AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:05 #81 Del Skrevet tirsdag kl 10:05 Bare si at i dag skal rommet være ryddet og vasket før han får forlate huset. Og ikke gi deg på det! Her spiser vi ikke mat på soverommene. Har aldri orket smuler og kliss over hele huset. Si at han skal spise ved spisebordet som normale folk. Gi ham en fast dag i uka da han skal lage middag. Og en fast dag til å vaske badet. La han få en fast ettermiddag i uka der han kan disponere vaskerommet, og vaske sine klær, sengetøy, handduker osv. Det må da være minimum av trening på boevne og bidrag fra en 19-åring. Er han ikke fornøyd, så står han fritt til å flytte. Du er vel på jobb 8 timer daglig, og har masse faste oppgaver og et liv å leve. Hvorfor skal ikke han bidra? Et spørsmål til. Er det en far i huset? Gjør han sin del av husarbeidet? Eller har gutten lært at menn slipper unna? Anonymkode: 359ab...529 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:10 #82 Del Skrevet tirsdag kl 10:10 Nei, hadde aldri kunnet kastet ut et ungt voksent barn! Aldri! Anonymkode: f39f9...cf0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:16 #83 Del Skrevet tirsdag kl 11:16 Takk for alle svar. Far bor ikke med oss. Så er alene. Jeg var høy på frustrasjon når jeg skrev det. Kommer ikke til å kaste han ut, men håper at det løser seg. Skjønner han har mye nå, men jeg jobber selv og trenger ikke dette opp på det jeg har fra før. som å komme hjem og det ikke er ryddet på kjøkkenet f.eks. Jeg gir beskjed at nå skal jeg vaske sånne klær på den temperaturen. Da kommer han med det og samme når jeg skal sette på oppvaskmaskinen. Må prøve ny taktikk eller la det gå og se hvordan det blir til sommer/høsten igjen. Anonymkode: 9458f...edb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:02 #84 Del Skrevet tirsdag kl 12:02 Nei, det ville jeg aldri ha gjort. Normalt for tenåringer å ha rotete rom med glass og fat. Slutter med det når tenårene er over. Hadde du sagt han utsatte deg for vold. Men rotete rom.., nå får du gi deg. Hva regnet du med når du fikk barn? At de alltid ryddet etter seg? Du kan jo snakke rolig med han og si at ingen jenter liker gutter med skittent sengetøy og som ikke rydder og vasker etter seg. Si han må rydde ut glass og fat hver kveld. Og skifte på sengen hver uke. Og støvsuge hver uke. Anonymkode: f7cd7...057 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:07 #85 Del Skrevet tirsdag kl 12:07 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er det urimelig å gå inn på rommet å ta alt rotet, klær og ting vekk? Anonymkode: 9458f...edb JA. La han være i fred. Anonymkode: f7cd7...057 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:09 #86 Del Skrevet tirsdag kl 12:09 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du får ikke gå inn på rommet? Selvfølgelig går du inn, det er du som bestemmer i ditt hus. Anonymkode: b2501...b14 Det er hans rom. Anonymkode: f7cd7...057 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:01 #87 Del Skrevet tirsdag kl 13:01 Nei du har forsørgerplikt. Jeg ville iallfall ikke brukt fraser som at det er ditt hus og han låner rommet sitt... Man føler ikke akkurat mer ansvar for noe man tydelig blir fortalt at man ikke eier. 19-åring som er midt i russetiden.. Jeg ville gitt en del slack. Du får reise bort en helg, da blir det nok rent som mange her sier. Vi vasket alltid før foreldrene kom hjem, fordi vi hadde fest mens de var borte 😄 Anonymkode: 0fafd...8e8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:28 #88 Del Skrevet tirsdag kl 15:28 Ville skrudd av internettet og ikke gitt ham ei krone til telefonregning fram til rommet var strøkent. På tide å bli voksen og ta ansvar. Anonymkode: 833ad...e2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:28 #89 Del Skrevet tirsdag kl 16:28 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Rommet ser ut som en bombe, fat, glass osv. Vet ikke når det ble byttet på sengen eller ryddet/støvsuget sist. Er så lei og ingenting hjelper hva jeg sier. Hva gjør jeg? Hiver han ut? Anonymkode: 9458f...edb Nei ikke om det er bare rommet som er rotete Anonymkode: beb20...a1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:33 #90 Del Skrevet tirsdag kl 16:33 Steng døra, og la det se ut som et bomba horehus. Anonymkode: 90938...f31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:57 #91 Del Skrevet i går, 09:57 AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 7.20): fjern døra på rommet og tøm alt kaos i søplesekket, ha totalforbud mot mat på rommet og skru av wifi. Anonymkode: 9f8f8...6c4 Å fjerne døren er å gå for langt. Hun valgte faktisk å få denne gutten. Han valgte ikke å bli født. Å ha glass og tallerkener på rommet er normalt som tenåring. Og så blir vi veldig ryddige som voksne. Slutt å være så nazi. Dette er sikkert sånn Hitler ville oppdratt ungene sine. Ro ned. Anonymkode: f7cd7...057 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liljerød Skrevet i går, 10:09 #92 Del Skrevet i går, 10:09 miaw skrev (På 6.5.2025 den 3.07): Det er "hans " rom. ikke invader hans privatliv. Han kan føle det er respektløst Det er greit nok, men da bør han får ikke lov å ta med seg husets bestikk og husets servise inn på hans rom. Han eier ikke kjøkkenutstyret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:10 #93 Del Skrevet i går, 10:10 Hent ham. Hver gang det er noe rot, vær hyggelig i tonen, men forvent at han kommer og fikser det med en gang uansett hva han driver med (i fellesrom da). Er det ting på rommet hans som trengs på kjøkkenet feks, forlang at det kommer på kjøkkenet umiddelbart, og at han må vaske det med en gang. Til slutt skjønner han kanskje at han slipper å bli avbrutt hvis han bare gjør det han skal. Anonymkode: c0051...c17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:16 #94 Del Skrevet i går, 10:16 AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 1.40): Ja, siste året på vgs. Hadde håpt han tok seg sammen på dette punktet. Han kan, men gidder ikke. Og det har ikke fått så store konsekvenser. Så blir rådvill. Prøvde en periode å ikke gi penger. Hjalp ikke det heller. Og jeg får ikke gå inn på rommet. Da blir han sur. Jeg har vel vært dum/snill og gjort ting. Anonymkode: 9458f...edb Det er ditt hus, han kan ikke si at du ikke skal gå inn. Du kan ikke kaste ham ut, du har forsørgelsesplikt. Du KAN kreve at han skal rydde og vaske. Gjør det sammen med ham, lær ham det. Avtal faste tidspunkt. På lørdag klokka 12:00 skal vi bytte sengetøy, rydde og vaske rommet. Sammen først, så alene. Alle kopper og kar skal fraktes tilbake til kjøkkenet daglig. Hvis han vil unngå at du går inn på rommet hans for å sjekke hver dag, må han gjøre det selv. Boevne må læres. For noen er det verre enn for andre. Du ønsker ikke at han skal bo i et skittent hull heller. I tillegg må han bidra med rydd/vask også i andre deler av huset. Han er IKKE en hotellgjest. Jeg har gutter i tenårene selv (14 og 16), og de bidrar med klesvask (dette på, henge opp, legge sammen), de tar nesten all oppvask, rydding, ordne med robotstøvsuger, og selvsagt sine egne rom. Anonymkode: fedb3...efc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet i går, 10:18 #95 Del Skrevet i går, 10:18 AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 0.53): Går på skole og har ingen inntekt. Anonymkode: 9458f...edb Dere har jo forsørgelsesplikt til hn er ferdig med videregående. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:24 #96 Del Skrevet i går, 10:24 AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 0.33): Rommet ser ut som en bombe, fat, glass osv. Vet ikke når det ble byttet på sengen eller ryddet/støvsuget sist. Er så lei og ingenting hjelper hva jeg sier. Hva gjør jeg? Hiver han ut? Anonymkode: 9458f...edb Lar vær å mase og bry deg, så får du det bedre. Har vært der selv -bare gav opp til slutt, det blir til slutt ryddet sporadisk osv bare det går lang nok tid og selvom standarden er ikke som jeg hadde godkjent så bryr jeg meg ikke lenger. Han som skal bo i det, jeg kan lukke døra. Anonymkode: 78d1a...82c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:26 #97 Del Skrevet i går, 10:26 Hvordan har han det inni seg da? Anonymkode: 88a04...879 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:26 #98 Del Skrevet i går, 10:26 Nei. Anonymkode: e8d7a...f9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:35 #99 Del Skrevet i går, 10:35 Jeg er helt sjokkert over hvor lite kjærlighet og omsorg som vises her! Jeg forguder barna mine, og ville aldri vært sur og kjip med dem! Han er midt i russetida, gi ham litt slack da... Anonymkode: 87ecb...dd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:25 #100 Del Skrevet i går, 14:25 AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 0.33): Rommet ser ut som en bombe, fat, glass osv. Vet ikke når det ble byttet på sengen eller ryddet/støvsuget sist. Er så lei og ingenting hjelper hva jeg sier. Hva gjør jeg? Hiver han ut? Anonymkode: 9458f...edb Hadde jeg aldri gjort! Har selv tre tenåringer som bor hjemme. En er veldig god til å rydde, de to andre er ikke så flinke. Da blir det jo mitt ansvar å lære de opp! Anonymkode: 3723f...8fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå