Gå til innhold

Røyking til plage for nabo - Restriksjoner fra styret?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er med i styret i et borettslag, og vi har mottatt en sak vi ikke har vært borti før:

En ikke-røyker mener at naboen under som røyker innendørs bør ilegges noen restriksjoner på lufting.

Ikke-røykeren ønsker at røykerens soveromsvindu skal holdes lukket. Slik at ikke-røykeren kan ha sitt vindu åpent uten risiko for røyklukt på soverom.

Det er også ønske om at balkongdør og stuevindu holdes lukket hos røykeren. Slik at ikke-røykeren slipper lukt når vedkommende sitter ute på sin balkong eller har åpen balkongdør om sommeren.

Tror dere styret kan ilegge røykeren noen restriksjoner i forhold til åpent soveromsvidu og/eller balkongdør?

Anonymkode: 70327...fc1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Røyklukt og lukt fra matlaging er vel ting man bare må regne med når man velger å bo så tett 🙈 Røykeren må jo få lov til å røyke på sin egen balkong? Vet dette har vært diskutert her inne mange ganger før og mener at dette er konklusjonen man stort sett har kommet frem til - uten at jeg sitter på fasiten.

Hva er det neste? Nekte naboen å bruke hvitløk i maten sin? 

For all del, jeg forstår godt at det er plagsomt.

• Liker 33
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, privat sfære.

"Røyk fra naboer og røyking utendørs

Røykeloven regulerer i hovedsak ikke røyking utendørs og i private hjem. Røyk som siver inn fra bakgård, andre balkonger eller leiligheter faller utenfor lovens virkeområde."

https://www.helsedirektoratet.no/forebygging-diagnose-og-behandling/forebygging-og-levevaner/tobakk/roykeloven-regler-om-roykeforbud

Anonymkode: 9af44...d65

• Liker 15
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Generelt sett så kan ikke røykere ilegges restriksjoner, noe som egentlig er helt horribelt. 

Bor man i blokk/leilighet så må man tåle røyklukt fra naboen, det må jeg også. Det gjør at jeg sitter ute på balkongen om sommeren, og heller ikke lufter. Har heldigvis gjennomgående leilighet med mulighet for utlufting motsatt side. 

Men siden det er regler for ro om natten så folk skal få sove, så syns jeg det burde innføres tilsvarende om røyking i borettslag. 
Å skulle sove når naboen under kjederøyker halve natten på soverommet under med vinduer oppe, er helt uholdbart. 

Anonymkode: 9ba6a...f3d

• Liker 16
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

De reglene fra naaf er prøvd i retten, de kom ikke gjennom. Dere kan ikke hindre røyking i privat bolig.

• Liker 12
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
Sirah skrev (5 minutter siden):

Røyklukt og lukt fra matlaging er vel ting man bare må regne med når man velger å bo så tett 🙈 Røykeren må jo få lov til å røyke på sin egen balkong? Vet dette har vært diskutert her inne mange ganger før og mener at dette er konklusjonen man stort sett har kommet frem til - uten at jeg sitter på fasiten.

Røyk og lukt fra matlaging er to helt forskjellige ting. Helt latterlig å sammenligne hvitløk i pastasausen og røyk - som inneholder enormt mye skadelige kjemikalier som kan gjøre andre syke. 

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Er noe man stort sett bare må leve med nå man bor såpass tett.

Men er jo de færreste som røyker hele tiden. Jeg pleier bare å lukke døren/vinduet om jeg merker naboen røyker og så åpner det igjen etter 10 minutter. 

Anonymkode: df08c...60a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Nei, tror dessverre ikke det om det er et gammelt borettslag. Mulig dere kan innføre røykeforbud på fellesområdene , inkludert verandaene. 
antar dere har prøvd og snakke med røykeren? Det er helt sjukt at de fortsatt har lov til og holde på, men det finnes jo de som klarer og ta hensyn om de blir oppmerksomme på det. 
vi endte faktisk med og måtte flytte pappa, han har lungeskader etter mange år med passiv røyking og fikk streng beskjed fra legen etter siste innleggelse. Ikke det var nok for storrøykern i leiligheten over, så han måtte flyttes. 
kjenner forøvrig hyggelige røykere også , så mener ikke og ta alle som gruppe, bare de som forpester andres boliger og ødelegger andres helse med viten og vilje. 
lykke til i deres borettslag. 

Anonymkode: b2380...731

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Sirah skrev (10 minutter siden):

Hvis jeg hadde visst at naboen kunne dø av passiv hvitløk hadde jeg faktisk droppet hvitløk, og ihvertfal ikke laget mat med hvitløk på verandaen eller med vinduet oppe. 
ja, de fleste steder er det lov og røyke på verandaen sin, og det er jo pussig. Det er jo og et uteområde. Du kan feks ikke stå under verandaene og røyke , for det er fellesområde utenfor røykesonen. Heldigvis er det vanlig med totalforbud i nybygg, men det er jo rådyrt ofte. Håper det blir mer totalforbud. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er noe man stort sett bare må leve med nå man bor såpass tett.

Men er jo de færreste som røyker hele tiden. Jeg pleier bare å lukke døren/vinduet om jeg merker naboen røyker og så åpner det igjen etter 10 minutter. 

Anonymkode: df08c...60a

Hvordan får du vekk så raskt? 

• Liker 1
Skrevet

Dessverre kan man ikke nekte folk å røyke inne hos seg selv, eller på balkongen eller i vinduet.. men det bør gå an å få naboene til å ha en dialog seg i mellom. Kan det løses ved at naboen røyker et annet sted enn soverommet og holder det lukket? Eller en eller annen avtale?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis jeg hadde visst at naboen kunne dø av passiv hvitløk hadde jeg faktisk droppet hvitløk, og ihvertfal ikke laget mat med hvitløk på verandaen eller med vinduet oppe. 
ja, de fleste steder er det lov og røyke på verandaen sin, og det er jo pussig. Det er jo og et uteområde. Du kan feks ikke stå under verandaene og røyke , for det er fellesområde utenfor røykesonen. Heldigvis er det vanlig med totalforbud i nybygg, men det er jo rådyrt ofte. Håper det blir mer totalforbud. 

Selv nybygg har ikke lovt til å innføre totalforbud i eget hjem. 

https://www.helsedirektoratet.no/forebygging-diagnose-og-behandling/forebygging-og-levevaner/tobakk/roykeloven-regler-om-roykeforbud#ordensregleriborettslagogsameier

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Røyk og lukt fra matlaging er to helt forskjellige ting. Helt latterlig å sammenligne hvitløk i pastasausen og røyk - som inneholder enormt mye skadelige kjemikalier som kan gjøre andre syke. 

Tja, personlig syntes jeg at sterk matlaging er mye mer plagsomt enn litt røyklukt, men det er nå meg. Tviler på at dette kan karakteriseres som passiv røyking med mindre naboen er svært syk sånn som AB under skisserer.

Nå går uansett ikke diskusjonen på hva vi personlig mener at er riktig, men hva borettslaget juridisk har lov til. Så akkurat det vi diskuterer er jo egentlig fullstendig irrelevant. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enig med deg i at det er veldig rart at det er lov å røyke på balkongen, men ikke under den. Det er jo en eventuelt regelendring som må til. 

Hadde min nabo vært lungesyk hadde jeg så klart ikke røyket på min balkong. Nå røyker jeg uansett ikke så det er ingen problemstilling, men dersom jeg hadde røyket. Men så lenge regelverket er som det er i dag så kan ikke denne røykeren nektes - uansett hva vi måtte mene om det.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor meg ihjel. Fordi jeg har astma, og kraftig allergi mot røyk. Økonomisk burde virkelig jeg bo i en billig leilighet, men da er det stor sannsynlighet for at jeg blir utsatt for røyk. Og det går ikke. Så nå bor jeg i halvparten av en tomannsbolig. Og naboen røyker ikke. Men boligen er egentlig for dyr for meg.

Anonymkode: 37832...21e

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Tror dere styret kan ilegge røykeren noen restriksjoner i forhold til åpent soveromsvidu og/eller balkongdør?

https://juss.info/regler-for-royking-i-sameier-og-borettslag/

Røyking på fellesarealer

I henhold til norsk lov er det tillatt å røyke utendørs og i eget hjem. Likevel kan ordensreglene i et boligselskap regulere røyking på fellesarealer innendørs. Dette inkluderer ofte områder som trappeoppganger, loft og kjeller. Formålet med slike reguleringer er å sikre et godt inneklima og hindre at røyklukt sprer seg til andre beboere sine hjem.

Røyking på balkonger, terrasser og verandaer

Når det kommer til røyking på utendørs fellesarealer som balkonger, terrasser og verandaer, er situasjonen litt mer nyansert. Mange sameier og borettslag tillater røyking på slike områder så lenge det ikke er til sjenanse for andre. Dette tar hensyn til at utendørs røyking vanligvis ikke skaper de samme inneklimaproblemene som røyking innendørs.

Å finne en balanse

Det er viktig å finne en balanse mellom individuelle rettigheter til å røyke og hensynet til fellesskapet. Røyk kan være plagsomt for noen beboere, spesielt når det kommer til bruk av balkonger i sommermånedene. Derfor kan det være hensiktsmessig å begrense eller regulere røyking på felles utendørsområder i visse perioder av året.

Vedtekter og regelverk

Mange sameier og borettslag har regler som styrer røyking i fellesarealer. Dette kan være nedfelt i selskapets vedtekter eller husordensregler. Dersom man ønsker å regulere eller begrense røyking på fellesområder som balkonger, terrasser og verandaer, kan dette gjøres gjennom vedtektsendringer eller generalforsamlingsvedtak.

Oppsummering

Regler for røyking i sameier og borettslag er ment å opprettholde et godt bomiljø for alle beboere. Mens røyking er tillatt utendørs og i eget hjem, kan reguleringer på fellesarealer innendørs være nødvendige for å sikre god luftkvalitet. Når det kommer til røyking på utendørs fellesområder som balkonger og terrasser, er det viktig å finne en balanse mellom individuelle ønsker og hensynet til naboskapet. Dette kan oppnås gjennom klare vedtekter og regelverk som tar hensyn til ulike behov gjennom året.

https://arkiv.forbrukeradvokaten.no/2020/02/har-man-lov-til-a-royke-i-egen-bolig/

Røykeloven regulerer ikke hva som skjer hjemme hos folk. Røyking i eget hjem tilhører den private sfære og kan ikke nektes.

Anonymkode: 05fef...cd1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er det vanlig med totalforbud? Det har jeg aldri hørt om og kjenner ikke til noen steder hvor dette er innført.
Det er vel ikke lov å regulere privatsfæren slik?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Illuminatum skrev (7 minutter siden):

Er det vanlig med totalforbud? Det har jeg aldri hørt om og kjenner ikke til noen steder hvor dette er innført.
Det er vel ikke lov å regulere privatsfæren slik?

Hvis du leser litt høyere opp, så ser du at du har rett. Det er ikke lov å nekte noen å røyke i sitt eget hjem. 

Naboen min røyker ute og jeg tenker at et sted må han jo kunne ta den sigaretten. Jeg lukter det, men tror lite skadelige stoffer når med fra en terrasse til en annen. 

Nå er jeg eks-røyker, så jeg har kanskje litt mer toleranse enn noen som aldri har røyket. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

skulle ønske de kunne forby røyking, med mindre du var 100 meter fra andre mennesker. 

Anonymkode: 51772...741

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

skulle ønske de kunne forby røyking, med mindre du var 100 meter fra andre mennesker. 

Anonymkode: 51772...741

Da kan de ikke bygge hus eller leiligheter tett, da må alt være 100m fra.

Velger en å bo så tett i blokk. Må en bare regne med at en kan få naboer som røyker enkelt og greit

Anonymkode: 18049...26d

• Liker 12
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...