AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:22 #21 Del Skrevet mandag kl 19:22 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du ser jo hva referanseområdet er, og hva tallet på prøven din var. Ja det vises ofte i rødt, men du leser jo lett av om du er innenfor eller ikke ved å se på tallet under "svar", og se hva referanseområdet er. Hvis du har tester s-ferritin da, og tallet som står under "svar" er 12, og referanseområdet er 15 - 200, så er du under referanseområdet. Men noen prøver må også ses i sammeheng med hverandre, og på noen prøver så kan det ha noe å si om du ligger lavt innenfor referanseområdet eller ikke. F.eks så har s-vitamin b12 referanseområde på 170 - 650, men du kan likevel ha mangel selv om du ligger på f.eks 200. Anonymkode: ec4c1...bd0 Da skjønner jeg bedre her 🙂 Takk, Litt værre når noen prøver må ses i sammenheng med hverandre men jeg skjønte det nå takket være din forklaring 🙂 Jeg får logge inn på furst og se litt på min forrige blodprøve for ganske kort tid siden 🙂 Anonymkode: 9d134...90d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:24 #22 Del Skrevet mandag kl 19:24 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det vanlig eller er det bare placebo det jeg opplever? Har gått på det i ca. to uker nå. Før dette ble oppdaget vurderte jeg nesten å be om utredning for ADHD eller noe, for jeg strevet sånn med alt som krevde litt tankevirksomhet og konsentrasjon, både hjemme og på jobb 😅 Hadde også kronisk vondt for å komme meg opp fra sofaen og alt føltes bare tungt. Føler meg også lettere til sinns nå. Noen erfaringer? Anonymkode: abeb3...03a Jeg besvimte på jobb en dag da jeg var 19, (dette var 21 år siden) TAKK GUD for at legen min var syk og jeg kom inn til vikarlege, som testet meg for det meste… Blodprøver ble tatt, jeg dro hjem.. Brevet kom i posten raskt, siden det var mistenkt at jeg hadde hatt barne epilepsi, så måtte jeg levere inn førerkortet… 😩 Måtte jo bare det da, svarene kom tilbake fra prøvene, og legen min den gangen kunne ikke forstå at jeg faktisk fungerte med så lave verdier av B12🤦♀️ Altså… Jeg ble fortalt at ved mine verdier så skulle jeg nesten ikke fungert… De årene er ganske tåkete sett i ettertid.. Minner om at dette var 21 år siden… Uansett…. Jeg kan si at jeg fikk ett NYTT liv etter jeg fikk B12 sprøytene!! Jeg ble også diagnostisert med ADHD 10 år etter denne hendelsen.. 😅 Så skjønner hva du mener når du skriver at du tenkte på utredelse🤣 Men ja… B12 er ikke noe å spøke med altså!!! Bare å nyte livet!! Anonymkode: 23bed...3ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:27 #23 Del Skrevet mandag kl 19:27 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan får man sjekket hvilke verdier man bør ligge på? Jeg tok en full sjekk ifjor, men hadde ingen vitaminmangler. Likevel føler jeg meg trøtt og tiltaksløs. Er utbrent.. Prøver å gjøre alt jeg kan for å bli bedre... Noen tips? Har hatt det slik i to år. Er redd for å få ME. Anonymkode: 8278c...106 Et tips hvis du er kvinne i 40-årene (+/-) er å sjekke om du kan være i perimenopause også. Jeg er 40 og har fått påvist begynnende overgangsalder. Startet med østrogentilskudd i fjor høst, ble kvitt noen plager, men var fremdeles totalt utmattet. Begynte nå på testosteron for to uker siden, og hey for en forskjell! Jeg står opp med én gang klokka ringer og kjenner at jeg gleder meg til å ta fatt på dagen. Det har ikke skjedd på flere år..! Når ettermiddagen kommer er jeg sliten på en normal måte, ikke på en sånn null-livslyst-må-skrape-meg-opp-fra-sofaen måte. Jeg kan leke med barna etter middag og faktisk kose meg og ha det gøy - det er nesten så jeg griner av glede! Det er ikke meningen å kuppe tråden her altså - føler bare jeg må informere alle som kan ha nytte av det 😄 dessverre så er det ikke alle fastleger som tar dette på alvor, og heller ikke alle gynekologer som kan nok om det, men det er altså hjelp å få dersom noen er utmattet og i begynnende overgangsalder. Anonymkode: 76105...798 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:30 #24 Del Skrevet mandag kl 19:30 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men hvordan skal man vite hva som er unormalt.. Vil det vises i rødt eller noe sånt hvis noe er unormalt? Anonymkode: 9d134...90d Du kan ha funksjonell mangel selvom tallene dine er innenfor ref området, det er bare tall. Det sier ikke noe om du blir kvitt symptomer om du tar tilskudd. Rødt over eller under betyr at man må følge med litt. Legen gir beskjed om hen syntes man brøt gjøre noe med det. Men det beste er å kjenne på kroppen og egne symptomer. B12 er ikke farlig å ta tilskudd av. I Norge er vi mange som går under radaren med funksjonell B12 mangel. Anonymkode: 9c393...fcb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:39 #25 Del Skrevet mandag kl 19:39 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du kan ha funksjonell mangel selvom tallene dine er innenfor ref området, det er bare tall. Det sier ikke noe om du blir kvitt symptomer om du tar tilskudd. Rødt over eller under betyr at man må følge med litt. Legen gir beskjed om hen syntes man brøt gjøre noe med det. Men det beste er å kjenne på kroppen og egne symptomer. B12 er ikke farlig å ta tilskudd av. I Norge er vi mange som går under radaren med funksjonell B12 mangel. Anonymkode: 9c393...fcb Helt riktig. Men at du har funksjonell mangel vil da tilsi at du har symptomer relatert til mangel, og at du ikke har optimale nivåer. Du har ikke funksjonell mangel på 300, hvis du ikke har symptomer. Ja enig, disse referanseverdiene er skadelig for oss pasienter at de ser seg blinde på. Tilskudd er for mange ikke tilstrekkelig hvis det er snakk om skikkelig mangel, det kommer an på opptaksevnen. Anonymkode: ec4c1...bd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:48 #26 Del Skrevet mandag kl 19:48 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg gikk i mange år "uten mangler", lå for det meste rundt 250, og hadde normal folat, hcy, mcv, og mma. Hadde mye symptomer typisk for b12 mangel i årevis, men det ble oversett. Fikk senere info fra b12 foreningen om mer optimale nivåer. Tilskudd fungerte ikke for meg, så begynte på injeksjoner hver 4-5 uke. Det løste en hel del problemer. Med utmattelse så er ikke nødvendigvis b12 eneste man skal se på, men en av flere ting som er greit å fokusere på. Nivåer kan også endre seg veldig i løpet av måneder/år, så kan være lurt å følge opp med nye prøver. Du kan vel kanskje sjekke på furst.no og se prøvesvarene der, hva verdiene på forskjellige lå på? Anonymkode: ec4c1...bd0 Disse nivåene som B12-foreningen mener er optimale, er de hemmelige, og kun betalende medlemmer som får vite? Eller er det noe du kan dele med oss andre her? Jeg har sett at det er noen her på forumet som drar fram dette med B12 i mange sammenhenger, og det er jo supert at det hjelper med injeksjoner for mange. Har selv kronisk utmattelse på ørtende året, og tenkte å lese meg litt opp på dette. Jeg følges opp med blodprøver årlig, og ser at jeg i fjor hadde 277, mens jeg året før det hadde 577, og jeg var jo ikke noe bedre da. Så det er kanskje ikke noe poeng for meg å foreslå B12-injeksjoner for fastlegen min. Anonymkode: 865e2...a97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:15 #27 Del Skrevet mandag kl 20:15 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Disse nivåene som B12-foreningen mener er optimale, er de hemmelige, og kun betalende medlemmer som får vite? Eller er det noe du kan dele med oss andre her? Jeg har sett at det er noen her på forumet som drar fram dette med B12 i mange sammenhenger, og det er jo supert at det hjelper med injeksjoner for mange. Har selv kronisk utmattelse på ørtende året, og tenkte å lese meg litt opp på dette. Jeg følges opp med blodprøver årlig, og ser at jeg i fjor hadde 277, mens jeg året før det hadde 577, og jeg var jo ikke noe bedre da. Så det er kanskje ikke noe poeng for meg å foreslå B12-injeksjoner for fastlegen min. Anonymkode: 865e2...a97 Nei det er ikke hemmelig, og det er heller ikke tall som er bastante. Vi har individuelle behov, poenget er mer at når man har symptomer over lang tid, så spiller det en rolle om du ligger i øvre eller nedre del av referanseområdet. I Japan så ser de under 400 som mangel, mens over 500 er mer optimalt. Det kan faktisk ta tidfør mangler gir utslag på blodprøver. Det at nivåene dine har droppet så kraftig på bare 1 år er ikke normalt, med mindre du plutselig har gjort vesentlige endringer i kosthold og utelukket b12 kilder i kosten. Hvis du har tatt tilskudd av andre b-viaminer rett i forkant av blodprøver, så kan det gi forhøyede b12 verdier (hvis ikke jeg husker helt feil). Jeg syns absolutt det er et poeng å foreslå injeksjoner for fastlegen din. Du har lite å tape på det, bortsett fra kostnaden ved å ta injeksjoner. Jeg tok standard 5 stykk i løpet av 2 uker, testet etter 4 uker (viktig å ikke teste for tidlig), så hadde nivåene nesten ikke økt noe som helst. Så derfor ble de bestemt at jeg skulle ta et hyppigere intervall enn standard på hver 3 mnd. B12 er jo ikke det eneste som påvirker energi og utmattelse, det alene har ikke vært nok for meg. Men det har vært et viktig grep. Anonymkode: ec4c1...bd0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:18 #28 Del Skrevet mandag kl 20:18 AnonymBruker skrev (1 time siden): Injeksjoner eller tabletter du tar? Anonymkode: b8bfb...db9 Jeg tar tabletter. Anonymkode: abeb3...03a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faktisk Skrevet mandag kl 20:24 #29 Del Skrevet mandag kl 20:24 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man kan få det selv om man er innenfor referanseområdet, men det kommer helt an på symptomer etc. Anonymkode: ec4c1...bd0 Kan du forklare nærmere, del gjerne kilder man kan vise fastlegen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:37 #30 Del Skrevet mandag kl 20:37 AnonymBruker skrev (1 time siden): Et tips hvis du er kvinne i 40-årene (+/-) er å sjekke om du kan være i perimenopause også. Jeg er 40 og har fått påvist begynnende overgangsalder. Startet med østrogentilskudd i fjor høst, ble kvitt noen plager, men var fremdeles totalt utmattet. Begynte nå på testosteron for to uker siden, og hey for en forskjell! Jeg står opp med én gang klokka ringer og kjenner at jeg gleder meg til å ta fatt på dagen. Det har ikke skjedd på flere år..! Når ettermiddagen kommer er jeg sliten på en normal måte, ikke på en sånn null-livslyst-må-skrape-meg-opp-fra-sofaen måte. Jeg kan leke med barna etter middag og faktisk kose meg og ha det gøy - det er nesten så jeg griner av glede! Det er ikke meningen å kuppe tråden her altså - føler bare jeg må informere alle som kan ha nytte av det 😄 dessverre så er det ikke alle fastleger som tar dette på alvor, og heller ikke alle gynekologer som kan nok om det, men det er altså hjelp å få dersom noen er utmattet og i begynnende overgangsalder. Anonymkode: 76105...798 Jeg skal ta blodprøver senere i uken. Fastlegen tar «alt det vanlige», og en del i forbindelse med litt sykdom jeg har. Jeg ble 40 for ikke så altfor lenge siden, og har merket en del endringer siste halve året. Jeg har hatt uregelmessig menstrasjon over flere år, så det er ikke noe nytt. Er på siden av tråden, men vet du om dette er en «billig» prøve å ta? Jeg har en fastlege som gledelig tar blodprøver, men han tar ikke kostbare prøver uten at det er strengt nødvendig. Om det er en veldig vanlig prøve å ta, så vil jeg nesten tro den ikke koster så mye, så det er jo også noe å gå etter. Er veldig fornøyd med fastlegen, så ingen kritikk til ham, vil bare være litt forberedt. Takk for hjelpen. Anonymkode: 3b9fb...064 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:44 #31 Del Skrevet mandag kl 20:44 Faktisk skrev (10 minutter siden): Kan du forklare nærmere, del gjerne kilder man kan vise fastlegen Jeg kan ikke gi kilder fra b-12 foreningen, da må du evnt melde deg inn. Men du kan f.eks lese info fra b-12 klinikken sine hjemmesider. Har aldri vært i kontakt med de selv, men vet de har hjulpet der fastlegen ikke har. https://b12-klinikken.no/VitaminB12mangel/#Tilstanden For min del så låste leger seg fast i at tilleggsprøvene til b12 også var ok, dvs folat, homocystein, mma, mcv, så det ble aldri noensinne vurdert at jeg hadde b12 mangel. Egentlig helt tilfeldig at jeg kom over info og fikk legen med på å teste det ut. Det er jo egentlig rart å nekte en pasient å ta injeksjoner 1 års tid for å teste ut. Har man symptomer som ikke går bort og funksonsnivået er dårlig, og blodverdiene ikke er veldig gode over tid, hvorfor ikke prøve? Her er litt om symptomer på b12 mangel. https://b12-klinikken.no/VitaminB12mangel/#Symptomene Anonymkode: ec4c1...bd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:04 #32 Del Skrevet tirsdag kl 10:04 Jeg har slitt med mye slapphet siste tiden, jeg sjekket b12 og den var på 249, mens referanserammen er 170-650, så klart i nederste sjikt, men ikke under, vet ikke om det hadde lønt seg å bare begynne å ta nå for å sjekke? Man kan vel ikke få overdose, akkurat? Anonymkode: 67e13...89c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:13 #33 Del Skrevet tirsdag kl 10:13 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har slitt med mye slapphet siste tiden, jeg sjekket b12 og den var på 249, mens referanserammen er 170-650, så klart i nederste sjikt, men ikke under, vet ikke om det hadde lønt seg å bare begynne å ta nå for å sjekke? Man kan vel ikke få overdose, akkurat? Anonymkode: 67e13...89c Jeg lå på tilsvarende da jeg begynte med injeksjoner. Men da vet jeg at jeg hadde hatt ca slike nivåer over flere år, og at tilskudd ikke hjalp (dårlig opptak fra tarm). Nei du får ikke overdose av b12 ved å ta tilskudd i normale doser. Snakk med legen om å teste ut Behepan hvis du heller vil prøve tablett fremfor injeksjon først. Anonymkode: ec4c1...bd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:15 #34 Del Skrevet tirsdag kl 10:15 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nei det er ikke hemmelig, og det er heller ikke tall som er bastante. Vi har individuelle behov, poenget er mer at når man har symptomer over lang tid, så spiller det en rolle om du ligger i øvre eller nedre del av referanseområdet. I Japan så ser de under 400 som mangel, mens over 500 er mer optimalt. Det kan faktisk ta tidfør mangler gir utslag på blodprøver. Det at nivåene dine har droppet så kraftig på bare 1 år er ikke normalt, med mindre du plutselig har gjort vesentlige endringer i kosthold og utelukket b12 kilder i kosten. Hvis du har tatt tilskudd av andre b-viaminer rett i forkant av blodprøver, så kan det gi forhøyede b12 verdier (hvis ikke jeg husker helt feil). Jeg syns absolutt det er et poeng å foreslå injeksjoner for fastlegen din. Du har lite å tape på det, bortsett fra kostnaden ved å ta injeksjoner. Jeg tok standard 5 stykk i løpet av 2 uker, testet etter 4 uker (viktig å ikke teste for tidlig), så hadde nivåene nesten ikke økt noe som helst. Så derfor ble de bestemt at jeg skulle ta et hyppigere intervall enn standard på hver 3 mnd. B12 er jo ikke det eneste som påvirker energi og utmattelse, det alene har ikke vært nok for meg. Men det har vært et viktig grep. Anonymkode: ec4c1...bd0 Tusen takk for svar! Anonymkode: 865e2...a97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:22 #35 Del Skrevet tirsdag kl 11:22 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg er ny her, men jeg skjønner aldri furst verdier.Kan legen heller svare på dette ganske fort? Anonymkode: 9d134...90d Gå inn på Helsenorge og send melding til legesenteret der du ber om å få de siste blodprøvesvarene. De pleier å være ganske kjappe og sende. Som flere skriver, så pleier det å stå referanseområde for alle prøvene, og hvis man ligger utenfor er det ofte markert med en * og skrevet med uthevet skrift. Det er også mulig å få symptomer om man ligger nederst eller øverst i referanseområdet, så om du ligger veldig lavt i normalområdet, så kan du jo høre med legen om muligheten for å få behandling basert på symptomer. Anonymkode: 41fa5...278 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:55 #36 Del Skrevet tirsdag kl 12:55 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Helt riktig. Men at du har funksjonell mangel vil da tilsi at du har symptomer relatert til mangel, og at du ikke har optimale nivåer. Du har ikke funksjonell mangel på 300, hvis du ikke har symptomer. Ja enig, disse referanseverdiene er skadelig for oss pasienter at de ser seg blinde på. Tilskudd er for mange ikke tilstrekkelig hvis det er snakk om skikkelig mangel, det kommer an på opptaksevnen. Anonymkode: ec4c1...bd0 Ja det var det jeg skrev, man må kjenne på symptomene og kroppen. Anonymkode: 9c393...fcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:57 #37 Del Skrevet tirsdag kl 12:57 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Disse nivåene som B12-foreningen mener er optimale, er de hemmelige, og kun betalende medlemmer som får vite? Eller er det noe du kan dele med oss andre her? Jeg har sett at det er noen her på forumet som drar fram dette med B12 i mange sammenhenger, og det er jo supert at det hjelper med injeksjoner for mange. Har selv kronisk utmattelse på ørtende året, og tenkte å lese meg litt opp på dette. Jeg følges opp med blodprøver årlig, og ser at jeg i fjor hadde 277, mens jeg året før det hadde 577, og jeg var jo ikke noe bedre da. Så det er kanskje ikke noe poeng for meg å foreslå B12-injeksjoner for fastlegen min. Anonymkode: 865e2...a97 B12 må ses på i sammenheng med andre vitaminer også. Jeg har ME og ligger nå med B12 over ref området og fungerer mye bedre da. Passer også på at folat og jern i hvert fall ligger passe høyt i forhold. Bruker en del andre tilskudd også anbefalt for energistoffskifte Anonymkode: 9c393...fcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet tirsdag kl 13:13 #38 Del Skrevet tirsdag kl 13:13 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Er det vanlig eller er det bare placebo det jeg opplever? Har gått på det i ca. to uker nå. Før dette ble oppdaget vurderte jeg nesten å be om utredning for ADHD eller noe, for jeg strevet sånn med alt som krevde litt tankevirksomhet og konsentrasjon, både hjemme og på jobb 😅 Hadde også kronisk vondt for å komme meg opp fra sofaen og alt føltes bare tungt. Føler meg også lettere til sinns nå. Noen erfaringer? Anonymkode: abeb3...03a Selvsagt føler du deg mye bedre etter B12 tilskudd hvis du hadde B12 mangel fra før. Personer med noralt nivå på B12 vil ikke merke forskjell ved tilskudd. Hvorfor hadde du så lavt nivå? Er du veganer eller vegetarianer? Blandt personer som har kjøtt som en del av maten de spiser, er det B12 mangel uvanlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:17 #39 Del Skrevet tirsdag kl 13:17 Hvilken sammensetning tar du? Jeg tar B12-tilskudd med adenosylkobalamin og metylkobalamin - oralt, og har god effekt av det. Man trenger ikke sprøyter for alt mulig, vi er faktisk laget til å ta opp ting oralt, og ikke gjennom dermaen. Anonymkode: 47e06...2a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:19 #40 Del Skrevet tirsdag kl 13:19 Hulderen skrev (1 minutt siden): Selvsagt føler du deg mye bedre etter B12 tilskudd hvis du hadde B12 mangel fra før. Personer med noralt nivå på B12 vil ikke merke forskjell ved tilskudd. Hvorfor hadde du så lavt nivå? Er du veganer eller vegetarianer? Blandt personer som har kjøtt som en del av maten de spiser, er det B12 mangel uvanlig. Nei, det er ikke så uvanlig med b12 mangel hos kjøttspisere. B-12 mangel kan bl.a komme av dårlig næringsopptak pga tarmsykdom eller for lite magesyre. Folk med psykiatriske lidelser/diagnoser kan være mer utsatt pga stress. Det kan også komme av dårlig kosthold/mye mat som svekker næringsopptak. Mitt b12 nivå var forøvrig normalt på blodprøver, men jeg hadde likevel en funksjonell mangel. Derfor jeg linket til info fra b-12 klinikken som forklarer rundt dette. Anonymkode: ec4c1...bd0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå