Gå til innhold

Tur i skogen, må man ha noe spesielle sko da?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) 

Jeg har begynt å gå tur i skogen, både dypt inn i skogen på stier og slikt. Jeg har på meg mine vanlige joggesko som jeg bruker ellers på tur. Men må man ha noen spesielle sko hvis man går tur i skog? Tenker ikke sånn at man ikke skal bli møkkete eller noe, men pga terrenget? 

Hvilke sko anbefaler du i såfall?

Og er det dumt å gå tur i skogen alene? Jeg elsker å gå alene.

Anonymkode: ccbdf...81b

Videoannonse
Annonse
Gjest jegerrinne
Skrevet

Hovedsaken er å ha gode sko som sitter på dine føtter. Selv bruker jeg alfa lyng når jeg går i skog og mark, og i fjellet. De sitter godt på mine føtter, og gir støtte på ankler som jeg syns er godt

På korte turer bruker jeg de vanlige viking joggesko jeg har

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du må ikke det. Gå i sko som gjør det komfortabelt for deg. Høyhælte er dog ikke anbefalt ;)

Anonymkode: 83cb1...aad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan gå barbeint om du vil😊

Selv foretrekker jeg sko med godt, mønstrete  gummisåler for å ikke lett skli på våte røtter, Steiner osv. Samtidig liker jeg att de har litt oppbygd ankelstøtte. Har hatt litt for mange overtråkk på skog og fjelltur i vanlige joggesko😅

Anonymkode: 4c9e6...f2d

• Liker 2
Skrevet

Så lenge du går på stier og veier trenger du ikke noe annet enn vanlige joggesko nå sommerstid. Hvis du finner ut at du vil ut i litt mer ulendt terreng kan det være greit med noen lette turstøvler som er høyere enn joggesko og gir litt mer støtte. Selv bruker jeg noen fra Ecco, men det er veldig individuelt hva som passer og hva man trives med. 

Jeg trives også best med å gå alene og jeg kan ikke se noen som helst grunn til at det skal være dumt. Det som imidlertid er lurt er å ha med telefon slik at man kan ringe etter hjelp. Blir man liggende et sted med f.eks. brukket bein, kan man fryse i hjel selv på denne tiden av året hvis man blir liggende lenge nok. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

det "farligste" du kan oppleve er vel å bli bitt av huggorm.. personlig har jeg derfor sko som går litt oppover ankelen og passer på at buksen er tett nedover skoen for egen del. 

Anonymkode: 78fb1...126

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker hoka speedgoat eller noe sånt. Veldig gode terrengsko. 

Anonymkode: 5da20...0ad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker hoka speedgoat eller noe sånt. Veldig gode terrengsko. 

Anonymkode: 5da20...0ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger i utgangspunktet ikke noen spesielle sko. Hvis du føler joggesko fungerer for deg, så er det jo bare å fortsette med det. 

For egen del opplever jeg at turstier i skogen lett kan være våte/gjørmete og litt ulendte. Så jeg bruker "fjellstøvler" i skog og mark. 
Dels fordi det er en såle som sitter bedre på stein og røtter, de er vanntette, og de er høye nok til å gi støtte rundt ankler. 

Men trives du i vanlige joggesko, så finnes det jo også vanntette joggesko til turer når det er litt vått i skogen. 

Anonymkode: 4cdc1...062

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man må ikke ha spesielle sko 😊  Hvis jeg skal gå så langt at jeg blir sliten i ulendt terreng, med mye steiner, røtter, ujevnheter, liker jeg å ha sko med litt høyde på som støtter ankelen fordi jeg har lett for å tråkke over når jeg blir sliten. 
Ellers er det viktig å ha sko som sitter godt på foten, men det dekker du jo med joggesko. 

Å hå i skogen alene er deilig, men si fra til noen om hvor du går i tilfelle det skulle skje deg noe. 

Anonymkode: 9ad1e...1a6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går forresten også alene mange ganger. 

Det er hyggeligere å ha noen å gå sammen med, men ikke noe problem å gå alene. 

Men som Leo skriver, så kan det være greit å ha mulighet til å ringe etter hjelp. (Anbefaler Hjelp 113 - appen. Hvis du ringer via den, så oppgir den nøyaktig hvor du er, så du slipper å forsøke å forklare det.) 

Og jeg vil også si at det er lurt at noen vet hvor du er, og hvor lenge du forventer å bli borte. (Bare i tilfelle noen må lete etter deg på et sted uten telefondekning.) 

Anonymkode: 4cdc1...062

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (7 minutter siden):

Så lenge du går på stier og veier trenger du ikke noe annet enn vanlige joggesko nå sommerstid. Hvis du finner ut at du vil ut i litt mer ulendt terreng kan det være greit med noen lette turstøvler som er høyere enn joggesko og gir litt mer støtte. Selv bruker jeg noen fra Ecco, men det er veldig individuelt hva som passer og hva man trives med. 

Jeg trives også best med å gå alene og jeg kan ikke se noen som helst grunn til at det skal være dumt. Det som imidlertid er lurt er å ha med telefon slik at man kan ringe etter hjelp. Blir man liggende et sted med f.eks. brukket bein, kan man fryse i hjel selv på denne tiden av året hvis man blir liggende lenge nok. 

Takk for utdypende svar :) 

Som sagt begynte nylig å gå tur i skogen så alt er litt nytt for meg, så måtte spørre. Og elsker å gå tur i skogen enn gangvei med biler og masse mennesker.

Har tenkt på det med tlf, men har ikke noe sted å ha den i, ingen lommer. Ikke peiling hva jeg skal finne på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som sagt begynte nylig å gå tur i skogen så alt er litt nytt for meg, så måtte spørre. Og elsker å gå tur i skogen enn gangvei med biler og masse mennesker.

Har tenkt på det med tlf, men har ikke noe sted å ha den i, ingen lommer. Ikke peiling hva jeg skal finne på.

løpebelte er genialt - der får du plass til nøkler og telefon. Eventelt  rompetaske om du har med matpakke og drikke

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Bruk de skoa du liker! Selv går jeg ofte skogstur i converse, eller støvler hvis det er vått.

Og det går fint å gå alene, men lurt å ha med mobil som andre sier.

Anonymkode: bb8ae...fb1

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ha med deg en liten ryggsekk. Der kan du putte mobilen, mat og drikke og gjerne et sitteunderlag.

Selv bruker jeg også joggesko hvis det er tørt i bakken og jeg skal følge stier. Er det litt vått eller mer ulendt, så bruker jeg fjellsko.

Endret av Hulderen
Skrevet

Dersom du går med liten sekk kan det være gull å ta med gamasjer (somme som går til kneet, brukes normalt til ski). De er raske å ta på ved behov: de hindrer lyng og rask i å komme nedi skoen/sokken, beskytter bare bein hvis du skal gjennom kratt og einer, og hindrer gjørme og skvetting på beina hvis du skal forbi opptråkka parti eller myr. 

God tur!

• Nyttig 1
Skrevet

Man bør ha gode sko som sitter godt på føttene, og med godt grep så man ikke sklir så lett på røtter, berg og stein. Det må ikke være spesialsko, et par gode joggesko duger fint. Har du svake ankler og har lett for å tråkke over, bør du kanskje investere i noen turstøvler med litt høyere kanter rundt anklene, så de beskytter deg mot vridning og overtråkk.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du syns det er behagelig å gå med de skoene du pleier å gå med, så fortsett bare med det. Jeg elsker også å gå tur i skogen, og har ikke noen egne sko til det. 

Hvis du får gnagsår eller noe annet ubehag, så kan du vurdere noe annet. 

Jeg har kjøpt meg terrengløpesko, fordi jeg løper en del i terreng med sleipe røtter og gjørme, og da syns jeg de skoene gjorde det hele en del lettere. 

Jeg liker også å gå alene. Det er ikke sannsynlig at det skal skje noe, jeg tror jeg har vært nærmere å falle ned trappa når jeg har vært alene hjemme enn å komme til skade i skogen. Men jeg pleier alltid å ha med mobilen likevel. Hvis jeg jogger, har jeg tights med mobil-lomme og ellers har jeg en liten rumpetaske. Det kan jo skje at man faller å brekker et bein og har problemer med å komme seg hjem, eller blir bitt av en hoggorm, hvis man er skikkelig uheldig. Jeg har også blitt jaget av en elg (med kalv den ville beskytte) en gang. 

Anonymkode: 7fa82...61e

AnonymBruker
Skrevet

Joggesko på tur i skogen funket helt utmerket for meg, helt til jeg kjøpte lette fjellstøvler og merket hvor vanvittig mye bedre grep jeg fikk.  :D  

Jeg har blitt veldig glad i Vibram-såler, og har hatt det på to par fjellstøvler og ett par løpepiggsko til nå. De er å få på sko av flere forskjellige merker, typer og prisklasser. På Fjellsport får du dem f.eks. fra 700 kr til 8600 kr

Anonymkode: b4fa6...390

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Joggesko på tur i skogen funket helt utmerket for meg, helt til jeg kjøpte lette fjellstøvler og merket hvor vanvittig mye bedre grep jeg fikk.  :D  

Jeg har blitt veldig glad i Vibram-såler, og har hatt det på to par fjellstøvler og ett par løpepiggsko til nå. De er å få på sko av flere forskjellige merker, typer og prisklasser. På Fjellsport får du dem f.eks. fra 700 kr til 8600 kr

Poenget mitt er vel egentlig at du ikke  ha noe annet enn joggesko, så lenge du synes det funker greit. Men om du bestemmer deg for å prøve kommer du antakelig ikke til å angre. Det er noe med tryggheten når du setter foten i bakken og kjenner at den blir der til du flytter den selv, som du ikke engang vet at du savner før du har prøvd det.  :)  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...