Gå til innhold

Sykemelde seg for at far ikke takler pappaperm?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror ikke jeg har lest et eneste sted her i tråden om at FAR må ta ansvar for å knytte seg til barnet og lære rutiner og hva som trengs? Neida, det er MOR som er problemet og har ansvaret for å fikse far så han får til. Mor har vært kontrollerende, mor har ikke lært opp far, mor har ikke lagt til rette.... 

Anonymkode: cab36...6d9

I dette tilfellet høres det ut som hun ikke vil la han slippe til. Men kan jo hende det er han som ikke har giddet å bidra så mye selv og altså 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg mente ut fra den som skrev at det alltid hjelper med alenetid med babyen. Det hjelper ikke alltid. 

Anonymkode: 76ea7...ed1

Nei det hjelper ikke når mannen er ubrukelig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ingen diagnose som heter "Udugelig far", det er heller ingen som heter "Opplæring av far".

Dette må dere trene på fram til permisjonen og er det ikke i boks da blir de første dagene hans et lynkurs. Hardt for han, men de kommer gjennom det sterkere. Føler du at du må være hjemme for å overvåke dette får du ta noen feriedager eller fri uten lønn. 

Anonymkode: 82265...86a

Hvorfor skal han få øve? Er ikke sånn at mor kan øve seg i forkant før sin permisjon. Om hun klarer det så må han klare det og uten øvelse

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde skaffe deg et ordentlig mannfolk som kan ta vare på kone og barn, tenker jeg, be han ta en runde med seg selv og si at han er en beta hann hvis han ikke greier å håndtere en liten snørrvalp på egenhånd. mvh Smurfen

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannabanna skrev (51 minutter siden):

Hvis far er i en såpass tilstand at han ikke klarer å tenke smokk eller melk når babyen våkner om natten og ikke er klar å ta ansvar alene, ja da er det han som skal snakke med sin lege og ikke TS som skal snakke med sin. Det finnes også pappadepresjon, det er ikke bare kvinner som kan slite etter fødsel. Hvis dette er tilfellet er lege ett alternativ, ellers har TS kommet med for lite informasjon. Håper du kommer deg av sjokket i løpet av en tid. 

Han skal selvsagt ikke snakke med sin lege. Han skal ta ansvar for ungen han har laget, brette opp ermene og lære seg det han må kunne for å ta seg av babyen sin.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg forstår deg ts. Her hadde eksen adhd (fant vi ut i ettertid) og var et surrehue uten like. Han glemte at barna skulle ha mat og at de trengte å sove. Jeg kunne komme hjem til at han hadde sovnet på sofaen og at barnet lå i lekegrinda og skrubbsulten, med full bleie og hylskrek mens tven sto på full guffe. 

En annen gang hadde han med baby ut i garasjen mens jeg var borte fordi han ville mekke på bilen. Baby sov i vogna. Kom hjem og der sto vogna men far hadde tatt bilen for å testkjøre og glemt at han hadde ansvar for baby.

En annen gang kom jeg hjem og da sprang 3åringen rundt ute i trusa mens baby krabba rundt i garasjen i bleia mens hunden gikk nervøst rundt å prøvde å passe på. 3åringen hadde åpnet døra ut. Far sov nok en gang på sofaen. 3 åringen fortalte at de hadde spist is til frokost men ikke noe annet.

Enkelte fedre greier bare ikke å ta seg skikkelig av barn. 

Valgte å være sammen med ham til barna ble såpass store at det ikke var fare for dem om de var alene med far. Men han fikk ikke være lenge alene med dem etter dette da jeg ikke så det som forsvarlig. 

De aller fleste fedre er selvfølgelig ikke slik. Adhd eller ei. Men de finnes. Og det er ikke alltid bare hysteriske mødre. 

Anonymkode: cfce0...7ec

Sånne tendenser må du jo ha sett før dere fikk barn? hvorfor i all verden valgte du å få barn med en som er barn i hodet?? JEg fatter ikke hvor dårlige kvinner er til å velge fedre til barna sine. 

Anonymkode: 2c1db...e42

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannabanna skrev (50 minutter siden):

Ja, er det ikke riktig at legen skal sykemelde ved behov? ( https://sml.snl.no/sykemelding#:~:text=Sykemelding er en erklæring til,pasienter i inntil tolv uker. Her kan du lese deg opp på hva sykemelding er siden du tydeligvis ikke vet det). Sier jeg noe om at det er behov her? Nei. Mener TS at hun trenger å snakke med sin lege får hun det, selv om det er klart at det er far som eventuelt trenger hjelp i denne situasjonen og hvis en av dem skal oppsøke lege er det han. Å oppsøke lege er heller ikke det samme som å be om sykemelding. Du må misforstå med vilje eller ha ekstremt lite kunnskap om temaet.

Jeg vet altså lite om sykemelding fordi du oppfordrer TS til å snakke med lege om det er behov for sykemelding fordi hun mener mannen ikke kan passe på barnet. Om noe er det i alle fall sannsynlighetsovervekt for at du ville fått sykemelding for den kognitive svikten din.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romkom skrev (6 minutter siden):

Jeg vet altså lite om sykemelding fordi du oppfordrer TS til å snakke med lege om det er behov for sykemelding fordi hun mener mannen ikke kan passe på barnet. Om noe er det i alle fall sannsynlighetsovervekt for at du ville fått sykemelding for den kognitive svikten din.

Jeg har ikke oppfordret ts til å snakke med lege. Her kommer du med en direkte løgn. Jeg har understreket at sykemelding er noe legen gir deg etter behov, ikke noe du bare kan ta. Så enten kan du lite eller så bare kverulerer du.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Veldig synd å måtte bruke ferie og ulønnet på å være hjemme når pappaen er det isteden for at det kunne blitt brukt på å utsette barnehagestart. 

Anonymkode: 846c3...37b

Ja bare fordi han ikke takla pappaperm. Mest patetiske jeg har lest. Virker som mange menn trenger støttekontakt og sko med borrelås. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellglad skrev (1 time siden):

Han skal selvsagt ikke snakke med sin lege. Han skal ta ansvar for ungen han har laget, brette opp ermene og lære seg det han må kunne for å ta seg av babyen sin.

Du sitter ikke på kunnskap til å vurdere dette. Så klart skal han ta ansvar for sitt eget barn, det har jeg ikke påstått, men det er uansett ikke mor som skal sykemeldes her.

Endret av Hannabanna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er vi kvinner som går gravide og føder, og permisjonen skal være til at kroppen skal komme seg også, ikke bare for å ta vare på barnet. Kanskje alle burde  hatt sykemelding en måned - og deretter permisjon? Etter feks en kneoperasjon får man sykemelding. Hvorfor ikke sykemelding etter en så stor hendelse som kan skade kroppen som en fødsel? Men samtidig må også mannen ta ansvar og være hjemme med barnet. Det skulle vært lengre permisjon, eller at det gikk an at partneren kunne være hjemme noen måneder sammen med kvinnen som nettopp har født- for å avlaste.  Men når det er sånn som det er nå så hvorfor skal mannen klare det noe dårligere, du klarte det når alt var nytt og «skummelt», hvorfor skal ikke en voksen mann klare å ta vare på barnet sitt, når han også har en partner som har fått erfaring og kan vise hvordan ting gjøres. Hva med å drilles i rutiner en uke før permisjonen? Han burde jo vite hva slags mat barnet spiser selv om han ikke har hatt permisjon ennå?  

Anonymkode: 6f52b...8ab

Man får sykemelding etter fødsel dersom man er så syk at man ikke kan ta seg av barnet. Så vi har gode ordninger på dette. Her var far hjemme første måneden etter fødselen pga det, siden jeg fikk eklampsi både før og etter forløsning, og far måtte ta seg av barnet. 

Hvis man velger 80% foreldrepenger og mor tar både sin periode og fellesperioden så kan mor være hjemme i 39 uker med lønn. Det er 9 måneder. Legger man til ferien sin blir barnet over 10 måneder gammelt når man starter i jobb. Så er det etter det mange som har 2 timer ammefri hver dag, og noen har dette helt til barnet er 2 år. Hvis en har kort reisevei til jobb blir det 6 timer borte fra barnet, og det går som regel veldig fint når barnet er så stort som 10 måneder. 

Anonymkode: 768cf...efb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Sånne tendenser må du jo ha sett før dere fikk barn? hvorfor i all verden valgte du å få barn med en som er barn i hodet?? JEg fatter ikke hvor dårlige kvinner er til å velge fedre til barna sine. 

Anonymkode: 2c1db...e42

Han burde vært anmeldt for omsorgssvikt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Må legge til at jeg ikke er ute etter å trygde på nav. Jeg var ute etter å høre hvordan andre har gjort det. Å tru meg vi ØVER!! Men det er vanskelig å få et baby til å bare akseptere far på komando. 
tanken på ulønnet permisjon er også et alternativ, men da må jo far jobbe å være borte fra hjemme. Da blir han nu vertfall ikke kjent med baby.

TS

Anonymkode: d4941...6e3

Merkelig innstilling dere har til å være omsorgsperson ? 

Anonymkode: 29295...927

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannabanna skrev (19 minutter siden):

Du sitter ikke på kunnskap til å vurdere dette. Så klart skal han ta ansvar for sitt eget barn, det har jeg ikke påstått, men det er uansett ikke mor som skal ta ut sykemelding her. 

Ingen har rett på å ta ut sykmelding med mindre far kan få det for udugeligfarisme

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg har lest et eneste sted her i tråden om at FAR må ta ansvar for å knytte seg til barnet og lære rutiner og hva som trengs? Neida, det er MOR som er problemet og har ansvaret for å fikse far så han får til. Mor har vært kontrollerende, mor har ikke lært opp far, mor har ikke lagt til rette.... 

Nei gud forby at en mann må ta ansvar for avkommet sitt. Det vil være en gjenganger gjennom hele barnets liv, selv om voksen. Om det er en gutt, er det mor som får skylda om han ikke tar ansvar i huset. Da blir svigerdatter bedt om å sende han hjem til mor for opplæring... slik faren hans har blitt... 

Anonymkode: 366e7...875

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er det og mange kvinner som ikke lar far komme til. Alt far gjør er galt osv.  I stede for at mor sier nå ska jeg ut en tur, bleier er der, mat er der. Kommer tilbake da og da. Og gå.

Her så var far å hjalp til dag 1 på sykehuset. Kom hjem hjalp til de 3 ukene før han måtte dra på jobb. Når han kom hjem igjen 4 uker etter så tok han barnet mens jeg gikk i fjøset og jeg kunne stelle dyra osv uten å ha babyen med. 

Så mye tror jeg er at alt for mange kvinner har så lite tiltro til partner og at partner ofte får bare høre det negative det gjør og dermed så gir de til slutt opp, og tror de gjør alt galt

Anonymkode: 7a925...a96

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har sykemeldt seg for at far har utfordringer med å være aleine med baby? Han skal snart i pappaperm og har vært lite med baby tidligere, noe som gjør at baby ikke er trygg på pappa og pappa kjenner ikke baby godt nok til å forstå signalene.

Jeg lurer for jeg er nervøs for at pappa skal være aleina med baby når jeg snart skal tilbake på jobb.

Hvor tafatte er det mulig å være? Han må steppe opp og du må gi fra deg kontrollen. Ærlig talt!

Anonymkode: 84fea...85e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har veldig lite forståelse for hvordan rutiner baby har. Forsøkte å si at han skulle gi baby middag, baby fikk smoothi. Ikke for å høre pirkete ut, men jeg er litt opptatt av at man har samme rutiner på baby for at det skal få riktig ernæring. Babyen blei mett og var fornøyd sånn sett. Men han bare tok noe på kjøkkene uten å se hva han tok. Jeg kan gjenta og gjenta men når det kommer til stykke stopper far opp å vet ikke hva han skal gjøre. Fks på natta. Minnet at på at det er smokk eller melk. Far får helt gjernteppe når han står på natta og vet ikke hva han skal gjøre.

Gratulerer, du har fått barn med en idiot. For øvrig kan du lese deg opp på weaponized incompetence.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SigøynerSmurfen skrev (54 minutter siden):

Du burde skaffe deg et ordentlig mannfolk som kan ta vare på kone og barn, tenker jeg, be han ta en runde med seg selv og si at han er en beta hann hvis han ikke greier å håndtere en liten snørrvalp på egenhånd. mvh Smurfen

Litt sant.. :P 

Jeg tror alle takler en baby. Det er jo ikke enkelt å få en baby overlevert uansett hvilket kjønn du er, hvis den andre har hatt hovedansvaret, og gitt mat osv. Jeg har hatt tre babyer, men når andre kommer og lemper sin baby over til meg, så fryser jeg til. Men selvfølgelig hadde jeg greid å ta meg av en unge. Alle greier det. Det er mat, bleie, kos og soving. Det er ikke rocket science. Far finner ut av det. 

Anonymkode: 407db...dd2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dette på min sønn. Kona har hakka på min sønn og alt han gjorde med barnet sitt fra det var unnfanga. Ho frammhever hele tiden at mor kjenner barnet best og tar det ut av armene hans. No er barnet 7 mnd og eg ser han har trekt seg vekk. Kan dettee ha skjedd hos dere. Så pappaen har mistet selvtiliten?

Anonymkode: e05b9...051

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...