Gå til innhold

Løse hunder i skogen nå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tabris skrev (2 timer siden):

Som jeg har skrevet tidligere så mener jeg selvsagt at det er hundeeiers ansvar at hunden deres ikke plager vilt unødig og at man ikke slipper hunden sin løs til enhver tid og på etthvert sted, spesielt ikke hvis man vet at man har en hund som har høy jaktlyst.

Båndtvang betyr båndtvang og det er ikke rom for vurdering der det er båndtvang.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tabris skrev (4 timer siden):

For ikke å snakke om vilt som vi mennesker skyter som sport. Eller den unødvendige mengden kjøtt vi spiser som jo kommer av den mengden dyr som slaktes hvert år. Det er visst helt greit, mens det er en tragedie uten sidestykke hvis en hund tar en fugl eller et rådyr.

Jeg forsvarer ikke å la hunden gå løs til enhver tid og etthvert sted, spesielt ikke om man har en hund man vet vil jage og drepe vilt. Men jeg synes reaksjonene mangler litt perspektiv noen ganger.

Jeg lot min japanske spisshund gå løs året rundt, fordi jeg visste han ikke var til fare for vilt. Noe jeg visste fordi jeg har sett hvordan han har reagert når han har vært løs og sett rådyr fare forbi. Jeg har også sett hvor stødig han er på innkalling i slike situasjoner. Jeg gikk som regel også tur på steder ganske nær bebyggelse, ofte steder der familier og barnehager går. Og jeg tror at temmelig mange barn svinser mer ut i skog og kratt og lenger bort fra stien enn hva min Ferdinand av en selskapshund noen gang gjorde. Etter over 12 år med hunden løs hele året så har han aldri noen gang skadet vilt.

Vi skal verne om vilt og vi skal ikke bevisst oppsøke sårbare steder eller bevisst slippe en hund med stor jaktlyst der man vet det er vilt, spesielt ikke i tiden hvor det er egg/kalver. 

Men jeg synes noen ganger denne debatten mangler litt edruelighet og nyanseringer.

Men slik du beskriver det her så har du kontroll på hunden din. Og da hadde jeg faktisk ikke tenkt noe som helst om båndtvangen fordi kontrollen er der. 

De jeg har møtt ute, når mine egne er i bånd, er løse hunder hvor det ikke er noen eier å se dessverre. Og da vet jo heller ikke hundeeier om hunden jager vilt eller ikke, fordi de ser dem ikke. 

Anonymkode: 8c02f...25a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder angriper og dreper ikke barn skjerp dere psykopater og la vær å komme med symme unskyldninger 

Anonymkode: 42247...45e

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (3 timer siden):

Barn og hunder er forskjellige. Noen barn kan være farligere for vilt enn hva enkelte hunder kan, og selvsagt omvendt. 

Holy Mary, Mother of Jesus…..🙄

Du lar bikkjeskinnet ditt gå løst fordi i en tenkt situasjon kan et barn skade vilt?

Den typen relativisering vokste jeg fra i syvårsalderen. Det er folk som deg som gjør at båndtvangen er absolutt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er et mye større problem for fugler, ekkorn, kaniner, osv.

Å ha hunden i bånd hele tiden og ikke slippe den fri i naturen regelmessig er dyreplageri!

Anonymkode: ae85c...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men slik du beskriver det her så har du kontroll på hunden din. Og da hadde jeg faktisk ikke tenkt noe som helst om båndtvangen fordi kontrollen er der. 

De jeg har møtt ute, når mine egne er i bånd, er løse hunder hvor det ikke er noen eier å se dessverre. Og da vet jo heller ikke hundeeier om hunden jager vilt eller ikke, fordi de ser dem ikke. 

Anonymkode: 8c02f...25a

Ja, og det er selvsagt problematisk.

Snok1 skrev (Akkurat nå):

Du lar bikkjeskinnet ditt gå løst fordi i en tenkt situasjon kan et barn skade vilt?

Den typen relativisering vokste jeg fra i syvårsalderen. Det er folk som deg som gjør at båndtvangen er absolutt.

Du glemte "Holy Mother of God". ;)

Nei, det var en rar konklusjon/stråmann. Det er ikke det jeg har skrevet i det hele tatt.

Når jeg har hatt hund løs i 24 år uten at noe vilt har blitt skadet, hvordan er det da meg som gjør at båndtvangen er absolutt?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snok1 skrev (2 minutter siden):

Disse manipulerende irrelevante unskyldne er ville snakk om lystløgnere😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farmors fransje bulldog ble angreoet av en annen løshund dette skjer OFTE 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (2 minutter siden):

Du glemte "Holy Mother of God". ;)

Gud har ingen mor.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (23 timer siden):

Desverre alt for mange som ikke har respekt for båndtvang

Man skal ikke ha respekt for urimelige lover og regler.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da skal jeg la mi bikkje få bite ræva til di bikkje fordi jeg heller resoekterer ikke urimelige lover. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund på 10 kg går alltid i bånd, kommer det en løshund løfter jeg han opp. 

Anonymkode: 1f1f9...a4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Min hund på 10 kg går alltid i bånd, kommer det en løshund løfter jeg han opp. 

Anonymkode: 1f1f9...a4b

Har også en hund på 10 kg som alltid er i bånd, kommer det en løshund røsker jeg den vekk, sparker om jeg må. 

Anonymkode: 64c32...e9f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Men konsekvensene av å ikke respektere de, kan være store.

Selv sparket jeg hodeskade på en løs hund for noen år siden. Det var ikke noe gøy hverken for meg, hunden eller dens eier. Hadde eieren respektert båndtvangen så hadde det aldri skjedd. Man kan godt argumentere med at det var en hund som aldri skulle ha gått løs uansett, men det er ikke poenget. Hunden hadde selvfølgelig vært «snill og grei hele livet» iflg eieren🙄

Anonymkode: dda8d...4a3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Båndtvang er pga hunder rører ødelegger ofte reir, forfølger kalver fra elg og rådyr, og hjort, i tilleg er det beite dyr ute.

Og har sett hvordan det kam gå når eiere påstår hunden dems ikke gjør noe, og der står de med fugel i kjeften eller en kalv de har bitt til blods 

Anonymkode: f2f0b...0c8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VisningsnavnPÅKREVD skrev (8 timer siden):

Det er fortsatt ikke et problem for naturen om noen rådyr blir tatt av hund, rådyr er ikke akkurat en rødlistet art, det er heller ikke mange hvert år, men det slås stort opp som en tragedie når det skjer. De fleste rådyr dør enten av trafikken eller jakt, noen går i slåmaskinen etc. Det er altså ingen tragedie, kun hvis det er hund inbolvert.  Hvorfor blir det stort oppstyr når en hund tar et rådyr, mens alle fugler, mus etc som tas av katt kun nevnes av spesielt interesserte? 

Ja hvorfor bryr seg om et rådyr som blir etterlatt og lider en pinefull død fordi noen idioter som ikke burde ha hatt hun driter i regelverketfordi de ikke er rødlistet eller kan bli påkjørt av en bil….

Anonymkode: c702a...7e0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan tror du samfunnet hadde vært om det var opp til hver enkelt og avgjøre hvilke regler og lover de mener er urimelige og derfor kan brytes og hvilke lover de mener er rimelige og derfor skal overholdes?

Anonymkode: c702a...7e0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 14.22):

Hvis det er argumentet, jeg går kun i skogen når det er båndtvang. Fordi jeg har en hund som er redd fremmede hunder. Så da forventer jeg at de følger regler om å holde hunden i bånd. Hvis ikke så må vi holde oss unna skolen hele året. Jeg diskuterer ikke reglene, jeg forholder meg til dem. Dersom det ikke var båndtvang så hadde jeg ikke tatt med min hund i skogen.

Anonymkode: 2f1e6...43f

Er du seriøs? Hvor går du resten av året da?

Anonymkode: 35f24...dbc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Katter er et mye større problem for fugler, ekkorn, kaniner, osv.

Å ha hunden i bånd hele tiden og ikke slippe den fri i naturen regelmessig er dyreplageri!

Er det sånn du forholder deg til regler generelt i samfunnet?

Anonymkode: 2f1e6...43f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppegående mennesker forholder seg til fellesskapets regler og lover. Er man som hundeier uenig i båndtvang  må man påvirke og argumentere overfor "lovgiver". 

Endret av anonym 4545
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...