Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Legen min sa til meg (beklager, jeg vet at det er mange meninger osv) men dette fungerte for meg når jeg skulle ned i vekt (om det er det du ønsker). Og dette fungerte som bare det. Spis så få kalorier du vil, men pass på tre ting. Du må ha i deg nok sunt fett, nok protein og drikke nok vann og ta vitaminer. Så jeg fant matvarer utifra dette. 30 var borte på 4 måneder. Ja, var sulten og måtte tåle i starten at var ekstra vanskelig når blodsukkeret gikk til bunns eller den utvidede magesekken min ville ha mer. Dette rettet seg opp i løpet av en uke eller to. Da jeg var "ferdig", gikk jeg tilbake til å spise det jeg gjore før men i mye mindre mengder. Passer på å aldri spise meg mer enn 80 prosent mett.

Anonymkode: c3d78...08b

Dette har lite med trådens tema å gjøre. Du har sultet deg ned i vekt, du har ikke spist sunt. Det er ikke sunt å sulte seg. Spiser man sunt nok for sin kropp, så trenger man ikke å være sulten for å bli normalvektig og holde seg der.

Anonymkode: de703...503

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg synes det er fint å ta utgangspunkt i kostholdsrådene fra myndighetene hvis man er usikker.

Hvordan ser kostholdet ditt ut nå, TS?

Personlig har jeg fokus på å få i meg nok proteiner og fiber, samt en grei mengde med karbohydrater og fett (men ikke alt for mye fett). Spiser mye grønnsaker og noe frukt nesten hver dag. Benytter meg mye av frosne grønnsaker for å gjøre det enklest mulig for meg selv. 

Jeg skeier ut en gang i blant med god samvittighet, fordi jeg spiser sunt mesteparten av tiden. Så lenge man hovedsakelig baserer kostholdet sitt på næringsrik mat, mener jeg det er helt greit å kose seg med noen tomme kalorier i tillegg, så lenge det ikke fører til et helt ekstremt overskudd av kalorier.

Selv om jeg spiser sunt, så spiser jeg bare mat jeg liker. Ingen vits å lide seg gjennom måltider bare for å være "sunn". 

Anonymkode: a6ea4...315

Ts 

Kostholdet mitt består av havregryn med ekstra lettmelk uten sukker (noen ganger husker jeg å putte oppi linfrø eller andre frøsorter) HVER dag. 

Middagen varierer jo noe. Men spiser laks to ganger i uka med enten poteter og gulrøtter. Eller laks med kun wok grønnsaker med soyasaus. Ellers spiser jeg hjemmelags pizza med hjemmelagd bunn av egg og cottage cheese. Den inneholder gjerne hakka tomater(noen ganger ferdigsaus), litt ulikt hva som er på men typisk er skinke, tomat, mais, løk, paprika. 

Kan ha en dag i uka med taco (karbonadedeig eller kylling), med tortilla lomper og masse grønnsaker. Begrenser kjøttet og har absolutt mest av grønnsakene. 

Kylling spiser jeg 2-3 ganger i uka. Da stort sett ren kylling med salat (ulike grønnsaker, noe frø og kikerter) (noen ganger med potet eller ris til). Noen ganger kylling tandorri med Toro saus. 

Kanskje en dag med fullkornspasta og karbonadedeig og hakka tomater hver annen uke eller så. 

Kveldsmat består av brødskiver med cottage cheese.  

Lunsj varierer men kan være en brødskive med kaviar og en med kokt egg. Eller to brødskiver med salat, agurk, paprika, sylteagurk, tomat.  Evt. rester av noe salat. 

Spiser for lite frukt. Kanskje 1-2 om dagen. 

Spiser også cashew nøtter (en håndfull) nesten hver kveld. 

I helga skeier jeg ut med sjokolade og potetgull en dag. 

Jeg spiser også det som serveres når jeg er borte, men tar lite om jeg tenker det er usunn mat og spiser et lite kakestykke/is for å være høffelig. 

Drikker kun vann. Ikke noe røyk etc. En t-skje med tran hver dag. 

Jeg hadde nok spist mer ulike fisk og mer variert med bønner og linser etc. (Har barn som er sære). 

Hvis jeg er sulten innimellom så spiser jeg gjerne havregryn med kun melk igjen fordi jeg er usikker på hva jeg kan putte i meg fort uten at det blir usunt. Hender jeg også spiser havregryn med yoghurt (da tar jeg veldig lite). 

Anonymkode: 23b40...84d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Legen min sa til meg (beklager, jeg vet at det er mange meninger osv) men dette fungerte for meg når jeg skulle ned i vekt (om det er det du ønsker). Og dette fungerte som bare det. Spis så få kalorier du vil, men pass på tre ting. Du må ha i deg nok sunt fett, nok protein og drikke nok vann og ta vitaminer. Så jeg fant matvarer utifra dette. 30 var borte på 4 måneder. Ja, var sulten og måtte tåle i starten at var ekstra vanskelig når blodsukkeret gikk til bunns eller den utvidede magesekken min ville ha mer. Dette rettet seg opp i løpet av en uke eller to. Da jeg var "ferdig", gikk jeg tilbake til å spise det jeg gjore før men i mye mindre mengder. Passer på å aldri spise meg mer enn 80 prosent mett.

Ts 

Nei jeg vil ikke ned i vekt. Etter at jeg endret kostholdet har jeg bikket ned på undervektig på bmi. Har også begynt å trene så det er vel en medvirkende årsak. Jeg er usikker på hvordan mat og mengde så dessverre har det gjort at jeg har gått ned da jeg vil gjøre det mest riktig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2025 den 22.21):

Dere som spiser sunt, men ikke er ekstreme. Hvordan ser deres uke ut med mat og drikke? Hvor ofte spiser dere noe usunt? Er alle måltidene sunne, og unntakene er få (og hva er få?) 

Jeg forsøker å endre livsstil men syns det er vanskelig å vite hva som egentlig er ett sunt kosthold og ikke.. 

Et lite tips er å starte med små overkommelige endringer og fokuser på hva du skal spise mer av. 

F.eks. start alle måltider med salat. 

Anonymkode: 85a6f...a6b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ny forskning viser at vi ikke trenger å ta omveien om kostfiber som også gir oss mange plager som forstoppelse, oppblåsthet, flatulens osv. Det er ikke kostfiberet i seg selv vi trenger, det er de tre fettsyrene kostfiberet blir brutt ned til som vi faktisk trenger. Smørsyre (aller mest av denne, ca 70%), eddiksyre og propionsyre. Smørsyre får man masse fra smør og andre fete meieriprodukter. Eddiksyre og propionsyre får man fra syrnede meieriprodukter som ost, yoghurt, rømme. 

https://sml.snl.no/tarmbakterier

Oh, stilig. Takk for svar, og info. Har du noen favoritter til kjøttkilder, eller varierer du? 

Anonymkode: c6d0d...ac6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er en uting å gi folk slanketips som ikke har bedt om det! Slutt med det, både på nett og IRL. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Oh, stilig. Takk for svar, og info. Har du noen favoritter til kjøttkilder, eller varierer du? 

Beitedyr er aller sunnest for oss, så jeg spiser mest av det. Jeg kjøper storfe direkte fra bønder som bruker lite eller ingenting kraftfôr og fryser ned. Men jeg spiser litt annet kjøtt titt og ofte også fordi jeg liker smaken og jeg tåler det. Det blir litt bacon for eksempel fordi det smaker godt og det går kjapt å lage. Jeg velger kvalitetsbacon fra frilandsgriser hvis jeg kan, for eksempel baconet fra heldiggris, men det er jo også på grunn av etikk. 

Nitritt bekymrer meg ikke mye fordi det er mer av det i mange planter. En pose med 200 gram spinat har gjennomsnittlig like mye nitritt som ca 700 gram vanlig bacon, men er du uheldig og får en spinat med masse nitritt og sammenligner med for eksempel heldiggris bacon, så er det like mye som i over 3 kg bacon. Så jeg kommer mye bedre ut av det nitrittmessig enn jeg gjorde før da jeg spiste mye planter som spinat, gulrot, salat, gresskar, selleri osv som alle har mye nitritt. Og dessuten går autofagiprosessen titt og ofte hos meg og kroppen får resirkulere ødelagte celler tidlig.

Det eneste kjøttet jeg ikke har likt er lam/sau. Det går ned, men jeg velger det ikke selv.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever sunt og her er eksempel på en dagsmeny en hverdag (menyen jeg hadde i går). Spiser stort sett rent og sunt, men skeier gjerne ut i helger med for eksempel vin, smågodt, potetgull, bakevarer etc. (Ikke alt på en gang da 🤪).

Kombinert frokost/lunsj: 

Proteinrundstykke med litt snøfrisk og røkt laks, ett plass skummet kefir, Iskaffe med ekstra lettmelk og sukkerfri sirup

Mellommåltid 

Appelsin og en neve nøtter, grønn te 

Middag 

Soyamarinert svinefilet, eggenudler, wokede grønnsaker, vann å drikke 

Snacks

Hjemmelaget mango sorbet (mer som en nederst mango smoothie) 

Anonymkode: 36648...8c5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 6.51):

Så flott du prøver ta tak i kostholdet! 

Hva som er sunt variererer fra hver person… du kan få svar her om at lettrømme er det sunneste, mens nestemann mener seterrømme er sunnest. 

En er tilhenger av kalorier (ligge lavt på inntak av kalorier), mens andre mener det er viktigere å spise lite ultraprosessert. Nestemann er carnivore og hun etter der er veganer… 

Hva mener DU er sunt? Hva mener du er GODT? Hva tror du kroppen trenger av næring, fra naturens side (ikke fra produsentenes, ikke fra butikkens, ikke fra influenceres side)? 

Hva responderer kroppen din godt på? Tåler du å gå på lite volum av mat?

Det er volumet som metter, ikke kaloriene… du kan spise jævlig mye brokkoli på samme mengde kalorier sjokolade… 

Da blir jo brokkoli billigere også - du trenger mindre brokkoli for å nå samme type mett som om du spiste sjokkis :) 

Kanskje du må ut av den binære sunt/usunt-tanken din? Kan du tenke "gir dette kroppen min næring?" Og ta valg ut fra det?

Anonymkode: 20c50...ff6

Enig i det aller meste du skriver her, bortsett fra det jeg har uthevet.

Volum er langt fra nok. Da ville jo vann vært mettende også. Jeg tror at hva som metter, er individuelt. Kropper er jo forskjellige.

For meg er det fett og proteiner, for andre er fiber det aller viktigste. 

Jeg føler meg mettest etter et måltid med kjøtt, fisk, egg eller meieriprodukter med en del fett, sammen med grønnsaker. Gjerne med en del nøtter i tillegg.

Andre blir mett av grovbrødskiver eller havregryn. Hvis jeg har et måltid basert på slike ting, derimot, så blir jeg sulten igjen etter en time.

Så kjenn etter selv. Hva slags måltider får deg til å føle metthet og velvære, og som gjør at du ikke tenker på mat igjen på mange timer etter at du har spist?

Og hva slags mat er det som gjør at du går og er fysen mellom måltidene og føler et behov på å springe på butikken for å ha i deg ett eller annet?

Det er det bare du som kan finne ut av.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 11.28):

føler

Skrevet

Dere som spiser sunt, men ikke er ekstreme. Hvordan ser deres uke ut med mat og drikke? Hvor ofte spiser dere noe usunt? Er alle måltidene sunne, og unntakene er få (og hva er få?) 

Jeg forsøker å endre livsstil men syns det er vanskelig å vite hva som egentlig er ett sunt kosthold og ikke.. 

Jeg er kanskje litt for ensforming, men jeg spiser ofte disse:
Frokost: Yoghurt med musli
Lunsj: Havregrøt
Middag: (varierende, men porsjonen pleier å være mellom 800 og 1000 kcal)
Mellommåltid: Frukt og 1 stort glass sjokolademelk
Kveldsmat: 2-4 brødskiver

PS! Jeg spiser mer enn andre fordi jeg løper cirka 60-70 km i uken.

AnonymBruker
Skrevet

Bestill på godt levert. Ingen stress, sunn mat, mye grønnsaker og passe porsjoner. Så er det bare ett sunt måltid og litt frukt/ grønnsaker som mangler.

Anonymkode: 71d86...961

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 22.21):

Ts 

Kostholdet mitt består av havregryn med ekstra lettmelk uten sukker (noen ganger husker jeg å putte oppi linfrø eller andre frøsorter) HVER dag. 

Middagen varierer jo noe. Men spiser laks to ganger i uka med enten poteter og gulrøtter. Eller laks med kun wok grønnsaker med soyasaus. Ellers spiser jeg hjemmelags pizza med hjemmelagd bunn av egg og cottage cheese. Den inneholder gjerne hakka tomater(noen ganger ferdigsaus), litt ulikt hva som er på men typisk er skinke, tomat, mais, løk, paprika. 

Kan ha en dag i uka med taco (karbonadedeig eller kylling), med tortilla lomper og masse grønnsaker. Begrenser kjøttet og har absolutt mest av grønnsakene. 

Kylling spiser jeg 2-3 ganger i uka. Da stort sett ren kylling med salat (ulike grønnsaker, noe frø og kikerter) (noen ganger med potet eller ris til). Noen ganger kylling tandorri med Toro saus. 

Kanskje en dag med fullkornspasta og karbonadedeig og hakka tomater hver annen uke eller så. 

Kveldsmat består av brødskiver med cottage cheese.  

Lunsj varierer men kan være en brødskive med kaviar og en med kokt egg. Eller to brødskiver med salat, agurk, paprika, sylteagurk, tomat.  Evt. rester av noe salat. 

Spiser for lite frukt. Kanskje 1-2 om dagen. 

Spiser også cashew nøtter (en håndfull) nesten hver kveld. 

I helga skeier jeg ut med sjokolade og potetgull en dag. 

Jeg spiser også det som serveres når jeg er borte, men tar lite om jeg tenker det er usunn mat og spiser et lite kakestykke/is for å være høffelig. 

Drikker kun vann. Ikke noe røyk etc. En t-skje med tran hver dag. 

Jeg hadde nok spist mer ulike fisk og mer variert med bønner og linser etc. (Har barn som er sære). 

Hvis jeg er sulten innimellom så spiser jeg gjerne havregryn med kun melk igjen fordi jeg er usikker på hva jeg kan putte i meg fort uten at det blir usunt. Hender jeg også spiser havregryn med yoghurt (da tar jeg veldig lite). 

Med dette kostholdet spiser du jo allerede nokså sunt, så forstår ikke hva du trenger mer kunnskap om. Litt mer fisk hadde vel ikke skadet, som du selv er inne på, men ellers så er dette sunt! Synes du virker litt redd for fett også så det kan du kanskje spise noe mer av. 

Anonymkode: f12d7...a2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I korte trekk: 
- Spiser stort sett hjemmelaget vegetarisk mat til middag. Mye grønnsaker og belgvekster, og veldig variert mat fra hele verden. Ellers på dagtid: Mye div. knekkebrød med godt pålegg frukt, havregrøt o.l.
- Har relativt god oversikt over hva ting inneholder og hvor mye kalorier jeg trenger
- Skeier ut med f.eks. frossenpizza én gang i uka eller sjeldnere. Takeout maks. annenhver uke.
- Drikker lite/ingen kalorier
- Sparer snacks og godteri til fredag/lørdag
- Tar multivitaminer, sjekker vitaminer med blodprøve iblant.
- Koser meg alltid med god mat og drikke i selskap, bursdager, høytider o.l. Selv hvis målet er å være i kaloriunderskudd, er det ingenting jeg aldri spiser. Alt er lov, bare med måtehold :)
- Ingenting er egentlig "sunt" eller "usunt", disse begrepene er relative til hva enkeltpersonen har behov for.

Anonymkode: a03d0...f0f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lager alt fra bunnen, spiser ikke karbohydrater. Unner meg en kaffe latte i ny og ne, men spiser ellers sunt (som for meg vil si minst mulig karbohydrater) hele tiden.

Anonymkode: 615ec...54e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns det ble lettere å spise sunt og variert med matkasse, så jeg har Adam's matkasse i ukedagene. Protein yoghurt eller protein pannekaker med bær til frokost. Gjerne havregryn eller salat til lunsj, og litt frukt mellom måltid.

Anonymkode: 66c16...3cc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes selv jeg har et sunt kosthold fordi jeg spiser veldig variert, bruker rene råvarer, lager mat fra bunn og spiser frukt og grønt hver dag. Det er viktig å spise det man liker, ikke tvinge i seg noe sunt eller en sunnere variant av noe. Jeg elsker helmelk feks og liker ikke fullkornspasta, så sa blir det vanlig pasta og helmelk med god samvittighet.

Prøver å begrense det usunne til en dag i uka, men har jeg skikkelig lyst på brownies så lager jeg det og spiser det i 3 dager. Skal jo leve også.

Anonymkode: cfa1d...244

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser som regel 3-4 måltider uten noe i mellom. Har alltid en proteinkilde og helst frukt/grønt til alle måltid. Gjerne varmmat til lunsj. Frokost kan være en proteinshake, cottage c og frukt eller brød og YT sjokomelk. Lunsj er ofte varmmat. F.eks. egg og potet stekt i panne eller grove fiskeburgere med grønnsaker og ris. Middag ganske lik lunsj. Spiser godis og kaker/søstsaker i bland uten noe struktur eller regler. Drikker nesten aldri alkohol eller noe med kalorier i utover melk og proteinshake

Anonymkode: a7a85...87e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 7.10):

Når min kropp vil ha sjokkis, blir den veldig sur hvis jeg tilbyr brokkoli 😅

Anonymkode: 5abef...fec

Ja, dette er sant, men etter lang tid med sunn mat uten sukker, så endrer faktisk smaksløkene seg også. Jeg trodde aldri jeg skulle si det, men nå syntes jeg nesten sjokolade er for søtt…

Anonymkode: b3ac2...4bb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 11.28):

Næringsrik ren mat laget fra bunnen. Med næringsrikt mener jeg ikke på papiret, men næringsrikt for kroppen. Det er nemlig ikke alltid det samme. Planter ser næringsrike ut per kcal, men næringen er lite tilgjengelig og vi bæsjer de meste ut igjen. Næringen i animalsk har mye høyere biotilgjengelighet enn næringen fra planter, som betyr at mer av næringen er tilgjengelig for opptak. For eksempel tar vi opp ca 20% av jernet i kjøtt, men 0-1% av jernet i spinat. Vegetarianere må spise minst 50% mer av nesten alle vitaminer og mineraler på papiret for at det skal bli samme næring for kroppen som et alteter får. Og faktisk hemmer de fleste planter for opptak av mineraler fra animalske kilder også, så man vil ha høyere opptak av mineraler ved å spise animalsk alene enn hvis man legger til planter.

Av makronæring trenger kroppen å få tilført fett og protein. Karbohydrater trenger vi ikke å tilføre. Det finnes ikke ett eneste essensielt karbohydrat fordi kroppen klarer fint å lage alt sukkeret den trenger.

Jeg passer på at jeg ikke får i meg for mye omega-6, så jeg har kuttet ut frøoljer (rapsolje, solsikkeolje, soyaolje osv) fordi omega-6 er betennelsesfremmende og vi trenger ikke mye av det. Omega-3 er betennelsesdempende i små doser, men i store doser blir det også betennelsesfremmende. Derfor holder jeg meg også unna sjømat. Man trenger ikke marint omega-3. Omega-3 fra kjøtt og egg er helt flott. Mettet fett er sunnest fordi det er stabilt og oksiderer ikke. Det er bare tull at man skal pøse på med masse umettet fett og så legge til store mengde antioksidanter. Man trenger ikke så mye antioksidanter hvis man kutter ned på det som oksiderer, altså umettet fett.

Av protein så er animalsk protein den soleklart beste kilden, og muskler er nøkkelen til et langt og sunt liv. Animalsk protein har bedre kvalitet og bedre biotilgjengelighet.

Det er også veldig bra for kroppen å gå perioder uten mat. Les om autofagi. Kroppen resirkulerer gamle og ødelagte celler, inkludert kreftceller, og erstatter dem med nye og friske celler når vi går nærmere ett døgn uten mat. Kun vann utenom måltider.

Mitt kosthold består derfor hovedsakelig av rent kjøtt, innmat, egg, fete meieriprodukter, vann og salt som jeg spiser i ett eller to store måltider om dagen. Det finnes ingen næring i planter som vi trenger for god helse som man ikke finner i animalsk. 

Mange vil nok kalle mitt kosthold for "ekstremt", men jeg synes et standard norsk kosthold er mer ekstremt. Mitt kosthold er mye nærmere maten et menneske har utviklet seg til å spise og bør spise. 

Alle måltidene mine er sunne fordi jeg føler meg best. Jeg har autoimmun sykdom som jeg er symptomfri fra når jeg spiser sunt. Jeg drikker litt juice eller sukkerfri brus på besøk av og til fordi noen mennesker blir så stresset av at jeg ikke vil ha annet enn vann. Det skjer noen ganger i året.

Dette var spennende. Jeg har selv lagt om kosthold og fått det mye bedre, men jeg spiser grønnsaker sammen med kjøtt til alle måltider. (Men ikke nøtter, belgvekster eller nightshades). Det jeg lurer på er olivenolje. Jeg har lært at dette er den sunneste planteoljen, men ut ifra hva du skriver så er denne umettet og ikke bra.. Er det bedre å kun bruke smør da? Bruker nå kun olivenolje og smør i matlagingen. Men må også ta Omega 3 for å fungere, og kanskje jeg hadde sluppet dette om jeg kutta ut olivenoljen.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...