AnonymBruker Skrevet 5. mai #1 Skrevet 5. mai Skal operere ut en visdomstann (nede) og gruer meg skikkelig. Har fått veldig lite informasjon fra tannlegesenteret, men ønsker å være mest mulig forberedt. Er det noe spesielt jeg bør tenke på rett før/etter? Gjør det vondt underveis? Bør jeg be om sykemelding? Eller reseptbelagte smertestillende? Anonymkode: b9361...a3d
NinaLisa Skrevet 5. mai #2 Skrevet 5. mai Jeg har operert ut tre av mine visdomstenner. Det var som en helt vanlig tanntrekning. Jeg synes bedøvelse er ubehagelig, ellers var d hele over på 10 minutter og jeg kjente ingenting. Litt ubehag når bedøvelsen gikk ut og litt vondt i kjeven og kjevebenet noen dager. Fikk verken smertestillende eller sykemelding. Det hadde jeg naturligvis ikke trengt i mitt tilfelle heller. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai #3 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Skal operere ut en visdomstann (nede) og gruer meg skikkelig. Har fått veldig lite informasjon fra tannlegesenteret, men ønsker å være mest mulig forberedt. Er det noe spesielt jeg bør tenke på rett før/etter? Gjør det vondt underveis? Bør jeg be om sykemelding? Eller reseptbelagte smertestillende? Anonymkode: b9361...a3d Sykemelding for en visdomstann? Alle mine er operert ut, uten noe anne5 enn en vanlig smertestillende når bedøvelsen begynte å gå ut. Jeg har operert ut en skadet jeksel og en fortann, sykemelding? Nei, tenkte ingen på. Etter jekselen ble fjernet brukte jeg helle r ikke smertestillende etterpå. Emn det du kan tenke på er å ha mat som er lett å tygge og å svelge de kommende dagene etterpå. Så får du nok beskjed om å kjøpe antibakterielt skyllemiddel til munnen. Dette er en bagatell på livets vei. Anonymkode: d9124...426 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai #4 Skrevet 5. mai Jeg fikk ikke sykemelding, tror ikke det er vanlig men jeg trengte det. Man får paralgin forte som smertestillende, og den funker litt for bra for meg, jeg sovner. Første visfomstann kom jeg på jobb, men ble sendt hjem av sjefen fordi hun så at jeg ikke var i stand til noe. Kontorjobb så ikke så kritisk at jeg ikke er på jobb en dag.. Jeg gikk hjem, la meg, og sov 8 timer i strekk, på dagtid. Andre ganger gikk jeg rett hjem, men med samme resultat, at jeg sov gjennom dagen etter å ha tatt pillene som man får. Så hvis jeg var deg, ville jeg planlagt å gå hjem og sove. Anonymkode: 84264...3ca
AnonymBruker Skrevet 5. mai #5 Skrevet 5. mai Det er ingen big deal. Har operert ut to som tenåring, som voksen trakk jeg to. Da jeg trakk to, tok jeg paracet og dro på trening. Blødde litt bare. Da jeg opererte ut, fikk jeg to paralgin forte med fra tannlegen. Sov litt etter bare. Anonymkode: e0a24...be6
AnonymBruker Skrevet 5. mai #6 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Sykemelding for en visdomstann? Alle mine er operert ut, uten noe anne5 enn en vanlig smertestillende når bedøvelsen begynte å gå ut. Jeg har operert ut en skadet jeksel og en fortann, sykemelding? Nei, tenkte ingen på. Etter jekselen ble fjernet brukte jeg helle r ikke smertestillende etterpå. Emn det du kan tenke på er å ha mat som er lett å tygge og å svelge de kommende dagene etterpå. Så får du nok beskjed om å kjøpe antibakterielt skyllemiddel til munnen. Dette er en bagatell på livets vei. Anonymkode: d9124...426 Tøffingen! Sist jeg opererte ut visdomstenner (tok flere samtidig) var jeg ute av funksjon en uke etter operasjonen. Ikke fikk jeg spist noe særlig og jeg var høy på smertestillende (som gjorde meg ekstremt trøtt). Til TS - folk opplever det forskjellig. Jeg fikk ikke til å spise annet enn yoghurt. Og hadde sjukt vondt. Anonymkode: ddf9e...ee0 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #7 Skrevet 5. mai Jeg opererte ut rett før jeg hadde fire dager fri, så hadde ikke behov for sykemelding. Det første døgnet klarte jeg såvidt gape høyt nok til å klare drikke av sugerør. Det andre døgnet klarte jeg få i meg litt suppe. Selve operasjonen gikk helt greit, det tok vel rundt 40 minutter. Jeg fikk beskjed om maks dose reseptfri smertestillende i flere dager, men måtte over på reseptbelagt. Folk reagerer forskjellig. Vi har ulik smerteterskel, og visdomstenner ligger ikke likt hos alle heller. Du trenger neppe sykemelding, men det kan hende du vil bruke egenmelding om du får store smerter. Noen klarer seg med en paracet når bedøvelsen går ut, andre har behov for smertestillende en uke. Det kan hende du er klar for middagsselskap senere samme dag, det kan hende du kun klarer flytende næring noen dager. Jeg klarte ikke spise skikkelig før de hadde tatt stingene. Anonymkode: 0b9d7...246 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai #8 Skrevet 5. mai Da jeg opererte ut visdomstennene, 3 stykker på samme dag. Så fikk jeg noen smertestillende av tannlegen som jeg skulle ta da bedøvelsen gikk ut. Det gjorde jeg, og dagen etter var jeg på jobb igjen. Anonymkode: ad324...1bf
Gjest Sur sitron Skrevet 5. mai #9 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Skal operere ut en visdomstann (nede) og gruer meg skikkelig. Har fått veldig lite informasjon fra tannlegesenteret, men ønsker å være mest mulig forberedt. Er det noe spesielt jeg bør tenke på rett før/etter? Gjør det vondt underveis? Bør jeg be om sykemelding? Eller reseptbelagte smertestillende? Anonymkode: b9361...a3d Nei, du trenger ikke sykemelding. Jeg har alltid gått rett på jobb etterpå og det tror jeg er ganske vanlig. Ta en paracel hvis det er vondt. Det er akkurat som å trekke en tann.
AuroraB Skrevet 5. mai #10 Skrevet 5. mai Det er nesten umulig å si hvordan det vil bli for deg. Jeg har operert ut to og trukket to og det har vært helt problemfritt. Tok vel én paracet etter at bedøvelsen gikk ut alle gangene. Jeg har ei venninne som ikke har vært så heldig og som ble veldig hoven og fikk veldig vondt og var ute av spill i ei uke. Håper det går fort og greit for deg. Jeg har inntrykk av at det er mest vanlig, men at det er de andre, skrekkhistoriene, man gjerne hører om.
AnonymBruker Skrevet 5. mai #11 Skrevet 5. mai Håper dere har rett i at dette blir enkelt og greit! Tanna var nylig betent og det var grusomt på det verste så har sett for meg minimum det samme smertemessig. Anonymkode: b9361...a3d
Gjest Sur sitron Skrevet 5. mai #12 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Håper dere har rett i at dette blir enkelt og greit! Tanna var nylig betent og det var grusomt på det verste så har sett for meg minimum det samme smertemessig. Anonymkode: b9361...a3d Jeg hadde og betennelse ifm en av mine visdomstenner. Var kjempehoven og måtte gå på antibiotika 1 uke før tannlegen kunne sette bedøvelse. Det var bare en lettelse når den endelig ble trukket. Tror ikke jeg kjente på smerte en gang.
AnonymBruker Skrevet 5. mai #13 Skrevet 5. mai Det er veldig stor forskjell på om visdomstannen kan trekkes eller må opereres. Folk blander disse. Etter trekking vil du ha lite eller ingen smerter. Etter operasjon vil allmenntilstanden være noe redusert. Kinnet hovner opp, og det vil gjøre vondt å gape. Du kan ha sparsom blødning. Det er nokså vanlig å være hjemme fra jobb den første dagen. Anonymkode: 030a4...84f 1 1
Gjest Sur sitron Skrevet 5. mai #14 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er veldig stor forskjell på om visdomstannen kan trekkes eller må opereres. Folk blander disse. Etter trekking vil du ha lite eller ingen smerter. Etter operasjon vil allmenntilstanden være noe redusert. Kinnet hovner opp, og det vil gjøre vondt å gape. Du kan ha sparsom blødning. Det er nokså vanlig å være hjemme fra jobb den første dagen. Anonymkode: 030a4...84f Vet ikke hva man kaller operasjon i slike tilfeller. Husker at tannlegen måtte sy etterpå, men det var allikevel uken før med masse betennelse som var smertefullt.
AnonymBruker Skrevet 5. mai #15 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Håper dere har rett i at dette blir enkelt og greit! Tanna var nylig betent og det var grusomt på det verste så har sett for meg minimum det samme smertemessig. Anonymkode: b9361...a3d Har den vokst ut? Sannsynligvis får du vel mindre smerter i etterkant? Jeg tok en betent visdomstann i fjor og det tok 1 sekund og ingen smertestillende. Det er allikevel vanskelig for oss og svare for deg. Jeg kjenner noen som har måttet ta paralgin forte og har måttet være hjemme fra jobb også. Du bør kanskje spørre tannlegen som har sett på tannen din. Anonymkode: 931fb...2b3
AnonymBruker Skrevet 5. mai #16 Skrevet 5. mai Hadde to som gjore ganske så vondt. Skyldte munnen i vodka, holdt den så lenge jeg klarte før jeg spyttet ut. Var den beste smertelindringen. Anonymkode: 09a74...823
AnonymBruker Skrevet 5. mai #17 Skrevet 5. mai Sur sitron skrev (5 minutter siden): Vet ikke hva man kaller operasjon i slike tilfeller. Husker at tannlegen måtte sy etterpå, men det var allikevel uken før med masse betennelse som var smertefullt. Trodde operasjon var på sykehus. Jeg måtte det for noen år siden. I fjor hadde jeg en betent som hadde vokst ut, den ble bare trukket hos tannlegen. Anonymkode: 931fb...2b3
AnonymBruker Skrevet 5. mai #18 Skrevet 5. mai Jeg har trukket en visdomstann og operert ut en annen. Var midt i arbeidstiden så dro faktisk tilbake på jobb etterpå begge gangene. Det må sies at da virket fortsatt bedøvelsen, jeg så rar ut (veldig hoven), men hadde ikke smerter. Fikk ikke noe smertestillende, men da bedøvelsen gikk ut etter operasjonen var det kjempevondt. Dagen etter gikk det likevel fint å spise så lenge jeg bare tygde på ene siden. Det verste med hele greia var kanskje regninga.. Anonymkode: b5748...fc3
AnonymBruker Skrevet 5. mai #19 Skrevet 5. mai Men Basert på egen erfaring ville jeg bedt om sykemelding hvis det viser seg å være nødvendig… jeg har operert ut to. Fikk med reseptbelagt smertestillende til å ta når bedøvelsen gikk ut første dag, så ikke noe mer. Etter den ene kunne jeg gått på jobb dagen etter og merket ikke noe til det. Med den andre ble det lagt inn et dren(det visste ikke jeg) som ble liggende å klemme på en nerve, så hver gang jeg beveger kjeven fikk jeg intense smerter, og hadde det vært i dag måtte jeg hatt sykemelding(da var jeg student). Smertene ga seg ikke før drenet ble fjernet. Anonymkode: 64911...f07
Daisy-love Skrevet 5. mai #20 Skrevet 5. mai Nå er det blitt noen år siden jeg opererte ut mine i to ulike omganger, hvor den ene var over flere ganger for de sleit. Husker ikke alle detaljene. Jeg hadde arbeidshelg dagen etter ene gangen, og gikk på jobb ganske blå i ansiktet, og måtte spise tilpasset. Kun kald mat, og ikke noe som kunne sette seg ned i gropen. Jeg tror ikke den ene min var etter boken, for de la noe nedi, et slags lite tøystykke som de mente jeg skulle la ligge der i et par uker til neste time 😳 Stor infeksjonsfare, og vanskelig å spise med. Uansett det gikk i smoothie. Aldri snakk om sykemelding. Fikk resept på paralgin forte på forhånd mens jeg ventet på operasjon, og hadde det så jeg kunne ta etterpå, men trengte det ikke. Var så utrolig mye bedre enn før jeg fikk ut siste rest av den ekstremt betente tannen. Var en helt svevende følelse, og så nydelig ☺️ Her har alltid tannlegene vært rause med bedøvelse, enten det har vært visdomstenner eller annet. Ene tannlegen bruker en krem før han setter sprøyten med bedøvelse i tillegg. Aldri bedt om det, men han bare gjør det automatisk. Det er ikke samme jeg gikk til for visdomstennene mine, men det er jo noe du kan be om. Jeg hadde kjøpt inn is, og ting til smoothie, og gjerne ting til supper, eller suppeposer om det spises, og hatt det i bakhånd om du kan ha varmt. Mat som er lett å spise. Hjemmelaget potetstappe er også fint, eller lapskaus og grøt i ulike varianter. Igjen, om du kan ha varmt. Det var ikke lik praksis på alle mine tenner, og 15 år siden, så ting kan både ha endret seg, og detaljene er litt grå. Lykke til, og det er godt å få de ut når de har plaget en en stund 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå