AnonymBruker Skrevet 6. mai #1 Skrevet 6. mai Jeg blir så frustrert på vegne av kjæresten min som ofte får samværene med sin datter på snart 14 år spolert, fordi barnets mor og hennes foreldre ofte planlegger aktiviteter med jenta i helger der hun skulle vært hos sin far. Dette har pågått i perioder helt siden han og moren gikk fra hverandre da jenta var liten, og siden moren er veldig mye av alt og bestemt, lar han det bare skje, istedenfor å kjempe med nebb og klør. Han måtte kjempe for å få se datteren sin da hun var liten ( mekling og advokat), så de periodene moren og hennes foreldre planlegger aktiviteter med datteren når hun heller skulle vært hos han, lar han det ofte passere for å beholde "det gode samarbeidet" med moren, sier han. Feks: datteren hadde hatt sommerferie med sin mor, og min kjæreste lengtet etter at jenta skulle komme til han på en mandag. Søndag kveld får han en sms fra moren, der hun skriver at jenta ikke kommer til han før på torsdag, fordi hun skal på landet med sine besteforeldre. Han blir irritert og frustrert, men gir ikke tilbakemelding på at dette er ugreit, eller spør om det er jenta som heller vil på landet enn til han. To uker senere da jenta skal ha langhelg med faren, ringer jenta kvelden før og sier til sin far at mormoren spontant har invitert henne og kusinen på shoppingweekend med overnatting, men at hun kommer til faren søndag formiddag, istedenfor på fredag etter skolen. Han blir lei seg og irritert, og samtalen mellom han og datteren bærer preg av dette. Etter hver en slik episode sier jeg at han må snakke med moren og sette foten ned, fordi de har ikke lov å ta fra han samvær med datteren. Jenta er også i en alder der man velger bort foreldre og heller velger venner eller andre aktiviteter som er morsommere, men hun sier at hun elsker å være hos han, men så får hun tilbud om å være med besteforeldre på landet, at mormoren skal ta henne med på shopping på byens dyreste butikk, Starbucks med kusinen osv. og det er også noe hun liker. Besteforeldrene bor i nabolaget til moren og "landet" er en times kjøring unna byen, og jenta er der ofte med moren og hennes familie når hun ikke er hos faren. Han er så redd for å tråkke moren på tærne og stille krav eller å snakke med jentas besteforeldre, så jeg får veldig vondt av han. Dette går utover forholdet mellom jenta og han og jeg har så lyst å snakke med moren, men kan ikke blande meg så lenge jeg ikke bor sammen med faren. Vi har vært sammen i 12 år og jeg har har kjent jenta siden hun var 2 år, og jeg er sammen med han og datteren hver gang hun er hos han, og vi har vært på ferie sammen og er mye sammen hos farens familie (bursdager/jul) Dette er jo ikke greit?🤨 Anonymkode: 6a9a1...6b1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #2 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg blir så frustrert på vegne av kjæresten min som ofte får samværene med sin datter på snart 14 år spolert, fordi barnets mor og hennes foreldre ofte planlegger aktiviteter med jenta i helger der hun skulle vært hos sin far. Dette har pågått i perioder helt siden han og moren gikk fra hverandre da jenta var liten, og siden moren er veldig mye av alt og bestemt, lar han det bare skje, istedenfor å kjempe med nebb og klør. Han måtte kjempe for å få se datteren sin da hun var liten ( mekling og advokat), så de periodene moren og hennes foreldre planlegger aktiviteter med datteren når hun heller skulle vært hos han, lar han det ofte passere for å beholde "det gode samarbeidet" med moren, sier han. Feks: datteren hadde hatt sommerferie med sin mor, og min kjæreste lengtet etter at jenta skulle komme til han på en mandag. Søndag kveld får han en sms fra moren, der hun skriver at jenta ikke kommer til han før på torsdag, fordi hun skal på landet med sine besteforeldre. Han blir irritert og frustrert, men gir ikke tilbakemelding på at dette er ugreit, eller spør om det er jenta som heller vil på landet enn til han. To uker senere da jenta skal ha langhelg med faren, ringer jenta kvelden før og sier til sin far at mormoren spontant har invitert henne og kusinen på shoppingweekend med overnatting, men at hun kommer til faren søndag formiddag, istedenfor på fredag etter skolen. Han blir lei seg og irritert, og samtalen mellom han og datteren bærer preg av dette. Etter hver en slik episode sier jeg at han må snakke med moren og sette foten ned, fordi de har ikke lov å ta fra han samvær med datteren. Jenta er også i en alder der man velger bort foreldre og heller velger venner eller andre aktiviteter som er morsommere, men hun sier at hun elsker å være hos han, men så får hun tilbud om å være med besteforeldre på landet, at mormoren skal ta henne med på shopping på byens dyreste butikk, Starbucks med kusinen osv. og det er også noe hun liker. Besteforeldrene bor i nabolaget til moren og "landet" er en times kjøring unna byen, og jenta er der ofte med moren og hennes familie når hun ikke er hos faren. Han er så redd for å tråkke moren på tærne og stille krav eller å snakke med jentas besteforeldre, så jeg får veldig vondt av han. Dette går utover forholdet mellom jenta og han og jeg har så lyst å snakke med moren, men kan ikke blande meg så lenge jeg ikke bor sammen med faren. Vi har vært sammen i 12 år og jeg har har kjent jenta siden hun var 2 år, og jeg er sammen med han og datteren hver gang hun er hos han, og vi har vært på ferie sammen og er mye sammen hos farens familie (bursdager/jul) Dette er jo ikke greit?🤨 Anonymkode: 6a9a1...6b1 Dette har også skjedd i forbindelse med julaften og 17 mai som har vært planlagt mellom foreldrene, men moren /hennes foreldre kommer med et bedre tilbud til jenta, like før hun skal til faren. Hvis faren en sjelden gang må flytte på en dato og tar det opp med moren på forhånd, passer det som oftest ikke for moren at datteren ikke kan være hos faren da. Ts Anonymkode: 6a9a1...6b1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #3 Skrevet 6. mai Noe av det teiteste i verden, er nye partnere som skal blande seg i slikt. Far står ikke opp for seg selv, sier du. Det er fars problem. Anonymkode: d2941...60f 13 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai #4 Skrevet 6. mai Dette må jo far ta opp med mor. Men tenker at jenta er 14 og kan bestemme litt selv. I den alderen er det viktigste venner og aktiviteter fremfor å være med foreldrene. Min 15 åring drar ikke lenger på faste besøk til far da han stort sett har andre planer, noe som er fullt forståelig. Det viktigste er at barnet/ungdomen har det bra, uten å måtte føle på dårlig samvittighet for å ikke strekke til for begge foreldre. Anonymkode: cb9bb...5b8 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #5 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Noe av det teiteste i verden, er nye partnere som skal blande seg i slikt. Far står ikke opp for seg selv, sier du. Det er fars problem. Anonymkode: d2941...60f Jeg blander meg ikke siden jeg ikke snakker med moren om dette, men jeg bryr meg selvfølgelig om min kjæreste og hans datter. Han er redd for at det går utover datteren hvis han sier ifra, siden han ikke alltid fikk sett datteren når hun var liten. Ts Anonymkode: 6a9a1...6b1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #6 Skrevet 6. mai Dere kan evt flytte rett ved siden av moren slik at det blir lettere for jenta å stikke innom og samtidig ha sitt eget liv med sine venner og hobbyer. Nå er hun blitt stor og må få leve livet sitt. Hun er ikke en pakke de kan sende rundt. Det er da forståelig at jenta innimellom vil på tur. Det bør selvsagt hun få lov til selv om foreldrene er skilt. Anonymkode: 1cf2c...4bd 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #7 Skrevet 6. mai Jeg biter meg merke i at du skriver at far ikke sier noe til mor når avtaler brytes, men at det derimot påvirker stemning mellom far og datter når datteren selv sier i fra. Det bør han jo ihvertfall passe på, at han ikke skyver det henne, for det vil jo fort skyve henne bort mentalt også. Den irritasjonen bør gå til rette person. Ellers er det kanskje fint lite du får gjort da dette er noe far selv må bli voksen og ta tak i. Det kan være datteren også føler det sårt at han bare har godtatt at det har blitt endret på støtt og stadig. Datteren ville garantert, i ettertid, satt pris på at far ikke godtok at de har fått redusert sin tid sammen så mye. Nå sitter hun kanskje med en følelse av at det ikke er så farlig, siden faren ikke sier noe på det uansett. Anonymkode: fa0f0...e61 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #8 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg blir så frustrert på vegne av kjæresten min som ofte får samværene med sin datter på snart 14 år spolert, fordi barnets mor og hennes foreldre ofte planlegger aktiviteter med jenta i helger der hun skulle vært hos sin far. Dette har pågått i perioder helt siden han og moren gikk fra hverandre da jenta var liten, og siden moren er veldig mye av alt og bestemt, lar han det bare skje, istedenfor å kjempe med nebb og klør. Han måtte kjempe for å få se datteren sin da hun var liten ( mekling og advokat), så de periodene moren og hennes foreldre planlegger aktiviteter med datteren når hun heller skulle vært hos han, lar han det ofte passere for å beholde "det gode samarbeidet" med moren, sier han. Feks: datteren hadde hatt sommerferie med sin mor, og min kjæreste lengtet etter at jenta skulle komme til han på en mandag. Søndag kveld får han en sms fra moren, der hun skriver at jenta ikke kommer til han før på torsdag, fordi hun skal på landet med sine besteforeldre. Han blir irritert og frustrert, men gir ikke tilbakemelding på at dette er ugreit, eller spør om det er jenta som heller vil på landet enn til han. To uker senere da jenta skal ha langhelg med faren, ringer jenta kvelden før og sier til sin far at mormoren spontant har invitert henne og kusinen på shoppingweekend med overnatting, men at hun kommer til faren søndag formiddag, istedenfor på fredag etter skolen. Han blir lei seg og irritert, og samtalen mellom han og datteren bærer preg av dette. Etter hver en slik episode sier jeg at han må snakke med moren og sette foten ned, fordi de har ikke lov å ta fra han samvær med datteren. Jenta er også i en alder der man velger bort foreldre og heller velger venner eller andre aktiviteter som er morsommere, men hun sier at hun elsker å være hos han, men så får hun tilbud om å være med besteforeldre på landet, at mormoren skal ta henne med på shopping på byens dyreste butikk, Starbucks med kusinen osv. og det er også noe hun liker. Besteforeldrene bor i nabolaget til moren og "landet" er en times kjøring unna byen, og jenta er der ofte med moren og hennes familie når hun ikke er hos faren. Han er så redd for å tråkke moren på tærne og stille krav eller å snakke med jentas besteforeldre, så jeg får veldig vondt av han. Dette går utover forholdet mellom jenta og han og jeg har så lyst å snakke med moren, men kan ikke blande meg så lenge jeg ikke bor sammen med faren. Vi har vært sammen i 12 år og jeg har har kjent jenta siden hun var 2 år, og jeg er sammen med han og datteren hver gang hun er hos han, og vi har vært på ferie sammen og er mye sammen hos farens familie (bursdager/jul) Dette er jo ikke greit?🤨 Anonymkode: 6a9a1...6b1 Helt ærlig? Hun er 14 år Hun bestemmer selv Anonymkode: 87b8f...ecb 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #9 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Han blir lei seg og irritert, og samtalen mellom han og datteren bærer preg av dette. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han er redd for at det går utover datteren hvis han sier ifra, siden han ikke alltid fikk sett datteren når hun var liten. Dete går jo ut allerede ut over datter siden han ikke sier i fra... Anonymkode: 86824...e65 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #10 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dere kan evt flytte rett ved siden av moren slik at det blir lettere for jenta å stikke innom og samtidig ha sitt eget liv med sine venner og hobbyer. Nå er hun blitt stor og må få leve livet sitt. Hun er ikke en pakke de kan sende rundt. Det er da forståelig at jenta innimellom vil på tur. Det bør selvsagt hun få lov til selv om foreldrene er skilt. Anonymkode: 1cf2c...4bd Faren bor 4 km unna moren, altså en liten busstur, og jenta har venner her hvor han bor. Moren må jo gi beskjed hvorfor de planlegger aktiviteter med datteren akkurat da hun skal til faren. Det er ikke venner jenta er med, men morens familie. Har barn selv og vet at oppegående foreldre holder ikke barna borte fra den andre forelderen, og man gir beskjed god tid på forhånd. Hvis barnet ikke ønsker å dra på samvær, snakker man med barnet og med forelderen. Dette handler om hva moren ønsker og ikke hva hun ønsker for datteren sin. Ts Anonymkode: 6a9a1...6b1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #11 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt ærlig? Hun er 14 år Hun bestemmer selv Anonymkode: 87b8f...ecb Men hvorfor tilbyr moren/familien jenta aktiviteter når hun skal til faren? Oppegående mennesker gjør ikke slikt. Ts Anonymkode: 6a9a1...6b1 1 2
Grønnastar Skrevet 6. mai #12 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg blander meg ikke siden jeg ikke snakker med moren om dette, men jeg bryr meg selvfølgelig om min kjæreste og hans datter. Han er redd for at det går utover datteren hvis han sier ifra, siden han ikke alltid fikk sett datteren når hun var liten. Ts Anonymkode: 6a9a1...6b1 Det hjelper ikke at du bryr deg, når han åpenbart ikke bryr seg nok til å ta tak i det. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #13 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg blander meg ikke siden jeg ikke snakker med moren om dette, men jeg bryr meg selvfølgelig om min kjæreste og hans datter. Han er redd for at det går utover datteren hvis han sier ifra, siden han ikke alltid fikk sett datteren når hun var liten. Ts Anonymkode: 6a9a1...6b1 Og det har han rett i. Ved å fortsette å la ting gå, beholder han muligheten til et fremtidig godt forhold til datteren. Når hun om få år er myndig kan han kommunisere direkte med datteren og invitere henne på besøk fremfor å forholde seg til en samværsavtale som uansett ikke overholdes. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hvorfor tilbyr moren/familien jenta aktiviteter når hun skal til faren? Oppegående mennesker gjør ikke slikt. Ts Anonymkode: 6a9a1...6b1 Vel, da er kanskje ikke datterens mors familie oppegående mennesker, og da forholder man seg til at de ikke er det fremfor å henge fast i at de burde vært det. Anonymkode: bc171...1e2 1
Carrot Skrevet 6. mai #14 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Vi har vært sammen i 12 år og jeg har har kjent jenta siden hun var 2 år Anonymkode: 6a9a1...6b1 Så jenta er 14 år, gammel nok nå til selv å bestemme - siden far her ikke har "kjempet" mot mor noe særlig til nå så kan han egentlig bare sette seg tilbake og høste egen frukt tenker jeg. Jenta vet han er pappa, men hun er også et "offer" for sin oppvekst og hun er tenåring - selvsagt velger hun det som er mest morro.. Han kan om han vil legge "morro" inn i kalenderen når hun er ho sham og slik sett "Kjøpe" henne tilbake kanskje men løpet er nok kjørt til hun evt en dag innser hva som har skjedd selv.. 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai #15 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg biter meg merke i at du skriver at far ikke sier noe til mor når avtaler brytes, men at det derimot påvirker stemning mellom far og datter når datteren selv sier i fra. Det bør han jo ihvertfall passe på, at han ikke skyver det henne, for det vil jo fort skyve henne bort mentalt også. Den irritasjonen bør gå til rette person. Ellers er det kanskje fint lite du får gjort da dette er noe far selv må bli voksen og ta tak i. Det kan være datteren også føler det sårt at han bare har godtatt at det har blitt endret på støtt og stadig. Datteren ville garantert, i ettertid, satt pris på at far ikke godtok at de har fått redusert sin tid sammen så mye. Nå sitter hun kanskje med en følelse av at det ikke er så farlig, siden faren ikke sier noe på det uansett. Anonymkode: fa0f0...e61 Faren har snakket med jenta om hvorfor hun velger aktiviteter med bestemoren når hun har samværshelg med han, og hun sier da at hun ofte får spørsmål fra moren eller besteforeldrene om aktiviteter sammen med de samme helg, og ofte innebærer det å få nye klær eller å gå på café og det synes hun er gøy. Hun tenker at det går greit å gjøre begge deler, så lenge hun er hos faren den helgen også, selv om det er kortere samvær. Her bør faren ta et oppgjør med moren og hennes familie og ikke la det gå utover datteren, men han er livredd moren, selv om jeg sier at moren ikke kan ta datteren bort fra han, slik hun gjorde da jenta var liten. Ts Anonymkode: 6a9a1...6b1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #16 Skrevet 6. mai Grønnastar skrev (6 minutter siden): Det hjelper ikke at du bryr deg, når han åpenbart ikke bryr seg nok til å ta tak i det. Han er redd moren og har gitt opp Ts Anonymkode: 6a9a1...6b1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #17 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Faren har snakket med jenta om hvorfor hun velger aktiviteter med bestemoren når hun har samværshelg med han, og hun sier da at hun ofte får spørsmål fra moren eller besteforeldrene om aktiviteter sammen med de samme helg, og ofte innebærer det å få nye klær eller å gå på café og det synes hun er gøy. Hun tenker at det går greit å gjøre begge deler, så lenge hun er hos faren den helgen også, selv om det er kortere samvær. Her bør faren ta et oppgjør med moren og hennes familie og ikke la det gå utover datteren, men han er livredd moren, selv om jeg sier at moren ikke kan ta datteren bort fra han, slik hun gjorde da jenta var liten. Ts Anonymkode: 6a9a1...6b1 Det virker som datteren og faren er de mest fornuftige her... Anonymkode: 58e95...d2f 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai #18 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når hun om få år er myndig kan han kommunisere direkte med datteren og invitere henne på besøk Anonymkode: bc171...1e2 Det kan han allerede. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han er redd moren og har gitt opp Ts Anonymkode: 6a9a1...6b1 Nettopp. Da er det ingenting du får gjort. Anonymkode: 04b21...b6b 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai #19 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kan han allerede. Anonymkode: 04b21...b6b Nei, ikke uten å forholde seg til samværsavtalen som ikke overholdes. Å invitere datteren på besøk på mors dager vil være konfliktskapende og gå ut over hans mulighet til å holde kontakt med sin datter de neste fire årene. Anonymkode: bc171...1e2 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #20 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dete går jo ut allerede ut over datter siden han ikke sier i fra... Anonymkode: 86824...e65 Av og til gjør det det ja. Jeg skjønner at han gruer seg for å ta dette opp med moren, for hun er eksen fra helvete, men hvis moren /hennes foreldre aldri blir satt på plass, fortsetter de bare. Ts Anonymkode: 6a9a1...6b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå