Gå til innhold

Ville du kastet utviding 19 år gamle sønn som verken rydder eller bidrar?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei!

Vi har en datter som er russ nå, som også til tider har det veldig rotete på rommet sitt- mye skittentøy, glass og fat. Innimellom må jeg bare lukke øynene når jeg går forbi rommet hennes. Men- hun er veldig pliktoppfyllende på skolen, som hun sjonglerer med å være en toppidrettsutøver som trener 25 timer i uken. Hun er snill og grei og vi er veldig stolte av henne. Vi ville ikke tenkt tanken på å kaste henne ut for å ha et klassisk tenåringstrekk. Innimellom rydder og vasker hun, og hun setter også på noen maskiner med klær når det er behov. 
Still litt flere krav, ikke gi han penger før han har ryddet, eller lukk øynene når du går forbi. Ikke kast han ut!

Anonymkode: 4cae8...664

Hvorfor velger dere å ikke lære henne boevne? Hun kommer aldri til å klare å være toppidrettsutøver uten boevne.

Anonymkode: 15cb6...6c3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en som er ganske lik. Det går opp og ned som alt annet.

Jeg har funnet ut at å spille på humor fungerer. Har brukt noen klisjeer, men de funker (funker ekstra godt om jeg sier det når eldre søsken hører det😅). Jeg spør feks: «I kveld må vi spise middag på rommet ditt, for det er visst der alt av kopper, tallerkener og bestikk er?» «Husk å søke om statsstøtte til kunstprosjektet på rommet ditt. Kanskje får du stille ut på Nasjonalmuseet en dag?» Jeg gir også beskjed om at jeg setter på vaskemaskinen med denogden type tøy om x antall timer, og at jeg da forventer at hans tøy også kommer til vask. Han har blitt litt bedre. Men om han får være hjemme alene ei helg, er huset strøkent når vi kommer hjem. Så han kan, så absolutt!

En helt vanlig ungdom kan rote sykt mye. En helt vanlig ungdom kan også være veldig pliktoppfyllende. Så der har vi spekteret😅👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. 

En frustrert mor til ungdom. Jeg er nok ettergivende og har nok stilt for lite krav. 
Han er en grei ungdom. Gjør det greit på skole ikke noe tull, men dette plager meg. Hvordan skal det plutselig bli annerledes når det er sånn nå. 

Anonymkode: 9458f...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går inn på rommet og tar ut brukte tallerkener osv. Det er mitt hus, og min rett. Resten er guttens problem. Trøster meg med at eldre søsken holder det ryddig etter at de flyttet ut. Han har lært det, men jeg har motvillig akseptert at det ikke vil bli praktisert så lenge han bor hos mamma og pappa. Kaster ham selvfølgelig ikke ut.

Anonymkode: e2b8f...5c8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for alle svar. 

En frustrert mor til ungdom. Jeg er nok ettergivende og har nok stilt for lite krav. 
Han er en grei ungdom. Gjør det greit på skole ikke noe tull, men dette plager meg. Hvordan skal det plutselig bli annerledes når det er sånn nå. 

Fordi ungdom modnes og sakte men sikkert ser ting de eller ikke så eller satte pris på tidligere. Som et ryddig hjem. Det er ikke hvordan de få kvadratmeteren som rommet hans er som former han, men alt annet utenfor som han møter i løpet av dagen. At rommet kan være en frisone er helt sundt og kanskje en fordel. Det er de som har et avslappet forhold til rommet sitt som havner på skråplanet, det er de som gir blaffen i alt utenom som gjør det.

Så når mine gjør det bra på skolen, har lidenskaper de brenner for, trener på toppnivå og er flinke og høflige ellers, da gir jeg blanke i hvordan de har det på rommene sine. Det skal de få styre selv så lenge de trives der.

Anonymkode: 33cfa...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her får ikke ungdommen lov å ha mat inn på rommet. Da kan de sette seg ved kjøkkenbordet som vi andre gjør. De må selv ha klærne i skittentøy kurven eller så blir det ikke vasket, de setter og på klær selv når de ser at kurven er full på badet, skifter sengetøy selv. De er med å vasker huset når vi vasker på søndagen. 

Har du aldri hatt krev til ungdommen? 

Her har de hatt krav fra de var små, med å delta i huset for å holde orden osv. Ansvar har økt etter som alderen dems

Så bare nå i påsken var eldste hjemme alene mens vi andre var på hytta. Kom hjem til ny vasket hus, alt klær bretter og lagt på plass, all oppvask vasket og på plass i skapet. Gutt på 20 år

Anonymkode: 93d35...f28

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mine barn hatt bomba rom og ikke gjort noe, så hadde jeg gått inn og ryddet og vasket. Hadde ikke kostet meg en kalori. Mitt hus som jeg betaler alt på. 

Så hadde jeg gitt beskjed om at etter VGS så får han enten finne seg en jobb /begynne å studere og så flytte. Nå er det ikke normalt at en på 19 ikke har jobb ved siden av skolen, det har alle vennene til barna våre. 

Og vi har barn som har lært seg og rydde bort og holde det rent etter seg fra de var små. Noe annet hadde vært helt uaktuelt. Hadde ikke gitt en 19 åring lommepenger som ikke viser interesse av å holde det rent og ryddig. 

Anonymkode: 700cd...37f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Går på skole og har ingen inntekt.  

Da kan du jo ikke kaste han ut? Altså, er det rommet hans som er problemet, sengetøy og ikke støvsuger der? Sannsynligvis lærer han det når han flytter hjemmefra og ikke har mor hengende over seg og maser, men du må vel vente litt med og kaste han ut. 

Anonymkode: f3731...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kastet ut min sønn hvis han var uten inntekt. Men hadde ikke gitt ham ukepenger heller. Kun han ryddet og bidro. 

Anonymkode: c2a6e...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Han kan det egentlig. Han var flinkere før, men nå gidder han ikke. Vet ikke hvorfor. Skole, venner og russetid. Ingen unnskyldning. Og det blir verre og verre. 

Du skriver jo hvorfor? Skole, venner og russetid. Nei, det blir neppe verre, det er jo alderen. La han være russ. Alvoret kan du ta til høsten. 
han kan egentlig, vil si at han kommer til og skifte på senga og støvsuge når han får dame eller flytter hjemmefra. Senk skuldra 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei selvfølgelig hadde jeg ikke det.

Rommet får de ha som de vil så lenge det ikke er brannfarlig eller tiltrekker seg skadedyr, det er jo de som bor der. Ang sengetøy så maser jeg ikke, men sier "Ta av, nå bytter vi!" 

Ungdommene mine har det til tider veldig rotete på rommet, men er ryddige, arbeidsomme, fornuftige og målrettet ellers. Så et rotete rom vil ikke automatisk si slabbedask ellers i livet. Her er det dems frisone. 

Tja. Når mobilen ligger til lading under en haug med klær, pc står og durer 24/7, og matfatene hoper seg opp? Da øker ihvertfall faren for både brann og skadedyr.

Jeg har selv to sønner som ikke akkurat er verdens mest ryddige. Ene bor fortsatt hjemme. Innimellom rydder han selv. Men med jevne mellomrom går jeg inn og rydder og vasker. Hadde han blitt sur for det, da hadde jeg virkelig eksplodert. 

Jeg rydde for min egen del. Orker ikke alt rotet, at det lukter og hva det hele kan føre til. Og de får tydelig beskjed - vær takknemlig for at noen gidder å ta tak i dette. Rommet er ingen "frisone", men en del av et felles hjem. Enten må man holde det selv, eller så må man tåle at noen andre går inn og rydder (og nødvendigvis roter i også det som kan være privat. Men det er et valg de tar, når de ikke rydder selv. Lett å unngå, hvis privat er viktig).

Det merkelige er, at han som har flyttet, er verdens mest ryddigste nå. Så tydelig at det er forskjell på "mitt" og "ditt" med hensyn til å ta vare på et hjem.

Anonymkode: b02d9...ced

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

skadedyr

Skadedyr av noen tallerkner med matrester? 😂😂😂

Anonymkode: 15cb6...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor alene med en gutt på 19, det er bare oss to - far døde for 5 år siden. Min var egentlig veldig lik din 19 åring ts. Men, jeg satte meg ned med ham for to år siden og forklarte at dette ikke gikk lenger. Han kan ha det så rotete han bare vil på rommet sitt, men all oppvask skal ned! Klesvask? , tja.. Har du ikke reine klær er det ikke mitt problem, du vet hvor vaskemaskina er 🙄Han fikk også en forklaring på hvorfor han MÅTTE bidra mer hjemme, jeg er ingen hushjelp! Jeg brydde meg ikke om at han ble sur når jeg minnet ham på ting, hva kunne han gjøre liksom? Flytte? Hvor da?... Nå er han russ, og rommet er rotete.. Men oppvasken kommer ned! Klesvask fikser han selv, noen ganger spør han om jeg gidder å sette på en maskin. Han har begynt å spørre om det er noe han skal gjøre før han går å trener, og om jeg reiser bort en uke eller to så er huset shinet når jeg kommer hjem. Men det var en periode med dritsur tenåring, før han forsto at jeg ikke ga meg! (Nå er det jo eksamenstid, så nå får han regulere alt selv, han er verdens kjedeligste russ, fokuserer på karakterer og trening - og studier til høsten 💖 Har valgt å være avholds, for skole er viktigst. ) Jeg ville forresten ALDRI ha truet med å kaste ham ut, men jeg insisterer på å behandle ham som en voksen - og da ble han faktisk voksen.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men hva med alt rot, skit, boss osv. Han har jo ikke gjort noe med det enda så når skal det skje da? 

Hvorfor plager det deg når det er på rommet hans, og hvordan har du full kontroll ?  
siden du er så ivrig på og bli kvitt han kan du jo gjøre nettopp dette, men ikke forvent en invitasjon hjem til han i fremtiden etter og gjort et slikt overtramp i hans privatliv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

fjern døra på rommet og tøm alt kaos i søplesekket, ha totalforbud mot mat på rommet og skru av wifi. 

Anonymkode: 9f8f8...6c4

I så fall.. bra han er russ i år , og om noen måneder kan pakke kofferten og si farvel til mor for godt. Fader for noen klin gærne foreldre her på kg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tja. Når mobilen ligger til lading under en haug med klær, pc står og durer 24/7, og matfatene hoper seg opp? Da øker ihvertfall faren for både brann og skadedyr.

Jeg har selv to sønner som ikke akkurat er verdens mest ryddige. Ene bor fortsatt hjemme. Innimellom rydder han selv. Men med jevne mellomrom går jeg inn og rydder og vasker. Hadde han blitt sur for det, da hadde jeg virkelig eksplodert. 

Jeg rydde for min egen del. Orker ikke alt rotet, at det lukter og hva det hele kan føre til. Og de får tydelig beskjed - vær takknemlig for at noen gidder å ta tak i dette. Rommet er ingen "frisone", men en del av et felles hjem. Enten må man holde det selv, eller så må man tåle at noen andre går inn og rydder (og nødvendigvis roter i også det som kan være privat. Men det er et valg de tar, når de ikke rydder selv. Lett å unngå, hvis privat er viktig).

Det merkelige er, at han som har flyttet, er verdens mest ryddigste nå. Så tydelig at det er forskjell på "mitt" og "ditt" med hensyn til å ta vare på et hjem.

Anonymkode: b02d9...ced

Derav delen med "Så lenge det ikke er brannfarlig eller tiltrekker seg skadedyr"......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...