AnonymBruker Skrevet 6. mai #1 Del Skrevet 6. mai Det er ganske trist, det jeg observerer. Jeg er innflytter i en mellomstor by. Flyttet hit i 2010, og har enda ikke opparbeidet meg noe særlig nettverk. Jeg blir rett og slett ikke likt. Det samme var tilfellet på hjemplassen min og på et sted jeg bodde tidligere. Jeg er selvfølgelig langt fra perfekt. Men jeg er hyggelig, stiller alltid på dugnad, har humor og godt humør, stiller opp for folk, både når de ber om det og av eget tiltak. Det gir meg glede å bake kake til noen bare fordi, eller strikke et par sokker, uten å forvente noe tilbake. Likevel så kjennes det som at jeg stanger i en vegg. Altfor mange mennesker rundt meg mener det er greit å være frekk, ekskluderende, belærende og utakknemlig. Igjen, jeg forventer verken stor takk eller gjentjeneste for det jeg gjør, men i hvert fall et lite tegn på at de setter pris på meg. Men det uteblir. Samtidig ser jeg flere mennesker rundt meg som virkelig ikke er hyggelig, som har mobbet, oppført seg stygt, lagt seg etter andres partnere helt åpenlyst, vært veldig stygg i fylla, men likevel blir likt og har masse venner. Jeg har lite tiltalende utseende og er ikke veldig "på", altså tar ikke så stor plass i rommet. Men det burde jo være mulig å behandle meg ordentlig? Har dere merket det samme, eller er det noe som er så alvorlig galt med meg at jeg egentlig burde bure meg inne i huset og unngå å ta kontakt med mennesker slik at de ikke blir irritert/plaget av meg? Anonymkode: 8fe5e...46f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 6. mai #2 Del Skrevet 6. mai Hvis du er av den oppfatning at du selv bare er grei og hyggelig og omgjengelig på alle måter og likevel blir mislikt av de fleste, og at flertallet rundt deg er frekke og kjipe og samtidig godt likt, så er sannsynligheten til stede for at verdensbildet ditt er litt i ulage. Det kan handle om selvbilde, om selvtillit, om forventninger og sosiale erfaringer eller evnen til å lese andre og ha mange (forståelige) årsaker og forklaringer, men det handler neppe om at alle andre oppfører seg så dårlig. Hvis du har mulighet til det, ville jeg prøvd en profesjonell samtalepartner - psykolog, rådgiver, coach av noe slag. Jeg har fått meg noen øyeåpnere i terapi om hvordan gamle vanskelige erfaringer påvirker meg sosialt mange år senere - både hvordan jeg oppfører meg og framstår og hva det gjør med hvordan jeg oppfatter andre. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai #3 Del Skrevet 6. mai Daria skrev (21 minutter siden): Hvis du er av den oppfatning at du selv bare er grei og hyggelig og omgjengelig på alle måter og likevel blir mislikt av de fleste, og at flertallet rundt deg er frekke og kjipe og samtidig godt likt, så er sannsynligheten til stede for at verdensbildet ditt er litt i ulage. Det kan handle om selvbilde, om selvtillit, om forventninger og sosiale erfaringer eller evnen til å lese andre og ha mange (forståelige) årsaker og forklaringer, men det handler neppe om at alle andre oppfører seg så dårlig. Hvis du har mulighet til det, ville jeg prøvd en profesjonell samtalepartner - psykolog, rådgiver, coach av noe slag. Jeg har fått meg noen øyeåpnere i terapi om hvordan gamle vanskelige erfaringer påvirker meg sosialt mange år senere - både hvordan jeg oppfører meg og framstår og hva det gjør med hvordan jeg oppfatter andre. Jeg sier ikke at jeg BARE er grei og hyggelig. Men jeg ser at den samme handlingen hos meg og andre, blir mottatt på vidt forskjellige måter, uten en spesiell grunn. Med å oppføre seg dårlig mener jeg for eksempel at ei dame i omgangskretsen regelrett "ødela" to familier ved å legge seg etter venninners menn, ligge med dem og prøve å få dem til å forlate familien sin, helt uten å angre seg. Denne dama er fortsatt godt likt, og de fleste mener at hun er et godt menneske. TS Anonymkode: 8fe5e...46f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai #4 Del Skrevet 6. mai Daria skrev (5 timer siden): Hvis du er av den oppfatning at du selv bare er grei og hyggelig og omgjengelig på alle måter og likevel blir mislikt av de fleste, og at flertallet rundt deg er frekke og kjipe og samtidig godt likt, så er sannsynligheten til stede for at verdensbildet ditt er litt i ulage. Det kan handle om selvbilde, om selvtillit, om forventninger og sosiale erfaringer eller evnen til å lese andre og ha mange (forståelige) årsaker og forklaringer, men det handler neppe om at alle andre oppfører seg så dårlig. Hvis du har mulighet til det, ville jeg prøvd en profesjonell samtalepartner - psykolog, rådgiver, coach av noe slag. Jeg har fått meg noen øyeåpnere i terapi om hvordan gamle vanskelige erfaringer påvirker meg sosialt mange år senere - både hvordan jeg oppfører meg og framstår og hva det gjør med hvordan jeg oppfatter andre. ☝️ Anonymkode: 37b69...456 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai #5 Del Skrevet 6. mai Sjarm, manipulering, "positiv energi" son forbindes med noe godt selv om det har lite med verdier/moral/personlighet å gjøre. De introverte, de som virker litt deppa, og de som er sosialt klønete, blir taperne, dessverre. Det er urettferdig. Anonymkode: 4dcac...eaf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai #6 Del Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg sier ikke at jeg BARE er grei og hyggelig. Men jeg ser at den samme handlingen hos meg og andre, blir mottatt på vidt forskjellige måter, uten en spesiell grunn. Med å oppføre seg dårlig mener jeg for eksempel at ei dame i omgangskretsen regelrett "ødela" to familier ved å legge seg etter venninners menn, ligge med dem og prøve å få dem til å forlate familien sin, helt uten å angre seg. Denne dama er fortsatt godt likt, og de fleste mener at hun er et godt menneske. TS Anonymkode: 8fe5e...46f Umm, den dama er godt likt og de fleste mener hun er et godt menneske? Hvordan vet du det? Er hun veldig pen? Men det sier mest om den omgangskretsen der. Anonymkode: 5360c...d05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai #7 Del Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Med å oppføre seg dårlig mener jeg for eksempel at ei dame i omgangskretsen regelrett "ødela" to familier ved å legge seg etter venninners menn, ligge med dem og prøve å få dem til å forlate familien sin, helt uten å angre seg. Denne dama er fortsatt godt likt, og de fleste mener at hun er et godt menneske. TS Anonymkode: 8fe5e...46f Hvordan ser denne dama ut, hva jobber hun med, hvem er hun i familie med og så videre? Jeg ser for meg at dette må være den "populære jenta" fra ungdomsskolen eller noe, den som alle beundrer. Hun har sannsynligvis attributter som at hun enten er smellvakker eller har gjort suksess i yrkeslivet, eller er datteren til noen som er innflytelsesrik eller lignende (slikt kan være forbausende viktig i små lokalsamfunn). Kanskje innehar hun flere av disse attraktive "kvalitetene", og kanskje er hun utrolig flink til å manipulere omgivelsene. NOE må det være som gjør at folk ser gjennom fingrene med råtten oppførsel. Mennesker kan være enkle sånn. PS. Det er ikke sikkert så mange synes hun er et godt menneske (har du faktisk hørt noen omtale henne som det, eller er det noe du antar?), men at de ønsker å holde seg inne med henne av andre årsaker. Anonymkode: 059c4...c12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå