Gå til innhold

Noen som kan litt om ferieloven? Sikkert en smal sak, men jeg kan den ikke 🤷‍♀️ Håper noen kan hjelpe 😊

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg startet i ny jobb 01.03.2024.

Jeg har nå sagt opp, funnet annen jobb, og lurer på hva mine rettigheter på ferie er, innen jeg slutter i nåværende stilling.

Min siste arbeidsdag er 31.07.2025.

Jeg har 33 feriedager til gode. Dro med meg noe fra i fjor, over til i år.

Jeg har fått innvilget 4 uker ferie i juli. Er det slik at nåværende arbeidsgiver kan mene at jeg må ta resten av ferien min i nytt firma?
4 uker = 20 dager.

Jeg har 5 uker ferie per år. Ergo står det nå 13 dager igjen, hvor 5 av de er opptjent ferie. 33-20 = 13.

Om man da tar bort de 4 jeg allerede har fått innvilget, står det 1 igjen. (5-4 = 1).

Har jeg rett på å ta ut også denne 5 uken, FØR jeg slutter?
At jeg ikke nødvendigvis får lov til å ta ut de da, resterende 8 dagene, regner jeg med. Selv om jeg synes det er synd. Skulle SÅ gjerne tatt ut alt, og gått i en god og lang ferie. Men - hva jeg har lyst til, er vel til syvende og sist revnende likegyldig for arbeidsgiver 😛 

Håper noen med peiling kan hjelpe meg :) 

Anonymkode: d79d5...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, du har ikke rett på å ta ut en uke til før du slutter. Arbeidsgiver har styringsrett for ferie. 

Anonymkode: 91661...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, du har ikke rett på å ta ut en uke til før du slutter. Arbeidsgiver har styringsrett for ferie. 

Anonymkode: 91661...50c

Okei, hva innebærer dette egentlig? Bare tenker høyt. Om jeg da ikke får ta ut noe ferie i den nye jobben, så ender jeg potensielt opp med ingen videre ferie? Jeg forholder meg til reglene, ikke verre enn det - men interessant :) 

Anonymkode: d79d5...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, arbeidsgiver kan nekte deg å ta ut mer ferie. 

Ny arbeidsgiver er pliktig til å gi deg ferien du har igjen. 

Anonymkode: 562c7...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fire uker ferie er det samme som 24 feriedager. Hentet fra arbeidstilsynet: "Alle arbeidstakere har krav på minst 25 virkedager ferie hvert år. Siden lørdag regnes som virkedag, vil det normalt si at arbeidstaker har krav på fire uker og én dag ferie hvert kalenderår." Hvis du har fem uker ferie er det 30 virkedager.

Du har altså fem uker og 3 dager ferie dette året. Du kan ikke kreve å få ta ut all ferien hos nåværende arbeidsgiver, siden arbeidsgiver har siste ordet når det gjelder ferieavvikling. Men du kan spørre om det er mulig. Det kan jo hende at det er praktisk mulig for arbeidsgiver å innvilge det.

Uansett må du passe på at du får utbetalt alle gjenstående feriepenger når du slutter.

Anonymkode: 644d3...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må da passe på at du ikke har fått lønnstrekk på forhånd for den ferien du ikke kan ta ut.

Mange offentlige ansatte får feriepenger minus alle feriedager utbetalt på juni-lønna. Hvis man da ikke tar ut den ferien man er trukket for jobber man jo gratis.

Men får man ferietrekk bare akkurat de månedene man har feriedager er jo ikke dette noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...