Gå til innhold

Svigerfar maser om at jeg må ta ferdig lappen. Jeg får det ikke til pga traumer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min svigerfar er ikke fornøyd med at jeg ikke har lappen, og jeg skjønner at det er rart for mange- i en alder av 35 år. Jeg brukte mange år av tyveårene til å ta lappen, jeg fikk ikke hjelp så jeg måtte ta litt etter litt mtp pris. Når jeg endelig bare hadde langkjøring og teori igjen, så skjedde noe som har preget meg siden. 

På langkjøring gikk det ikke så bra. Jeg hadde planlagt en rute, men med dårlig retningsans så kjørte jeg litt feil, dette gjorde kjørelærer sur. Jeg mistet all tro på meg selv, pga surmulingen fra kjørelærer. Vi hadde også lite kjemi til vanlig. Så mens jeg satt litt egne tanker og var lei meg, og føkte meg totalt ubrukelig- kom en ambulanse med blålys i full fart i motgående retning. Jeg vet ikke hva som skjedde, men vi holdt nesten på å kræsje. Kjørelærer tok styringen over bilen i siste sekund, klikket helt på meg, kjeftet høylytt på meg og sa jeg aldri burde få lappen. Vi kjørte hjem i stillhet etter det og jeg gråt når jeg kom hjem. Dette er nå 5 år siden. Jeg har aldri noen gang igjen satt meg inn i en bil i førersetet. Jeg hører ordene til kjørelæreren og er enig i at jeg aldri burde få lappen når jeg har så dårlig oversikt. 

Jeg har godtatt inni meg at jeg ikke skal kjøre bil på egenhånd og går alle steder jeg skal. Tar ellers buss eller tog hvis jeg skal langt. Samboer har bil, og er det veldig drittvær så har jeg spurt om å bli hentet, men det er ikke ofte. Tilbyr han selv så sier jeg ja takk. Min svigerfar maser så på meg om denne lappen hver gang vi sees, og håner meg over at jeg som voksen dame ikke har lappen. 

Jeg har før prøvd å forklare meg til han, nå blir jeg bare stille. Hvordan svare på en god måte tilbake på dette? 

Anonymkode: 6c1d1...4d3

• Hjerte 26
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror faktisk at hadde jeg vært deg nå, hadde jeg bare sagt "HOLD KJEFT! Det har du ingenting med". Sett ham på plass, rett og slett.

En annen ting: Hvorfor tar ikke samboeren din deg i forsvar?

• Liker 20
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke å svare ham.

Det kan hende at han bare spøker og at du tar det for alvorlig pga. dine negative erfaringer/redsel for å kjøre.

Om han derimot bare lager kvalme, så synes jeg du bør ta en prat med mannen din og be han prate med faren sin.

Anonymkode: 47eab...4c1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Seff skrev (5 minutter siden):

Jeg tror faktisk at hadde jeg vært deg nå, hadde jeg bare sagt "HOLD KJEFT! Det har du ingenting med". Sett ham på plass, rett og slett.

Han er dårlig til å ta meg i forsvar, da faren er hans største helt. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du trenger ikke å svare ham.

Det kan hende at han bare spøker og at du tar det for alvorlig pga. dine negative erfaringer/redsel for å kjøre.

Om han derimot bare lager kvalme, så synes jeg du bør ta en prat med mannen din og be han prate med faren sin.

Anonymkode: 47eab...4c1

Det er ikke sagt som spøk eller med humor, han håner meg og kommer med stikk om det stadig vekk. 

• Hjerte 6
Skrevet

Tja, jeg tror jeg enten hadde ringt svigerfar eller tatt det på to-mannshånd, og forklart han i klare ordelag at jeg ikke ønsker å høre med mas om denne lappen, at jeg er søkk lei av mas som ikke angår noen andre enn meg selv, og at du ikke legger deg opp i andres liv og at du vil ha deg frabedt at han legger seg opp i ditt. Du anser med denne samtalen at tematikk rundt lappen ikke kommer opp flere ganger, og at du anser saken som avsluttet nå. Du ber han respektere ditt ønske og ståsted, og forventer at han gjør det. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men istedenfor å la dette styre livet ditt- hva med å jobbe med å komme over dette og faktisk forsøke å ta lappen? 
forklar kjørelærer hva som skjedde og hvordan det preger deg. Så tar dere det i et rolig tempo. 
Hvis du har lyst på lappen da. 
Men det høres tullete ut å la en enkelt episode styre resten av livet! 

At kjørelærer den gang klikket er fullt forståelig. Han kunne potensielt mistet livet, og da reagerer man. 
det er jo ikke personlig! 

Anonymkode: 618c3...02b

Nei det er ikke forståelig, kjørelæreren høres 100% inkompetent ut og burde aldri vært kjørelærer. Det er dens jobb å være forut situasjoner og håndtere trafikkbildet. Det er derfor de får betalt. Situasjonen hendte pga av kjørelæreren. 

Anonymkode: 60c22...c56

• Liker 18
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men istedenfor å la dette styre livet ditt- hva med å jobbe med å komme over dette og faktisk forsøke å ta lappen? 
forklar kjørelærer hva som skjedde og hvordan det preger deg. Så tar dere det i et rolig tempo. 
Hvis du har lyst på lappen da. 
Men det høres tullete ut å la en enkelt episode styre resten av livet! 

At kjørelærer den gang klikket er fullt forståelig. Han kunne potensielt mistet livet, og da reagerer man. 
det er jo ikke personlig! 

Anonymkode: 618c3...02b

Jeg skjønner godt at han klikket, men alt han sa tok jeg med i hjertet mitt likevel. Jeg har prøvd å jobbe med det, men jeg gjenopplever situasjonen igjen og igjen i hodet. Jeg hadde håpet at det skulle bli bedre med tiden, men jeg føler meg så ubrukelig på veien at jeg tror jeg skal spare både meg selv og andre på veiene. Alle burde ikke ha lappen, jeg er en av dem. Jeg lever fint uten. 

• Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg hadde sagt til svigerfar at du fikk skrekken da du nesten kolliderte med en ambulanse i utrykning, og sagt at dette har påvirket deg og gjør det fremdeles. Men siden dette er så viktig for ham, så kanskje han kan sponse at du tar alle timene du trenger for å komme over dette ;)

Uavhengig av om svigerfar sponser det eller ikke så ville jeg ha kontaktet en ny kjøreskole, bedt om å få møte en av lærerne der, fortalt ansikt til ansikt hva som skjedde den gangen, og så bedt om hjelp til å komme over frykten.

Men, når du har en svigerfar som åpent håner deg og en samboer som ikke forsvarer deg, da tror jeg du kanskje ville fått bedre selvtillit uten disse i livet ditt. Det virker som om du nesten ber om unnskyldning for at du tar plass i eget liv, og slik kan man ikke ha det bra. Få samboeren med deg i parterapi. Og søk gjerne hjelp for de problemene du selv har også, slik at du kan bli tryggere på deg selv og lettere greier å stå opp for deg selv.

Anonymkode: 11934...38b

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Min svigerfar er ikke fornøyd med at jeg ikke har lappen, og jeg skjønner at det er rart for mange- i en alder av 35 år. Jeg brukte mange år av tyveårene til å ta lappen, jeg fikk ikke hjelp så jeg måtte ta litt etter litt mtp pris. Når jeg endelig bare hadde langkjøring og teori igjen, så skjedde noe som har preget meg siden. 

På langkjøring gikk det ikke så bra. Jeg hadde planlagt en rute, men med dårlig retningsans så kjørte jeg litt feil, dette gjorde kjørelærer sur. Jeg mistet all tro på meg selv, pga surmulingen fra kjørelærer. Vi hadde også lite kjemi til vanlig. Så mens jeg satt litt egne tanker og var lei meg, og føkte meg totalt ubrukelig- kom en ambulanse med blålys i full fart i motgående retning. Jeg vet ikke hva som skjedde, men vi holdt nesten på å kræsje. Kjørelærer tok styringen over bilen i siste sekund, klikket helt på meg, kjeftet høylytt på meg og sa jeg aldri burde få lappen. Vi kjørte hjem i stillhet etter det og jeg gråt når jeg kom hjem. Dette er nå 5 år siden. Jeg har aldri noen gang igjen satt meg inn i en bil i førersetet. Jeg hører ordene til kjørelæreren og er enig i at jeg aldri burde få lappen når jeg har så dårlig oversikt. 

Jeg har godtatt inni meg at jeg ikke skal kjøre bil på egenhånd og går alle steder jeg skal. Tar ellers buss eller tog hvis jeg skal langt. Samboer har bil, og er det veldig drittvær så har jeg spurt om å bli hentet, men det er ikke ofte. Tilbyr han selv så sier jeg ja takk. Min svigerfar maser så på meg om denne lappen hver gang vi sees, og håner meg over at jeg som voksen dame ikke har lappen. 

Jeg har før prøvd å forklare meg til han, nå blir jeg bare stille. Hvordan svare på en god måte tilbake på dette? 

Du sier, som sant er, at pga av han så gruer du deg til hver gang dere treffes pga av mobbingen hans, og at det er trist. Men skal dere fortsette å omgås må han finne seg en ny hobby. Trenger ikke si det på en penere måte. Og til mannen din sier du at han brennkvikt må gro seg en ryggrad. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Elendig av kjørelærer, helt ille og burde vært meldt inn. Man skal skape ro og trygghet for eleven som kjører bil, roe ned nerver og ta det med ro! 

Da jeg tok lappen så holdt jeg på å kjøre rett inn i en inngjerdet hage, skulle ut fra en utkjørsel, mens jeg svingte ut så skled foten min av clutchen og bilen føk ned mot en hage. Læreren hoppet på brems og ratt, pusta ut og lo bare og sa prøv igjen. Hadde han skreket til meg som din, hadde jeg ikke tatt lappen jeg heller. 

Anonymkode: 59a06...ac2

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner godt at han klikket, men alt han sa tok jeg med i hjertet mitt likevel. Jeg har prøvd å jobbe med det, men jeg gjenopplever situasjonen igjen og igjen i hodet. Jeg hadde håpet at det skulle bli bedre med tiden, men jeg føler meg så ubrukelig på veien at jeg tror jeg skal spare både meg selv og andre på veiene. Alle burde ikke ha lappen, jeg er en av dem. Jeg lever fint uten. 

Du kommer til å spille av den situasjonen i hodet ditt igjen og igjen, helt til du tar kontroll. Nå er dette ditt siste minne fra førersetet. Du må skape nye minner fra førersetet.

Det er som man sier i hesteverden, man må opp på hesteryggen igjen. Det er ingen annen måte jobbe med skrekken på. Du føler deg ubrukelig fordi du lar en dårlig opplevelse definere deg, og så lenge du gir opp, så vil det være slik...

Ta med kjæresten din, og ut på en helt øde plass, og start med å kjøre litt og litt.

Anonymkode: 9af96...0a0

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Finn en ny og bedre kjørelærer. Skal være enig med svigerfar om at det er litt slitsomt med folk som aldri kan kjøre.  Og ikke engang at de selv må hentes og bringes, men at de aldri kan bidra med å plukke opp noe, eller hente/kjøre andre slektninger. 

Anonymkode: 633e6...dc7

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En ting er at du fikk deg en støkk under den opplevelsen, men traumer hørtes overdrevent ut. Finn deg en ny kjørelærer, forklar situasjonen og kom deg forbi den hendelsen.

Svigerfar bør ta seg en bolle, og det kan han også fint få beskjed om. Dette er ikke hans sak.

Anonymkode: 43cb5...53e

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei det er ikke forståelig, kjørelæreren høres 100% inkompetent ut og burde aldri vært kjørelærer. Det er dens jobb å være forut situasjoner og håndtere trafikkbildet. Det er derfor de får betalt. Situasjonen hendte pga av kjørelæreren. 

Situasjonen kom fordi ts satt i egne tanker istedenfor å følge med trafikkbildet. Kjøreturer kunne antageligvis grepet inn tidligere 

Anonymkode: f5f78...e8f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Seff skrev (28 minutter siden):

Ka farsken et dette greiene med at samboer skal ta partneren sin i forsvar? 

Er ts mentalt tilbakestående eller noe? 

Mener i likhet med svigerfar at litt voksenkjeft er på sin plass. Ts bruker denne idiotiske tingen som skjedde for ørten år siden for alt detcer verdt i stedet for å ta seg sammen og bli boksen og ta ansvar. 

Anonymkode: 6e95d...513

• Liker 4
Skrevet

Tror vi strekker bruken av ordet "Traume" litt langt 

• Liker 15
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg tenker det er på tide å jobbe med dette, og å komme seg videre. 
Ja, det var en kjip opplevelse- og kjørelærer skulle selvsagt handlet helt annerledes, men å la dette hindre deg i å ta lappen er jo helt ute. Du har fått denne lille episoden til å bli en enorm skygge..

Du bør seriøst ta tak i det. Finn en ny kjøreskole, en ny kjørelærer og kom i gang. Ikke for svigerfar sin del, men for din egen. 

Anonymkode: fb8e4...2e9

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjørelæreren din høres ut som en skikkelig kukk, for det første. Man skriker jo ikke til elever på den måten. Han der sitter ikke på fasit på om du bør ha lappen eller ikke. Den ideen kan du bare glemme.

Så har du for det andre blåst den hendelsen med ambulansen helt ut av proporsjoner og gjort det til mye mer enn det var. Ja, du fulgte kanskje ikke helt med og du hadde det ikke i hendene hva du skal gjøre når ambulansen kommer. Det er noe du lærer etter hvert! Og du var der for å lære. Jeg gjorde da også dumme feil når jeg lærte å kjøre. Alle gjør det!

Svigerfar kan greit få en beskjed om at du ikke gidder å snakke om det flere ganger. Bare si at du ikke vil snakke mer om det og at du skal si fra til han hvis du får lappen en dag. Inntil det kan han slutte å mase.

Anonymkode: cdbce...9fd

• Liker 7
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...