Gå til innhold

Gastroskopi i narkose, erfaringer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har unngått gastroskopi i 20 år, selv om jeg burde. Jeg orker bare ikke tanken, får helt angst og panikk. Har derfor sagt nei når legen har anbefalt undersøkelsen. Én gang så jeg ja, fordi legen skulle skrive i henvisningen at jeg måtte få narkose, men når innkallingen kom, var det ikke narkose jeg skulle få, men sedasjon. Da avlyste jeg timen. Leser noen erfaringer hvor noen skriver at sedasjon bare var verre, for man er jo våken og opplever hvor pyton det er likevel, men er ikke klar nok til å klare å si fra. Det høres helt forferdelig ut! Så jeg må prøve nok en gang å få narkose. Har noen her erfaring med det? Trenger man såpass lite narkose at man våkner fort og greit igjen? Man trenger ikke kateter for kort narkose?

Anonymkode: fb54b...8dc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fikk en kort narkose, jeg opplevde det samme som deg at de heller skulle gi meg sedasjon, det fungerer ikke for meg. Jeg møtte opp på timen likevel å se at jeg har blitt henvist for narkose så det må jeg. Da ble det ny timen og narkose. 
Det var en kort narkose, ingen kateter, det jeg merket etterpå at jeg var sår i halsen: 

Så det var vellykket for meg. 

Anonymkode: dab15...eb4

Skrevet

Sykehuset vil prøve seg på sedasjon, men bare vær tydelig på at du er henvist med narkose. Ikke gjort det selv, men har en venninne som fikk narkose. Ingen kateter. Kun lett narkose som man våkner ganske så fort av etter.

Skrevet

Fikk noe i armen... sovnet etter 5 sekunder og husker ikke halve dagen...verdens beste dag 🤣 ikke narkose 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fungerer dette med sedasjon egentlig?

Anonymkode: 5d798...cbd

Skrevet

Fikk lett narkose, sovna fort og var våken raskt. Litt trøtt men merket ellers ingenting. Undersøkelsen går fort, du er ferdig på 30 min max

AnonymBruker
Skrevet

Ts her, så bra å høre at noen av dere har gode erfaringer med kort narkose i denne sammenheng! Da er det håp for meg også😃 Har aldri hatt narkose før, så vet jo ikke om jeg tåler det godt eller dårlig, men det går jo bra med de aller fleste? Noen leger sier at det kan bli skade på tennene dersom man gjør gastroskopi i narkose, stemmer det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ts her, så bra å høre at noen av dere har gode erfaringer med kort narkose i denne sammenheng! Da er det håp for meg også😃 Har aldri hatt narkose før, så vet jo ikke om jeg tåler det godt eller dårlig, men det går jo bra med de aller fleste? Noen leger sier at det kan bli skade på tennene dersom man gjør gastroskopi i narkose, stemmer det? 

Vi gir aldri narkose, men dyp sedasjon. Du skal fortsatt puste selv, ellers må du intuberes og det krever flere ressurser og mer utstyr og overvåkning. Du kommer nok ikke til å merke forskjellen. Når du er henvist til gastroskopi i «narkose» så er det Anestesi som står for det. 

Anonymkode: 0626c...739

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg har unngått gastroskopi i 20 år, selv om jeg burde. Jeg orker bare ikke tanken, får helt angst og panikk. Har derfor sagt nei når legen har anbefalt undersøkelsen. Én gang så jeg ja, fordi legen skulle skrive i henvisningen at jeg måtte få narkose, men når innkallingen kom, var det ikke narkose jeg skulle få, men sedasjon. Da avlyste jeg timen. Leser noen erfaringer hvor noen skriver at sedasjon bare var verre, for man er jo våken og opplever hvor pyton det er likevel, men er ikke klar nok til å klare å si fra. Det høres helt forferdelig ut! Så jeg må prøve nok en gang å få narkose. Har noen her erfaring med det? Trenger man såpass lite narkose at man våkner fort og greit igjen? Man trenger ikke kateter for kort narkose?

Fikk kort narkose og våknet utrn å være kvalm(blir alltid veldig kvalm av narkose). Det var fort gjortnog følte meg helt bra etterpå. Kunne aldri gjort det våken, tro meg, dette klarer du!

Anonymkode: b77bf...f77

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg sov og døste meg gjennom gastroskopien hadde sedasjon intravenøst, så det stemmer nok ikke det du sier. 

Anonymkode: 1fa55...3a3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal du utsette kroppen din for narkose? Gastroskopi i narkose når du ikke trenger narkose av annen grunn er tull. 
Det tar mellom 5-10 minutter og gjennomføre en gastroskopi, hvor langt er livet ditt, og hvor lang tid av ditt liv i % utgjør tiden med gastroskopi? Med mindre du er alvorlig syk, så kan du glemme å få narkose ved gastroskopi. 
Jeg har gjort gastroskopi flere ganger, både med og uten sedasjon, du klarer deg fint med sedasjon, men bør ha følge hjem etterpå. 

Anonymkode: 3f1c6...aae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi gir aldri narkose, men dyp sedasjon. Du skal fortsatt puste selv, ellers må du intuberes og det krever flere ressurser og mer utstyr og overvåkning. Du kommer nok ikke til å merke forskjellen. Når du er henvist til gastroskopi i «narkose» så er det Anestesi som står for det. 

Anonymkode: 0626c...739

Mener du isåfall dypere sedasjon enn det som er vanlig ved sedasjon?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan fungerer dette med sedasjon egentlig?

Du får sovemedisin, men ikke så mye at du slutter å puste selv. Mindre risiko, kjappere gjennomført. 

Gastroskopi tar virkelig ikke mer enn 4-5 minutter, det er ubehagelige ikke smertefullt. Mye farligere å få narkose.Takk ja til sedasjon, eller kvinn deg opp og ta det uten, kun med lokalbedøvelse. 

Anonymkode: e9ebe...93c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

eller kvinn deg opp og ta det uten, kun med lokalbedøvelse

Veldig hjelpfullt🙄

AnonymBruker
Skrevet

Sedasjon er ikke så ulikt narkose når det er snakk om en så kort undersøkelse. Har selv blitt operert med kun sedasjon og var helt borte vekk gjennom hele prosessen. Men man klarer da å puste selv og det er mindre risiko ved kun sedasjon. 
Du takket altså nei til tilbudet som sørget for at undersøkelsen ville blitt gjennomført akkurat slik du ville…

Anonymkode: 5c816...6f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du får sovemedisin, men ikke så mye at du slutter å puste selv. Mindre risiko, kjappere gjennomført. 

Gastroskopi tar virkelig ikke mer enn 4-5 minutter, det er ubehagelige ikke smertefullt. Mye farligere å få narkose.Takk ja til sedasjon, eller kvinn deg opp og ta det uten, kun med lokalbedøvelse. 

Takk skjønner forskjellen nå. 

De andre moralpreknenen kan du og andre stappe opp i rævva og ta et annet sted. Det var forøvrig heller ikke meg denne tråden gjaldt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Mener du isåfall dypere sedasjon enn det som er vanlig ved sedasjon?

Begge gangene fikk jeg Stesolid el. Intravenøst, altså de brukte sprøyte og satte medisinen rett i en blodåre. 
Dette tar ikke brekningsrefleksensom er det ekle. Bedøvelsesspray i halsen nekter jeg, den smaker pyton og er ingen hjelp bare ekkel. 
Gjør du gastroskopi uten noe så er du ferdig når du er ferdig, og går videre i livet. Får d7 sedasjon så er du sløv ett døgn etterpå. Skal du gjøre dette i narkose, så våkner du og aner ingenting om hva helsepersonell har gjort med kroppen din. Den følelsen er det ingen som liker og noe folk får traumer av etterpå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

De gir ikke sovemedisin, nei. Pasientene får Stesolig eller lignende rett i en blodåre, som beskrevet over. Kjenner saken fra begge sider av nåla. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De gir ikke sovemedisin, nei. Pasientene får Stesolig eller lignende rett i en blodåre, som beskrevet over. Kjenner saken fra begge sider av nåla. 

Midazolam intravenøst fikk jeg, var som en deilig søvn/døs. Brydde meg ikke og følte jeg drømte bare. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Midazolam intravenøst fikk jeg, var som en deilig søvn/døs. Brydde meg ikke og følte jeg drømte bare. 

Det fikk jeg også. En fin virkning var at jeg fikk slik økt tillit til alt og alle. Hvem som helst kunne kommet inn, ja til og med en terrororganisasjon og jeg hadde ønsket den hjertelig velkommen. 😆

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...