Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er stor forskjell på bunader i kategori 5 og bunader i kategori 1. Førstnevnte er relativt nye, og er helt eller delvis fritt komponert. Derimot er bunader i kategori 1 tradisjonsrike mht både farger, broderier og materialer. Disse bør man bevare, ikke vanne ut. 

Anonymkode: 643ec...e8f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er stor forskjell på bunader i kategori 5 og bunader i kategori 1. Førstnevnte er relativt nye, og er helt eller delvis fritt komponert. Derimot er bunader i kategori 1 tradisjonsrike mht både farger, broderier og materialer. Disse bør man bevare, ikke vanne ut. 

Glemte å legge ved link.https://snl.no/bunadskategoriar

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men de i kategori 1, altså folkedraktene som fremdeles var i daglig bruk da Hulda Garborg startet opp arbeidet med bunader, har masse variasjon. De var jo en del av en levende drakttradisjon, og dermed hadde de også mange valgmuligheter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Thessaly skrev (4 minutter siden):

Men de i kategori 1, altså folkedraktene som fremdeles var i daglig bruk da Hulda Garborg startet opp arbeidet med bunader, har masse variasjon. De var jo en del av en levende drakttradisjon, og dermed hadde de også mange valgmuligheter.

Stemmer. Det er disse valgmulighetene jeg mener man bør undersøke nærmere. Hvilke farger ble brukt, hva uttrykker de, og hva ble ikke brukt? De mer tradisjonsrike bunadene har jo et vell av muligheter og variasjoner, og da er det flott at slike tradisjoner videreføres. Min bunad f.eks uttrykker både lokalt stedstilhørighet (hvilken gård jeg tilhører) samt status som gift/ugift.
Meg bekjent har det aldri vært brukt fargede skjorter til denne typen bunad; da blir det etter min mening feil å skulle begynne med det nå.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, ikke pent. Plastikk.. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er 2000 kroner for polyester. Hva skjer i hodet på folk som velger masseprodusert plast over en brodert skjorte i 100% lin som det ligger mange timers arbeid og mye opparbeidet kunnskap bak? Jeg fatter det ikke. Til de bunadene der skjorte med mønster eller farge hører til, som beltestakken og helgestakken fra Hallingdal, så er disse skjortene også skredder sydd og laget av naturlige materialer som silke og bomull. 

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Stemmer. Det er disse valgmulighetene jeg mener man bør undersøke nærmere. Hvilke farger ble brukt, hva uttrykker de, og hva ble ikke brukt? De mer tradisjonsrike bunadene har jo et vell av muligheter og variasjoner, og da er det flott at slike tradisjoner videreføres. Min bunad f.eks uttrykker både lokalt stedstilhørighet (hvilken gård jeg tilhører) samt status som gift/ugift.
Meg bekjent har det aldri vært brukt fargede skjorter til denne typen bunad; da blir det etter min mening feil å skulle begynne med det nå.

Men folk er rare, skjønner du. For mønstrete eller fargede skjorter er liksom helt innafor, for det er jo en levende tradisjon, og folk brukte det de hadde, og alle andre fraser som skriker manglende kunnskap. Men så snart noen bruker lilla silkeliv til hardangerbunaden, da blir det oppstandelse. Det til tross for at det finnes haugevis av kilder på at det har vært brukt tidligere. 

Problemet er at folk ikke har nok kunnskap. Om hverken drakthistorie, bunad generelt eller sin egen bunad. Nesten så jeg tenker vi burde innføre obligatoriske kurs for alle som vil ha bunad 😂 

Anonymkode: bd076...56f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tildeles enig, men en utfordring i dagens samfunn er at stedskultur og klestradisjon blitt kommersialisert og universelt. Så de gamle tradisjonene er ganske unike. 

Anonymkode: 97cb3...6b0

Veldig mange av bunadene er fritt komponerte drakter fra midten/slutten av 1900-tallet. Så egentlig ikke så fryktelig annerledes enn skjorte-trenden vi ser i dag.

Noen av bunadene har lange tradisjoner, men det er ikke sånn at de har sett like ut hele veien, eller at alle draktene fra én plass var helt like - det var rom for individuelle og lokale variasjoner.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er 2000 kroner for polyester. Hva skjer i hodet på folk som velger masseprodusert plast over en brodert skjorte i 100% lin som det ligger mange timers arbeid og mye opparbeidet kunnskap bak? Jeg fatter det ikke. Til de bunadene der skjorte med mønster eller farge hører til, som beltestakken og helgestakken fra Hallingdal, så er disse skjortene også skredder sydd og laget av naturlige materialer som silke og bomull. 

Men folk er rare, skjønner du. For mønstrete eller fargede skjorter er liksom helt innafor, for det er jo en levende tradisjon, og folk brukte det de hadde, og alle andre fraser som skriker manglende kunnskap. Men så snart noen bruker lilla silkeliv til hardangerbunaden, da blir det oppstandelse. Det til tross for at det finnes haugevis av kilder på at det har vært brukt tidligere. 

Problemet er at folk ikke har nok kunnskap. Om hverken drakthistorie, bunad generelt eller sin egen bunad. Nesten så jeg tenker vi burde innføre obligatoriske kurs for alle som vil ha bunad 😂 

Anonymkode: bd076...56f

Det er vel nettopp ikke innafor, jfr. både bunadspoliti og svarene her inne... 

AnonymBruker
Skrevet

Kan godt synes andre typer skjorter til bunad er fint, og jeg bryr meg ikke om at folk eksperimenterer med egen bunad, men jeg må ærlig innrømme at akkurat disse blusene ikke passet spesielt godt. De har potensiale, men mønstret på brystet og ermene kræsjer med designet på bunadene. Jeg tenker at less i more når det gjelder bunad, så jeg ville heller gått for en ensfarget bluse/skjorte i en nyanse som gikk igjen i bunaden.
Sandras bluser var dog finere enn Emilie Tandberg sitt sammensurium av en bunadsskjorte.

Jeg skjønner ikke hvorfor polyesterblusene er like dyre som bomullspoplinskjortene. Er ikke polyester billigere enn bomull?

Anonymkode: 8f690...1af

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (19 minutter siden):

Veldig mange av bunadene er fritt komponerte drakter fra midten/slutten av 1900-tallet. Så egentlig ikke så fryktelig annerledes enn skjorte-trenden vi ser i dag.

Noen av bunadene har lange tradisjoner, men det er ikke sånn at de har sett like ut hele veien, eller at alle draktene fra én plass var helt like - det var rom for individuelle og lokale variasjoner.

Ja og er det ikke det vi har festdrakter til? Du er fri til å komponere din egen der. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke folk at Sandra og Sara Emilie osv bare skor seg på en trend, de driter i tradisjonene de vil bare finne noe å tjene penger på. 

Anonymkode: ed5ad...52c

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er en bunad og hvordan ble/blir den til? 

Anonymkode: 2e7ad...42f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skjønner ikke folk at Sandra og Sara Emilie osv bare skor seg på en trend, de driter i tradisjonene de vil bare finne noe å tjene penger på. 

Anonymkode: ed5ad...52c

Nettopp. Det er ingen ny lokal variant utvikler i Mosjøen akkurat, det er kommersielle krefter her. Det er det som forsurer hele konseptet.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En skjorte du like så godt kan bruke til jeans passer ikke til en dyr og tradisjonsrik bunad. Dette blir helt feil. Antageligvis billig kinakvalitet. Sara Emilie Tandberg kommer også med jalla skjorte til bunad, det er helt grusomt. 

Legger med et bilde fra Sara Emilie Tandberg sine skjorter. 

Screenshot_20250506_083012_Instagram.jpg

Anonymkode: 30780...8ed

Oj, dette var virkelig IKKE mye pent😬 Jeg har jo lagt merke til at mange har hatt fargede bluser, og noen også med blomstermønstre de siste årene, og noen av de KAN være ok, men dette var grusomt i mine øyne, totalt krasj med både farger og mønstre. Aner ikke hvordan kvaliteten på disse er heller, og hvis det ikke er laget av et tilsvarende silkestoff som mange av disse andre fargede/mønstrete skjortene som typisk Embla selger, så blir det jo enda verre. Sånn på det personlige plan ville jeg aldri brukt annet enn den hvite (eller grønn silkeskjorte, som er noe man tradisjonelt kan bruke til min bunad) bunadskjorta da det fort blir veldig "mye" for min smak, men vurderer silketørkle i farger som komplimenterer den - det syns jeg kan være fint. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja og er det ikke det vi har festdrakter til? Du er fri til å komponere din egen der. 

Poenget var at en del bunader er like fritt komponerte som festdrakter.

Skrevet

Jeg synes det kan være kjempefint med fargede bluser til bunad, er heller egentlig ikke kjempefan av linskjorten (som min bunad har) - den blir skrukkete bare man ser på den. Fantastisk at folk setter sitt eget preg på festplagget, enten med egne skjerf, søljer eller skjorter.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...