AnonymBruker Skrevet 7. mai 2025 #41 Skrevet 7. mai 2025 Brukernavn84 skrev (3 timer siden): Er du sprø, eller? Tror du det er tilfeldig at alle scottish fold-katter har kronisk og smertefull osteokondrodysplasi? Det er selvsagt ikke tilfeldig, det er fordi dumme eller ondskapsfulle mennesker har avlet katter med nettopp denne arvelige sykdommen. Det sier seg selv at rasekatter generelt har dårligere helse enn andre, sånn går det nemlig når mennesker avler dyr som likner på hverandre fordi de synes de "ser fine ut" - akkurat som med scottish fold. Enig med deg om Scottish fold, og det er ett av de få rasene hvor det avles på dårlige gener med vilje. Min pus har for store øyne og for flat nese jamfør den europeiske standarden for rasen. Det er synd, og reflekterterer den amerikanske standarden for rasen. Men sammenlignet med den tidligere hunden min med tilsvarende avl for å forkorte nesen og forstørre øynene er det ingenting. Han snorker litt når han sover, men frisk og rask og helt normalt. Hunden hadde kronisk øyekatarr og pustebesvær fra ung alder. Anonymkode: 23584...df0
Maia70 Skrevet 7. mai 2025 #42 Skrevet 7. mai 2025 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det er likevel to katter som parer seg, så helt naturlig fremgangsmåte. Jeg forsvarer på ingen måte ekstremavl (flatt fjes, korte ben o.l.), men synes det blir for dumt å kalle rasekattavl for unaturlig. Spesielt når man skjærer alle rasekatter over en kam. Forskjellen er at det er mennesker som velger partneren til katten. Når dyrene får velge helt selv, velger de den sterkeste, og den som er en genetisk match til deres gener, og de får et sterkere og mer "normalt" utseende avkom uten fremstående trekk. Derfor foretrekker jeg vanlige huskatter, som var grunnen til kommentaren min til å begynne med. Jeg ser ingen grunn til å krangle på dette. Det er veldig åpenbart om du bildegoogler "huskatter" og så "rasekatter". Huskattene har et ganske ensartet utseende, mens rasene har sine særtrekk som er avlet frem og det er dette jeg misliker da de ikke ser ut som katter for meg. Jeg syns rett og slett huskatten er vakrest, fordi den i mindre grad er avlet frem av menneskers preferanser. 5
Meowmere Skrevet 7. mai 2025 #43 Skrevet 7. mai 2025 Jeg liker de fleste katter, men synes Bengal, Siameser, og Savannah er finest. Har Bengal og vanlig huskatt nå. Fordelen med Bengal er at samboer ikke er allergisk mot den, mens hun er veldig allergisl mot den andre.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2025 #44 Skrevet 7. mai 2025 Maia70 skrev (8 minutter siden): Forskjellen er at det er mennesker som velger partneren til katten. Når dyrene får velge helt selv, velger de den sterkeste, og den som er en genetisk match til deres gener, og de får et sterkere og mer "normalt" utseende avkom uten fremstående trekk. Derfor foretrekker jeg vanlige huskatter, som var grunnen til kommentaren min til å begynne med. Jeg ser ingen grunn til å krangle på dette. Det er veldig åpenbart om du bildegoogler "huskatter" og så "rasekatter". Huskattene har et ganske ensartet utseende, mens rasene har sine særtrekk som er avlet frem og det er dette jeg misliker da de ikke ser ut som katter for meg. Jeg syns rett og slett huskatten er vakrest, fordi den i mindre grad er avlet frem av menneskers preferanser. Huskatter ser annerledes ut i ulike steder av verden. Originalt i Myanmar hadde de f.eks langhårete katter og korthåret katter. Som vi i dag i vesten kjenner som hellig birma og burmeser. maskene som er en gjenganger i denne tråden kommer fra siameseren i Thailand, og kan overføres til en huskatt på en generasjon. Huskattene vi har har mye likhet med norsk skogskatt, russiske med Sibirkatt, tyrkiske med tyrkisk van, britiske med britisk korthåret. om man flytter en pus med særtrekk fra en region til en annen blir den eksotisk og annerledes enn huskattene i området, med de er ganske vanlige og naturlige katter basert på gener som har utviklet seg i deres region over lang tid. Anonymkode: 23584...df0 1 1
Maia70 Skrevet 7. mai 2025 #45 Skrevet 7. mai 2025 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): om man flytter en pus med særtrekk fra en region til en annen blir den eksotisk og annerledes enn huskattene i området, med de er ganske vanlige og naturlige katter basert på gener som har utviklet seg i deres region over lang tid. Anonymkode: 23584...df0 Feil. Villkatter rundt i verden ser ganske like ut som våre huskatter. Noen er forvillede rasekatter, men de fleste ser ut som våre, fordi de gradvis mister rasepreg når de avler selv. Og nå skal jeg slutte å avspore tråden. https://www.notesfromtheroad.com/about/alley-cats.html https://www.timeout.com/things-to-do/five-places-around-the-world-where-cats-have-taken-charge 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2025 #47 Skrevet 7. mai 2025 Maia70 skrev (9 minutter siden): Feil. Villkatter rundt i verden ser ganske like ut som våre huskatter. Noen er forvillede rasekatter, men de fleste ser ut som våre, fordi de gradvis mister rasepreg når de avler selv. Og nå skal jeg slutte å avspore tråden. https://www.notesfromtheroad.com/about/alley-cats.html https://www.timeout.com/things-to-do/five-places-around-the-world-where-cats-have-taken-charge Linkene du har lagt ved avkrefter ikke min påstand, eller bekrefter din. Men avsporingen kan godt avsluttes. Anonymkode: 23584...df0 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2025 #48 Skrevet 7. mai 2025 Ragdoll, neva masquerade og hellig birma. Anonymkode: 97260...285 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2025 #52 Skrevet 8. mai 2025 Maia70 skrev (14 timer siden): Feil. Villkatter rundt i verden ser ganske like ut som våre huskatter. Noen er forvillede rasekatter, men de fleste ser ut som våre, fordi de gradvis mister rasepreg når de avler selv. Og nå skal jeg slutte å avspore tråden. https://www.notesfromtheroad.com/about/alley-cats.html https://www.timeout.com/things-to-do/five-places-around-the-world-where-cats-have-taken-charge Dette er ikke villkatter, dette er hjemløse katter og etterkommere etter domestiserte huskatter. Villkatter er kattedyr som ikke har hatt noen form for påvirkning av mennesker. Per definisjon er huskatter/blandingskatter også "laget" av mennesker. Dette er eksempler på villkatter rundt i verden: https://www.smithsonianmag.com/science-nature/ten-amazing-small-wild-cats-180951802/ Anonymkode: a1190...6ac 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2025 #53 Skrevet 8. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 12.03): Min bengal går ute og har gjort det i mange år. Hjelper å bo på et sted som ingen kjenner til Anonymkode: c0c3e...f61 Det skal godt gjøres å bo på et sted ingen kjenner til. Anonymkode: 0ff6d...4da
Maia70 Skrevet 9. mai 2025 #54 Skrevet 9. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 10.19): Dette er ikke villkatter, dette er hjemløse katter og etterkommere etter domestiserte huskatter. Villkatter er kattedyr som ikke har hatt noen form for påvirkning av mennesker. Per definisjon er huskatter/blandingskatter også "laget" av mennesker. Dette er eksempler på villkatter rundt i verden: https://www.smithsonianmag.com/science-nature/ten-amazing-small-wild-cats-180951802/ Anonymkode: a1190...6ac På norsk sier vil villkatter om en forvillet populasjon av katter. På Engelsk har de ordene "wild" og "feral". Vi bruker ikke ordet "forvillet" like naturlig som de bruker "feral", derfor ble det naturlig for meg å bruke "vill". Regner med at alle vet at det betyr forvillede huskatter. Poenget er at disse forvillede populasjonene av katter verden over, mister rasetrekkene, og ligner dermed veldig på vår huskatt. Så en huskatt/forvillet katt på Kreta er ikke "eksotisk" i Norge slik anonym bruker 23584...df0 påstod. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2025 #55 Skrevet 9. mai 2025 Maia70 skrev (2 timer siden): På norsk sier vil villkatter om en forvillet populasjon av katter. På Engelsk har de ordene "wild" og "feral". Vi bruker ikke ordet "forvillet" like naturlig som de bruker "feral", derfor ble det naturlig for meg å bruke "vill". Regner med at alle vet at det betyr forvillede huskatter. Poenget er at disse forvillede populasjonene av katter verden over, mister rasetrekkene, og ligner dermed veldig på vår huskatt. Så en huskatt/forvillet katt på Kreta er ikke "eksotisk" i Norge slik anonym bruker 23584...df0 påstod. Da kan vi være uenige om det. Anonymkode: 23584...df0
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2025 #56 Skrevet 10. mai 2025 Maia70 skrev (21 timer siden): På norsk sier vil villkatter om en forvillet populasjon av katter. På Engelsk har de ordene "wild" og "feral". Vi bruker ikke ordet "forvillet" like naturlig som de bruker "feral", derfor ble det naturlig for meg å bruke "vill". Regner med at alle vet at det betyr forvillede huskatter. Poenget er at disse forvillede populasjonene av katter verden over, mister rasetrekkene, og ligner dermed veldig på vår huskatt. Så en huskatt/forvillet katt på Kreta er ikke "eksotisk" i Norge slik anonym bruker 23584...df0 påstod. Noen kaller forvillede/hjemløse katter for villkatter, fordi de er kunnskapløse. De som jobber med å fange inn og ivareta forvillede katter, jobber for å få folk til å bruke korrekt betegnelse for å bevisstgjøre folk flest på at dette er katter som enten har hatt et hjem, eller er avkom etter katter som har hatt et hjem. De aller færreste forvillede katter er rasekatter, så det er jo naturlig at forvillede katter og deres etterkommere ser ut som det vi forbinder med vanlige huskatter. At forvillede katter "mister rasetrekkene" handler jo bare om at blandingskattene er i flertall. Om 80% av forvillede katter hadde vært rasekatter, hadde jo ikke avkommet sett ut som vanlige huskatter, uansett hvor mye de hadde paret seg fritt og naturlig. Her er forøvrig et bilde fra Alaska, der du kan se at det også finnes forvillede katter med rasekatt-trekk (brunmasket/colorpoint): Anonymkode: a1190...6ac 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2025 #57 Skrevet 10. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 11.57): Har lyst på bengaler, men kan de gå ute uten å bli stjålet? Anonymkode: fdf20...8ee Ja, men mange av de terroriserer nabolaget katter, hus og andre dyr. Veit det fordi min er sånn😅 Så hun har kattegård. Anonymkode: fd2de...c32 1
Brunhilde Skrevet 10. mai 2025 #58 Skrevet 10. mai 2025 Min desiderte favoritt er gammeldags siameser, med maske og uten de enorme, lavtstående ørene. Lurer på om det er den som kalles thai-katt.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2025 #59 Skrevet 10. mai 2025 Maia70 skrev (På 7.5.2025 den 20.12): Feil. Villkatter rundt i verden ser ganske like ut som våre huskatter. Noen er forvillede rasekatter, men de fleste ser ut som våre, fordi de gradvis mister rasepreg når de avler selv. Og nå skal jeg slutte å avspore tråden. https://www.notesfromtheroad.com/about/alley-cats.html https://www.timeout.com/things-to-do/five-places-around-the-world-where-cats-have-taken-charge Jeg tror du ikke er så trent på å kjenne igjen trekk fra ulike katteraser og at det er derfor du sier at alle huskatter fra ulike deler av verden ser ganske like ut som våre huskatter. 💡 Anonymkode: 23584...df0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå