Gå til innhold

Svigerfar maser om at jeg må ta ferdig lappen. Jeg får det ikke til pga traumer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Romkom skrev (6 minutter siden):

Du er omtrent like flink å skrive som du er intelligent, da TS ga inntrykk at at historien var annerledes enn slik hun fremstiller den i sitt siste innlegg. Jeg er enig i at kjøreskolelærer i scenarioet TS skisserer ovenfor burde løst situasjonen på en trygg måte. Det fremstår derimot for meg som veldig usannsynlig at det skal ha foregått slik det fremstilles, og det er nok mer sannsynlig at TS forsøker å rosemale det hun selv gjorde.

Det er ikke sant, jeg rosemaler ikke noe som helst. Jeg skrev litt mer for å forklare hvorfor det er blitt en traume for meg. Jeg gjenopplever det stadig og vet ikke helt hvorfor det skjedde, hvorfor jeg ikke la merke til noe så tydelig. Jeg tar hele skylda selv, jeg burde ha vært tilstedet og skylder ikke på noen andre enn meg selv, men synes det var vondt med de stygge ordene han sa. At han ble redd og reagerte sterkt skjønner jeg.  Er en grunn til at jeg mener at jeg ikke er skikket for å være på veien. 

Anonymkode: 6c1d1...4d3

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ka farsken et dette greiene med at samboer skal ta partneren sin i forsvar? 

Er ts mentalt tilbakestående eller noe? 

Mener i likhet med svigerfar at litt voksenkjeft er på sin plass. Ts bruker denne idiotiske tingen som skjedde for ørten år siden for alt detcer verdt i stedet for å ta seg sammen og bli boksen og ta ansvar. 

Anonymkode: 6e95d...513

Fordi at når noen behandler en nærstående dårlig, spesielt en samboer, som liksom skal være den aller nærmeste, stiller man opp og forsvarer vedkommende. Og spesielt når det er ens egen familie som er ufin.

Det er vel ingen andre enn TS som skal bestemme om hun skal ha førerkort eller ikke. Hun sier jo at hun med noen få unntak klarer seg fint uten førerkort, og ikke er noen belastning for andre. Det å måtte bli hentet av en samboer innimellom skjer også når begge har førerkort.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff skrev (44 minutter siden):

Hun sier jo at hun med noen få unntak klarer seg fint uten førerkort, og ikke er noen belastning for andre. Det å måtte bli hentet av en samboer innimellom skjer også når begge har førerkort.

Hun er ikke en belastning, men hun kan aldri bidra med å hente samboer. 

For meg og mannen min ville det vært belastende for meg hvis jeg måtte kjøre hver bidige gang, aldri kunne ta et glass vin, aldri kunne bli hentet, alltid måtte kjøre til ikea.

Man spør virkelig aldri noen om de kan plukke med seg blomster til festen hvis vedkommende må ta buss til blomsterbutikken

Anonymkode: 633e6...dc7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Typisk skrevet av ei som ikke tåler motgang og uenigheter og som forventer at alle i hele verden ta hensyn til de.. 

Forventer normal høflighet av både voksne og barn, jeg. Ikke mobbing. 

Anonymkode: 9f359...f0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ambulansen lå midt i veien da det lå andre biler inn mot siden den kanten den kom fra, jeg kjørte ikke inn til siden da jeg var helt i egne tanker og egentlig ikke oppfattet at jeg så den tror jeg, selvom alt burde tilsi at jeg så den. Jeg vet ikke helt hva som skjedde. Hadde vi kræsjet der så hadde det gått ordentlig dårlig med oss, spesielt fordi den kom i så stor fart. En enkelthendelse kan også lage en traume. Og når noen sitter og nesten roper til deg hvor elendig du er og at du aldri burde få lappen. Mens du selv er redd og tar innover deg at noe alvorlig kunne hendt, og du selv kanskje ikke har verdens beste selvtillit fra før av, så gjør det noe med deg. 

Ellers takker jeg for alle svar og skal ta alle råd til meg. 

Dette forstår jeg veldig godt. Men jeg håper at du kanskje kan få tilbake litt av motet fra oss her i tråden som sier at det ikke er noe galt med deg, men kjørelæreren. Det er bra at man tar innover seg at man reagerte feil og noe alvorlig kunne ha hendt. Man får en opplevelse, ser hvor små marginene er noen ganger og så blir man en bedre sjåfør. Man lærer å kjøre med fokus på det man gjør og med respekt for andre på veien. Men legg det ellers bak deg. Ikke bruk det som pisk i årevis. Alle gjør tabber. Så lærer vi og går videre og blir bedre pga. det vi har lært.

Anonymkode: cdbce...9fd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerfar kan få beskjed om å slutte å mase. Din lapp er ikke hans sak, med mindre du bruker han som sjåfør. 

Du virker skikkelig tafatt. Lar du en inkompetent idiot av en kjørelærer styre resten av livet ditt? Hvorfor lar du han få så stor makt? Alle som øvelseskjører gjør feil. Jeg gjorde også feil. Min kjørelærer lo og kjøpte is til meg. Din kjørelærer var en skikkelig rass. Det er ikke din feil! Bestill deg en kjøretime, forklar situasjonen og be om å få snakke litt med kjørelærer på forhånd. Da ordner det seg! Kanskje det holder å sitte bak rattet i starten, kanskje i passasjersetet en tur med kjørelærer som prater deg igjennom det. Bruk tid! Så kan du ta den møkkalappen uten at svigerfar vet det, ikke fordi han maser, men fordi du ikke kan la en negativ hendelse styre resten av livet ditt!! 

Vet du hva jeg gjorde? Jeg var 18 år, det var russetid og jeg hadde glemt av at jeg hadde kjøretime. Vi hadde døgna pga en russeknute, noe a la vær våken og edru i 48 timer eller noe sånt…. Kjørelæreren min hentet meg på skolen, jeg hadde kjøretimen, og på vei hjem sovna jeg nesten bak rattet. Jeg satt og duppa der, og han bare ba meg kjøre ut til siden, han kjørte meg hjem, mens jeg sov i passasjersetet, han ga meg ny time neste uke og sa at jeg slapp å betale for timen. Hva tror du din kjørelærer hadde gjort i den situasjonen? Jeg gjorde jo verdens største feil, og kunne glatt tenkt at jeg kom til å bli verdens verste sjåfør. Men jeg har kjørt ulykkesfritt og er faktisk høvelig god bak rattet. Takket være en god kjørelærer! De finnes! 

Anonymkode: 8fdb0...dfe

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seff skrev (6 timer siden):

Jeg tror faktisk at hadde jeg vært deg nå, hadde jeg bare sagt "HOLD KJEFT! Det har du ingenting med". Sett ham på plass, rett og slett.

En annen ting: Hvorfor tar ikke samboeren din deg i forsvar?

Kanskje samboer også ønsker at hun tar lappen? Hun bør jo få hjelp med disse traumene! Det er utrolig slitsom når en av partene ikke har lappen… Selvsagt kommer det jo an på hvor man bor og hvor mye en trenger bil i hverdagen. Svigerinnen min har ikke lappen, og mannen må hente henne på jobb når hun jobber kveldsvakter eller helgevakter. Til noen av vaktene må han kjøre til også. Det tar en halv time hver vei… og han selv skal tidlig opp om morgenen. I tillegg må han kjøre henne til all slags aktiviteter og butikker osv. Hun er en aktiv dame, og han bruker nesten hele fritiden på å kjøre henne. Hadde aldri giddet! 

Anonymkode: 0deae...82b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frk Midnattsol skrev (6 timer siden):

Tja, jeg tror jeg enten hadde ringt svigerfar eller tatt det på to-mannshånd, og forklart han i klare ordelag at jeg ikke ønsker å høre med mas om denne lappen, at jeg er søkk lei av mas som ikke angår noen andre enn meg selv, og at du ikke legger deg opp i andres liv og at du vil ha deg frabedt at han legger seg opp i ditt. Du anser med denne samtalen at tematikk rundt lappen ikke kommer opp flere ganger, og at du anser saken som avsluttet nå. Du ber han respektere ditt ønske og ståsted, og forventer at han gjør det. 

Det angår jo mannen hennes…. Det er jo han det går utover når han må ta all kjøring…..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg skjønner godt at han klikket, men alt han sa tok jeg med i hjertet mitt likevel. Jeg har prøvd å jobbe med det, men jeg gjenopplever situasjonen igjen og igjen i hodet. Jeg hadde håpet at det skulle bli bedre med tiden, men jeg føler meg så ubrukelig på veien at jeg tror jeg skal spare både meg selv og andre på veiene. Alle burde ikke ha lappen, jeg er en av dem. Jeg lever fint uten. 

Alle som har hatt lappen noen år, har opplevd litt skremmende ting. Det handler også om erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en ny og bedre kjørelærer. Skal være enig med svigerfar om at det er litt slitsomt med folk som aldri kan kjøre.  Og ikke engang at de selv må hentes og bringes, men at de aldri kan bidra med å plukke opp noe, eller hente/kjøre andre slektninger. 

Anonymkode: 633e6...dc7

jeg tenker at hun uansett må ville det selv . Alle MÅ ikke ha lappen . Det er litt sånn small town issues at alle sammenligner seg , å alle MÅ ha lappen  . For det første ville jeg svart svigerfar at : hvis jeg skal ta lappen må det være noe jeg har lyst til selv eller føler jeg trenger . Når det er sagt burde din forrige sjåførlærer vært avskjediget . . For en drittsekk !! . Jeg tror du trenger å snakke med noen ( terapeut ) for å bygge deg opp litt . Det høres ut som du blir lett overkjørt . Din svigerfar har absolutt ingenting med om du tar lappen eller ikke. Det er DITT valg ❤️

Endret av NiceOrNothing
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka farsken et dette greiene med at samboer skal ta partneren sin i forsvar? 

Er ts mentalt tilbakestående eller noe? 

Mener i likhet med svigerfar at litt voksenkjeft er på sin plass. Ts bruker denne idiotiske tingen som skjedde for ørten år siden for alt detcer verdt i stedet for å ta seg sammen og bli boksen og ta ansvar. 

Enig! Jeg hadde aldri villet hatt mannen min som forhandler. Klarer å gi beskjed selv. Faren tenker sikkert ikke over at dette plager TS en gang, men jeg hadde uansett aldri satt mannen min i noen skvis pga dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (1 minutt siden):

jeg tenker at hun uansett må ville det selv . Alle MÅ ikke ha lappen . Det er litt sånn small town issues at alle sammenligner seg , å alle MÅ ha lappen  . For det første ville jeg svart svigerfar at : hvis jeg skal ta lappen må det være noe jeg har lyst til selv eller føler jeg trenger . Når det er sagt burde din forrige sjåførlærer vært avskjediget . . For en drittsekk !! . Jeg tror du trenger å snakke med noen ( terapeut ) for å bygge deg opp litt . Det høres ut som du blir lett overkjørt . Din svigerfar har absolutt ingenting med om du tar lappen eller ikke. Det er DITT valg ❤️

Det er greit at svigerfar ikke har noe direkte med dette å gjøre, og at lappen er noe hun bør ville selv, men da må hun også forvente å ta buss med barna på trening f.eks, og ikke forvente at mannen kjører hele tiden, ta bussen til jobb, butikk osv. Jeg hadde aldri giddet å være privatsjåfør til/for et annet voksent menneske som «ikke vil ta lappen»! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er greit at svigerfar ikke har noe direkte med dette å gjøre, og at lappen er noe hun bør ville selv, men da må hun også forvente å ta buss med barna på trening f.eks, og ikke forvente at mannen kjører hele tiden, ta bussen til jobb, butikk osv. Jeg hadde aldri giddet å være privatsjåfør til/for et annet voksent menneske som «ikke vil ta lappen»! 

Jeg bruker absolutt ingen som privatsjåfør, det skriver jeg i hi. Jeg går overalt dit jeg skal eller tar buss/tog. Vi bor ganske sentralt i en stor by der mye er gåavstand til, også jobben,  butikker i nærheten og god kollektiv transport. De få gangene jeg spør om å bli kjørt er hvis det er veldig dårlig vær. Og da mener jeg ikke vanlig regn eller vanlig snø, jeg mener da pøsregn eller snøstorm. Og jeg har aldri noen gang spurt svigerfar om å kjøre meg noe som helst sted, ville ikke falt meg inn. Samboer maser ikke på at jeg skal ta lappen, for det går ikke utover han. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, din svigerfar kan ryke og reise, det er helt uhørt å henge noen ut eller være hånlig fordi de ikke har lappen, det er en privatsak. 

Imidlertid tenker jeg at de traumene du har er noe du burde bearbeide og jobbe deg gjennom, for det er absolutt ikke sånn at du aldri kan ta lappen pga det som skjedde. Du burde absolutt gå i terapi for å få bukt med den angsten du har, og SÅ kan du avgjøre om du faktisk har lyst til å ta lappen eller ikke. Nå er det angsten som hindrer deg, ingenting annet. 

Og hvis ikke din samboer støtter deg her, så syns jeg du skal vise han denne tråden og så kan han lese at han er en jævla idiot som ikke støtter kjæresten sin når noen (hans far!!!) er frekk med henne. For en taper!!!

Anonymkode: 34631...67a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må ikke ha lappen! 

Bor man på landet tar de fleste lappen, men i byer kan man fint klare seg uten å kjøre.  Jeg bor i Oslo og har aldri savnet å kunne kjøre bil. På noen av svarene her, så høres det ut som livet ikke er verdt å leve uten førerkort.

Anonymkode: 206bb...52a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Desverre flere slike idiotisk. Har selv ungdom som driver å øvelse kjører nå. Opplevelser vår datter har hatt er følgende

Utsagn fra kjørelærer

-jeg ska få deg så ut av komforsone så de gråter

- det er ikke lov å øvelsekjøre på e-6,e-18,e-16, eller store riksveier som. Riksvei 4, riksvei 3, riksvei 2 da vil foreldrene dine miste lappen 

-ingen trenger manuell

- du vil ikke klarer dette, det er for vanskelig

Vi har nå byttet kjøreskole. Jenta gruer seg hver gang ho ska ut å kjøre, prøvd 2 kjørelærere på den kjøreskole begge kommer med slike utsagn 

Anonymkode: 0b92b...765

Så fint at dere bytter skole. Høres ut som om begge kjørelærerne der har vært umodne idioter (eller at skolen har en usunn læringskultur). Bare å bytte. Dere er kunde og kjøreskolen leverandør - tenk og still krav som kunder. 

Det er ikke sant, jeg rosemaler ikke noe som helst. Jeg skrev litt mer for å forklare hvorfor det er blitt en traume for meg. Jeg gjenopplever det stadig og vet ikke helt hvorfor det skjedde, hvorfor jeg ikke la merke til noe så tydelig. Jeg tar hele skylda selv, jeg burde ha vært tilstedet og skylder ikke på noen andre enn meg selv, men synes det var vondt med de stygge ordene han sa. At han ble redd og reagerte sterkt skjønner jeg.  Er en grunn til at jeg mener at jeg ikke er skikket for å være på veien. 

Du får ufortjent mye pepper her, jeg opplever at det i din første post var litt utydelig nøyaktig hvordan dette skjedde, og nå nylig beskriver du mer. Dette er utvilsomt kjørelærer som burde respondert på tidligere. 
Som fersk sjåfør deler jeg litt mer av min nylige opplevelse på langkjøring (eller sikkerhetskurs på vei, som det nå heter)

Hvor man skal kjøre var forhåndsbestemt av skolen (fordi det er krav til ulike kjøremiljøer, veier etc). Men nøyaktig rute skulle elevene selv planlegge og finne ut, gitt ulike krav (f eks unngå motorvei). Slik lærer man å navigere. Og kanskje får man nye instruksjoner underveis, det er del av pakka. 
Å reflektere over egne styrker og svakheter er også del av sinkerhetskursene. Både rett etter kjøringen for deg selv, med kjørelærer og deling i gruppe senere. Det du erfarte her er jo at hvis man blir fortvilet, eller sliten, så er man mindre oppmerksom i trafikken. Det utgjør en fare spesielt for ferske sjåfører. Og ofte er man som uerfaren mindre oppmerksom på når man selv blir sliten og gjør feil i kjøringen - det skjer før man ellers føler seg sliten. 
Å dele egne, og lytte til andres erfaringer i gruppen, gjør at man lærer - både om egne og andres svakheter. Det gjør man til en bedre sjåfør!

Og du, husk at de som får lappen er faktisk ikke utlært. De er bare tilstrekkelig gode til å fortsette øvingen på egenhånd. For min del vet jeg fortsatt hva jeg må være obs på - jeg orker ikke «masete musikk» eller mye snakking som krever tenkning når jeg kjører. Det vet de som sitter på, og jeg har null problem med å be de vente litt hvis jeg trenger å konsentrere meg - eller ta temaet senere. Når man i 35-40 år i bil tidligere har kunnet ha hodet et annet sted enn på veien fordi man bare har vært passasjer, krever det litt ekstra fokus og oppmerksomhet når man skal kjøre selv. 

Anonymkode: 26d6e...b25

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke alene som elev å ha dårlige opplevelser, men du har dessverre fått det underveis i en opplæring av en lærer. Det er trist. Læreren her har tydeligvis fått en mental reaksjon hen ikke var herre over. Det er mye mulig denne læreren ikke er mentalt kapabel nok til jobben som helhet heller. De finnes, jeg vet.. Det er bare så synd det gikk ut over deg.

Det skulle bare mangle at du selvsagt gjør feilvurderinger som elev, alle gjør det. Graden av den, alvorlig eller ei bør kun være gjenstand for en grundig evaluering og refleksjon. Du som elev har mindre og mot null erfaring, og det er dette en førerkortopplæring skal hjelpe til med. X-antall vanskelige / farlige situasjoner er faktisk det du skal leve på som nyttige opplevelser underveis i opplæringen, og med en trygg lærer ved din side.

Hvis alt skulle gått smertefritt og lett og uten nevnverdig trafikk under hele opplæringen. Hvor godt rustet tror du du er til en førerprøve da? Men klart, det er veldig mye lettere å stå i det når du har en lærer ved din side som du både stoler på og har litt kjemi med..

Denne svigerfaren din tror jeg at jeg dropper å si noe om. Det blir bare stygt.😆

Lykke til.

Anonymkode: 26609...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lappen selv av ulike grunner. Har ikke råd, redd for å kjøre, dårlig selvtillit over at alle andre har førerkort som ødelegger for meg med en gang jeg setter meg bak et ratt. Klarer meg helt fint uten å kjøre. Bor sentralt og har både buss og tog i kort avstand fra der jeg bor.

Svigerfaren din syns jeg bare skal passe sine egne saker.

Anonymkode: 624eb...f54

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er ikke sagt som spøk eller med humor, han håner meg og kommer med stikk om det stadig vekk. 

Først må du bare si «jeg hadde en vanskelig opplevelse bak rattet og det gjorde meg redd. Jeg har ikke lenger lyst til å kjøre bil. Det er mange andre som meg. Jeg klarer meg helt fint uten bil.»

Hvis han håner deg, hva sier han f eks? Når han begynner å mase, kan du bare overhøre det egentlig, snakke om noe annet. Eller si «Jeg har forklart deg dette før, har du glemt det sllerede?» Eller le av ham som om det var en spøk. 

Anonymkode: 2a8c0...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

i en alder av 35 år. Jeg brukte mange år av tyveårene til å ta lappen,..

På langkjøring gikk det ikke så bra. Jeg hadde planlagt en rute, men med dårlig retningsans så kjørte jeg litt feil, dette gjorde kjørelærer sur. Jeg mistet all tro på meg selv, pga surmulingen fra kjørelærer. Vi hadde også lite kjemi til vanlig. Så mens jeg satt litt egne tanker og var lei meg, og føkte meg totalt ubrukelig- kom en ambulanse med blålys i full fart i motgående retning. Jeg vet ikke hva som skjedde, men vi holdt nesten på å kræsje. Kjørelærer tok styringen over bilen i siste sekund, klikket helt på meg, kjeftet høylytt på meg og sa jeg aldri burde få lappen.

Jeg er endre enn deg, og har barn som er like gamle som deg og ikke en av de har selv måtte planlegge rute på langkjøring! Videre har de heller ikke hatt en kjørelærer som ikke var der for å få dem gjennom og hjelpe. Dette høres egentllig ikke ut om noe som kunne skjedd, resten derimot - at du så på ambulansen og styrte rett mot den er noe som kan skje med elever som er helt nye! og du var på siste langkjøring? Det sier meg to ting; du hadde en dårlig lærer og du var kanskje en som brukte så lang tid på oppplegget at du var å regne som en fersk elev helt på slutten også. 

Om du starter igjen med en ny lærer på en ny skole vil det nok gå mye bedre, om du rett og slett ikke bare er av de som ikke har noe bak rattet å gjøre - det er faktisk flere som ikke klarer multitaske i den grad bilkjøring krever. 

Anonymkode: c2f41...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...