Gå til innhold

Betegnelsen Borgerlig vigsel?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Nysgjerrig_*
Skrevet

I diskusjonen nedenfor om borgerlig vigsel virket det som om det ble snakket om humanistisk, sekulær og byfogdvigsel i lett blanding.

Hva er egentlig en borgerlig vigsel? Heter det ikke humanistisk vigsel når det er forestått av HEF? Er ikke borgerlig vigsel bedre som betegnelse på byfogd/sorenskriver-vigsel siden dette er nøytralt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jo, du har rett i det. Men jeg er ikke flink til å skille mellom det.

Kanskje jeg blir det nå :)

Gjest Svimle
Skrevet

Du har nok rett i dette. Det som før het borgelig konfirmasjon heter nå humansistisk konfirmasjon, selv om det hele tiden har vært hef som har stått for seremonien.

Helt skråsikker er jeg ikke, men jeg tror nok at din betegnelse er mer korrekt.

Skrevet

En vielse fra HEF het frem til for halvannet år siden Borgelig vigsel, men nå Humanistisk vigsel. Syns ikke det er så rart at man fortsatt bruker det.

Gjest Gjest
Skrevet

Vet noen av dere hvorfor det ble kalt borgerlig tidligere? Hva ligger det i ordet borgerlig?

Gjest Gjest
Skrevet

"En liten digresjon: Ekteskapet er vel igrunnen innstiftet av Gud, og skal man gifte seg må man jo ha tatt et standpunkt til Bibelen. Da skjønner jeg ikke hvorfor man ikke kan gifte seg i kirken. De som har problemer med det kan jo fortsette å være samboere."

Gjest Gjest
Skrevet
"En liten digresjon: Ekteskapet er vel igrunnen innstiftet av Gud, og skal man gifte seg må man jo ha tatt et standpunkt til Bibelen. Da skjønner jeg ikke hvorfor man ikke kan gifte seg i kirken. De som har problemer med det kan jo fortsette å være samboere."

Hvor står det hen?

Vi gifter oss av kjærlighet og av økonomiske grunner, for enda så står en svakere som samboere enn gifte.

Gjest Gjest
Skrevet

Opprinnelig var ekteskap noe som regulerte forholdet mellom ætter og stammer.

Det finnes mange definisjoner på ekteskap. I dag er det juridiske i forgrunnen. At enkelte vil gi det en religiøs dimensjon er en annen, personlig ting. Du trenger ikke å dra langt før du ikke kan gifte deg i kirka. I Tyskland f.eks. må alle gifte seg på et offentlig konor først. Senere velger en del en seremoni i kirka i tillegg, av og til samme dag, av og til dager, uker, måneder eller år senere. Eller ikke i det hele tatt.

Skrevet

Jaja.

World goes on og sånn. :roll:

Skrevet
En vielse fra HEF het frem til for halvannet år siden Borgelig vigsel, men nå Humanistisk vigsel. Syns ikke det er så rart at man fortsatt bruker det.

Men HEF har da ikke hatt vigselsrett før det?

Borgerlig vigsel er det vel sorenskriver/dommer som står for.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke så lenge siden HEF forandret betegnelsen på sine seremonier fra borgerlig til humanistisk.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg leste på hjemmesiden til HEF at navnene nå er endret og litt om bakgrunnen for dem.

Det er fint at deres ord borgerlig vigsel er endret. Det passet ikke i det hele tatt siden vi allerede har en måte å gifte oss borgerlig på. Så lenge HEF krever medlemsskap fra en av de som skal gifte seg så blir det veldig galt å kalle det borgerlig. Derfor er det fint at det navnet er endret.

Skrevet

Det stemmer selvfølgelig. :flau: Tenkte ikke over det.

Men de har hatt "borgelig" konfirmasjon, det er sikkert derfor folk bruker den betegnelsen.

Man er vant til å tenke "kirkelig eller borgelig", og da blir liksom borgelig alt det andre.

Gjest Gjest
Skrevet
Det stemmer selvfølgelig. :flau: Tenkte ikke over det.

Men de har hatt "borgelig" konfirmasjon, det er sikkert derfor folk bruker den betegnelsen.

Man er vant til å tenke "kirkelig eller borgelig", og da blir liksom borgelig alt det andre.

Begrepet borgerlig konfirmasjon kom av at HEF ville gi et alternativ for alle, derav ordet borgerlig. De ville at det offentlige skulle ha ansvaret for dette i likhet med at staten hadde ansvaret for borgerlig vigsel.

Borgerlig innebærer at det er noe som skal være for alle.

Borgerlig konfirmasjon har ikke og har aldri hatt medlemskrav.

Å kalle en humanistisk vigsel for borgerlig blir derfor rart siden det er medlemskrav der. Da blir det ikke for alle, slik konfirmasjonen er.

Skrevet

Men nå heter det ikke borgerlig konfirmasjon lenger heller altså.

Skrevet

Merkelig argumentasjon.

Som jeg har sagt snørten ganger med jevne mellomrom her på forumet: Ekteskapet blir i luthersk teologi sett på som en borgerlig ordning. Borgerlig og kirkelig vigsel er like bra i kirkens øyne. Det som skiller borgerlig og kirkelig vigsel er at den kirkelige også innebærer en forbønnshandling for de som har inngått eksteskapet. Noen velger f.eks. å ta selve ekteskapsinngåelsen borgerlig og ta kirkelig velsignselse i etterkant.

I katolsk teologi, derimot, blir ekteskapet forstått som et sakrament, en hellig, frelsende handling innstiftet av Gud. Derofr har katolikker en mye strengere praksis på skilsmisse og gjengifte enn hva tilfellet er for lutherske kirker.

Gjest Verdande
Skrevet
Men nå heter det ikke borgerlig konfirmasjon lenger heller altså.

Jo, men vårens HEF-konfirmantkull er de siste borgerlige konfirmantene. For etterfølgende konfirmanter er betegnelsen humanistisk konfirmasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...