Gå til innhold

Ville du datet en uføretrygdet dame?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei. Hvorfor i all verden skulle jeg utsatt meg for noe slik? Både hennes dårlige økonomi og helseplager vil jo gå ut over meg. For å ikke snakke om at det er et veldig dårlig utgangspunkt å få unger med en forelder som sliter slik.

Anonymkode: ef449...661

Koselig menneskesyn du har. Jeg ville ikke hatt deg heller fordi du er trangsynt og veldig dømmende. 

Anonymkode: 73ef3...a5e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tekumseh79 skrev (10 minutter siden):

Det finnes uføretrygdede som tar deg med på Galdhøpiggen eller løper fra deg i parken.

Hvorfor er de uføre da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke datet noen som er ufør nei. Både jeg og min partner tjener godt, som gjør at vi har mulighet økonomisk til å jobbe 60%, i tillegg til å dra på 3-5 ferieturer i året og ha et fint hjem. Denne livsstilen hadde ikke vært mulig dersom jeg hadde en partner som levde på uføretrygd, og hadde hatt store begrensninger i hverdagen som gikk ut over en aktiv hverdag og mange reiser årlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor er de uføre da?

Antakelig en psykisk sykdom. Og det er ikke noe å trakte etter det heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er de uføre da?

Eksempler:
Det kan være pga psykiske vansker, psykisk sykdom som kommer og går.
Og de kan være f.eks 20 % ufør og jobbe i 80%
Det er en del som blir utmattet som bivirkninger etter kreftbehandling. De kan gi uføretrygd, full eller gradert.
Man kan ha fått whiplash i en trafikkulykke og være 50% ufør, men tåle en fjelltur.

Er det virkelig så mye ukunnskap og fordommer mot uførehet? Blir litt småskremt jeg. Vi skal være fordomsfrie mot homofile, folk som tenner på trær, folk som skjærer bort kjønnsorganer for å bli noe annet, folk med andre hudfarger og folk i rullestol. Men ovenfor uføre (som egentlig er like individuelt som å si pensjonist eller lønnsmottaker) der har vi en lang vei å gå.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske patetisk å måtte være avhengig av partner for å leve godt,ja fritidsinteresser og hobby. Vi gjør hver vårt tilpasset eget tempo og helse og så gjør vi noe sammen som han tilpasser meg. Begge er tilfreds med det 😀

Anonymkode: 3250e...ea3

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det at mange uføre med ulike sykdommer og skader. Derfor går det ikke å vurdere bare pga en er ufør. Jeg var sammen med en mann i flere år. Som drev eget firma. Sto på hele tiden. De fleste middagene spiste jeg alene. Sommerferie kunne han aldri ta. Da de hadde mest jobber. Dro vi på kino sovnet han. Det gjorde han om vi skulle kose oss med en film. Så det kan være feil å satse på en i full jobb også. Det forholde gikk jeg lei. 

Anonymkode: 04330...17c

Man må selvfølgelig vurdere mye annet også. Men en ufør er altså vurdert som så syk, skadet eller handikapet at vedkommende ikke kan jobbe 100%. Det er ikke et godt utgangspunkt, og jeg ville valgt å ikke innlede et forhold til en ufør. Så får andre gjøre det de synes er best.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Holder deres ufine og nedlatende kommentarar om andre får dere selv. 

Anonymkode: b4156...ef1

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Mange tråder, jeg og er så lei syne på uføre. Stakkars folk, de har ikke valgt et live som uføre selv❤️danser på roser med ræva full i penger, nei dette er ikke live til en som er uføre. 

Anonymkode: b4156...ef1

Klarer dere ikke å se at det bare handler om å forholde seg til virkeligheten?

Om partner hadde blitt ufør etter at man valgte den, selvfølgelig er ikke det anledning til å forlate noen, men om man kan velge- hvorfor skal man da velge et menneske som ikke er i stand til å leve et liv med det aktivitvitetsnivået man selv ønsker? Og om de kan det er det på bekostning av andre som betaler med sin tid for at partneren skal kunne gjøre det som andre ser som noe som gir livet gullkant og man jobber hardt og fokuserer på hele tiden?

Og NEMLIG, akkurat og helt presist: livet til uføre er garantert ikke dans  på roser som du selv skriver; hvorfor i alle dager skulle man velge å gå inn i noe slikt om man har andre muligheter? 

Det har ingenting med menneskesyn og empati å gjøre, det handler om å forholde seg til en virkelighet og praktiske forutsetninger. Det er nødvendigvis sånn at alle ikke har like gode kort på hånden her i livet og derfor finnes det et fellesskap som trår til og hjelper vedkommende slik at de får et så godt liv som mulig. Det betyr derimot ikke at man stiller med samme vilkår som noen med en straight flush og kan forvente å bli valgt fra samme utvalg.

Bestem dere om offerkoften skal være på eller om dere skal konkurrere på like vilkår, pose og sekk er ikke tilgjengelig uansett om man er ufør eller ikke.

Anonymkode: 6a201...48a

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvorfor er de uføre da?

Fordi og løpe fra deg i parken ikke er godt betalt. De mangler altså inntektsevne . 

Anonymkode: 9273b...37c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det en dealbreaker? 

Anonymkode: e04f6...7f2

Nei, er så mange grunner til å være uføretrygdet at det ikke er en dealbraker i seg selv. Alle er forskjellige. Men viss det viste seg at hun var såpass psykisk syk at det hadde stått i veien for fremtidige barn, ferieturer, gode samtaler, kjemi osv så ville det ikke funket.

Anonymkode: 0c4a8...ff1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange uføre damer som ikke vil ha hva som helst heller😅

Anonymkode: 04330...17c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (21 minutter siden):

Antakelig en psykisk sykdom. Og det er ikke noe å trakte etter det heller.

🤣🤣 

antagelig så fordomsfulle at de ikke klarer og tilpasse seg et normalt jobbmiljø. 

Anonymkode: 9273b...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er ufør nå, men vi møttes  for 20 + år siden. Da var han helt frisk og hadde en godt betalt jobb.

Hadde nok ikke gått inn i et forhold med en ufør mann som barnløs 25-åring, men det går greit i dag. Det er selvsagt leit at han ikke har helse til å jobbe, og plagene setter naturligvis noen begrensninger i hverdagen. Likevel er han en fantastisk far og partner. ❤️ Men vi skulle begge ønske han var frisk.

Anonymkode: e88b5...034

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke hatt noe problem med det, da jeg er uføre selv. 🙂 Mennesker har like mye verdi selv om de er uføre.

Anonymkode: 59871...b80

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvorfor er de uføre da?

Det er jo tusen årsaker til det.

Jeg er ufør fordi jeg ikke har inntekstevne, og restarbeidsevnen min er på under 50%. Klarer helt fint dagligdagse gjøremål, men arbeidsliv + dagligliv fungerer ikke. Da kan jeg gå ukesvis uten å dusje eller sove. Middag vil jeg heller ikke ha hatt sjans til å lage, fordi jeg ville ha brukt opp all energien min på jobb. Men jeg kan fint ta meg en fjelltur her og der.

Anonymkode: e992c...988

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (3 timer siden):

Ulike ja, men alle er så syke eller har så store skader og/ eller lyter at de ikke kan jobbe. Det får selvsagt også konsekvenser for hva vedkommende kan gjøre på fritiden. 

Men dette er jo ikke sant for alle!! Å ikke kunne jobbe er ikke ensbetydende med totale handikapp! 

Anonymkode: d1466...68e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde ikke hatt noe problem med det, da jeg er uføre selv. 🙂 Mennesker har like mye verdi selv om de er uføre.

Anonymkode: 59871...b80

Det er jo ikke det problemstillingen er. I alle fall ikke for oss som sier at vi ikke vil innlede forhold med en som er ufør. . Mange flotte mennesker er ufør. Men det er altså følgene av uførheten man ikke vil oppsøke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er ufør og har svært sterk økonomi. Bare slenger det inn der de de fordomsfulle idiotene som ikke skjønnet at enhver situasjon er individuell🤷🏼‍♀️

Jeg vet at jeg ikke kommer til å holde ut i yrkeslivet til jeg er 67 eller 70-år, men når jeg enten blir ufør eller går av med tidlig pensjon (fra 62) kommer jeg også til å ha svært god økonomi til ufør å være. Jeg har jobbet i alle år etter meget høy utdanning, og har hatt godt betalt opp gjennom årene. Beregningene mine viser at jeg kommer til å ha bedre betalt som ufør og pensjonist. Hvis noen mener at jeg da er mindreverdig som partner kan de bare ha det så godt. 

Anonymkode: 80f51...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men dette er jo ikke sant for alle!! Å ikke kunne jobbe er ikke ensbetydende med totale handikapp! 

Jo, alle er så syke at de ikke kan jobbe Og det får normalt konsekvenser for fritiden også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke det problemstillingen er. I alle fall ikke for oss som sier at vi ikke vil innlede forhold med en som er ufør. . Mange flotte mennesker er ufør. Men det er altså følgene av uførheten man ikke vil oppsøke. 

Vel, vel. Min arbeidsføre partner er langt mer sliten enn jeg er hver ettermiddag. Det betyr ikke at jeg hadde tålt samme løpet, men det er generelt ingenting han kan gjøre som ikke jeg kan, med unntak å jobbe full tid.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...