AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:14 #1 Del Skrevet mandag kl 17:14 Jeg har ikke mye erfaring med egenmelding. Men vet at man bruker det hvis man er for syk for å jobbe På torsdag og fredag var min kollega borte fra jobb. I kom hun og fylte ut egenmeldingskjema. Jeg spurte om hun var bedre nå. Men hun hadde ikke vært syk. Men katten var syk. Hun sov dårlig pga det, så hun klarte ikke å jobbe. Er dette riktig bruk av egenmelding? Jeg vet ikke hva leder mener da Anonymkode: 23416...a1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:17 #2 Del Skrevet mandag kl 17:17 Hvis man har sovet dårlig så kan man være i en tilstand man ikke greier å jobbe. Lite søvn kan være utmattende. Anonymkode: d9617...269 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:19 #3 Del Skrevet mandag kl 17:19 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er dette riktig bruk av egenmelding? Jeg vet ikke hva leder mener da Du får ta det opp med sjefen da. Hva kvinneguiden mener er ett fett Anonymkode: dfbd1...2b0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:22 #4 Del Skrevet mandag kl 17:22 Nei, dårlig søvn og en syk katt er ikke grunnlag for egenmelding. Jeg hadde tatt dette opp med sjefen. Anonymkode: 3274c...64b 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:27 #5 Del Skrevet mandag kl 17:27 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, dårlig søvn og en syk katt er ikke grunnlag for egenmelding. Jeg hadde tatt dette opp med sjefen. Anonymkode: 3274c...64b Jeg har hatt barn som har sovet dårlig pga sykdom, men har gått på jobb når det var mannen sin tur til å være hjemme med sykt barn Anonymkode: 23416...a1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:29 #6 Del Skrevet mandag kl 17:29 Det er klart det ikke er gyldig grunn. Dårlig søvn? Da hadde halve Norge ikke møtt på jobb noen gang. Antar dette er en single aleneboende dame i en enkelt jobb «på gulvet»? Men om du skal blande deg er en helt annen sak, det er sjefen som må si noe her. Kanskje spør i lunsjen om katta har blitt frisk når sjefen er der, ellers ikke sladre. Anonymkode: cf4c3...6be 2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:31 #7 Del Skrevet mandag kl 17:31 Selvfølgelig ikke. Det later imidlertid til å være utbredt for yngre arbeidstakere å tro at en natt eller to med dårlig søvn kvalifiserer for fravær. Anonymkode: 1beb4...b8b 13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:12 #8 Del Skrevet mandag kl 19:12 Hos oss er det greit. Sjefen min sendte meg hjem når han fikk vite at jeg hadde vært våken halve natten pga pus som var innlagt. Fikk streng beskjed om å komme meg hjem å sove litt så jeg var uthvilt når pus ble utskrevet. Som sjefen sier, å ha en stup trøtt medarbeider på jobb, som er bekymret og har hodet ett annet sted er ikke noe poeng. Ingen er tjent med at sjefen er en ufølsom dust som ikke kan ta hensyn til at arbeidstakere har ett kortvarig behov for hensyn og omtanke. Anonymkode: e2d59...a8d 7 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:13 #9 Del Skrevet tirsdag kl 05:13 Det er vel heller psykisk ubalanse som gjorde at hun ikke kom på jobb. Anonymkode: 04b80...733 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:28 #10 Del Skrevet tirsdag kl 05:28 Nei, fravær pga syk katt dekkes ikke av lovverket. Absolutt alle har noen dårlige netter innimellom. Man klarer seg fint på jobb likevel, om man ikke er pilot, kirurg, bussjåfør eller noe sånt. Anonymkode: 90e78...251 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:32 #11 Del Skrevet tirsdag kl 05:32 Flere faktorer her. Hadde hun vært kirurg eller bussjåfør, hadde ikke jeg vært interessert i at hun stilte på jobb etter en søvnløs natt. Det er som å ha promille. Har hun en kontorjobb hvor hun puncher på PC, er det neppe noen krise om hun sitter og dupper med hodet iblant. Så kan det jo være ting i livet hennes som sjefen vet om men ikke dere. F.eks har jeg en kollega som i en periode slet med barn med selvmordstanker. I den perioden hadde vedkommende aksept for en svært lav terskel for hva som førte til fravær av jobb, fordi hen bevegde seg allerede på en tynn linje med en fot ganske langt nede i kjelleren. Ja, egenmelding misbrukes for mye i Norge. Samtidig er det ikke alt du vet. Be kind. Anonymkode: b6b41...051 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:35 #12 Del Skrevet tirsdag kl 05:35 Jeg tok egenmelding da jeg brått måtte avlive katten. Jeg fungerte ikke. Tårene rant hele tiden, jeg kastet opp, jeg trengte imovane for å få noen få timer søvn. Men hadde et øye på mail og telefon, ryddet i alle avtaler, og stod på ekstra da jeg var mer ovenpå neste uke. Anonymkode: a5950...fe1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet tirsdag kl 05:43 #13 Del Skrevet tirsdag kl 05:43 Du har ikke noe med å legge deg opp i hvorfor kollegaen din ikke følte seg i form til å jobbe. Et kjæledyr er som nær familie for mange. Var selv borte fra jobb en uke da jeg mistet pusejenta mi, null dårlig samvittighet for det. 3 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:45 #14 Del Skrevet tirsdag kl 05:45 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har ikke mye erfaring med egenmelding. Men vet at man bruker det hvis man er for syk for å jobbe På torsdag og fredag var min kollega borte fra jobb. I kom hun og fylte ut egenmeldingskjema. Jeg spurte om hun var bedre nå. Men hun hadde ikke vært syk. Men katten var syk. Hun sov dårlig pga det, så hun klarte ikke å jobbe. Er dette riktig bruk av egenmelding? Jeg vet ikke hva leder mener da Anonymkode: 23416...a1e Jeg regner med at hun ringte leder og sa ifra om egenmelding på torsdag, så da må jo leder ha en viss formening om hvorfor hun ikke kunne møte på jobb. Selv om man ikke er forpliktet til å fortelle hva man feiler, så er vel de fleste ganske åpen om hvorfor de er borte fra jobb. Det er som du sier; du vet ikke hva leder mener. Så lenge du ikke er leder, har du ingenting med dette å gjøre. Jeg har iktignok aldri tatt egenmelding pga syk katt, men jeg har vært borte fra jobb på grunn av at jeg har vært med katt til veterinær. Alt er mulig så lenge man har god dialog med leder og er fleksibel i forhold til å ta igjen timene senere. Jeg vet også at syk katt kan være psykisk belastende og stressende nok til at man både sover dårlig og ikke har hodet med seg på jobb. Hvis dette er første og eneste gang dette har skjedd, bør du la dette gå og ikke blande deg. Neste gang kan det være du som trenger litt romslighet fra jobbens side, og da regner jeg med du ikke ønsker at kollegaer blander seg inn i hvorfor du er borte og driver og sladrer til sjefen? Anonymkode: 8c5e9...5cc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sur sitron Skrevet tirsdag kl 05:51 #15 Del Skrevet tirsdag kl 05:51 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg regner med at hun ringte leder og sa ifra om egenmelding på torsdag, så da må jo leder ha en viss formening om hvorfor hun ikke kunne møte på jobb. Selv om man ikke er forpliktet til å fortelle hva man feiler, så er vel de fleste ganske åpen om hvorfor de er borte fra jobb. Det er som du sier; du vet ikke hva leder mener. Så lenge du ikke er leder, har du ingenting med dette å gjøre. Jeg har iktignok aldri tatt egenmelding pga syk katt, men jeg har vært borte fra jobb på grunn av at jeg har vært med katt til veterinær. Alt er mulig så lenge man har god dialog med leder og er fleksibel i forhold til å ta igjen timene senere. Jeg vet også at syk katt kan være psykisk belastende og stressende nok til at man både sover dårlig og ikke har hodet med seg på jobb. Hvis dette er første og eneste gang dette har skjedd, bør du la dette gå og ikke blande deg. Neste gang kan det være du som trenger litt romslighet fra jobbens side, og da regner jeg med du ikke ønsker at kollegaer blander seg inn i hvorfor du er borte og driver og sladrer til sjefen? Anonymkode: 8c5e9...5cc Det har jeg gjort med hunden min flere ganger, men da avspasserer jeg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 06:02 #16 Del Skrevet tirsdag kl 06:02 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Selvfølgelig ikke. Det later imidlertid til å være utbredt for yngre arbeidstakere å tro at en natt eller to med dårlig søvn kvalifiserer for fravær. Anonymkode: 1beb4...b8b Det kommer helt an på hva slags jobb man har. I noen jobber er det faktisk ikke forsvarlig. Anonymkode: 5e0ff...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:00 #17 Del Skrevet tirsdag kl 08:00 Jeg ville nok latt personalleder håndtere dette så lange det ikke skjer ofte og det ikke går utover deg. Jada, jeg kan skjønne at man må ta seg av sykt kjæledyr, men man skal ikke bruke egenmelding til dette, da er det velferdspermisjon hvis arbeidsplassen har dette, tid man kan avspasere eller feriedager. Det er altfor mye bruk av egenmelding i Norge, og det er gjerne de samme gjengangerne som tar ut mest. Det har ført til mye politisk debatt, og vi er sannsynligvis ikke så veldig langt unna at karensdag eller andre begrensninger blir innført. Så "takk" til alle som har overbrukt denne ordningen, for det går utover alle som har reelt behov for den en gang i blant. Anonymkode: d5b75...d36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:05 #18 Del Skrevet tirsdag kl 18:05 Sikkert ikke innenfor med egenmelding, men jeg både forstår henne og hadde gjort det samme. Hadde i alle fall ikke blanda meg. Anonymkode: 4d855...0a3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:40 #19 Del Skrevet tirsdag kl 18:40 Dette er misbruk av egenmelding. Har hatt dyr selv og hvis det har hvert noe har jeg tatt en fridag. Slike egenmeldinger blir som regel ikke godkjent. I så fall må man ha en sjef som ignorerer grunnen. Anonymkode: af0ad...d6b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 04:25 #20 Del Skrevet onsdag kl 04:25 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg ville nok latt personalleder håndtere dette så lange det ikke skjer ofte og det ikke går utover deg. Jada, jeg kan skjønne at man må ta seg av sykt kjæledyr, men man skal ikke bruke egenmelding til dette, da er det velferdspermisjon hvis arbeidsplassen har dette, tid man kan avspasere eller feriedager. Det er altfor mye bruk av egenmelding i Norge, og det er gjerne de samme gjengangerne som tar ut mest. Det har ført til mye politisk debatt, og vi er sannsynligvis ikke så veldig langt unna at karensdag eller andre begrensninger blir innført. Så "takk" til alle som har overbrukt denne ordningen, for det går utover alle som har reelt behov for den en gang i blant. Anonymkode: d5b75...d36 Man tar ikke fri for å "ta seg av", men fordi man knapt fungerer selv. Den følelsen jeg hadde inne i meg da alt skjedde var helt forferdelig. Så de tre dagene klarte jeg ikke jobbe, og så heller ikke hvordan jeg skulle klare å jobbe inn timene, slik jeg vanligvis gjør hvis jeg er litt småsyk, da restkapasitet gjennom helg og ut i neste uke var nærmest null. Med fysisk sykdom kan man presse litt på, men når hodet bare er kaos, og alt er vondt, så var det ingenting å hente. Om de innfører strengere ordninger er det vel generelt bare bra - som du sier, mange som misbruker. For egen del har jeg ikke tatt en egenmeldingsdag på over ett år nå, så karensdager, og færre dager å ta av, hadde ikke plaget meg i det hele tatt. Anonymkode: a5950...fe1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå