Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja dere ja! Det virker som at dette trender om dagen. Jeg ser anonyme innlegg på Facebook og inne her daglig, flere ganger om dagen enkelte dager også - om at parneren er ustabil, narsissist, «lurer på om jeg blir utsatt for psykisk vold», manipulering og hele regla.. er det virkelig en trend? Hva er greia? Begynner å bli kjedelig å lese om hvertfall. Ring krisesenter om det er noe dere genuint lurer på..

Anonymkode: 1b21d...a60

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sliter du med noe? Kanskje det hjelper å snakke med noen? 

Anonymkode: bbbde...3f4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

-> Hvor mange personer har du vært sammen med?

-> 6 personer

-> Hvor mange av var narsissister?

-> Alle, vel i hvert fall 5

-> Hvordan har det seg at du kun har vært sammen med narsissister? 

-> De plukker meg ut

-> Det høres jo veldig spesielt ut. 

-> Hvordan er det med de andre relasjonene dine, familie, venner fra barndommen, venner fra videregående, høyskolen, arbeid, naboer osv? 

-> Hva har det med saken å gjøre?

-> Når var du i konflikt sist? 

-> Jeg har en uenighet med mamma, med søster, med venninna, med sjefen, med.... 

----------------------------

Som oftest så er det lett å gjennomskue de som er "ofre" av psykopater, sosiopater og narsissister - og som spiller på at alt er de andres feil. De har mange brutte relasjoner, langt mer enn normalt. 

Anonymkode: 4aaf8...b1d

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er forståelig at du opplever det som repeterende når lignende innlegg dukker opp ofte, men det er viktig å reflektere over hvorfor det skjer. At så mange deler erfaringer om psykisk vold, manipulasjon og narsissisme, er ikke nødvendigvis en «trend» i overfladisk forstand — det kan være et tegn på at flere endelig tør å sette ord på ting de tidligere ikke har forstått, eller følt seg trygge nok til å si høyt.

Psykisk vold og relasjonell manipulasjon har i lang tid vært usynlige og bagatelliserte problemer. Nå som samfunnet har blitt mer bevisst på temaene, ser vi en økt vilje til å snakke om det, be om råd og søke fellesskap. Det kan være livsnødvendig for mange å få bekreftet at de ikke er alene.

Å be folk bare «ringe krisesenteret» som en slags løsning, overser det komplekse og vonde i å erkjenne at man kanskje er i et skadelig forhold. Det krever styrke å stille de spørsmålene offentlig — og mot til å forlate noe som har preget ens liv dypt.

Det vi kanskje burde spørre oss selv, er ikke hvorfor folk deler, men hva det sier om hvor mange som har gått gjennom eller fortsatt lever i utrygge relasjoner — og hvordan vi som samfunn kan møte det med mindre kynisme og mer medmenneskelighet.

Anonymkode: ebcdd...686

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Som oftest så er det lett å gjennomskue de som er "ofre" av psykopater, sosiopater og narsissister - og som spiller på at alt er de andres feil. De har mange brutte relasjoner, langt mer enn normalt. 

Anonymkode: 4aaf8...b1d

Ja, jeg har lært meg å løpe vekk når det begynner med ‘jeg har opplevd omsorgssvikt, mobbing, vold, etc’, for jeg vet at hvis jeg ikke gjør det, så er det plutselig jeg som får skylden for mobbing eller å være slem eller kjip.

Det har vist seg å være lurt :) 

Anonymkode: b3b66...aa4

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ordskyen til KG hadde sett noe sånn her ut (bare at det er norske ord) 

👇

Screenshot_20250505_214915_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: db5f2...fbb

Skrevet

Ordet "narsissist" (med diverse stavemåter) er i 4 emner bare på første side under "samliv og kjærlighetsrelasjoner".

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Isambard skrev (8 minutter siden):

Ordet "narsissist" (med diverse stavemåter) er i 4 emner bare på første side under "samliv og kjærlighetsrelasjoner".

“Alle” er narsissist nå for tida. Trend som har vært siste tre-fire år.

Anonymkode: 468db...86f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok mange grunner til at det er blitt en trend. Mer åpenhet, mer kunnskap. 

Kanskje det gir ett lite håp til personen om at det ikke er de, det er noe galt med. Det gir vel og en slags mening psykisk.. kjæresten/Mannen er ikke ond, han er "psyk". Han mener det jo ikke, og kam ikke noe for det...  Vil tro mange damer får en slags ekstra omsorg for den stakkars mannen.. Istede for å å bare innse at han bare er en dritt. 

Anonymkode: 7111b...218

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

“Alle” er narsissist nå for tida. Trend som har vært siste tre-fire år.

Anonymkode: 468db...86f

Og de fleste som strør om seg med begrepet har ikke engang forstått hva det innebærer.

Narsissist er blitt synonymt med drittsekk, på samme måte som psykopat tidligere. Med de samme symptomene, selv om diagnosene er forskjellige.

Anonymkode: 9f237...f6c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det vi kanskje burde spørre oss selv, er ikke hvorfor folk deler, men hva det sier om hvor mange som har gått gjennom eller fortsatt lever i utrygge relasjoner — og hvordan vi som samfunn kan møte det med mindre kynisme og mer medmenneskelighet.

Anonymkode: ebcdd...686

Det TS inviterer til refleksjon rundt er kanskje:

1. Noen mennesker er kanskje kjipe, drittsekker eller egoister. Uten at det er verdt å sette en diagnose. I alle fall ikke for oss legfolk.

2. Et samlivsbrudd er kjempetøft for de fleste. Mennesket du ville dele livet med er kanskje sint og såret og uempatisk i den situasjonen. Det er kanskje du også. Gjør det deg til en psykopat eller bare et feilbarlig menneske?

Anonymkode: b9fb5...cc6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Diagnoser eller ikke... Akkurat det har ikke så mye å si for min del.

Folk som ikke evner å vise meg respekt, ønsker ikke jeg å ha noe å gjøre med, mer enn jeg må...

Anonymkode: 5af89...080

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja dere ja! Det virker som at dette trender om dagen. Jeg ser anonyme innlegg på Facebook og inne her daglig, flere ganger om dagen enkelte dager også - om at parneren er ustabil, narsissist, «lurer på om jeg blir utsatt for psykisk vold», manipulering og hele regla.. er det virkelig en trend? Hva er greia? Begynner å bli kjedelig å lese om hvertfall. Ring krisesenter om det er noe dere genuint lurer på..

Diagnose i seg selv er ikke viktig. Å forstå at det man blir utsatt for er alfa og omega. Og ja, det gjelder mange. Jeg lurer litt på om menn som en gruppe blir stadig mer narsissistiske etterhvert som kvinner blir mer selvstendige. De mister grepet om kvinnene som tidligere generasjoner av menn har hatt og tyr til manipulering og nedlatende holdninger. Kanskje litt som ditt innlegg faktisk. Dette var bare noe som slo meg akkurat nå, for du har rett i at det gjelder altfor mange! Derfor er forumet her feks veldig bra for at folk skal forstå situasjonen sin. Det kan være en høy terskel å ringe krisesenter, spesielt når man ikke er sikker på om "det er så ille". 

Og jada, kvinner kan også være manipulerende. 

Anonymkode: edfba...547

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det TS inviterer til refleksjon rundt er kanskje:

1. Noen mennesker er kanskje kjipe, drittsekker eller egoister. Uten at det er verdt å sette en diagnose. I alle fall ikke for oss legfolk.

2. Et samlivsbrudd er kjempetøft for de fleste. Mennesket du ville dele livet med er kanskje sint og såret og uempatisk i den situasjonen. Det er kanskje du også. Gjør det deg til en psykopat eller bare et feilbarlig menneske?

1. Samtidig kan vi legge godviljen til og forstå at mennesket som skriver innlegget er i en veldig sår og vanskelig situasjon. Så vanskelig at man faktisk ikke kan forestille seg det uten å ha vært der. Da er det egentlig irrelevant om ordet narsissist brukes for å beskrive en viss type oppførsel. For egen del hjalp det stort å lese om covert narsissist, mye stemte og falt på plass. Det betyr ikke at eksen min er en narsissist, men han har helt klart mange trekk. Og kanskje er han bare en egoist som gledet seg over å leke mindgames, men det gjør ikke så mye om jeg pakket alle de delene inn i ordet narsissist på et forum. 

2. For de fleste som skriver slike innlegg så gjelder ikke situasjonen et brudd. Det handler om noe de har levd med i årevis, kanskje titalls år. Det er vanskelig å ha en oversikt over hva man selv lever i, man er forvirret og sliter med å se hva som egentlig skjer i kommunikasjonen. Man trenger hjelp til å sortere og vite hvordan man skal se for å faktisk klare å se. 

At folk som er ofre for narsissister, egoister, slemme mennesker (kall dem hva du vil), er slik selv er veldig feil. Derimot kan man absolutt ende opp relasjonsskadet etter et forhold med en slik person. Noe som kan få konsekvenser for neste forhold hvis man ikke bearbeider det først. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

1. Og kanskje er han bare en egoist som gledet seg over å leke mindgames, men det gjør ikke så mye om jeg pakket alle de delene inn i ordet narsissist på et forum. 

Jo, det betyr noe. Fordi man er med på å vanne ut begrepet. I en annen tråd fikk jeg mistanke om å være narsissist bare fordi jeg var kritisk til overdiagnostisering og overbruk av dette begrepet. Dette har tatt helt av. Og grunnen til at det man nå blir kalt narsissist bare man nyser feil er jo nettopp fordi man tenker det ikke "gjør noe" om man kaster ut begrepet uten at man vet om det er riktig.

Anonymkode: ce3e6...c17

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, det betyr noe. Fordi man er med på å vanne ut begrepet. I en annen tråd fikk jeg mistanke om å være narsissist bare fordi jeg var kritisk til overdiagnostisering og overbruk av dette begrepet. Dette har tatt helt av. Og grunnen til at det man nå blir kalt narsissist bare man nyser feil er jo nettopp fordi man tenker det ikke "gjør noe" om man kaster ut begrepet uten at man vet om det er riktig.

Selvsagt kan du ikke taes alvorlig når du skriver på den måten du gjør. "Nå er man narsissist bare man nyser feil". Da har du ikke giddet å forstå noe og er i samme kategori som de som sa "nå tør man jo ikke å prate med en dame engang eller gi en klem til en man kjenner" da metoo-bevegelsen kom. Det blir for dumt til å kunne ha en diskusjon eller dialog rundt, og personen har ikke forsøkt å forstå noe. Ingenting. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt kan du ikke taes alvorlig når du skriver på den måten du gjør. "Nå er man narsissist bare man nyser feil". Da har du ikke giddet å forstå noe og er i samme kategori som de som sa "nå tør man jo ikke å prate med en dame engang eller gi en klem til en man kjenner" da metoo-bevegelsen kom. Det blir for dumt til å kunne ha en diskusjon eller dialog rundt, og personen har ikke forsøkt å forstå noe. Ingenting. 

På samme måte som man ikke kan tas alvorlig når man mistenker narsissime fordi noen er kritisk til overdiagnostisering i dag.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg kan tydelig legge merke til at du har flere psykopatiske trekk. Og at du viser tegn til psykisk ubalanse ved å legge ut dette innlegget. Videre er mangel på empati et tydelig trekk hos en narsissist, så kanskje du rett og slett følte du deg truffet?

Anonymkode: 266e4...5f9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ordskyen til KG hadde sett noe sånn her ut (bare at det er norske ord) 

👇

Screenshot_20250505_214915_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: db5f2...fbb

Savner gaslighting 🫠

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når folk «føler seg voldtatt» i forbindelse med fødsel og føler at de har PTSD fordi eksen er kjip så er det en hån mot dem som faktisk har blitt voldtatt og de som har diagnosen PTSD.

Det forflater også språket og kan (i verste fall) føre til at noe av stigmaet rundt feks voldtekt forsvinner.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...