Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det rart å måtte vente over fem uker på blodprøvesvar?

Får alltid beskjed fra legekontoret om resultatene, både normale og avvikende resultater. Har tatt kontakt med legekontoret og fikk beskjed om at jeg hører noe så snart legen har fått resultatene. Har aldri opplevd at ting tar så lang tid. Det bør vel bety at resultatene er innenfor normalen? Er snakk om kontroll av blodprøver som hadde noen avvik forrige gang de ble tatt.

Noen som vil dele erfaringer? Hva er det lengste du har måtte vente, og hva var da resultatet?

Anonymkode: d085d...69b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags prøver? Men nei, det er ikke vanlig. Noen gentester tar veldig lang tid. Vanlige blodprøver gjør ikke det. 

Anonymkode: 5768f...3aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Er det rart å måtte vente over fem uker på blodprøvesvar?

Får alltid beskjed fra legekontoret om resultatene, både normale og avvikende resultater. Har tatt kontakt med legekontoret og fikk beskjed om at jeg hører noe så snart legen har fått resultatene. Har aldri opplevd at ting tar så lang tid. Det bør vel bety at resultatene er innenfor normalen? Er snakk om kontroll av blodprøver som hadde noen avvik forrige gang de ble tatt.

Noen som vil dele erfaringer? Hva er det lengste du har måtte vente, og hva var da resultatet?

Anonymkode: d085d...69b

Hvor lang tid blodprøver tar varierer med både bosted og hvilke prøver som skal analyseres. 
Bor du i indre Innjord langt inni Gokk,så tar posten tid på å få prøvene frem til lab. Blod kan ikke sendes elektronisk, enda.

Leger kan og være på ferie, kurs eller syk. Da jobber de ikke.

Anonymkode: 520eb...b93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nokså uvanlig. Her har de virkelig blitt superraske de siste åra. Selv om jeg tar prøver på legekontoret så kan jeg oppleve å få svar neste dag eller dagen etter om jeg tar prøvene før klokka 13. Jeg tar nokså ofte også blodprøver på selve sykehuset, og har til og med opplevd å få brev av overlegen klokka 13.00 om at jeg hadde vitaminmangel når jeg var innom og tok blodprøver litt over 8.  Da var det også rutine og sekretæren i luka har nok huket av for vanlig hastegrad.

Husker for noen år siden da var det ganske vanlig å måtte vente både 1-2 uker. Men har nesten aldri hørt om at man må vente 5 uker på svar på ordinære blodprøver. Eneste som kan forklare det er dersom en av blodprøvene er en prøve som tar lang tid og må sendes til Oslo eller noe. Må være spesielle omstendigheter på at et lab. om du må vente 5 uker på svar. 

Eneste jeg har opplevd å vente lenge svar på er når de skulle undersøke videre B12 og folat. Da var det noe med at prøvene kunne indikere på at det var mangel selv om verdiene var normale, men lå i grenseland, og ble videresendt til Haukeland for analyse. Da tok det tid fordi de dyrker prøven og ser etter et stoff som man får svar på etter noen dager eller til og med uke? Dersom det var B12 og folat du sjekket og har hatt mangel på tidligere, så kan det være dette de sjekker. Da mener jeg at det tok 2-3 uker før jeg fikk svar iallfall. Men i mellomtiden informerte legen min om dette, og det burde jo legen din sagt til deg også om det var tilfelel.

Anonymkode: 2ff78...ae1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...