Majer Skrevet 6. mai #1 Skrevet 6. mai Jeg er tidlig i tredveårene og når jeg tenker på hvem av de jeg vokste opp med som har barn er det to av omtrent femti. Den ene har familie på andre siden av landet hvor boligprisene er lave mens den andre er rik. Hvordan får vanlige folk det til? Jeg var sammen med eksen i over ti år, men det var ikke mulig med barn pga boligprisene hvor vi vokste opp, hennes påtvungne omskolering osv Drømmen min har alltid vært tre til fem barn og evt deltidsjobb, men hvordan gå fram? Nå har jeg endelig en lønn som ligger et stykke over snittet, men man får ikke en romslig bolig for under 8 millioner uten å flytte fra alt og alle. Jeg blir også uvel av tanken på å "kaste bort" ti+ år til uten at det resulterer i barn Jeg har ingen problemer med dating, og har erfart at man nesten kan si hva som helst til damer så lenge man er selvsikker, men jeg ser ikke for meg at det er veldig å spørre tilfeldige kvinner på byen om de kunne tenke seg barn ila året? 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #2 Skrevet 6. mai Vel, over 50 000 vanlige folk får barn hvert år. Så ja. Anonymkode: c61d1...b82 10 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai #3 Skrevet 6. mai Du starter på bunnen og bygger deg oppover. Mange får første barn og kanskje også barn nr to mens de bor i en mindre leilighet, og så flytter de til noe større etterhvert. Mange får litt hjelp av egne foreldre/ forskudd på arv når de skal kjøpe seg noe større. Og mange holder kostnadene så lave som mulig med lavt forbruk, arv av tøy i omgangskretsen ++ Anonymkode: 15c70...ddf
AnonymBruker Skrevet 6. mai #4 Skrevet 6. mai Vanlige folk får barn. Men alle bor ikke i boliger til 8 mill. Jeg bor i Oslo, og det bor mange barnefamilier her i treromsleiligheter til 4-5 mill. Men 3-5 barn og deltidsjobb er vel en virkelighetsfjern utopi for de fleste, med mindre du gifter deg med en rik dame, eller selv kommer fra en velstående familie og unngår høye lån pga arv/støtte fra foreldre. Hvorfor vil du ha så mange barn? Husk at barn også fortjener foreldre som er ressurssterke sosialt og mentalt, ikke bare materielt. Anonymkode: 46f9e...22f 3 7
Majer Skrevet 6. mai Forfatter #5 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vel, over 50 000 vanlige folk får barn hvert år. Så ja. Anonymkode: c61d1...b82 Nja. En del arver, mange har familie i kommuner preget av billige boliger osv. Jeg tenker at er man fra en bygd og tjener 500 000, er man nesten en del av eliten. I hvertfall mer enn en som tjener 1 million i Oslo, men ikke har økonomisk hjelp 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #6 Skrevet 6. mai Majer skrev (13 minutter siden): Jeg har ingen problemer med dating, og har erfart at man nesten kan si hva som helst til damer så lenge man er selvsikker, men jeg ser ikke for meg at det er veldig å spørre tilfeldige kvinner på byen om de kunne tenke seg barn ila året? Nei, vi trenger ikke flere "ville bare prate litt og gjøre deg gravid"-typer. Og boligen er fortsatt like dyr. Vanlige folk får barn hele tiden, man må jenke på forventningene til bolig om nødvendig. Selv om det betyr å "flytte fra alt og alle". Ja, vanlige folk får barn. Men ikke alle kan bo med dem i Oslo sentrum. Spørsmålet ditt blir i samme kategori som de som mener bare "topp 5" menn får dame, det faller på egen urimelighet når man ser hvor mange helt vanlige som har både kone og barn. Anonymkode: 6045e...2b9 3 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai #7 Skrevet 6. mai Dersom fokuset er romslig bolig så vil det ta mer tid for de fleste. Nordmenn generelt krever ganske mye areal for å leve som enslige også. Jeg menter min bolig på 84 kvm er knapp for meg og mitt barn, men min polske nabo i tilsvarende leilighet er 2 voksne og 4 barn og de mener de bor passelig stort. Anonymkode: 21b88...927 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai #8 Skrevet 6. mai Dersom fokuset er romslig bolig så vil det ta mer tid for de fleste. Nordmenn generelt krever ganske mye areal for å leve som enslige også. Jeg menter min bolig på 84 kvm er knapp for meg og mitt barn, men min polske nabo i tilsvarende leilighet er 2 voksne og 4 barn og de mener de bor passelig stort. Anonymkode: 21b88...927
AnonymBruker Skrevet 6. mai #9 Skrevet 6. mai FEM barn? Har du planer om å starte en sekt? 1-2 må da holde lenge, hvis man absolutt MÅ sette barn til denne sinnssyke verdenen. Anonymkode: 74952...28d 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #10 Skrevet 6. mai Det er jo ikke ett must å eie bolig før man får barn. Joda, det er nok lurt, men tiden går og har man ikke råd til bolig før tiden for å få barn går ut så må man ta et valg. jeg har selv to barn straks helt uten å eie bolig. Bor i Bergens desidert dyreste bydel men har valgt å leie for å bli boende nært opptil familie. Det går helt greit det og. Heller det enn å ende opp uten barn. Anonymkode: 045b1...446 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai #11 Skrevet 6. mai Vi får snart barn nr 2 , og leier bolig. Har ikke tid til å vente når vi begge er i midten av 30-årene. Barn er det en tidsbegrensning på om du vil ha dine egne, mens hus etc kan man komme tilbake til senere. Jeg vil heller sitte omringet av familie enn i ett giga hus som er helt tomt mens jeg sørger over de barna jeg kunne ha hatt. Dessuten er det ingen garanti for at du klarer å få barn med en gang så tiden i de årene er dyrebar. Anonymkode: ea911...501 1 3
Majer Skrevet 6. mai Forfatter #12 Skrevet 6. mai Nå er jeg i en situasjon hvor jeg har klart å karre meg til en bolig på 67kvm. Kostet meg 6,4 mill. Så det er kanskje ikke en hovedbegrensing for meg spesifikt lenger, men når kun to av rundt femti av de jeg vokste opp med har fått barn så sier det seg selv at det er et problem
Majer Skrevet 6. mai Forfatter #13 Skrevet 6. mai (endret) AnonymBruker skrev (50 minutter siden): FEM barn? Har du planer om å starte en sekt? 1-2 må da holde lenge, hvis man absolutt MÅ sette barn til denne sinnssyke verdenen. Anonymkode: 74952...28d Alltid vært det som har vært drømmen. Jeg er enebarn selv. Men vil ikke være av den fraværende typen. Derfor tenker jeg at det er ideelt med deltidsjobb. Men opplever at det blir sett litt ned på med menn som vil jobbe deltid? Endret 6. mai av Majer
Majer Skrevet 6. mai Forfatter #14 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, vi trenger ikke flere "ville bare prate litt og gjøre deg gravid"-typer. Og boligen er fortsatt like dyr. Vanlige folk får barn hele tiden, man må jenke på forventningene til bolig om nødvendig. Selv om det betyr å "flytte fra alt og alle". Ja, vanlige folk får barn. Men ikke alle kan bo med dem i Oslo sentrum. Spørsmålet ditt blir i samme kategori som de som mener bare "topp 5" menn får dame, det faller på egen urimelighet når man ser hvor mange helt vanlige som har både kone og barn. Anonymkode: 6045e...2b9 Både ja og nei. Mange kjøpte da det var billig, og selv kommunale boliger er plassert midt i sentrum. Jeg flyttet ut av byen med eksen og det var nok det som ødela forholdet vårt. De andre vennene mine som flyttet ut av byen pga prisene har ofte endt opp som langtidssykeldte. Statistikken er også tydelig på at pendlere lever kortere enn andre, og det var før tidsklemma ble så stor som nå. Så det er mulig å flytte. Spørsmålet er hva man skal forsake
AnonymBruker Skrevet 6. mai #15 Skrevet 6. mai De fleste kan ikke ha alt på plass før barn kommer. Det meste ordner seg og kommer på plass etterhvert. Det er selvsagt hardt å jobbe seg oppover med små barn, men er man ung, klarer man det.. Jeg fikk barn som 20åring. Vi bodde da i en liten leilighet som var en del av ett bolig prosjekt i kommunen for å hjelpe unge inn i markedet. Etter 5år (og 1 barn til) flyttet vi i nytt og større hus litt mer landlig (dvs rimeligere tomt og hus). Vi hadde to små barn, studerte og jobbet samtidig. Når er vi 30+, med 2 barn til.. Det er noe helt annet å ha små barn nå, med tanke på at økonomi og bolig er iorden, men samtidig føles småbarnstiden mye mer slitsom nå, enn sist. Anonymkode: e732e...f08 3
Majer Skrevet 6. mai Forfatter #16 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De fleste kan ikke ha alt på plass før barn kommer. Det meste ordner seg og kommer på plass etterhvert. Det er selvsagt hardt å jobbe seg oppover med små barn, men er man ung, klarer man det.. Jeg fikk barn som 20åring. Vi bodde da i en liten leilighet som var en del av ett bolig prosjekt i kommunen for å hjelpe unge inn i markedet. Etter 5år (og 1 barn til) flyttet vi i nytt og større hus litt mer landlig (dvs rimeligere tomt og hus). Vi hadde to små barn, studerte og jobbet samtidig. Når er vi 30+, med 2 barn til.. Det er noe helt annet å ha små barn nå, med tanke på at økonomi og bolig er iorden, men samtidig føles småbarnstiden mye mer slitsom nå, enn sist. Anonymkode: e732e...f08 Ja, men får man barn først får man jo mye mindre i lån, og da blir det vanskelig. Det er bra dere fikk hjelp av kommunen! Sånne tiltalt burde det vært overalt. Jeg ønsket egentlig å få barn under studiene selv. Høres ut som dere gjorde noe som fungerte godt! 1
Imposta Skrevet 6. mai #17 Skrevet 6. mai Jeg tror feilen mange gjør i dag (eller ikke direkte feil, men håper du forstår meg riktig) er at de venter til det skal komme det perfekte øyeblikket. Jeg har selv slike venner som har ventet lenge til alt er på plass, og de skal ha både hus, jobb, utdannelse og levd livet før barn kommer inn i bildet. Det jeg ser nå er at et par av de allerede sliter med å få det til nå, og må gjerne ha hjelp av IVF eller slikt. Dette er jo gjerne ofte alder, da jo lenger man venter jo mindre sjans. Iallefall for oss damer. Jeg startet på feil ende. Det var ikke akkurat helt planlagt, men jeg hadde ikke noe på plass akkurat da (ikke ferdig med utdannelse eller kjøpt hus). Men det ordna seg helt fint for meg, og siden jeg var ung hadde jeg fint overskudd til barna og fullførte både studier og kjøpte stor nok plass for oss. Om man har en leilighet på 60 kvadrat eller et hus på 150 kvadrat, så tror jeg det viktigste er hvordan man har det innad familien og hvordan man løser det. En familie med mindre leilighet trenger ikke ha der verre enn en med stor plass Selv om det hjelper på selvsagt. Men du må jo selvsagt finne deg en riktig partner for det. Jeg har sett flere har fått øye på å bruke matchmaker for å finne seg en partner? Kanskje dette er noe for deg for å finne noen mer seriøs. Eventuelt så vet jeg det finnes speed dating i byene der man gjerne spesifiserer at det er for de som ønsker barn hadde nok sett det som et 2 års prosjekt enn innad året. Tror mange får kalde føtter om man maser om barn innen året. Dere skal jo bli kjent og 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai #18 Skrevet 6. mai Majer skrev (18 minutter siden): Alltid vært det som har vært drømmen. Jeg er enebarn selv. Men vil ikke være av den fraværende typen. Derfor tenker jeg at det er ideelt med deltidsjobb. Men opplever at det blir sett litt ned på med menn som vil jobbe deltid? Du vil ikke klare å gi 3-5 barn det de trenger ved å jobbe redusert så hvem mener du skal betale? Anonymkode: b2c4a...87d 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai #19 Skrevet 6. mai Majer skrev (1 time siden): Nja. En del arver, mange har familie i kommuner preget av billige boliger osv. Jeg tenker at er man fra en bygd og tjener 500 000, er man nesten en del av eliten. I hvertfall mer enn en som tjener 1 million i Oslo, men ikke har økonomisk hjelp De fleste arver ikke (mange millioner) før de barn. De fleste bor i helt vanlige boliger med en nøktern standard. Og de fleste har også under gjennomsnittlig inntekt. Det finnes faktisk til og med folk som LEIER når de har barn. Du virker til å ha en urealistisk ide om hvordan man må ha boforholdene i orden før man får barn. Anonymkode: c61d1...b82 4
Majer Skrevet 6. mai Forfatter #20 Skrevet 6. mai Så nå er jeg endelig i en posisjon hvor jeg har det greit økonomisk, men kan ikke se for meg et langt forhold igjen før det resulterer i barn. Vil ikke laste bort mer tid. Og nå som folk får hjelp med donorer, IVF og alt mulig føler jeg barn nærmest har blitt en slags menneskerett. Da er det ekstra frustrerende at jeg ikke har fått til noe "så enkelt", og som alltid har vært drømmen min
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå