Gå til innhold

Til deg som lever sunt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som spiser sunt, men ikke er ekstreme. Hvordan ser deres uke ut med mat og drikke? Hvor ofte spiser dere noe usunt? Er alle måltidene sunne, og unntakene er få (og hva er få?) 

Jeg forsøker å endre livsstil men syns det er vanskelig å vite hva som egentlig er ett sunt kosthold og ikke.. 

Anonymkode: 23b40...84d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg lager stort sett mat fra bunnen, og lager en plan for uka;

Lunsj mandag-tirsdag; Fritatta med rester av grønnsaker fra helgen. onsdag; rester av en moussaka jeg skal lage i dag. torsdag-fredag; kyllingsalat. Lørdag skal vi ut og spise sushi. Søndag spiser vi rester. (andre uker er travlere - jeg lager opp og fryser matmuffins. Lager klar chiapudding med bær for flere dager. Og slikt som er enkelt å hive i veska) 

Mellommat; det jeg føler for, basert på hvor sulten jeg er. Blir ofte 1-2 frøknekkebrød med ost. Eller litt rester. Eller ingenting. 

Middag; Pai med sopp og brokkoli. Moussaka. Tomatsuppe med egg. Panert sei (rugmel+pankomel+egg), med dampet brokkoli og hjemmelaget tartarsaus. Grillet hvit pizza med salsiccia og spinat. Skalldyr. Hel ishavsrøye med agurksalat og potetbåter.  (rolig uke, med litt besøk. En travlere uke lager jeg gjerne middag for to dager i slengen, og vi har en take-away dag) 

Litt vin i dag, og i helgen. Kjøper også inn vannmelon og jordbær til helgen. Tar mulig en neve chips om mannen kjøper inn. Det hender de deler ut is på jobb fredagene, det tar jeg kanskje 1 av 4 ganger, men kun basert på om jeg har lyst på eller ikke. Jeg klarer ikke å tenke "sunt" og "usunt" slik du gjør. 

Anonymkode: 08fb5...02b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dere som spiser sunt, men ikke er ekstreme. Hvordan ser deres uke ut med mat og drikke? Hvor ofte spiser dere noe usunt? Er alle måltidene sunne, og unntakene er få (og hva er få?) 

Jeg forsøker å endre livsstil men syns det er vanskelig å vite hva som egentlig er ett sunt kosthold og ikke.. 

Så flott du prøver ta tak i kostholdet! 

Hva som er sunt variererer fra hver person… du kan få svar her om at lettrømme er det sunneste, mens nestemann mener seterrømme er sunnest. 

En er tilhenger av kalorier (ligge lavt på inntak av kalorier), mens andre mener det er viktigere å spise lite ultraprosessert. Nestemann er carnivore og hun etter der er veganer… 

Hva mener DU er sunt? Hva mener du er GODT? Hva tror du kroppen trenger av næring, fra naturens side (ikke fra produsentenes, ikke fra butikkens, ikke fra influenceres side)? 

Hva responderer kroppen din godt på? Tåler du å gå på lite volum av mat?

Det er volumet som metter, ikke kaloriene… du kan spise jævlig mye brokkoli på samme mengde kalorier sjokolade… 

Da blir jo brokkoli billigere også - du trenger mindre brokkoli for å nå samme type mett som om du spiste sjokkis :) 

Kanskje du må ut av den binære sunt/usunt-tanken din? Kan du tenke "gir dette kroppen min næring?" Og ta valg ut fra det?

Anonymkode: 20c50...ff6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva som er sunt variererer fra hver person… du kan få svar her om at lettrømme er det sunneste, mens nestemann mener seterrømme er sunnest. 

En er tilhenger av kalorier (ligge lavt på inntak av kalorier), mens andre mener det er viktigere å spise lite ultraprosessert. Nestemann er carnivore og hun etter der er veganer… 

Hva mener DU er sunt? Hva mener du er GODT? Hva tror du kroppen trenger av næring, fra naturens side (ikke fra produsentenes, ikke fra butikkens, ikke fra influenceres side)? 

Det er volumet som metter, ikke kaloriene… du kan spise jævlig mye brokkoli på samme mengde kalorier sjokolade… 

Da blir jo brokkoli billigere også - du trenger mindre brokkoli for å nå samme type mett som om du spiste sjokkis :) 

Kanskje du må ut av den binære sunt/usunt-tanken din? Kan du tenke "gir dette kroppen min næring?" Og ta valg ut fra det?

Når min kropp vil ha sjokkis, blir den veldig sur hvis jeg tilbyr brokkoli 😅

Anonymkode: 5abef...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts 

Men det er akkurat dette jeg syns er vanskelig. Jeg vet ikke helt hva som er sunt (eller bra for kroppen). Noe er åpenbart, men så er det så mye meninger om ulike produkter at jeg ikke aner. 

Derfor jeg tenkte å få noe mer kunnskap her, men kanskje jeg må heller ty til noen bøker... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts 

Men det er akkurat dette jeg syns er vanskelig. Jeg vet ikke helt hva som er sunt (eller bra for kroppen). Noe er åpenbart, men så er det så mye meninger om ulike produkter at jeg ikke aner. 

Derfor jeg tenkte å få noe mer kunnskap her, men kanskje jeg må heller ty til noen bøker... 

Hva som er sunt og ikke vil alltid variere ut ifra hvem du spør. Noen vil si plantebasert er sunnest, andre vil si lavkarbo/keto er sunnest. Andre vil si det er sunnest å ikke ha "hysteri" rundt mat.

Det viktigste du gjør er å kutte ut ultraprosessert mat og spise mest mulitg mat fra bunnen av. Stek/bak laksefilet fremfor fiskepinner. Spis ren kyllingfilet/bryst/lår, fremfor det som er tilsatt alt mulig. Kjøttdeig/karbonadedeig eller biff fremfor pølser. Du skjønner hva jeg mener :) 
Spis grønnsaker, bær osv. Pass på å få i deg næringsstoffene kroppen trenger; B-12 fra fet fisk og (rødt) kjøtt, jod fra egg og hvit fisk, jern fra rødt kjøtt (og noe grønt, vi tar best opp fra kjøtt), d vitamin fra fet fisk, for å nevne noe. 

Spiser du vanligvis mye stivelsesrik mat (pasta, ris etc), kutt ned på det. 

Jeg tenker det kommer veldig an på hva som er målet ditt, TS. Jeg ville begynt med å i hvert fall kutte godt ned på UP maten, være næringsbevisst slik at du får i deg alt du trenger, og ta det derfra. Det er ingen krise om du skeier ut en gang i blant, det er det du gjør mest som er det viktigste. Og aktivitet så klart, det er viktig del av sunn livsstil :) 

Anonymkode: e121b...b26

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Spiser sunt daglig. Til alle måltider. Men spiser hva jeg har lyst på. Lager mat fra bunnen av. 

«Skeier ut» når det er bursdager osv, da tar jeg et lite kakestykke for syns skyld. Det frister aldri ellers. Har aldri søtsug.

Anonymkode: 0083a...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spiser sunt daglig. Til alle måltider. Men spiser hva jeg har lyst på. Lager mat fra bunnen av. 

«Skeier ut» når det er bursdager osv, da tar jeg et lite kakestykke for syns skyld. Det frister aldri ellers. Har aldri søtsug.

Spiser forresten ikke kjøtt. Så mye grønnsaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ts 

Jeg har som AB over poengterer ikke fasiten, for det kommer an på så mye.

Men for meg er sunn mat, mat som kommer fra rene råvarer. Og som man lager selv fra bunnen. Men jeg spiser ting som kjøtt og laks, som andre igjen vil kalle usunt. Og jeg bruker gjerne fløte og smør som smaksforsterker, noe andre igjen vil kalle usunt. Er ikke så redd for kalorier og fett i seg selv, da vi er aktive. 

Variasjon er tingen. For eksempel mener jeg at en hjemmelaget pizza er sunn mat. Eller laks med en enkel rømmesaus. Men i det jeg spiser det hver dag er det jo ikke sunt lenger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Næringsrik ren mat laget fra bunnen. Med næringsrikt mener jeg ikke på papiret, men næringsrikt for kroppen. Det er nemlig ikke alltid det samme. Planter ser næringsrike ut per kcal, men næringen er lite tilgjengelig og vi bæsjer de meste ut igjen. Næringen i animalsk har mye høyere biotilgjengelighet enn næringen fra planter, som betyr at mer av næringen er tilgjengelig for opptak. For eksempel tar vi opp ca 20% av jernet i kjøtt, men 0-1% av jernet i spinat. Vegetarianere må spise minst 50% mer av nesten alle vitaminer og mineraler på papiret for at det skal bli samme næring for kroppen som et alteter får. Og faktisk hemmer de fleste planter for opptak av mineraler fra animalske kilder også, så man vil ha høyere opptak av mineraler ved å spise animalsk alene enn hvis man legger til planter.

Av makronæring trenger kroppen å få tilført fett og protein. Karbohydrater trenger vi ikke å tilføre. Det finnes ikke ett eneste essensielt karbohydrat fordi kroppen klarer fint å lage alt sukkeret den trenger.

Jeg passer på at jeg ikke får i meg for mye omega-6, så jeg har kuttet ut frøoljer (rapsolje, solsikkeolje, soyaolje osv) fordi omega-6 er betennelsesfremmende og vi trenger ikke mye av det. Omega-3 er betennelsesdempende i små doser, men i store doser blir det også betennelsesfremmende. Derfor holder jeg meg også unna sjømat. Man trenger ikke marint omega-3. Omega-3 fra kjøtt og egg er helt flott. Mettet fett er sunnest fordi det er stabilt og oksiderer ikke. Det er bare tull at man skal pøse på med masse umettet fett og så legge til store mengde antioksidanter. Man trenger ikke så mye antioksidanter hvis man kutter ned på det som oksiderer, altså umettet fett.

Av protein så er animalsk protein den soleklart beste kilden, og muskler er nøkkelen til et langt og sunt liv. Animalsk protein har bedre kvalitet og bedre biotilgjengelighet.

Det er også veldig bra for kroppen å gå perioder uten mat. Les om autofagi. Kroppen resirkulerer gamle og ødelagte celler, inkludert kreftceller, og erstatter dem med nye og friske celler når vi går nærmere ett døgn uten mat. Kun vann utenom måltider.

Mitt kosthold består derfor hovedsakelig av rent kjøtt, innmat, egg, fete meieriprodukter, vann og salt som jeg spiser i ett eller to store måltider om dagen. Det finnes ingen næring i planter som vi trenger for god helse som man ikke finner i animalsk. 

Mange vil nok kalle mitt kosthold for "ekstremt", men jeg synes et standard norsk kosthold er mer ekstremt. Mitt kosthold er mye nærmere maten et menneske har utviklet seg til å spise og bør spise. 

Alle måltidene mine er sunne fordi jeg føler meg best. Jeg har autoimmun sykdom som jeg er symptomfri fra når jeg spiser sunt. Jeg drikker litt juice eller sukkerfri brus på besøk av og til fordi noen mennesker blir så stresset av at jeg ikke vil ha annet enn vann. Det skjer noen ganger i året.

Anonymkode: de703...503

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg får ofte kommentarer på at jeg er sunn uten at jeg helt tenker over det selv. Kanskje jeg kan gi noen tips: 

Jeg lager maten fra bunn så langt der er mulig. Jeg spiser ikke ferdigmat eller halvfabrikata. Det nærmeste jeg kommer junk-food er sushi. 

Jeg lager snacks selv. Bruker bær, dadler, nøtter, yoghurt mm. 

Jeg drikker ikke alkohol, røyker ikke og ruser meg heller ikke. Jeg unngår paracet og medisiner uten resept så langt det er mulig. 

Jeg drikker økologisk kaffe, løste, vann, Farris og h-melk. Jeg lager vannkefir og kombucha selv. Drikker veldig lite brus. 

Anonymkode: f94fd...411

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg får ofte kommentarer på at jeg er sunn uten at jeg helt tenker over det selv. Kanskje jeg kan gi noen tips: 

Jeg lager maten fra bunn så langt der er mulig. Jeg spiser ikke ferdigmat eller halvfabrikata. Det nærmeste jeg kommer junk-food er sushi. 

Jeg lager snacks selv. Bruker bær, dadler, nøtter, yoghurt mm. 

Jeg drikker ikke alkohol, røyker ikke og ruser meg heller ikke. Jeg unngår paracet og medisiner uten resept så langt det er mulig. 

Jeg drikker økologisk kaffe, løste, vann, Farris og h-melk. Jeg lager vannkefir og kombucha selv. Drikker veldig lite brus. 

Anonymkode: f94fd...411

Dette illustrerer egentlig hvor ulikt vi ser på ting, for TS sin forståelse; 

Innafor hos meg er; litt rødvin. Og jeg er ikke redd for å ta smertelindring og medisiner for å ha det bedre. 

Jeg inntar ikke; kaffe, farris, noen type kumelk, eller brus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er fint å ta utgangspunkt i kostholdsrådene fra myndighetene hvis man er usikker.

Hvordan ser kostholdet ditt ut nå, TS?

Personlig har jeg fokus på å få i meg nok proteiner og fiber, samt en grei mengde med karbohydrater og fett (men ikke alt for mye fett). Spiser mye grønnsaker og noe frukt nesten hver dag. Benytter meg mye av frosne grønnsaker for å gjøre det enklest mulig for meg selv. 

Jeg skeier ut en gang i blant med god samvittighet, fordi jeg spiser sunt mesteparten av tiden. Så lenge man hovedsakelig baserer kostholdet sitt på næringsrik mat, mener jeg det er helt greit å kose seg med noen tomme kalorier i tillegg, så lenge det ikke fører til et helt ekstremt overskudd av kalorier.

Selv om jeg spiser sunt, så spiser jeg bare mat jeg liker. Ingen vits å lide seg gjennom måltider bare for å være "sunn". 

Anonymkode: a6ea4...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sunnhet for meg er å prøve å begrense søtsaker og lignende til helg, prøve å få i meg en del frukt og grønt, sunt fett, protein og grove karbohydrater, uten å være ekstrem, med kunne leve et vanlig småbarnsliv med det. 

Jeg drikker smoothie av frossen frukt, egg, gresk yoghurt og havregryn til frokost.

Spiser salat med mest grønt, litt dressing og litt protein, eller suppe laget av grønnsaker og belgfrukter til lunsj. Egg også enten i suppa eller salaten. 

Til middag blir det litt ulikt, med uansett om filet av kylling/laks eller kyllingnuggets/fiskepinner står på menyen er minst halvparten av tallerkenen min grønnsaker. 

Og med dette kostholdet hadde jeg ikke behov for noe søtt eller salt på kvelden, som jeg ofte hadde før. Selv om jeg fint kan ta en is en varm dag, eller et kakestykke om det er feiring på jobb, eller en pølse på en avslutning. Jeg fører kalorier og ikke noen av dette ødelegger budsjettet. Samtidig kan jeg også spise litt godteri på lørdager, men der jeg kanskje ikke klarte å stoppe før er den noe helt annet nå. Det virket liksom som kroppen får det den trenger i form av mat og aktivitet, og dermed ikke skriker etter sukker og fett. 

Anonymkode: c020b...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på hva som er sunnhet. For meg er det ikke sunt å ha rigide regler der jeg bare spiser ting som er bra for kroppen fysiologisk. (Jeg sier ikke at slike vaner er "rigide regler" for andre, men for meg blir det det.) For meg er også sjokolade, eller kakestykke, og en sjelden gang alkohol også sunt. For mange er det jo ikke nødvendig, og for mange er det aller sunneste å la være helt. 

Så sunnhet for meg er å spise mat som er anti-inflammatorisk og anti-kortisol 80% av tiden. Det ser ut som renvare til alle hovedmåltid, og mer av mat som er anti-inflammatorisk og anti-kortisol (søk opp så finner du lister). Tar også tilskudd av omega-3 og bruker en del fermentert mat og kombucha. Og så er det f.eks en is på en tirsdag, chips og sjokolade til filmkveld, at jeg tar det kakestykket når det serveres, eller når jeg går ut og spiser med jobben så går det bra at det er UP-mat osv. Jeg drikker alkohol ca. 2 ganger i året, og det gjør også at toleransen min er lav, og dermed slipper jeg å ha i meg så mye av det. 

En annen ting som gjør at jeg opplever meg som mye sunnere er at jeg spiser etter sulten. For meg var ikke fasting sunt, fordi jeg ble opphengt i det. Det har en del helsefordeler, men en må kjenne etter på egen kropp og for meg fungerte det dårlig, enda jeg forsøkte i lang tid, det fucka med hodet mitt. Før pleide jeg å tenke "det har ikke gått minimum 3 timer siden forrige måltid, da kan jeg ikke spise", men nå tar jeg meg mer mat om jeg merker at det ikke var nok. Stort sett spiser jeg 2-3 måltid om dagen, og det er noe som har skjedd automatisk etter hvert som jeg begynte å lytte mer til kroppen, at den visste at den får nok når den trenger det. Men hvis jeg kjenner 1 time etter frukost at "oi, jeg er skikkelig sulten fortsatt", da finner jeg meg mer mat, og jeg har sluttet med alle "men jeg spiste jo egentlig nok" eller "jeg spiste jo det jeg pleier, jeg BURDE være mett", fordi kroppen er vis, og vi spiller på lag nå. 

Så det er mine vaner for sunnhet. Lykke til med å finne din vei! 

Anonymkode: c6d0d...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Næringsrik ren mat laget fra bunnen. Med næringsrikt mener jeg ikke på papiret, men næringsrikt for kroppen. Det er nemlig ikke alltid det samme. Planter ser næringsrike ut per kcal, men næringen er lite tilgjengelig og vi bæsjer de meste ut igjen. Næringen i animalsk har mye høyere biotilgjengelighet enn næringen fra planter, som betyr at mer av næringen er tilgjengelig for opptak. For eksempel tar vi opp ca 20% av jernet i kjøtt, men 0-1% av jernet i spinat. Vegetarianere må spise minst 50% mer av nesten alle vitaminer og mineraler på papiret for at det skal bli samme næring for kroppen som et alteter får. Og faktisk hemmer de fleste planter for opptak av mineraler fra animalske kilder også, så man vil ha høyere opptak av mineraler ved å spise animalsk alene enn hvis man legger til planter.

Av makronæring trenger kroppen å få tilført fett og protein. Karbohydrater trenger vi ikke å tilføre. Det finnes ikke ett eneste essensielt karbohydrat fordi kroppen klarer fint å lage alt sukkeret den trenger.

Jeg passer på at jeg ikke får i meg for mye omega-6, så jeg har kuttet ut frøoljer (rapsolje, solsikkeolje, soyaolje osv) fordi omega-6 er betennelsesfremmende og vi trenger ikke mye av det. Omega-3 er betennelsesdempende i små doser, men i store doser blir det også betennelsesfremmende. Derfor holder jeg meg også unna sjømat. Man trenger ikke marint omega-3. Omega-3 fra kjøtt og egg er helt flott. Mettet fett er sunnest fordi det er stabilt og oksiderer ikke. Det er bare tull at man skal pøse på med masse umettet fett og så legge til store mengde antioksidanter. Man trenger ikke så mye antioksidanter hvis man kutter ned på det som oksiderer, altså umettet fett.

Av protein så er animalsk protein den soleklart beste kilden, og muskler er nøkkelen til et langt og sunt liv. Animalsk protein har bedre kvalitet og bedre biotilgjengelighet.

Det er også veldig bra for kroppen å gå perioder uten mat. Les om autofagi. Kroppen resirkulerer gamle og ødelagte celler, inkludert kreftceller, og erstatter dem med nye og friske celler når vi går nærmere ett døgn uten mat. Kun vann utenom måltider.

Mitt kosthold består derfor hovedsakelig av rent kjøtt, innmat, egg, fete meieriprodukter, vann og salt som jeg spiser i ett eller to store måltider om dagen. Det finnes ingen næring i planter som vi trenger for god helse som man ikke finner i animalsk. 

Mange vil nok kalle mitt kosthold for "ekstremt", men jeg synes et standard norsk kosthold er mer ekstremt. Mitt kosthold er mye nærmere maten et menneske har utviklet seg til å spise og bør spise. 

Alle måltidene mine er sunne fordi jeg føler meg best. Jeg har autoimmun sykdom som jeg er symptomfri fra når jeg spiser sunt. Jeg drikker litt juice eller sukkerfri brus på besøk av og til fordi noen mennesker blir så stresset av at jeg ikke vil ha annet enn vann. Det skjer noen ganger i året.

Hva tenker du om kostfiber? Ser du viser til hvordan kjøtt og animalske produkter er bedre for vitaminer enn planter, og der er jeg enig, men jeg trodde et stort poeng med planter var fiber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva tenker du om kostfiber? Ser du viser til hvordan kjøtt og animalske produkter er bedre for vitaminer enn planter, og der er jeg enig, men jeg trodde et stort poeng med planter var fiber. 

Ny forskning viser at vi ikke trenger å ta omveien om kostfiber som også gir oss mange plager som forstoppelse, oppblåsthet, flatulens osv. Det er ikke kostfiberet i seg selv vi trenger, det er de tre fettsyrene kostfiberet blir brutt ned til som vi faktisk trenger. Smørsyre (aller mest av denne, ca 70%), eddiksyre og propionsyre. Smørsyre får man masse fra smør og andre fete meieriprodukter. Eddiksyre og propionsyre får man fra syrnede meieriprodukter som ost, yoghurt, rømme. 

https://sml.snl.no/tarmbakterier

Sitat

Vi kaller dem gode fordi disse bakteriene har flere gunstige helseeffekter. De produserer kortkjedede fettsyrer, som smørsyre (butyrat) og eddiksyre (acetat). Dette skjer ved at de bryter ned fiber (komplekse karbohydrater), som kroppens egne enzymer ikke kan, ved en prosess som kalles fermentering. Studier tyder på at smørsyre og eddiksyre er betennelsesdempende. Smørsyre er i tillegg en viktig energikilde for epitelcellene i tarmen. Ved at smørsyre bidrar til å styrke slimhinnen i tarmen, blir det mindre lekkasje av toksiner (som lipopolysakkarider fra bakterier) over i blodbanen. Lipopolysakkarider kan forårsake betennelser i kroppen, og være en risikofaktor for utvikling av insulinresistens.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser stort sett kun to måltider, lunsj og middag. Lunsj består av to hardkokte egg, knekkebrød med gulost og paprika på og en yoghurt med topping. 

Middag er stor porsjon vanlig middagsmat med karbohydrat, protein og grønnsaker. 

Drikker svart kaffe eller vann. Spiser nesten aldri godteri eller snacks. Drikker kanskje to glass vin eller drink i måneden. 

Spiser cottage cheese eller proteinshake etter trening. 

Anonymkode: 9832c...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts 

Legen min sa til meg (beklager, jeg vet at det er mange meninger osv) men dette fungerte for meg når jeg skulle ned i vekt (om det er det du ønsker). Og dette fungerte som bare det. Spis så få kalorier du vil, men pass på tre ting. Du må ha i deg nok sunt fett, nok protein og drikke nok vann og ta vitaminer. Så jeg fant matvarer utifra dette. 30 var borte på 4 måneder. Ja, var sulten og måtte tåle i starten at var ekstra vanskelig når blodsukkeret gikk til bunns eller den utvidede magesekken min ville ha mer. Dette rettet seg opp i løpet av en uke eller to. Da jeg var "ferdig", gikk jeg tilbake til å spise det jeg gjore før men i mye mindre mengder. Passer på å aldri spise meg mer enn 80 prosent mett.

Anonymkode: c3d78...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

30 kilo på 4 måneder skulle det stå. Gikk også lange turer som er den type fysisk aktivitet jeg trives med.

Anonymkode: c3d78...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...