Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min har en venninne som sliter veldig psykisk. Hun har en alvorlig psykisk lidelse. Hun burde ha fått profesjonell hjelp, men hun ringer i stedet ned samboeren min. Samboeren min får dårlig samvittighet og klarer ikke å avvise henne. Hun ringer flere ganger for dagen og snakker i flere timer til sammen hver dag. Hun snakker bare om hvor vanskelig hun har det og det er alltid en krise. Vi får liksom ikke så mye alene tid fordi samboeren min snakker med henne så mye. Jeg forsøker å si at samboeren min må sette mer grenser. At det ikke går. Det er ikke hennes ansvar å skulle være psykologen hennes. Få heller venninnen til å oppsøke hjelp, men siden der ikke går an å tvinge noen til hjelp er det vanskelig. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Orker ikke å ha det slik. Vi begynner lettere å krangle fordi begge blir sliten. Samboeren min er redd for hva hun kan finne på å gjøre dersom hun ikke er tilgjengelig. Jeg forsøker å si at hun i hvert fall ikke oppsøker hjelp andre steder dersom hun hele tiden er tilgjengelig. Noen som har gode tips? 

Anonymkode: d0aca...e29

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samboeren din er nødt til å sette ned foten. Han må innse at han ikke er psykologen hennes, og han er nødt til å be henne skaffe hjelp. 

Ønsker han å være sammen med deg og prioritere forholdet? Da lar han være å ta telefonen hvis hun ringer for andre gang den dagen. Om han beskylder deg for å være sjalu kan du si at det samme hadde skjedd hvis det var en kompis som slet. Folk med psykiske vansker spiser opp omgivelsene sine når de holder på på den måten der, og han er nå en enabler. Det må han slutte med. Skulle hun gjøre noe dumt så er det virkelig ikke hans feil. Hun må ta ansvar for egne handlinger selv. 

Anonymkode: 69ca7...0f1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

samboeren din har hjelper-syndromet. 

Jeg lider av det samme. 

Anonymkode: 2177b...89e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alt i alt har han gjort mer enn nok og står ikke til ansvar for henne. Han må også ta vare på deg og seg. 

Så han må prate med henne. Det er hennes liv og hun må ta det ansvaret selv om det føles umulig. 

Anonymkode: a6334...6e4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sammen med en sånn person.

Det har bidratt til at jeg sliter med å stole på hen, for hos oss førte det til at hen reiste til vennen for å hjelpe vennen over en krise. Skulle være noen dager, toppen en ukes tid. Det ble ikke det...

Jeg skulle ønske, og angrer på, at jeg ikke var hardere. Når jeg merka at jeg sleit med alt det her og hvordan det gikk utover forholdet vårt og hvor dypt det såra meg, så skulle jeg ha vært hardere mot samboeren min. Jeg skulle ha sagt at hen fikk velge mellom meg og vennen sin, for det hadde spart meg, og oss, så mye såra følelser, brutt tillit og alt det som medførte.

Jeg forteller deg det her nå, TS, for det kan gi deg ett lite innblikk i hvordan det her kan utvikle seg om du ikke setter ned foten. Du må sette ned den foten så innmari hardt og du må stå for det.

Når man er sammen med en hjelper, så må man sette opp ekstremt tydelige grenser og holde fast på de. Det skulle jeg ønske at jeg hadde gjort.

Det begynner å bli mange år siden det her skjedde hos oss, men jeg er fremdeles dypt, dypt, dypt såra.

Anonymkode: 2ad98...85d

AnonymBruker
Skrevet

Han bør gi beskjed til venninnen sin at hans samboer reagerer på at hun beslaglegger så mye av hans tid og at de derfor ikke kan fortsette å ha så mye nær kontakt fordi han ikke vil at hans eget forhold skal ødelegges pga det. Denne kvinnen virker veldig manipulerende og styrer din mann gjennom å spille offer. Det kan ligge narsissisme bak denne oppførselen.

Anonymkode: 14a9b...ba5

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren din kan sende bekymringsmelding til hennes fastlege eller kommunen dersom du ikke kjenner til legen. Det er kommunen som har ansvar for psykisk helsehjelp, ikke din samboer. 

Anonymkode: d6323...c13

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han bør gi beskjed til venninnen sin at hans samboer reagerer på at hun beslaglegger så mye av hans tid og at de derfor ikke kan fortsette å ha så mye nær kontakt fordi han ikke vil at hans eget forhold skal ødelegges pga det. Denne kvinnen virker veldig manipulerende og styrer din mann gjennom å spille offer. Det kan ligge narsissisme bak denne oppførselen.

Jeg syns ikke at han bør legge skylden på sin samboer.

Han bør vise til at han selv er bekymret og at han vil at hun skal søke god hjelp og at han ikke er nok. Deretter sette grenser for kontakt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri ALDRI akseptert dette. Du bør komme før venninna,og han har ikke ansvar være hennes psykolog. ! Han må slutte ta telefonen og sette foten hardt ned.

Anonymkode: 2c84b...a2d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Samboeren min har en venninne som sliter veldig psykisk. Hun har en alvorlig psykisk lidelse. Hun burde ha fått profesjonell hjelp, men hun ringer i stedet ned samboeren min. Samboeren min får dårlig samvittighet og klarer ikke å avvise henne. Hun ringer flere ganger for dagen og snakker i flere timer til sammen hver dag. Hun snakker bare om hvor vanskelig hun har det og det er alltid en krise. Vi får liksom ikke så mye alene tid fordi samboeren min snakker med henne så mye. Jeg forsøker å si at samboeren min må sette mer grenser. At det ikke går. Det er ikke hennes ansvar å skulle være psykologen hennes. Få heller venninnen til å oppsøke hjelp, men siden der ikke går an å tvinge noen til hjelp er det vanskelig. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Orker ikke å ha det slik. Vi begynner lettere å krangle fordi begge blir sliten. Samboeren min er redd for hva hun kan finne på å gjøre dersom hun ikke er tilgjengelig. Jeg forsøker å si at hun i hvert fall ikke oppsøker hjelp andre steder dersom hun hele tiden er tilgjengelig. Noen som har gode tips? 

Det er en vanskelig situasjon, for alle involverte, men din samboer må lære seg å sette grenser. Hør på litt, så avslutt etter 10 minutter med å si hun må gjøre noe annet, dere skal spise middag, ser en film - what ever. Det går an å både være der og  samtidig sette grenser.  Klart det føles som å stå mellom barken og veden, men man må og beskytte seg selv og det livet man har. Er hun oppriktig bekymret for livet til venninnen så kontakt politiet. 

Anonymkode: a2169...9dc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Din samboer sliter med å si i fra til henne. Hun føler ansvar for veninnen. Hun må be venninen oppsøke hjelp, rett å slett fordi hun selv ikke har kapasitet og kunnskap til å ivareta veninnen psykiske helse. Hun må være tydelig på at det er for mye for henne, både for sin egen, og for veninnens skyld. Å føle seg ansvarlig for noen med psykiske problemer er grusomt, og egentlig en umulig oppgave. Det handler om at din samboer må se at den oppgaven er for stor for henne. Å være venn er viktig, men det betyr ikke å ha hovedansvaret for andres helse. Det ansvaret må legges på helsevesenet, så kan heller din samboer være en støtte med mindre ansvar enn i dag.

Anonymkode: a7d0a...229

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dama di må lytte til deg, dere er førstepri  hvis hun setter venninnen først hele tiden vil hun aldri få et eget liv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vinningen antar jeg er voksen og ikke et barn, voksne mennesker tar ansvar for livet sitt. Det må også hun. Det hjelper ikke at samboeren din syr puter under armene hennes. Hvis hun virkelig vil hjelpe Veninnen, så må hun få henne til å forstå at hun må ta ansvar for sitt eget liv og skaffe seg profesjonell hjelp. Så kan heller samboeren din støtte henne i den prosessen, men viktig å sette grenser, eller så kan hun risikere egen helse oppi dette også og ikke minst forholdet mellom dere to.

Anonymkode: 61408...b1f

• Liker 1
Skrevet

Her har du sagt fra TS, men du blir ikke respektert. Samboeren din prioriterer venninnen sin over deg. Her er det bare å stille et ultimatum.

Skrevet (endret)

Nei fy faen, her hadde jeg sagt han fikk velge. Så psykisk syke som nekter hjelp hadde jeg nektet å hatt i livet mitt. De konsumerer friske som bare juling.

Edit, fikk ikke med meg om din samboer er en hun eller han, men svaret mitt er det samme.

Endret av Macro
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg syns ikke at han bør legge skylden på sin samboer.

Han bør vise til at han selv er bekymret og at han vil at hun skal søke god hjelp og at han ikke er nok. Deretter sette grenser for kontakt.

Det betyr ikke at han legger skylden på sin samboer, det betyr at han viser venninnen sin at hans forhold også viktig og ikke kan gå på beksotning av henne.  Hun bør forstå at hun ikke er verdens midtpunkt og at hun med sin oppførsel ødelegger for andre !

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror alle at samboeren er en mann? 
Ts skriver jo at begge er kvinner.

Men du må jo bare si at du ikke orker at hun skal hjelpe venninna si så mye… Antageligvis hjelper det jo ikke heller.

Anonymkode: 213b1...434

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men du må jo bare si at du ikke orker at hun skal hjelpe venninna si så mye… Antageligvis hjelper det jo ikke heller.

enten fordi de ikke leser eller fordi de svarer ut fra egne greier sikkert.. 

Anonymkode: 48256...f40

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

At folk misser på en så uviktig detalj betyr jo ingenting.

AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (7 minutter siden):

At folk misser på en så uviktig detalj betyr jo ingenting.

Det er på ingen måte uviktig. Svarene folk får på KG er utrolig kjønnsavhengig. 

Anonymkode: 021f5...6eb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...