkode: 0f732...9df

AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen som leser HI?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...