Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva synes dere? Synes faktisk den løftet nordlandsbunaden mange hakk! Ble kjempelekkert. Spesielt den blå varianten. Hadde kjøpt dersom de hadde passet til bunaden min, men det gjør de dessverre ikke.  

Anonymkode: 4ab60...a17

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Til bunad?  Nei. Til festdrakt, kjør på. 

Anonymkode: 97cb3...6b0

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Problemet er at blusen ser billig og tacky ut. Sammen med bunad blir det 100 ganger verre. Jeg synes det er fint at det skjer ting i bunadsverdenen, men dette er helt håpløst.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er et stort nei fra meg. Jeg er ikke bunadspoliti, folk må gjøre det de vil. Men jeg FORSTÅR ikke at folk som har broderte linskjorter til 11000 kroner, velger å trø på seg noe masseprodusert ræl. Ser så billig og harry ut. Men ja, folk må få velge selv, har bare så vanskelig for å forstå valget. Og kjenner jeg dømmer de litt fordi de tror det er så unikt å lage «personlig vri» på bunaden. I mitt hode er det alt annet enn personlig, vri, mer fast fashion. Samme gjelder alle andre skjorter som er masseprodusert og laget i materialer som polyesterblandinger. Klarer ikke å forstå det. 

Anonymkode: 43642...bf9

• Liker 10
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

En skjorte du like så godt kan bruke til jeans passer ikke til en dyr og tradisjonsrik bunad. Dette blir helt feil. Antageligvis billig kinakvalitet. Sara Emilie Tandberg kommer også med jalla skjorte til bunad, det er helt grusomt. 

Legger med et bilde fra Sara Emilie Tandberg sine skjorter. 

Screenshot_20250506_083012_Instagram.jpg

Anonymkode: 30780...8ed

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En skjorte du like så godt kan bruke til jeans passer ikke til en dyr og tradisjonsrik bunad. Dette blir helt feil. Antageligvis billig kinakvalitet. Sara Emilie Tandberg kommer også med jalla skjorte til bunad, det er helt grusomt. 

Var virkelig ikke fint😧

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

De flotte broderte bomulls skjortene som hører til bunader🤗.....så kjøper folk plastikkskjortene til Sandra😡 Herregud,dette gjelder kun et mindretall som kommer til å hate de skjortene om noen år. Ser helt trash ut.

Anonymkode: b0503...a2e

• Liker 9
Skrevet (endret)

Jeg syns faktisk de er veldig fine, og kunne godt tenkt meg en av de i silke selv. Jeg ser min bunad er en av de som er vist med blusen på hjemmesiden, og det ble veldig fint!

Men det er helt tydelig at folk syns det er viktigere å være negative enn å faktisk sjekke fakta. Blusene er laget av bomull eller silke, 1 % spandex i silkeversjonen. Polyesterræl er det i alle fall ikke

Retter meg selv, ser hun har en polyesterversjon. Men jeg mener man står helt fritt til å velge en av de uten. Jeg står for meningen min om at jeg kunne tenkt meg silkeversjonen

Endret av nattsvermer
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er faktisk enig med TS her. Flere av fargene til drømmeblusen (måtte google litt her) var veldig fine. Noen ble helt feil til bunadene avbildet, men blant annet den blå til nordlandsbunaden var kjempefin 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Den ser billig og masseprodusert ut (noe den jo også er), og jeg synes det er tacky å bruke den til en bunad. Til en festdrakt er det selvsagt bare å kjøre på med denne blusen, slik det er med alt annet til festdrakter!

Anonymkode: d84d7...2f4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
nattsvermer skrev (5 minutter siden):

Jeg syns faktisk de er veldig fine, og kunne godt tenkt meg en av de i silke selv. Jeg ser min bunad er en av de som er vist med blusen på hjemmesiden, og det ble veldig fint!

Men det er helt tydelig at folk syns det er viktigere å være negative enn å faktisk sjekke fakta. Blusene er laget av bomull eller silke, 1 % spandex i silkeversjonen. Polyesterræl er det i alle fall ikke

Det står 98% polyester på siden. Det er plastikk

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det står 98% polyester på siden. Det er plastikk

Okei, beklager. Da har hun tydeligvis 3 versjoner, polyester, bomull og silke

Endret av nattsvermer
AnonymBruker
Skrevet

Grusomt. 

Jeg er ikke imot å være kreativ med farger til bunad, men dette var bare grusomt. Et hån til håndarbeid 😫

Anonymkode: ea355...8a2

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lei influencere som skal finne opp kruttet på nytt hele tiden. 

Anonymkode: 39533...709

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I den grad det er tradisjoner forbundet med bunaden, blir det i mine øyne feil å bryte dem.
Har en bunad fra gammelt av blitt brukt kun med hvit skjorte, bør man bevare tradisjonen ved å fortsette med det. Har den tidligere blitt brukt med farget/mønstret skjorte, er det bare til å kjøre på med slike variasjoner. Jeg ønsker ikke at bunader bør stagnere og bli lik en uniform, ei heller ønsker jeg at den skal vannes ut til det uigjenkjennelige. Ønsker man å slå seg løs med farger etter eget forgodtbefinnende, er et godt alternativ å sy en egen festdrakt. Fæstdrakt er flott, og kun fantasien setter grenser. https://www.framtidinord.no/nyheter/i/Kz4lWM/mona-47-har-sydd-fem-festdrakter-av-duker-gardiner-og-putetrekk-til-17-mai

Anonymkode: 643ec...e8f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Oppstyret gir reklame da. Ok så de selger følelser og selvtillit materialisert i tekstil…Forlokkende. - Eller prøver å tjene lettvinte penger på kjendisstatus. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det på én måte er fint med nye elementer til bunader, det betyr at det er en levende tradisjon. Jeg synes ikke bunad skal være en uniform. Før i tida brukte jo folk det fineste de hadde, lot seg inspirere av mønstre fra andre plasser, brukte stoff fra utlandet osv. uten at det fantes noen regler. Alle disse uniforms-reglene er jo fra 1900-tallet.

Samtidig synes jeg ikke influensere og billig plast-stoff fra Kina er den beste måten å holde tradisjonen levende på... Men hvis man bruker ordentlig stoff (bomull, lin, silke etc.) og passer på at fasong og farger faktisk passer til den bunaden man har, synes jeg det er helt greit. En tradisjon der ingen endringer tillates, er en død tradisjon.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det ser så rotete ut..

Less is more, er det noe som heter og akkurat til bunad syns jeg det stemmer veldig godt. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det på én måte er fint med nye elementer til bunader, det betyr at det er en levende tradisjon. Jeg synes ikke bunad skal være en uniform. Før i tida brukte jo folk det fineste de hadde, lot seg inspirere av mønstre fra andre plasser, brukte stoff fra utlandet osv. uten at det fantes noen regler. Alle disse uniforms-reglene er jo fra 1900-tallet.

Samtidig synes jeg ikke influensere og billig plast-stoff fra Kina er den beste måten å holde tradisjonen levende på... Men hvis man bruker ordentlig stoff (bomull, lin, silke etc.) og passer på at fasong og farger faktisk passer til den bunaden man har, synes jeg det er helt greit. En tradisjon der ingen endringer tillates, er en død tradisjon.

Tildeles enig, men en utfordring i dagens samfunn er at stedskultur og klestradisjon blitt kommersialisert og universelt. Så de gamle tradisjonene er ganske unike. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns skjortene til Sandra så veldig fine ut. Men personlig ville jeg aldri brukt dem til bunad. Jeg er ikke akkurat bunadspoliti, men litt :P 

Det er forsåvidt greit at folk vil gjøre noe nytt med bunad og sånn, men noen ganger blir det for mye. De skjortene vist her oppe fra Emilie Tandberg? ? Nei, nei, nei. Altfor mye mønster og det tar jo fokuset vekk fra selve bunaden da... Er min mening. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...