Gå til innhold

Tips til dagene etter å ha operert ut visdomstann

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Håper dere har rett i at dette blir enkelt og greit! Tanna var nylig betent og det var grusomt på det verste så har sett for meg minimum det samme smertemessig.

Anonymkode: b9361...a3d

neinei, betennelse  i den er ca 1000 ganger være, de aller fleste trekninger går kjapt og greit og holder med paracet/ibux ut dagen du gjør det

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er veldig stor forskjell på om visdomstannen kan trekkes eller må opereres. Folk blander disse.

Etter trekking vil du ha lite eller ingen smerter.

Etter operasjon vil allmenntilstanden være noe redusert. Kinnet hovner opp, og det vil gjøre vondt å gape. Du kan ha sparsom blødning. Det er nokså vanlig å være hjemme fra jobb den første dagen. 

Anonymkode: 030a4...84f

Tannlegekontoret har brukt termen «operasjon». Det er en spesialisttannlege som skal gjøre jobben. Tannen er ikke vokst fram så huden må snittes før den trekkes, må muligens deles opp også (?). Men skal altså ikke på sykehuset.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sur sitron skrev (3 timer siden):

Nei, du trenger ikke sykemelding. Jeg har alltid gått rett på jobb etterpå og det tror jeg er ganske vanlig. Ta en paracel hvis det er vondt. Det er akkurat som å trekke en tann.

det kommer nok helt ann på hvor godt den sitter og hvordan jobb man har. Mine satt godt, måtte kutte litt i kjevebein bla. for å få de ut. Fikk Paralgin forte, antibiotika og sykemelding i en uke. har en fysisk jobb. Skulle ikke gjøre noe særlig fysisk de første dagene, spes pga blødnings og infeksjonsfare.

Anonymkode: cb09b...1c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tannlegekontoret har brukt termen «operasjon». Det er en spesialisttannlege som skal gjøre jobben. Tannen er ikke vokst fram så huden må snittes før den trekkes, må muligens deles opp også (?). Men skal altså ikke på sykehuset.

samme som jeg gjorde høres det ut som. Spesialist, hadde ikke kommet helt frem, måtte deles og kuttes noe i kjevebein. Skrev akk. et annet svar her også

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trodde operasjon var på sykehus. Jeg måtte det for noen år siden. I fjor hadde jeg en betent som hadde vokst ut, den ble bare trukket hos tannlegen. 

Anonymkode: 931fb...2b3

trenger ikke å være på sykehus nei. Jeg var på et vanlig tannlegelokale, men var en spesialist i kjeveortopedi som jobbet der. ikke en vanlig tannlege

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her måtte de sage seg gjennom kjeve, og styrte sååå lenge med å få ut den tanna. Etterpå hovnet jeg opphekt ned til brøstet. Jeg kunne ikke gå på jobb  jeg har ingen gode råd ...utenom å ikke spørre i slike tråder. Tenk minst mulig og gled deg til det er over. En uke etter  ..

Anonymkode: cb1ef...d89

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her måtte de sage seg gjennom kjeve, og styrte sååå lenge med å få ut den tanna. Etterpå hovnet jeg opphekt ned til brøstet. Jeg kunne ikke gå på jobb  jeg har ingen gode råd ...utenom å ikke spørre i slike tråder. Tenk minst mulig og gled deg til det er over. En uke etter  ..

Anonymkode: cb1ef...d89

Det høres helt grusomt ut 😮 blir bra å få den ut ja… Helt til neste må ut, det er bare spørsmål om tid.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har operert to stykker. Begge gangene har jeg hatt svært redusert almenntilstand i dagene etterpå, og ikke vært i stand til å dra på jobb.. jeg tok to egenmeldingsdager i forbindelse med hver operasjon. Ved andre operasjonen fikk jeg betennelse og måtte ha antibiotika og paraglider forte, men fikk ikke tilbud om det i utgangspunktet. Paracet eller Ibux er det jeg fikk beskjed om å bruke.

Anonymkode: 230bb...7d4

Skrevet

Jeg har operert ut én, og selve operasjonen tok lang tid. Ikke noe 10 minutters affære som flere forteller om... Her tok det i alle fall 2 timer. Tanna hadde kjempelange røtter med "kroker" som tannlegen beskrev det etterpå. Det var rett før han gav opp og sendte meg til kirurg dagen etter, men klarte det til slutt. Det var ikke spesielt gøy, i alle fall. Sier ikke dette for å skremme deg, men bare for å opplyse om at det ikke nødvendigvis blir så enkelt som mange påstår.

Fikk imidlertid ingen sykemelding - det tror jeg ikke er vanlig. Men jeg fikk resept på Paralgin forte, som jeg brukte samme dag, natt og dagen etter. Deretter holdt det med Ibux/Paracet. Det var ikke sånn veldig vondt i etterkant, smertestillende tok det verste. Det som var vondt, var å spise - dagen etter ble det kun yoghurt og suppe :P Og det var vanskelig å spise vanlig mat i flere dager etterpå, både pga. smerter og at mat havna nedi hullet der tanna hadde vært. Men etter et par uker var ting ganske normalt igjen, og det var godt å få det gjort.

Lykke til :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skal operere ut en visdomstann (nede) og gruer meg skikkelig. Har fått veldig lite informasjon fra tannlegesenteret, men ønsker å være mest mulig forberedt. Er det noe spesielt jeg bør tenke på rett før/etter? Gjør det vondt underveis? Bør jeg be om sykemelding? Eller reseptbelagte smertestillende? 

Skal du operere ut en visdomstann, eller skal de bare trekke den? Det er jo en viss forskjell på omfanget at prosedyren, noe som igjen kan påvirke graden av ubehag eller smerte – som igjen er en individuell greie.

Fikk trukket alle fire i tenårene, to og to om gangen. Skoletannlegen mente det var lurt som en forebyggende behandling. Sydde igjen hullene og fikk trolig noe smertestillende med meg (?), og var på skolen igjen neste dag.

Anonymkode: 22676...189

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ikke lenger relevant, da det over 20 år siden jeg fikk fjernet 2 visdomstenner.  Men jeg husker at jeg hadde ganske store smerter og at jeg var desperat sulten. Klarte ikke innta noe som helst på 3 dag, ikke engang med sugerør og endte med å oppsøke legevakt for å be om smertestillende. Det fikk jeg ikke og måtte pent nødt å holde ut til det verste gav seg.

Har trukket tenner også, men det var ikke i nærheten på smerteskalaen. 

Jeg ville lagt inn et forbehold om iallefall samme dag og kanskje påfølgede dag med fravær, i tilfelle. Smerten vil vil avhenge av hvor komplisert akkurat din situasjon er. Smerter som sitter i kjeve og hode kan være vanskelig å fokusere vekk og man har gjerne nok med å håndtere selve smerten og prøve å hvile litt det første døgnet. 

Anonymkode: 40d65...da7

AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat trukket 2 visdomstenner på den ene siden.  Hadde så mye betennelse at jeg måtte på antibiotika ei uke før jeg kunne trekke.  Trener 6 dager i uka med å bygge muskler. Så begge satt skikkelig fast, ble advart før trekking at tenner ofte sidder mer fast på de som trener mye.  Selv om han var spesialist på tanntrekking, brukte han 1,5 timer på å få de ut.  Hadde så mye bedøvelse at jeg ikke kunne snakke når jeg gikk ut.   Hadde skikkelig mye smerter den første uka.   

Men tror dette er veldig forskjell fra gang til gang.  Det var stingene som egentlig var verst.  Ble mye bedre når de ble tatt ut.   

Anbefaler å ta en ibux rett før du skal til tannlegen, da gjør det mindre vondt når bedøvelsen forsvinner. 

Anonymkode: 63c03...16d

Skrevet

Har opererert ut flere visdomstenner (dog ikke samtidig) og det var gjort på ca. 10-15 minutter og var helt smertefritt (prøver ikke å være tøff nå, første gang gråt jeg av frykt og assistenten måtte holde meg i hånda da jeg fikk sprøytene. Men, det ubehaget jeg følte rundt operasjonen var utelukkende min egen redsel, alt annet var superkjapt og smertefritt). I mine tilfeller var det ingen komplikasjoner. De bedøvet, snittet, borret i stykker tanna, plukket ut delene og sydde igjen.

Alle gangene var lagt til fredag ettermiddag så hadde helga på å "komme meg". Allmentilstanden var helt fin, men prøvde å snakke lite.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Anbefaler å ta en ibux rett før du skal til tannlegen

Om du skal operere ut visdomstannen bør du snakke med oralkirurgen før du tar noe som helst av medisiner samme dag som operasjonen. Det gjelder også medisin som du tar fast som f.eks. betablokker.  

Anonymkode: 030a4...84f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen big deal. Jeg utsatte å trekke mine, da jeg hadde hørt en drøss med skrekk-historier. Var litt ømt på dag 3, tok da Paracet å Ibux. Men dro rett på jobb etter ene trekkingen. Den som var øm på dag 3 var den som måtte opereres ut. 

Anonymkode: e0b3c...d3e

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt noen kompliserte trekkinger av visdomstenner (tatt alle). Ble anbefalt å holde meg hjemme fra jobb i et par dager etter ene gangen, men det var da bare å ta ut egenmelding. Har du ikke en jobb som er fysisk belastende med mye gåing, løfting og lignende er det ikke nødvendig, jeg har en slik jobb så å ta det med ro de første dagene var anbefalt. 

Anonymkode: 9556a...4ed

AnonymBruker
Skrevet

Trakk de to oppe på vanlig måte. Der var helt ukomplisert. 

De to nede kom aldri opp og vokste mot tennene på siden. De måtte jeg operere ut på sykehus. Jeg tok begge samtidig. Det var ikke noe de anbefalte å gjøre, men siden jeg hadde kjørt (mannen min kjørte) 8t for å få det gjort så tok de begge. 

Ene tanna måtte deles i 3 og den andre i 4. For å få de ut, og hadde fire sting på hver side nede etterpå. 

Jeg var helt firkantete i fjeset etterpå, store smerter og fikk betennelse i såret. Fikk sykemelding i 1 ukes tid. 

Værste var nok at siden jeg tok begge nede så kunne jeg ikke spise med noe annet enn fortennene. 

Hadde jeg gjort det igjen? Absolutt. Det går fint, det er helt magisk å få ut tennene som plager. 

Anonymkode: d8ed5...a69

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også fjernet noen vise tenner.

3 stykk, ikke samtidig men med flere års mellomrom. 2 av dem gikk veldig greit å fjerne mens den ene knuste mens tannlegen prøvde å trekke den så det tok litt lengere tid. Felles for alle var at jeg ikke kjente noe smerte grunnet bedøvelse, så bedøvelse burde du bruke.

Før: Greit å spise deg litt mett, så du ikke trenger spise noe på en del timer etter, tror ikke jeg spiste før dagen etterpå selv.

Etterpå var det noen dager med paracet, det lindret mye av ubehaget.

Trengte ikke å ta noe sykemelding/egenmeldig.

Når det kom til mat så spiste jeg for det meste yogurt, suppe, shake osv. Prøvde å unngå å spise ting som jeg måtte tygge i ca 1 uke. Brukte munnskyllevann etter hvert måltid, for å rense kjøttkrateret jeg hadde slik at mat ikke lå nedi krateret.

Anonymkode: f6b2f...b96

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror folk blander det å operere og det å trekke når jeg leser svarene i denne tråden.

Jeg har operert to - som i skjært dypt i huden, de blir borret i stykker, og plukket ut i biter.

Og trukket to - som at de lager et kutt som eksponerer tanna, og trekker den hel.

Første var vondt, jeg fikk paralgin forte, og var satt ut 1-2 dager. Men fikk planlagt det inn mot helg.

Andre var helt greit. Kunne dratt rett på jobb, og tatt en paracett i det bedøvelsen avtok. 

Anonymkode: 4bc41...cde

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg operete ut min visdomstann nede forrige mandag! 
Den var retinert (altså helt under tannkjøttet, ikke synlig i det hele tatt), betent og nesten opp ned (stanget veldig mot tann ved siden av). 

I det oralkirurgen så meg så sa han «oi, du kommer til å ha det helt jævlig de neste dagene». Det var tydeligvis fordi jeg har veldig smal munn/kjeve, så det var vanskelig å komme til. 

and boy was he right! Jeg har hatt det helt jævlig en uke nå. Har de siste to dagene klart å åpne kjeven nok til å spise vanlig mat, men får ikke i meg så mye. Gikk på paralgin forte og 600mg ibux 3 ganger daglig i 1 uke. Sluttet på paralgin kun fordi jeg gikk tom og har nå byttet det ut med paracet. Det funker ikke så bra, men holder smertene litt i sjakk. Er på dag 8 nå og må fortsatt ta maks smertestillende 3 ganger daglig.

Hovnet veldig opp og ble skikkelig blå. Var sykemeldt 1 uke pga de syke smertene (og utseende, så ikke godt ut). Tror faktisk jeg må ringe tilbake i dag, for å sjekke om det kanskje er betent pga litt rar smak rundt operasjonsområdet.

så NEI, det trenger absolutt ikke være piece of cake som mange påstår!! Det kan variere litt fra person til person, og noen har det heeelt jævlig etterpå selv om det er en enkel prosedyre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...