Gå til innhold

Ville du kastet utviding 19 år gamle sønn som verken rydder eller bidrar?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det urimelig å gå inn på rommet å ta alt rotet, klær og ting vekk? 

Anonymkode: 9458f...edb

Det har jeg gjort ved et par anledninger med mine. Problemet er at når rotet kommer over en grense, så føles det umulig å ta tak i. Så da har jeg bare tatt en skikkelig rassia når de har vært borte og ikke visst noe (de har fått x antall beskjeder i forkant om å rydde). Jeg tror de har kjent på en blanding av sinne og takknemlighet i øyeblikket der de har oppdaget hva jeg har gjort, men så har de lagt skammen og sinnet tilsides og takket. Så har de klart å holde rommet i 6-8 måneder før det glir ut igjen. Jeg har hatt 2-3 slike økter per barn, og de har blitt gradvis bedre. Nå bor de for seg selv alle sammen og har god orden i eget hjem. 

Ikke godt å vite om det fungerer for din sønn, men det fungerte hos oss. 

Anonymkode: 6369b...e60

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjern døra på rommet og tøm alt kaos i søplesekket, ha totalforbud mot mat på rommet og skru av wifi. 

Anonymkode: 9f8f8...6c4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig ikke. Men jeg ville jo satt noen krav. Bedt ham gå ut med søpla, nå kan du ta ut av oppvaskmaskinen, sånn vasker man toalettet og det skal du gjøre hver fredag, etc etc. Det er ikke valgfritt å holde en viss orden. Kaster du ham ut er du en elendig forelder, etter mitt syn. Jeg ville aldri ødelagt relasjonen til mitt barn på den måten, det er en altfor drøy reaksjon.

Anonymkode: 1acaf...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er sant, men vil ikke at det skal være sånn og det er mitt hjem og han låner rommet. 

Jeg synes din holdning til det å være forelder er merkelig. Det er ikke hans hjem, altså? Jeg synes ikke det høres noe hyggelig ut å bo hos deg, må jeg si.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes din holdning til det å være forelder er merkelig. Det er ikke hans hjem, altså? Jeg synes ikke det høres noe hyggelig ut å bo hos deg, må jeg si.

for en dum ting å si når du helt sikkert skjønte hva TS mente.. 

Anonymkode: 596c9...2fe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Prøvde en periode å ikke gi penger. Hjalp ikke det heller. Og jeg får ikke gå inn på rommet. Da blir han sur. 

Prøvde en periode? Så du ga det opp? 

Ungen hadde fått klar beskjed: mitt hus, mitt rom. Han låner rommet. Så lenge han faktisk ikke passer på det, har han null rettigheter. 
Ut med han! Overlat ansvaret til nav! 

Anonymkode: 22d7f...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Rommet ser ut som en bombe, fat, glass osv. 

Vet ikke når det ble byttet på sengen eller ryddet/støvsuget sist. Er så lei og ingenting hjelper hva jeg sier. Hva gjør jeg? Hiver han ut? 

Ja selvfølgelig.  På tide ta ansvar få egen  leilighet. 

Anonymkode: 68c98...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok vært for dårlig på å ha krav og forventninger til ham hele oppveksten. Du høres veldig "mild" ut. La ham bo der ut videregående, så er det rett ut. Eneste måten å løse dette på. Det verste som fins er surmulende, late, unge voksne som tror de bor på hotell.

Anonymkode: 359ab...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei selvfølgelig hadde jeg ikke det.

Rommet får de ha som de vil så lenge det ikke er brannfarlig eller tiltrekker seg skadedyr, det er jo de som bor der. Ang sengetøy så maser jeg ikke, men sier "Ta av, nå bytter vi!" 

Ungdommene mine har det til tider veldig rotete på rommet, men er ryddige, arbeidsomme, fornuftige og målrettet ellers. Så et rotete rom vil ikke automatisk si slabbedask ellers i livet. Her er det dems frisone. 

Anonymkode: 33cfa...76e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Går på skole og har ingen inntekt.  

Hvorfor står ikke det i hi? Du burde heller si at neste skoleår blir det hybel og borteboerstipend og deltidsjobb. 

Anonymkode: 0c4d6...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er sant, men vil ikke at det skal være sånn og det er mitt hjem og han låner rommet. 

Troll. Dine barn låner ikke rom. Hva har du puttet i deg?????

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Troll. Dine barn låner ikke rom. Hva har du puttet i deg?????

Barn eier ikke rommet i huset til foreldrene sine, de låner de. Det er midlertidig de er der. Alle rom tilhører eierne av huset. 

Anonymkode: 22d7f...228

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre så trodde jeg at det å ikke lage drama og bare gjøre det selv (tar toppen 5 minutter å støvsuge og bytte sengetøy), men problemet er at barn de trenger å ta ansvar selv. De trenger strenge regler. Jeg har selv ikke helt forstått hvor strenge regler noen barn trenger. Noen barn er helt avhengige av rutiner og regler. Noe jeg ikke kan huske jeg var i samme grad som barn. Alle barn er ulike, men noen rutiner og regler må man dessverre ha, selv om man ikke klarer å relatere det til seg selv. 

Hvis du er en person som ikke liker å lage masse oppstyr, så kan det være utfordrende. Da må du "finne opp hjulet" på nytt, mer eller mindre. Dikte opp et problem og lage litt baluba, så blir alt så mye bedre. hehe, trist, men sånn er det. Noen barn får dessverre ikke noe respekt for deg uten at du lager et problem.

Anonymkode: 9dda2...80d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han er russ nå, hva slags planer har han for høsten? 
Skal han fortsatt bo hjemme? Eller skal han et annet sted og studere? 
Om det er det siste, så må du bare holde ut noen måneder til. 

At han ikke ønsker at du går inn på rommet, er jo et bra sted å starte. Der har du en "konsekvens" som treffer. 
Hvis han ikke vil at du skal gå inn på rommet, så må han rydde og vaske det jevnlig selv. 
Om han holder det OK rent og ryddig, så er det ikke noe behov for at du går inn. Om han VELGER å ikke gjøre det, så må han tåle at du går inn og gjør det for han. 
Forklar det klart og tydelig, og gi han en realistisk frist til å gjøre ting selv, før du går inn og gjør noe. 

Tilby gjerne å rydde sammen med. Dersom rotet har vokst han over hodet. 

Anonymkode: d3e29...2e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rommet ser ut som en bombe, fat, glass osv. 

Vet ikke når det ble byttet på sengen eller ryddet/støvsuget sist. Er så lei og ingenting hjelper hva jeg sier. Hva gjør jeg? Hiver han ut? 

Ville du kastet ut din 19 år gamle sønn som verken rydder eller bidrar skulle det stå 😥

Tja du kan jo kaste ham ut, men hva skal du gjøre overfor vedkommende som har feilet i sin oppdragelse av nevnte ungdom…?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er din egen skyld at du ikke har lært han fra barne alder å rydde og holde orden. Sånt må også læres. Stakkars den som blir sammen med ham om han ikke kan holde orden. Slike forhold vil ikke vare.

Anonymkode: 65ca3...11e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaste ut egne barn og tenåringer? Det synes jeg er en spesiell tanke. Da får du heller finne andre løsninger, som f.eks ingen penger. Hvordan finansierer han russetiden om han ikke har jobb? Betaler dere mobilabonnement? Her får tenåringen abonnementet med minst data om det ikke ryddes etter han. Da har han 3G data som skal holde ut måneden, og han blir trekt i penger fra meg. Får fastpenger 1 gang i måneden. Ville aldri kastet han ut av hjemmet sitt, men det får konsekvenser. 

Anonymkode: b887b...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta russeklærne hans. De får han tilbake når han har skiftet på sengen, lagt alle skitne klær til vask og han har satt på en maskin og støvsugd gulvet + vasket synlige flekker.

Anonymkode: fc0f0...91e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei!

Vi har en datter som er russ nå, som også til tider har det veldig rotete på rommet sitt- mye skittentøy, glass og fat. Innimellom må jeg bare lukke øynene når jeg går forbi rommet hennes. Men- hun er veldig pliktoppfyllende på skolen, som hun sjonglerer med å være en toppidrettsutøver som trener 25 timer i uken. Hun er snill og grei og vi er veldig stolte av henne. Vi ville ikke tenkt tanken på å kaste henne ut for å ha et klassisk tenåringstrekk. Innimellom rydder og vasker hun, og hun setter også på noen maskiner med klær når det er behov. 
Still litt flere krav, ikke gi han penger før han har ryddet, eller lukk øynene når du går forbi. Ikke kast han ut!

Anonymkode: 4cae8...664

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...