AnonymBruker Skrevet 5. mai #1 Skrevet 5. mai Har en på snart 3 år hvor vi i flere omganger har prøvd å kutte lur, siden vi har trodd han var klar, men det funker dårlig over tid. Har tenkt at i sommer er siste skanse, og at han da må slutte med sovinga, siden han skal på storebarnsavdeling til høsten. Men det er kanskje noen barn som trenger lur enda lengere? Som bare er sånn nevrologisk at de fortsatt trenger lur? Litt nytt for meg siden de 2 andre barna mine sluttet mer eller mindre av seg selv ved fylte 2 år. Anonymkode: 7728f...34a
AnonymBruker Skrevet 5. mai #2 Skrevet 5. mai Kan ofte være vanskelig å få gjennomført lur på storbarnsavdeling da de har litt annet opplegg, så ville nok prøvd å kutte duppen i løpet av sommeren ja. Og så er det jo ofte sånn at det er en overgangsfase hvor de blir veldig trøtte på ettermiddagen, før det går seg til. Hadde lagt til rette for rolige ettermiddager i starten og litt tidligere leggetid Anonymkode: 61614...006
AnonymBruker Skrevet 5. mai #3 Skrevet 5. mai Vår fyller tre til høsten, men sover fremdeles 1-2 timer lur på dagtid. Sovner raskt på kvelden og våkner til passende tid neste dag. Vi har fått beskjed om at barn som fremdeles trenger lur på dagtid når de kommer på storbarna har mulighet til dette. Anonymkode: 2d7b5...5a1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #4 Skrevet 5. mai Ja klart det er noen som trenger det 🥰 La barnet sove hvis han trenger det. Søvn er sundt og utviklende! kan vel bare ha med en sovevogn til høsten i barnehagen. Det finnes alltid løsninger, og hvis han trenger søvn er det absolutt ingen god grunn i verden å frarøve ham det! Anonymkode: f1474...6a1 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai #5 Skrevet 5. mai Min sov på dagen til han var ca 3,5 år og de var flere som fortsatt sov på dagen da der begynte på storbarnavdeling og selvfølgelig løste de det. Anonymkode: 5b9a0...321 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #6 Skrevet 5. mai Mitt barn har en sjelden sykdom som gjør at hen er anemisk. Har dere sjekket blodprosent? Lav blodprosent gjør jo at man blir slapp og sover mye. Mitt barn sov dupp til hen var fire år. Anonymkode: 3a694...78b
AnonymBruker Skrevet 5. mai #7 Skrevet 5. mai Vår fyller år i starten av september. Da han startet på storbarn måneden før han fylte 3 år, var egentlig avtalen at han skulle fortsette med dagdupp på ca halvtime. Han hadde likevel altfor FOMO på ny avdeling til at han sov, så vi gav opp dette raskt. Var litt mer sliten en god stund, men det er de alltid ved overgangen til storbarn. Anonymkode: fa9d7...78c 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #8 Skrevet 5. mai Det er helt vanlig å sove om dagen fram til femårsalderen i mange land. Forskning har vist at det er best for hjerneutviklingen også, så hvis dere overhode har mulighet bør dere la gutten få sove om dagen så lenge det er naturlig for ham. Anonymkode: 89835...5fe 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai #9 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mitt barn har en sjelden sykdom som gjør at hen er anemisk. Har dere sjekket blodprosent? Lav blodprosent gjør jo at man blir slapp og sover mye. Mitt barn sov dupp til hen var fire år. Anonymkode: 3a694...78b Det var da litt voldsomt til antakelse for at en som ikke er 3 år ennå trenger en times lur på dagtid? 🫣 Han er veldig lite slapp. Jeg gjør ikke annet enn å løpe etter han hele dagen 😅 Sover gjennomsnittlig antall timer i døgnet, bare at han helst vil ha én av de timene på dag for å trives. Men takk for omtanken Anonymkode: 7728f...34a 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai #10 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er helt vanlig å sove om dagen fram til femårsalderen i mange land. Forskning har vist at det er best for hjerneutviklingen også, så hvis dere overhode har mulighet bør dere la gutten få sove om dagen så lenge det er naturlig for ham. Anonymkode: 89835...5fe Enig i det, det er godt mulig. Men i de fleste av disse landene har de veldig sen leggetid, da? Så tviler på at totalt antall timer søvn blir forskjellig. Men mulig flere hadde hatt godt av litt av sovetiden på dag fortsatt. Ts Anonymkode: 7728f...34a 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai #11 Skrevet 5. mai I vår barnehage så sover over halvparten av barna mellom 20-30 minutter på hjemveien hver dag (de fleste er med på felles taxikjøring). Det er bare å glemme at sjåføren greier å holde 3-4 unger våkne samtidig som de kjører😅 Disse barna er i alderen 3-6 år. De som sover dupp i barnehagen er våkne på hjemveien, og begynner å sove i taxien når de slutter med duppen der. Etter noen uker så har kveldsleggingen gått seg til. Anonymkode: 79fad...170 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #12 Skrevet 5. mai Jeg har to som sluttet dagsoving ved 2 år og 10 mnd alder. Tredjemann er nå 3 år og 4 mnd og trenger fortsatt en liten lur avogtil. Ikke hver dag heldigvis. Så svaret på spm ditt er ja somme barn trenger det mer enn andre. Ikke stress med det Anonymkode: f75e4...01f
AnonymBruker Skrevet 5. mai #13 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): I vår barnehage så sover over halvparten av barna mellom 20-30 minutter på hjemveien hver dag (de fleste er med på felles taxikjøring). Det er bare å glemme at sjåføren greier å holde 3-4 unger våkne samtidig som de kjører😅 Disse barna er i alderen 3-6 år. De som sover dupp i barnehagen er våkne på hjemveien, og begynner å sove i taxien når de slutter med duppen der. Etter noen uker så har kveldsleggingen gått seg til. Anonymkode: 79fad...170 Felles Taxi hjem fra barnehagen, så spennende, aldri hørt om . Hvordan fungerer dette? 😊 Anonymkode: 60e70...856
AnonymBruker Skrevet 5. mai #14 Skrevet 5. mai Jeg er 41. Trenger fortsatt lur Anonymkode: 6a0a9...808 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai #15 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Felles Taxi hjem fra barnehagen, så spennende, aldri hørt om . Hvordan fungerer dette? 😊 Anonymkode: 60e70...856 Felles kjøring med fast sjåfør og rute med 5 faste barn. Er vel 4-5 sjåfører med hver sin rute og barnegruppe😊 Dette er barn som må gå i en annen barnehage enn nærmiljøet for å få tilgang til et miljø på språket deres. Var til og med mulig for foreldre å være med på «taxitilvenning» den første tiden. Anonymkode: 79fad...170
AnonymBruker Skrevet 6. mai #16 Skrevet 6. mai Min eldste sov helt til han var ferdig i barnehagen. Sovnet av da de hadde hviletid og sov i ca 45 min. Hadde han allikevel i seng til 20.30, og hadde en blid og fornøyd kar hele ettermiddagen. Han hadde ikke det samme behovet i helger og på fridager. Anonymkode: debef...521
AnonymBruker Skrevet 6. mai #17 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Felles kjøring med fast sjåfør og rute med 5 faste barn. Er vel 4-5 sjåfører med hver sin rute og barnegruppe😊 Dette er barn som må gå i en annen barnehage enn nærmiljøet for å få tilgang til et miljø på språket deres. Var til og med mulig for foreldre å være med på «taxitilvenning» den første tiden. Anonymkode: 79fad...170 Dette er et sted med store avstander eller? Ser for meg at de lærer samisk, sørsamisk eller eventuelt kvensk? ordningen høres fantastisk ut, men en halvtime dupp i bil på ettermiddagen hadde satt en demper for vår glede av språkmuligheten. De leggingene påfølgende kveld hadde vært uutholdelige 😂 Anonymkode: 3a1b2...04f
AnonymBruker Skrevet 6. mai #18 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Dette er et sted med store avstander eller? Ser for meg at de lærer samisk, sørsamisk eller eventuelt kvensk? ordningen høres fantastisk ut, men en halvtime dupp i bil på ettermiddagen hadde satt en demper for vår glede av språkmuligheten. De leggingene påfølgende kveld hadde vært uutholdelige 😂 Anonymkode: 3a1b2...04f I samme gate - norsk tegnspråk 😊 Umulig å få et tilsvarende tilbud i andre barnehager som ligger nærmere. Det gikk heldigvis over etter noen ukers strev ved legging, nå sover mitt barn 20-30 minutter på hjemveien, og sovner mellom 19.00-19.30 på kvelden. Blir en egen rutine for disse barna. Så våkner de mellom 6-7 på morgenen. Anonymkode: 79fad...170 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #19 Skrevet 6. mai Det er mange barn som trenger en liten dupp, også etter 3 år. Men de fleste får ikke muligheten til det, enten fordi foreldrene vil kutte for å få dem i seng til 19.00, eller fordi barnehagedagen er for hektisk. I vår barnehage har alle barna hvilestund rundt 12.00. (3-5 år) En halvtimes tid med rolig musikk eller lydbok hvor de ligger på madrasser med bamsene sine. Mange av ungene tar seg en liten blund da. Jeg tenker, at sovner du da, så trenger du det. Har gitt beskjed om at hvis min sovner, så er det greit at han sover en times tid. De fleste som sovner vekkes når hvilestund er over Anonymkode: dde8f...7c1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #20 Skrevet 6. mai Her krevde barnehagen at han sluttet da han var litt over 3. Hendte at han fikk seg en liten blund i helgene etterpå. Han var veldig glad i å sove helt fra fødselen av 😄 Anonymkode: 605c5...6b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå