AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:44 #41 Del Skrevet mandag kl 15:44 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min svigerfar er ikke fornøyd med at jeg ikke har lappen, og jeg skjønner at det er rart for mange- i en alder av 35 år. Jeg brukte mange år av tyveårene til å ta lappen, jeg fikk ikke hjelp så jeg måtte ta litt etter litt mtp pris. Når jeg endelig bare hadde langkjøring og teori igjen, så skjedde noe som har preget meg siden. På langkjøring gikk det ikke så bra. Jeg hadde planlagt en rute, men med dårlig retningsans så kjørte jeg litt feil, dette gjorde kjørelærer sur. Jeg mistet all tro på meg selv, pga surmulingen fra kjørelærer. Vi hadde også lite kjemi til vanlig. Så mens jeg satt litt egne tanker og var lei meg, og føkte meg totalt ubrukelig- kom en ambulanse med blålys i full fart i motgående retning. Jeg vet ikke hva som skjedde, men vi holdt nesten på å kræsje. Kjørelærer tok styringen over bilen i siste sekund, klikket helt på meg, kjeftet høylytt på meg og sa jeg aldri burde få lappen. Vi kjørte hjem i stillhet etter det og jeg gråt når jeg kom hjem. Dette er nå 5 år siden. Jeg har aldri noen gang igjen satt meg inn i en bil i førersetet. Jeg hører ordene til kjørelæreren og er enig i at jeg aldri burde få lappen når jeg har så dårlig oversikt. Jeg har godtatt inni meg at jeg ikke skal kjøre bil på egenhånd og går alle steder jeg skal. Tar ellers buss eller tog hvis jeg skal langt. Samboer har bil, og er det veldig drittvær så har jeg spurt om å bli hentet, men det er ikke ofte. Tilbyr han selv så sier jeg ja takk. Min svigerfar maser så på meg om denne lappen hver gang vi sees, og håner meg over at jeg som voksen dame ikke har lappen. Jeg har før prøvd å forklare meg til han, nå blir jeg bare stille. Hvordan svare på en god måte tilbake på dette? Anonymkode: 6c1d1...4d3 "Greit at du ser faren din med rosa briller, men hvis du ikke står på min side vil neste gang han er ufin mot meg være siste gangen vi møtes" Og hvem bryr seg om lappen, med mindre man bor på landet? Nesten ingen jeg kjenner har det.. Anonymkode: 0f600...ea8 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet mandag kl 15:47 #42 Del Skrevet mandag kl 15:47 Du trenger ikke ta lappen hvis du ikke vil. Kvinner trenger ikke det, men menn må visst. Selv har jeg aldri stolt på meg selv som sjåfør, selv om jeg tok lappen i 2004 og på første forsøk. Retningssansen finnes ikke og tenker på alle situasjoner som kan oppstå som jeg ikke klarer. Blir for stresset, rett og slett. Ber du meg rygge inn på en parkeringsplass mellom to biler, kan du banne på at jeg ikke klarer det. Manuelt gir er bare å glemme. Automat kan gå til nød på veier jeg kjenner, hvor ingenting uforutsett kan oppstå. Derfor har jeg kjørt fryktelig lite. Har kjøreerfaring som en 19/20-åring vil jeg si. Har ikke kjørt en kilometer siden 2021, tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:48 #43 Del Skrevet mandag kl 15:48 Heldigvis har ikke en svigerfar noe med dette å gjøre. Også bedre enn om det var din egen far, for nå kan sønnen hans ta for seg faren sin. Anonymkode: 28cd5...541 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:49 #44 Del Skrevet mandag kl 15:49 Nowayback skrev (1 minutt siden): Du trenger ikke ta lappen hvis du ikke vil. Kvinner trenger ikke det, men menn må visst. Nei, menn må heller ikke. Dette bestemmer en selv, evt i samråd med partneren om det går utover familielivet at den ene mangler førerkort. Men svigerfaren har i ingen tilfeller noe å si om saken. Med mindre man forventer at svigerfaren skal kjøre en rundt, da. Anonymkode: 28cd5...541 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:51 #45 Del Skrevet mandag kl 15:51 Jeg hadde unngått svigerfar. Ikke dra til dem eller inviter dem til deg. Fyren er både frekk og kjip. Anonymkode: 9f359...f0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:51 #46 Del Skrevet mandag kl 15:51 Ville ikke kalt dette for en traume, men heller en dårlig opplevelse eller en dårlig dag. Det er noe med at selv om man har opplevd noe kjedelig så kan man ikke bare gi opp. De aller aller fleste klarer å manøvrere en bil, og jeg er helt sikker på at du også kan klare det ts. Du må kanskje bare ta deg selv litt i nakken og prøve på nytt. Anonymkode: 1138f...2fb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:54 #47 Del Skrevet mandag kl 15:54 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du trenger ikke å svare ham. Det kan hende at han bare spøker og at du tar det for alvorlig pga. dine negative erfaringer/redsel for å kjøre. Om han derimot bare lager kvalme, så synes jeg du bør ta en prat med mannen din og be han prate med faren sin. Anonymkode: 47eab...4c1 Det spiller faktisk ingen rolle. Om du drar en vits og mottaker ber deg la være så drar du den aldri igjen. En spøk rettet mot en enkeltperson er bare - og kun bare - en spøk om alle i lokalet synes den er morsom. I alle andre tilfeller er den mobbing. Ja, veldig mange i generasjonen over ts velger å mobbe mennesker og så kalle det «humor». Men vi vet jo at det bare er bullshit. Og livet er mye for kort til å velge å dele det med en partner som ikke egentlig liker deg. Revurder det valget, ts. Enten er han på din side. Eller så er riktig betegnelse «ex», «tidligere» etc. Anonymkode: cc00b...0a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:00 #48 Del Skrevet mandag kl 16:00 Mardina skrev (23 minutter siden): Fordi det er ganske normalt og vanlig og forsvare de man er glad i Du har tydeligvis ikke erfaringer med traumer. Det kan sette dype spor i folk... Men du har kanskje seilt gjennom hele livet ditt du, uten å oppleve noe vondt? Prøv heller å finne fram et lite snev av sympati for andre mennesker. Det koster ikke en eneste kalori å være et medmenneske. Jeg har erfaring nok med folk som nærer på den minste utfordring i livet og som blåser det opp til å bli noe det ikke er. Som i dette tilfellet. Terskelen for å kalle noe en lidelse, en diagnosei dag begynner å bli flaut. Det er også derfor flere psykologer slutter i yrket.. De behandler liksom sykdommer og lidelser, altså ting som ikke eksisterer men likevel har fått et navn. https://psykologisk.no/2025/05/psykisk-lidelse-en-nyliberal-myte/ Anonymkode: 6e95d...513 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:03 #49 Del Skrevet mandag kl 16:03 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg hadde unngått svigerfar. Ikke dra til dem eller inviter dem til deg. Fyren er både frekk og kjip. Anonymkode: 9f359...f0f Typisk skrevet av ei som ikke tåler motgang og uenigheter og som forventer at alle i hele verden ta hensyn til de.. Anonymkode: 6e95d...513 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:04 #50 Del Skrevet mandag kl 16:04 Uff for en trafikklærer du fikk. Han skulle tatt dette på en mere proff måte. Har du lyst på lappen gi det en mulighet til. Han svigerfar ber du bare kutte ut. Be din kjære støtte deg. Lykke til alle som vil ha lappen får det til. Noen trenger bare litt mere tid🤗 Anonymkode: 17746...d69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet mandag kl 16:05 #51 Del Skrevet mandag kl 16:05 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min svigerfar er ikke fornøyd med at jeg ikke har lappen, og jeg skjønner at det er rart for mange- i en alder av 35 år. Jeg brukte mange år av tyveårene til å ta lappen, jeg fikk ikke hjelp så jeg måtte ta litt etter litt mtp pris. Når jeg endelig bare hadde langkjøring og teori igjen, så skjedde noe som har preget meg siden. På langkjøring gikk det ikke så bra. Jeg hadde planlagt en rute, men med dårlig retningsans så kjørte jeg litt feil, dette gjorde kjørelærer sur. Jeg mistet all tro på meg selv, pga surmulingen fra kjørelærer. Vi hadde også lite kjemi til vanlig. Så mens jeg satt litt egne tanker og var lei meg, og føkte meg totalt ubrukelig- kom en ambulanse med blålys i full fart i motgående retning. Jeg vet ikke hva som skjedde, men vi holdt nesten på å kræsje. Kjørelærer tok styringen over bilen i siste sekund, klikket helt på meg, kjeftet høylytt på meg og sa jeg aldri burde få lappen. Vi kjørte hjem i stillhet etter det og jeg gråt når jeg kom hjem. Dette er nå 5 år siden. Jeg har aldri noen gang igjen satt meg inn i en bil i førersetet. Jeg hører ordene til kjørelæreren og er enig i at jeg aldri burde få lappen når jeg har så dårlig oversikt. Jeg har godtatt inni meg at jeg ikke skal kjøre bil på egenhånd og går alle steder jeg skal. Tar ellers buss eller tog hvis jeg skal langt. Samboer har bil, og er det veldig drittvær så har jeg spurt om å bli hentet, men det er ikke ofte. Tilbyr han selv så sier jeg ja takk. Min svigerfar maser så på meg om denne lappen hver gang vi sees, og håner meg over at jeg som voksen dame ikke har lappen. Jeg har før prøvd å forklare meg til han, nå blir jeg bare stille. Hvordan svare på en god måte tilbake på dette? Anonymkode: 6c1d1...4d3 Nei her må du ut på veien igjen. Det eneste som hjelper. Get back on the saddle. Den kjørelæreren var veldig uprofesjonell og lite pedagogisk. Bruk en annen kjøreskole 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet mandag kl 16:09 #52 Del Skrevet mandag kl 16:09 Begynn å svare: ja, jeg føler meg motivert, du betaler vel? Og glis! Hver gang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet mandag kl 16:12 #53 Del Skrevet mandag kl 16:12 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har erfaring nok med folk som nærer på den minste utfordring i livet og som blåser det opp til å bli noe det ikke er. Som i dette tilfellet. Terskelen for å kalle noe en lidelse, en diagnosei dag begynner å bli flaut. Det er også derfor flere psykologer slutter i yrket.. De behandler liksom sykdommer og lidelser, altså ting som ikke eksisterer men likevel har fått et navn. https://psykologisk.no/2025/05/psykisk-lidelse-en-nyliberal-myte/ Anonymkode: 6e95d...513 Men empati for andre mennesker er du tydeligvis blottet for... 🙄 Med mindre du kjenner ts personlig (noe jeg tviler sterkt på), så skal du være jævlig forsiktig med å uttale deg om hva vedkommende har gått gjennom opp gjennom tidene... Men du er vel en sånn person som har svevd på en rosa sky gjennom hele livet og ikke klarer å finne sympati hos deg selv eller være et medmenneske. Eller at du aldri har opplevd vonde ting... Det er i grunn litt skremmende.... Endret mandag kl 16:14 av Mardina 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:18 #54 Del Skrevet mandag kl 16:18 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjørelæreren din høres ut som en skikkelig kukk, for det første. Man skriker jo ikke til elever på den måten. Han der sitter ikke på fasit på om du bør ha lappen eller ikke. Den ideen kan du bare glemme. Anonymkode: cdbce...9fd Desverre flere slike idiotisk. Har selv ungdom som driver å øvelse kjører nå. Opplevelser vår datter har hatt er følgende Utsagn fra kjørelærer -jeg ska få deg så ut av komforsone så de gråter - det er ikke lov å øvelsekjøre på e-6,e-18,e-16, eller store riksveier som. Riksvei 4, riksvei 3, riksvei 2 da vil foreldrene dine miste lappen -ingen trenger manuell - du vil ikke klarer dette, det er for vanskelig Vi har nå byttet kjøreskole. Jenta gruer seg hver gang ho ska ut å kjøre, prøvd 2 kjørelærere på den kjøreskole begge kommer med slike utsagn Anonymkode: 0b92b...765 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:19 #55 Del Skrevet mandag kl 16:19 Nowayback skrev (30 minutter siden): Du trenger ikke ta lappen hvis du ikke vil. Kvinner trenger ikke det, men menn må visst. Selv har jeg aldri stolt på meg selv som sjåfør, selv om jeg tok lappen i 2004 og på første forsøk. Retningssansen finnes ikke og tenker på alle situasjoner som kan oppstå som jeg ikke klarer. Blir for stresset, rett og slett. Ber du meg rygge inn på en parkeringsplass mellom to biler, kan du banne på at jeg ikke klarer det. Manuelt gir er bare å glemme. Automat kan gå til nød på veier jeg kjenner, hvor ingenting uforutsett kan oppstå. Derfor har jeg kjørt fryktelig lite. Har kjøreerfaring som en 19/20-åring vil jeg si. Har ikke kjørt en kilometer siden 2021, tror jeg. Samme her. Tok lappen når 10 åringen min var baby. Har alltid hatt kjøreangst ,og det ble ikke bedre av hundre kjøretimer. Tok lappen kun fordi alle andre mente jeg tide. Jeg har i tilegg adhd,så jeg klarer ikke slappe av når jeg kjører bil. Overtenker og er nervøs. Så det går rett og slett ikke uansett hvor mye jeg prøver Anonymkode: 0eee3...80b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet mandag kl 16:32 #56 Del Skrevet mandag kl 16:32 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvfølgelig kan den det, dersom kjørelæreren gjorde jobben sin, var skjerpet og konsentrert, og fulgte med, hadde den både sett og hørt ambulansen i god tid. Når den derimot er opptatt med å kjefte over en bagatell så: Total inkompetanse. Anonymkode: 60c22...c56 Okei, hva skulle han gjort når de tilsynelatende passerte ambulansen på vanlig måte men TS får panikk og holder på å kjøre inn i ambulansen? At noen er sekunder unna å ta livet ditt er ikke en bagatell uavhengig av hvor suicidal du måtte være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:59 #57 Del Skrevet mandag kl 16:59 Ambulansen lå midt i veien da det lå andre biler inn mot siden den kanten den kom fra, jeg kjørte ikke inn til siden da jeg var helt i egne tanker og egentlig ikke oppfattet at jeg så den tror jeg, selvom alt burde tilsi at jeg så den. Jeg vet ikke helt hva som skjedde. Hadde vi kræsjet der så hadde det gått ordentlig dårlig med oss, spesielt fordi den kom i så stor fart. En enkelthendelse kan også lage en traume. Og når noen sitter og nesten roper til deg hvor elendig du er og at du aldri burde få lappen. Mens du selv er redd og tar innover deg at noe alvorlig kunne hendt, og du selv kanskje ikke har verdens beste selvtillit fra før av, så gjør det noe med deg. Ellers takker jeg for alle svar og skal ta alle råd til meg. Anonymkode: 6c1d1...4d3 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:14 #58 Del Skrevet mandag kl 17:14 Romkom skrev (37 minutter siden): Okei, hva skulle han gjort når de tilsynelatende passerte ambulansen på vanlig måte men TS får panikk og holder på å kjøre inn i ambulansen? At noen er sekunder unna å ta livet ditt er ikke en bagatell uavhengig av hvor suicidal du måtte være. Når du møter ambulanse mitt i veien er rett adferd å umiddelbart legge deg til siden mest mulig og bremse kraftig. Når ikke eleven gjør dette umiddelbart skal kjørelærer ta over om det ikke er lang nok strekke til å dirigere. Kjørelærer skal oppdage den ambulansen ved første anledning den er mulig å observere, hvilket vil inkludere adferden til bilene framfor ambulansen. Dersom bilen fortsatt kjører framover som vanlig når du nesten er front til front har ikke kjørelærer gjort jobben sin. Det var altså kjørelærer som holdt på å drepe eleven sin. Hvis du selv hadde kjørt bil hadde du hvist at kjørelærer har sitt eget pedalsett. Anonymkode: 60c22...c56 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet mandag kl 17:22 #59 Del Skrevet mandag kl 17:22 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når du møter ambulanse mitt i veien er rett adferd å umiddelbart legge deg til siden mest mulig og bremse kraftig. Når ikke eleven gjør dette umiddelbart skal kjørelærer ta over om det ikke er lang nok strekke til å dirigere. Kjørelærer skal oppdage den ambulansen ved første anledning den er mulig å observere, hvilket vil inkludere adferden til bilene framfor ambulansen. Dersom bilen fortsatt kjører framover som vanlig når du nesten er front til front har ikke kjørelærer gjort jobben sin. Det var altså kjørelærer som holdt på å drepe eleven sin. Hvis du selv hadde kjørt bil hadde du hvist at kjørelærer har sitt eget pedalsett. Anonymkode: 60c22...c56 Du er omtrent like flink å skrive som du er intelligent, da TS ga inntrykk at at historien var annerledes enn slik hun fremstiller den i sitt siste innlegg. Jeg er enig i at kjøreskolelærer i scenarioet TS skisserer ovenfor burde løst situasjonen på en trygg måte. Det fremstår derimot for meg som veldig usannsynlig at det skal ha foregått slik det fremstilles, og det er nok mer sannsynlig at TS forsøker å rosemale det hun selv gjorde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:31 #60 Del Skrevet mandag kl 17:31 Romkom skrev (5 minutter siden): Du er omtrent like flink å skrive som du er intelligent, da TS ga inntrykk at at historien var annerledes enn slik hun fremstiller den i sitt siste innlegg. Jeg er enig i at kjøreskolelærer i scenarioet TS skisserer ovenfor burde løst situasjonen på en trygg måte. Det fremstår derimot for meg som veldig usannsynlig at det skal ha foregått slik det fremstilles, og det er nok mer sannsynlig at TS forsøker å rosemale det hun selv gjorde. Uansett hvordan ambulansen kjører i motgående, om det er biler foran den eller ikke, vil rett adferd alltid være å framvise et kjøremønster som tidlig viser ambulansen at du har sett den - for de kommer i høy fart og er ikke interessert i å kollidere med noen som skriver sms. Uansett tenkelig scenario, med unntak av at ambulansen kom dalende fra himmelen, gjorde ikke kjørelærer sin jobb. Anonymkode: 60c22...c56 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå