Gå til innhold

Gastroskopi. Positive erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har en ekstrem legemiddel-angst, så er redd det vil gjøre vondt værre.

Tenker å prøve uten noe.

Anonymkode: a2e23...6b3

Valgets kvaler dette her for deg. Fikser du å brekke deg en god stund så er vel det helt greit.

Jeg fikser absolutt ikke det. Jeg prøvde én gang for mange år siden og hørtes ut som en ku i 10 minutter i strekk, uten opphold. Aldri mer. Har valgt å sove bort terroren i de senere gastro-undersøkelsene.

Sedering via veneflon hvor midazolam er produktet i sentrum for å sende deg rett i drømmeland. Da ser du aldri noe til denne grusomme gastro-slangen i det hele tatt. Den har de hengt tilbake i skapet innen de vekker deg.

Skjønner ikke helt det med angst for legemidler i det her, angst for nåler(veneflon) heller.. Du kan som oftest ikke bestemme deg der og da om du plutselig vil bli sedert(likevel.) Det er vel i utgangspunktet påkrevd at en anestesi ansvarlig er til stede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok det for noen år siden - uten bedøvelse og/eller beroligende. Det var på ingen måte noe høydare... Jeg brakk meg, og tårene trillet (ikke sånne gråte-tårer, mer kroppen som sa "eh, nei takk"). Sykepleieren holdt armene mine. Men det var ikke direkte vondt. Kanskje mer ubehagelig. Vi skal jo egentlig ikke ha noe ned der, så ikke rart kroppen protesterer... Jeg husker det godt, så det gjorde inntrykk, men det er så absolutt noe man kommer seg igjennom - du også. Lykke til! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bedøvelse og beroligende. Sovnet😂  må legge til at jeg startet med bare bedøvelse og fikk litt panikk. Da ga de meg beroligende og det tok et lite sekund så var jeg slått ut.

Anonymkode: ac556...057

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er mulig å slippe bedøvelse i svelget. Jeg takket nei til det. De virket overrasket, virket som nesten ingen takket nei. Men det er fullt mulig.

Anonymkode: 175c3...8d3

Det var bedøvelsen i svelget som ga meg panikk. Alt kjentes så rart ut så jeg "trodde" jeg skulle kveles, selv om jeg forsøkte å si til meg selv at det ikke stemte.

Anonymkode: ac556...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvaduikkeser skrev (1 time siden):

Hvordan gikk det?

Det gikk helt fint. Brakk meg nesten ikke. Fokuserte på å puste.

Anonymkode: 175c3...8d3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har en ekstrem legemiddel-angst, så er redd det vil gjøre vondt værre.

Tenker å prøve uten noe.

Jeg gjorde det nå i februar helt uten noe. Det vil si, du får en bedøvelsespray ned i halsen. Den smaker vondt men, ikke noe værre enn det. Hos meg fant de en liten brokk som de måtte ta bilde av så det tok litt lengre tid enn vanlig, men det gikk helt fint likevel. Hvis du har en forventning om at du ikke skal kjenne noen ting og at alt skal være over på et blunk, så blir du skuffa, for det skjer ikke med mindre du er i full narkose. En gastroskopi er som å putte et lite rør ned i et litt større rør, så prosessen finnes ikke smertefull. "Problemet" er bare at når man putter det "lille" røret ned i det "store" så er man konstant bori halsen der hvor brekningsrefleksen sitter. Det er derfor helt umulig å gjennomføre en gastroskopi uten heftig mye brekninger, så dette må du regne med. Dog så var jeg overrasket over at det ikke gjorde noe vondt, hadde trodd jeg skulle føle litt smerte, men det var ingen ting. 

Anonymkode: 6b1b8...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok det uten sedering og uten bedøvelse i svelget for ca 8 år siden.

Som en annen skrev, akkurat når slangen går i overgangen mellom drøvelen og svelget er det litt ubehagelig. De fikk ikke slangen ned på første forsøket (tok få sekunder), men gikk greit nok på andre. Da så jeg meg for meg det ad4 over skriver, at dette bare var en tynn slange som skulle ned i et tykkere spiserør. Minnet også meg selv på at jeg kan svelge mat som er større i omfang enn slangen, og gjøre det uten problemer. Så jeg så for meg at jeg bare åpnet opp.

Underveis gikk det også helt greit. Noen få ganger jeg brakk meg, men det var egentlig bare når jeg ikke fokuserte nok på å slappe av og puste rolig. Tårene trillet litt, ikke mye, men ikke pga. ubehag, det virket som om det var noe som nesten skjedde reflektorisk fordi man gjerne ønsker å brekke seg.

Min motivasjon underveis var at jo roligere jeg var, jo roligere jeg pustet og jo bedre jeg slappet av, jo raskere ville legen kunne gjøre jobben sin.

Tar de biopsi underveis, så setter de inn en liten "vaier" inni slangen du har i halsen og får den ned dit de tar biopsien. De tok tre slike biopsiprøver hos meg, og det var også greit, ikke smerter av det.

Da de trakk ut slangen var det litt som når den skulle ned, det var akkurat "knekken" øverst i svelget som var mest ubehagelig.

Etterpå var det en stor lettelse å ikke være bedøvet i svelget, og heller ikke påvirket av medikamenter. Følte meg helt fin etterpå med det samme! :) Hvis jeg hadde hatt bedøvelse eller sedering ville jeg måttet vært igjen en stund på sykehuset etter undersøkelsen, og jeg hadde ingen som kunne kjøre meg hjem etter det heller, så det var veldig deilig å bare kunne gå ut og føle meg helt som normalt og komme meg hjem med kollektivtilbud på egen hånd.

Jeg reagerer på en del medikamenter, og siden jeg ikke hadde erfaring med det de ev. brukte ved undersøkelsen så ville jeg helst gjøre det uten. Tror egentlig ikke det ble diskutert med legen på forhånd heller, jeg spurte et spørsmål om hvordan det var å ta det uten, og de sa det gikk greit så lenge jeg bare fokuserte på å slappe av og puste rolig. Og det gjorde det. Var også en sykepleier der som hadde all fokus på meg og så etter de minste tegn fra meg, og det føltes betryggende. Hun holdt meg i ene hånden også, tror jeg. Undersøkelsen ble gjort mens jeg lå på ene siden.

Lykke til, Ts! Siden du er innstilt på å gjøre dette uten bedøvelse, så tror jeg det går helt fint. Bare fokuser på å slappe av, puste rolig og husk at de vet hva de gjør og at slangen er ment å skulle gå ned der den skal.

Anonymkode: a7cdb...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tok det uten sedering og uten bedøvelse i svelget for ca 8 år siden.

Som en annen skrev, akkurat når slangen går i overgangen mellom drøvelen og svelget er det litt ubehagelig. De fikk ikke slangen ned på første forsøket (tok få sekunder), men gikk greit nok på andre. Da så jeg meg for meg det ad4 over skriver, at dette bare var en tynn slange som skulle ned i et tykkere spiserør. Minnet også meg selv på at jeg kan svelge mat som er større i omfang enn slangen, og gjøre det uten problemer. Så jeg så for meg at jeg bare åpnet opp.

Underveis gikk det også helt greit. Noen få ganger jeg brakk meg, men det var egentlig bare når jeg ikke fokuserte nok på å slappe av og puste rolig. Tårene trillet litt, ikke mye, men ikke pga. ubehag, det virket som om det var noe som nesten skjedde reflektorisk fordi man gjerne ønsker å brekke seg.

Min motivasjon underveis var at jo roligere jeg var, jo roligere jeg pustet og jo bedre jeg slappet av, jo raskere ville legen kunne gjøre jobben sin.

Tar de biopsi underveis, så setter de inn en liten "vaier" inni slangen du har i halsen og får den ned dit de tar biopsien. De tok tre slike biopsiprøver hos meg, og det var også greit, ikke smerter av det.

Da de trakk ut slangen var det litt som når den skulle ned, det var akkurat "knekken" øverst i svelget som var mest ubehagelig.

Etterpå var det en stor lettelse å ikke være bedøvet i svelget, og heller ikke påvirket av medikamenter. Følte meg helt fin etterpå med det samme! :) Hvis jeg hadde hatt bedøvelse eller sedering ville jeg måttet vært igjen en stund på sykehuset etter undersøkelsen, og jeg hadde ingen som kunne kjøre meg hjem etter det heller, så det var veldig deilig å bare kunne gå ut og føle meg helt som normalt og komme meg hjem med kollektivtilbud på egen hånd.

Jeg reagerer på en del medikamenter, og siden jeg ikke hadde erfaring med det de ev. brukte ved undersøkelsen så ville jeg helst gjøre det uten. Tror egentlig ikke det ble diskutert med legen på forhånd heller, jeg spurte et spørsmål om hvordan det var å ta det uten, og de sa det gikk greit så lenge jeg bare fokuserte på å slappe av og puste rolig. Og det gjorde det. Var også en sykepleier der som hadde all fokus på meg og så etter de minste tegn fra meg, og det føltes betryggende. Hun holdt meg i ene hånden også, tror jeg. Undersøkelsen ble gjort mens jeg lå på ene siden.

Lykke til, Ts! Siden du er innstilt på å gjøre dette uten bedøvelse, så tror jeg det går helt fint. Bare fokuser på å slappe av, puste rolig og husk at de vet hva de gjør og at slangen er ment å skulle gå ned der den skal.

Anonymkode: a7cdb...e78

Det var en fin og lang tekst, tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var en fin og lang tekst, tusen takk!

Jeg har og gjort det flere gangen. Kun med spray i svelget. Har gått helt fint. Er som regel over på noen få minutter. Fokuser på å puste. 

Anonymkode: 3a94b...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...