AnonymBruker Skrevet 13. mai #41 Skrevet 13. mai Jordnær skrev (På 10.5.2025 den 9.08): Dette var spennende. Jeg har selv lagt om kosthold og fått det mye bedre, men jeg spiser grønnsaker sammen med kjøtt til alle måltider. (Men ikke nøtter, belgvekster eller nightshades). Det jeg lurer på er olivenolje. Jeg har lært at dette er den sunneste planteoljen, men ut ifra hva du skriver så er denne umettet og ikke bra.. Er det bedre å kun bruke smør da? Bruker nå kun olivenolje og smør i matlagingen. Men må også ta Omega 3 for å fungere, og kanskje jeg hadde sluppet dette om jeg kutta ut olivenoljen.. Olivenolje har mest enumettet fett. 14 % mettet fett, 77 % enumettet fett, 9 % flerumettet fett . Enumettet fett oksiderer mye mindre enn flerumettet fett. MEN nesten alt det flerumettede fettet er omega-6 som man bør kutte ned på. Smør har ca 67% mettetfett, 29% enumettet fett, 4% flerumettet fett. Olivenolje er et bedre alternativ enn frøoljer. Men smør er et bedre alternativ enn olivenolje. Bruker du olivenolje, så bør den være kaldpresset og du bør ikke varme den opp. Mange ser på røykpunkt for å sjekke om en olje bør varmes, men den sier bare hvor høy temperatur oljen tåler, men ikke hvor mye skadelige stoffer som blir produsert når den varmes opp. Peroksideringsindeksen viser hvor mye skadelige stoffer som blir produsert og olivenolje kommer bedre ut enn de fleste andre planteoljer (bortsett fra kokosolje og palmeolje). Finner du gressfôret smør, så har det ca like mye omega-3 som omega-6. Vanlig smør har ca 5 ganger så mye omega-6 som omega-3. Lurt å kutte ut nøtter, belgvekster og søtvierfamilien (nightshades), Du kan jo prøve å kutte ut olivenolje også og se om det hjelper deg. Anonymkode: de703...503
Jordnær Skrevet 14. mai #42 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (På 13.5.2025 den 23.50): Olivenolje har mest enumettet fett. 14 % mettet fett, 77 % enumettet fett, 9 % flerumettet fett . Enumettet fett oksiderer mye mindre enn flerumettet fett. MEN nesten alt det flerumettede fettet er omega-6 som man bør kutte ned på. Smør har ca 67% mettetfett, 29% enumettet fett, 4% flerumettet fett. Olivenolje er et bedre alternativ enn frøoljer. Men smør er et bedre alternativ enn olivenolje. Bruker du olivenolje, så bør den være kaldpresset og du bør ikke varme den opp. Mange ser på røykpunkt for å sjekke om en olje bør varmes, men den sier bare hvor høy temperatur oljen tåler, men ikke hvor mye skadelige stoffer som blir produsert når den varmes opp. Peroksideringsindeksen viser hvor mye skadelige stoffer som blir produsert og olivenolje kommer bedre ut enn de fleste andre planteoljer (bortsett fra kokosolje og palmeolje). Finner du gressfôret smør, så har det ca like mye omega-3 som omega-6. Vanlig smør har ca 5 ganger så mye omega-6 som omega-3. Lurt å kutte ut nøtter, belgvekster og søtvierfamilien (nightshades), Du kan jo prøve å kutte ut olivenolje også og se om det hjelper deg. Anonymkode: de703...503 Tusen takk for svar ☺️
Anonym11223344 Skrevet 14. mai #43 Skrevet 14. mai Det er enkelt: Grovbrød med pålegg og vanlig middagsmat.
miSs. Skrevet 15. mai #44 Skrevet 15. mai Lage mat fra bunnen av er viktigst når man skal spise sunt. Kylling, fisk og kjøtt med grønnsaker og grov pasta, brun ris eller poteter ved siden av er innafor til middag. Knekkebrød med valgfritt pålegg, egg, yoghurt, nøtter, valgfritt frukt, kan etes til frokost/mellommåltid.
buskrose Skrevet 15. mai #45 Skrevet 15. mai Et gjerne variert, både frå planteriket og dyreriket, inkl. bær. Unngå store mengder kylling og plantefeitt om du slit med hovudpine (men kylling er godt då). Fisk er bra, men kan dessverre innehalde miljøgifter. Raudt kjøt inneheld næringsstoff som er vanskeleg å få i seg på andre måtar. Viltkjøt og sau/lam er gode kjelder til raudt kjøt. Få i deg nok mjølk og mjølkeprodukt – spesielt om du er i fertil alder. Jod er viktig for den kognitive funksjonen. Norske undersøkingar viser at enkelte gravide har så lite jod at det går utover hjerneutviklinga til fosteret. Mjølk og fisk er gode kjelder til jod. Spesielt brunost og prim. Inkluder gjerne brunost/prim før/under graviditet. Upasteurisert mjølk inneheld 100.000 bioaktive molekyl, sjølv om mange er enzym som blir denaturert ved pasteurisering – så er dagleg inntak av mjølk og mjølkeprodukt viktig. Gjerne variert her også. Brunost er bra for hjernen, Jarlsberg-ost er kanskje bra for beinhelse og kolesterol for kvinner (forsking kan tyde på det) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå