Gå til innhold

Sykemelde seg for at far ikke takler pappaperm?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Pippi Lotta skrev (7 minutter siden):

Du kan få sykemelding om far er for syk til å ta seg av barnet, men ikke fordi far ikke har prioritert å være sammen med barnet for å bli kjent med det. Du kan be om ubetalt permisjon da, men er det ikke ganske vanlig at nybakte foreldre er lit klønete? Far og barn kan kansje ha godt av tid sammen? 

Nei, hun får ikke sykemelding i en sånn situasjon. Da er det far som må sykemeldes og mor som må søke om å overta permisjonen hans. 

Anonymkode: d1bde...323

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pappaen her i huset fikk barsel depresjon, som varte hele det første året. Jeg snakket dirkete med jobben om dette og fikk en avtale hvor jeg kunne jobbe redusert i 2 mnd. Det var nok til at han kom seg igjennom det frem til barnet kunne starte i barnehage. Så enten er valget å få far til å sykemelde seg, eller så kan du snakke med jobben din og be om en avtale.. eller så er ulønnet perm også en mulighet.

Anonymkode: c09ce...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av dere er syke. Det ville ha vært svindel. Det er deres jobb å sørge for at begge er "trent" i å ta seg av barnet. 

Hvor lenge er det til du skal på jobb? Di må være borte ettermiddager og kveld, slik at far blir kjent med sitt eget barn.

Anonymkode: 7c4e3...b00

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pappaen her i huset fikk barsel depresjon, som varte hele det første året. Jeg snakket dirkete med jobben om dette og fikk en avtale hvor jeg kunne jobbe redusert i 2 mnd. Det var nok til at han kom seg igjennom det frem til barnet kunne starte i barnehage. Så enten er valget å få far til å sykemelde seg, eller så kan du snakke med jobben din og be om en avtale.. eller så er ulønnet perm også en mulighet.

Vil også legge til at vi hadde 2 mnd fri sammen før pappa permisjon startet, slik at han skulle bli godt vant til barnet før jeg måtte jobbe.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå far få prøve seg 🤷‍♀️

Kan han ingen av rutinene? Aner ikke når mat/hvilken mat osv?

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Må legge til at jeg ikke er ute etter å trygde på nav. Jeg var ute etter å høre hvordan andre har gjort det. Å tru meg vi ØVER!! Men det er vanskelig å få et baby til å bare akseptere far på komando. 
tanken på ulønnet permisjon er også et alternativ, men da må jo far jobbe å være borte fra hjemme. Da blir han nu vertfall ikke kjent med baby.

TS

Anonymkode: d4941...6e3

Far hadde ingen permisjon med noen av våre 3, så som nevnt i tidligere svar, er det for det at far er usikker eller at barnet ikke roer seg med far? 
Og hva sier far selv?

Anonymkode: 9af4f...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går som oftes bedre enn man tror, når mor er ute av huset. De må jo bare finne en løsning sammen, far og barn. La de få muligheten. Dette er med på å styrke forholdes deres fremover og han vil se din rolle på en helt annen måte. 

Anonymkode: ad764...045

• Liker 20
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går seg til. Du må bare la far være alene med barnet noen timer av gangen, også lenger og lenger nå før du går ut i jobb. 

Har aldri hørt om at en mamma ikke kan jobbe fordi barnet ikke aksepterer å være med pappaen sin. 
Du må rett og slett backe unna og la pappa ta ansvar selv. Hverken du eller baby var heller elt trygge på hverandre i starten, men det var jo ikke et alternativ at du ikke tok deg av babyen? 

Anonymkode: 250b7...e6e

• Liker 25
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen babyer som trives med pappaen sin hele dagen uten mamma. Men politikerne har bestemt at vi skal likestilles og at far MÅ ha permisjon. DEt får bare stå til. Barnet blir vandt og det går bra. DEre må øve og ha rutiner

Anonymkode: 2c1db...e42

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår inderlig godt at dette er vanskelig… min x var fullstendig idiot med barnet. Hadde ikke skiftet en eneste bleie før jeg gikk fra ham (da barnet var 10 mnd.) 

Takk Gud for at det ble en x for å si det sånn… 

Heldigvis var dette før fedrekvoten ble innført så jeg fikk automatisk alt. 

Anonymkode: 565d3...22b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen krasse svar til en bekymret mor. Noen av dere burde gi dere, så klart mor ikke er ute etter å svindle her.

Ts: Far må ta seg en prat med sin lege. Du kan eventuelt søke om å få permisjonen. Men man sykemelder seg ikke, det er legen som sykemelder deg om det er behov for det. Snakk med legen eller andre. Her inne får du kjeft og pekefingre. Hvis det ikke går å øve så søk hjelp. Det kan også gå mye bedre enn du tror på forhånd, så prøv å la far være alene med babyen det dere kan.

Endret av Hannabanna
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

La nå far få prøve seg 🤷‍♀️

Kan han ingen av rutinene? Aner ikke når mat/hvilken mat osv?

Han har veldig lite forståelse for hvordan rutiner baby har. Forsøkte å si at han skulle gi baby middag, baby fikk smoothi. Ikke for å høre pirkete ut, men jeg er litt opptatt av at man har samme rutiner på baby for at det skal få riktig ernæring. Babyen blei mett og var fornøyd sånn sett. Men han bare tok noe på kjøkkene uten å se hva han tok. Jeg kan gjenta og gjenta men når det kommer til stykke stopper far opp å vet ikke hva han skal gjøre. Fks på natta. Minnet at på at det er smokk eller melk. Far får helt gjernteppe når han står på natta og vet ikke hva han skal gjøre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du aner jo ikke om faren kommer til å takle pappaperm, han har jo ikke fått sjansen til å prøve ennå. Det er en overgang for de fleste fedre, men de aller fleste finner veldig fort utav det og klarer å gi babyen en fin hverdag hvor alle behov blir ivaretatt. Og det er veldig mye lettere for mennene å mestre det dersom de får prøve seg litt fram i ro og mak uten en kontrollerende og nervøs kone på sidelinjen. Gi ham en grov beskrivelse av hvilke vaner/behov babyen har mtp mat og søvn, og la ham prøve seg. SÅ ubrukelig kan han da ikke være.

Anonymkode: bb357...124

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ingen babyer som trives med pappaen sin hele dagen uten mamma. Men politikerne har bestemt at vi skal likestilles og at far MÅ ha permisjon. DEt får bare stå til. Barnet blir vandt og det går bra. DEre må øve og ha rutiner

Anonymkode: 2c1db...e42

Mine barn har trivdes meget godt sammen med sin far. Vi har en av verdens beste svangerskapspermisjon. Er man ikke fornøyd med den, så får man ta regningen selv. 

Anonymkode: ad764...045

• Liker 13
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannabanna skrev (Akkurat nå):

For noen krasse svar til en bekymret mor. Noen av dere burde gi dere, så klart mor ikke er ute etter å svindle her.

Ts: Far må ta seg en prat med sin lege. Du kan eventuelt søke om å få permisjonen. Men man sykemelder seg ikke, det er legen som sykemelder deg om det er behov for det. Snakk med legen eller andre. Her inne får du kjeft og pekefingre. Hvis det ikke går å øve så søk hjelp.

Men man sykemeldes ikke fordi pappa syns det er skummet å være med eget barn. 
Da burde TS sluppet far til litt tidligere. 

Typisk scenario i slike tilfeller som her er er mor løper til, så fort det blir bittelitt utfordrende i stedet for å la far mestre oppgaven. 

Ja, det blir krevende for pappaen, men det kommer til å gå helt fint.

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Noen som har sykemeldt seg for at far har utfordringer med å være aleine med baby? Han skal snart i pappaperm og har vært lite med baby tidligere, noe som gjør at baby ikke er trygg på pappa og pappa kjenner ikke baby godt nok til å forstå signalene.

Jeg lurer for jeg er nervøs for at pappa skal være aleina med baby når jeg snart skal tilbake på jobb.

Nei vettu hva. Her får faren vokse opp og skjerpe seg. Er ikke noe verre for han enn for deg. Han får spørre moren sin om hjelp om det blir vanskelig

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har veldig lite forståelse for hvordan rutiner baby har. Forsøkte å si at han skulle gi baby middag, baby fikk smoothi. Ikke for å høre pirkete ut, men jeg er litt opptatt av at man har samme rutiner på baby for at det skal få riktig ernæring. Babyen blei mett og var fornøyd sånn sett. Men han bare tok noe på kjøkkene uten å se hva han tok. Jeg kan gjenta og gjenta men når det kommer til stykke stopper far opp å vet ikke hva han skal gjøre. Fks på natta. Minnet at på at det er smokk eller melk. Far får helt gjernteppe når han står på natta og vet ikke hva han skal gjøre.

For meg så høres det ut som om du er redd for å ikke ha full kontroll.

La far slippe til. Dere er foreldre begge to, og om far ga smoothie, så var det det han tenkte var best da. 

Når far skal være hjemme så er det hans som skal lage rutiner for de to. Ikke han som skal følge ditt skjema for dagen.

• Liker 30
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men man sykemeldes ikke fordi pappa syns det er skummet å være med eget barn. 
Da burde TS sluppet far til litt tidligere. 

Typisk scenario i slike tilfeller som her er er mor løper til, så fort det blir bittelitt utfordrende i stedet for å la far mestre oppgaven. 

Ja, det blir krevende for pappaen, men det kommer til å gå helt fint.

Vi vet ikke hvilket scenario det er snakk om her. Ts har nok prøvd så godt hun kunne. Vi hadde litt samme situasjon med førstemann hos oss, men far fikk hjelp og det ordnet seg. Å gjenta 25 at man ikke sykemelder seg for slikt holder, over halve tråden har skrevet akkurat det samme. Enten kom med råd eller slutt å rakke ned på en ny mor som er fortvilet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Noen som har sykemeldt seg for at far har utfordringer med å være aleine med baby? Han skal snart i pappaperm og har vært lite med baby tidligere, noe som gjør at baby ikke er trygg på pappa og pappa kjenner ikke baby godt nok til å forstå signalene.

Jeg lurer for jeg er nervøs for at pappa skal være aleina med baby når jeg snart skal tilbake på jobb.

Spørsmålet her er vel hva gjør du for at pappa skal bli trygg i rollen? Du må rett å slett vike unna, sånn at han finner ut av ting selv. Litt sent å begynne å tenke på det rett før du skal ut i jobb. 

Begynn nå. 

Anonymkode: 7bb47...afd

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Her kommer mange krasse svar.

Ts, hvis du er der at du frykter at far ikke er egnet til pappa park er et alternativ å forlate han. Dere kan ta kontakte nav og du kan overta hans perm 

Anonymkode: ec173...52e

Du mener svarene er krasse. 

Men du mener at ts skal vurdere å gå fra mannen, fordi han ikke har fått knyttet seg ordentlig til barnet og er usikker før permisjonen sin.

Anonymkode: 546f3...70e

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...