Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri i livet vært gjennom oppussing eller riving før.

Men nå har vi bodd noen år i huset, og vi har planer om et tilbygg. I tillegg skal 2. etasje bygges om til en utleiedel. I dag har det vært tre snekkere her som har drevet med riving og hakking. Det har vært mye støy, men det verste av alt er at alt har blitt støvete! Jeg var ikke klar over at det ville bli sånn.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å tørke støv av hver eneste ting når hele prosessen er over.

Er det noen av dere som har pusset opp før, som kan gi meg noen tips? Burde jeg dekke til alle tingene?

I det ene rommet hvor de har jobbet mest, står klesskapet mitt. Det går ikke an å få det ut gjennom døra fordi det er for høyt, så det må bare stå der. Jeg sjekket nå, og støvet har kommet inni skapet også.

Dere som har gått gjennom dette bruker dere vaskefirma til dette eller vasker dere alt selv?

Anonymkode: 62ec6...69d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rydd bort og pakk ned ting som samler støv, flytt det til andre rom, heng opp plast rundt det som går og i døråpninger. 

Er ikke skikkelig ille før det er sagmugg i uåpnete margarinbokser😂 Vasket selv, tok det etter hvert. 

Anonymkode: b904b...d6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Rydd bort og pakk ned ting som samler støv, flytt det til andre rom, heng opp plast rundt det som går og i døråpninger. 

Er ikke skikkelig ille før det er sagmugg i uåpnete margarinbokser😂 Vasket selv, tok det etter hvert. 

Anonymkode: b904b...d6a

Hva slags plast? Hvor kjøper jeg det?

Jeg har flere kofferter, ekstra madrasser, ekstra dyner o masse diverse liggende løst i et åpent rom. Rommet har ingen dør desverre

AnonymBruker
Skrevet

Du kan henge opp støvdører eller annen plast som reduserer problemet ganske kraftig. Men det høres ut som det kanskje er for sent allerede... 

Anonymkode: 15190...827

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det skulle jo vært fjernet og plastet ned før de begynte…

Anonymkode: bf087...a92

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva slags plast? Hvor kjøper jeg det?

Jeg har flere kofferter, ekstra madrasser, ekstra dyner o masse diverse liggende løst i et åpent rom. Rommet har ingen dør desverre

Du får dører av plast som klistres på listene. Ikke holdbart over tid. Men tror jeg hadde glatt kjøpt både 8 og 9 stk før jeg hadde gitt opp. For byggestøv er håpløst! Plast igjen dører! 
fås garantert kjøpt på de fleste byggevarehandler. Enkelt google søk ser jeg at Biltema, megaflis, Clasohlson, obs bygg med flere tilbyr det. Søkte på støvdør i plast.

Skrevet

Du bør også flytta alt ut av de rommene de jobber i. Sånn som klesskapet ditt. Om du ikke får ut skapet, anbefaler jeg å tømme det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du må fjerne ting fra der de jobber og dekke døråpninger med plast. Kjøp på byggevareforetninger, dørplast eller plast på rull + gaffatape.

Anonymkode: 57e24...656

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dere som har gått gjennom dette bruker dere vaskefirma til dette eller vasker dere alt selv?

Skill fra hele arealet hvor det skal arbeides med plastforheng som teipes tett etter hver passering.

Dette er noe proffe håndverkere gjør uten å bli instruert. Hold et godt øye med folka deres dersom de ikke gjør dette.

Endret av Snok1
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Plastdeler med glidelås er et must. 
Klærne i klesskapet ditt må du pakke bort. 

Anonymkode: 42c8e...f04

AnonymBruker
Skrevet

Ok tenker å pakke klærne i svarte poser. Knyte de godt og legge dette i et annet rom.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Håndverkere sier de kan sette polyeten eller hva det nå heter på skapet mitt så jeg ikke trenger ta å ut klærne. 

Holder det med det? Eller blir det fortsatt støvete?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Er det flere som kan svare meg? Nå driver jeg å pakker alle klærne mine i koffert 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Tøm arealene det skal jobbes i, flytt alt inn på rom som ikke skal berøres. Pass på at dør inn til uberørte rom holdes lukket.
Hvis det er arealer som ikke skal arbeides i, men som må brukes som tilkomst og/eller transportarealer tømmer du disse også.

Heng opp støvdører i plast, eller byggeplast fremfor åpninger uten dør. Jeg ville brukt byggeplast og enten teipet det opp, eller festet det med spiker. Heng det opp med god overlapp der du skal ha åpning. Hvis dere ikke trenger tilgang til den delen som det skal jobbes i, ville jeg tettet igjen uten åpning.

Har dere mulighet til å bruke annen inngang til rent del av boligen enn gjennom byggeområdet? I så fall, gjør det, så slipper dere å trekke med dere støv og skit inn på rent område.

Støvsug grundig områdene det jobbes i hver dag når de har avsluttet. Husk å avtal med de som arbeider der at de gir beskjed til dere hvis dere må holde dere unna enkelte områder, f.eks. som følge av våt avretting eller lignende. 

Anonymkode: 1c2c7...1b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tøm arealene det skal jobbes i, flytt alt inn på rom som ikke skal berøres. Pass på at dør inn til uberørte rom holdes lukket.
Hvis det er arealer som ikke skal arbeides i, men som må brukes som tilkomst og/eller transportarealer tømmer du disse også.

Heng opp støvdører i plast, eller byggeplast fremfor åpninger uten dør. Jeg ville brukt byggeplast og enten teipet det opp, eller festet det med spiker. Heng det opp med god overlapp der du skal ha åpning. Hvis dere ikke trenger tilgang til den delen som det skal jobbes i, ville jeg tettet igjen uten åpning.

Har dere mulighet til å bruke annen inngang til rent del av boligen enn gjennom byggeområdet? I så fall, gjør det, så slipper dere å trekke med dere støv og skit inn på rent område.

Støvsug grundig områdene det jobbes i hver dag når de har avsluttet. Husk å avtal med de som arbeider der at de gir beskjed til dere hvis dere må holde dere unna enkelte områder, f.eks. som følge av våt avretting eller lignende. 

Har flyttet alt til et rom der det ikke er dør 😔 håndverkere sier at de kan sette opp plast med glidelås foran åpningen. Jeg vet ikke helt hva det er men de mener i hvertfall at det ikke skal bli støvete da

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Skal jeg bruke vanlig støvsuger?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har flyttet alt til et rom der det ikke er dør 😔 håndverkere sier at de kan sette opp plast med glidelås foran åpningen. Jeg vet ikke helt hva det er men de mener i hvertfall at det ikke skal bli støvete da

Ts

Da er det en slik de setter opp: https://www.monter.no/maling/maleutstyr/dekkplast-og-dekkpapp/stovdor-22x11-meter?srsltid=AfmBOoq2vPaTuqPl3JLsj2ROvk-yTqPDZUMe3_wpO76LM7-n639O4bJw

Du må forberede deg på at det vil bli noe støv uansett, men det vil vil begrense det mye.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei industristøvusuger, vi kjøpte på jula

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du risikerer at den ikke tåler det. Kjøp eller lån en industristøvsuger. Spør snekkeren om de har en du kan låne.

Anonymkode: f720b...3f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...