Gå til innhold

Tujahekk som dør av hundepiss

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor langs en vei der mange går med hunder. Vi har en tujahekk der, og den dør sakte men sikkert med flere og flere brunsvarte flekker.

Prøvde å legge ut noen litt store steiner langs hekken for at hundene kanskje ville tisse der istedenfor, men det ser ikke ut til å fungere på hverken hunder eller eiere 😅 

Er det noen som har noen andre tips? Eller er det bare å byttte ut hekken med gjerde etterhvert...

Anonymkode: 1e298...889

Skrevet

Dette er dessverre et dødfødt løp. Man kan ikke hindre forbipasserende hundeluftere i å la hunden løfte på beinet ved hekken. De tenker ikke over hva det gjør mot hekken. Hunden tisser der den vil, og helst der andre hunder har tisset før den.

Jeg ville satt opp gjerde. Like greit. Og kanskje et pvc-gjerde, så slipper dere all maling og vedlikehold som det er med treverk?

• Liker 4
Skrevet

Sett opp en skilt. Ikke tiss på hekken.

Jeg har hund selv og prøver og holde hunden min unna så mye som mulig når det kommer til tissing, men ofte er det når en hund begynner å markere kommer flere etterpå. Og ikke alltid lett å vite hva de kan og ikke kan tisse på ( da tenker jeg på gress, hekker etc)

Så hadde jeg sett er slikt hadde jeg holdt min unna denne hekken 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har man hund så vet man at piss dreper busker, derfor lar man ikke hunden gå bort til hekker og busker en ser er plantet til pynt for å tisse. Det er ikke verre enn å ha litt kortere bånd der det kan være en risiko. Og ja jeg har hund selv.... 

Men til de som ikke skjønner dette selv hadde jeg satt opp skilt: "Vennligst ikke la hunden din tisse på hekken. Hekken dør av det".

Anonymkode: 52b3c...b95

Skrevet

Hva som skjer på fortauet kan du ikke styre, så det må du bare leve med, pris deg heller lykkelig for at du har et så godt liv at du har eiendom med hekk! Vi har samme type hekk og mye hundetrafikk, hekken lever helt fint selv med endel flekker her og der , er det lang tørkeperiode vanner vi den litt på utsiden, det er null stress. (verre med bæsjen folkikke gidder å plukke opp, det er litt stress). 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (31 minutter siden):

Dette er dessverre et dødfødt løp. Man kan ikke hindre forbipasserende hundeluftere i å la hunden løfte på beinet ved hekken. De tenker ikke over hva det gjør mot hekken. Hunden tisser der den vil, og helst der andre hunder har tisset før den.

Jeg ville satt opp gjerde. Like greit. Og kanskje et pvc-gjerde, så slipper dere all maling og vedlikehold som det er med treverk?

Det gjerdet var kjempefint og praktisk, men veldig dyrt 😱

AnonymBruker
Skrevet

Prøv med stolper istedenfor steiner.

Skilt er også en mulighet. Regner med det finnes masse nettsider hvor man kan lage eget skilt.

Anonymkode: 7eec4...587

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det gjerdet var kjempefint og praktisk, men veldig dyrt 😱

Det er mange som tilbyr pvc-gjerder, så dere finner sikkert noen som har det litt billigere. Jeg bare linket til det første og  beste jeg fant av firmaer som tilbyr det :) Prisen er kanskje litt stiv, men tenk hva dere sparer i arbeid i fremtiden med pvc kontra treverkgjerde;  kostnad til maling og malingstimer og bytte av råtne planker osv.... :D 

Endret av Million
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi bor langs en vei der mange går med hunder. Vi har en tujahekk der, og den dør sakte men sikkert med flere og flere brunsvarte flekker.

Prøvde å legge ut noen litt store steiner langs hekken for at hundene kanskje ville tisse der istedenfor, men det ser ikke ut til å fungere på hverken hunder eller eiere 😅 

Er det noen som har noen andre tips? Eller er det bare å byttte ut hekken med gjerde etterhvert...

Se om du kan finne noe som stikker litt mer opp enn steiner, og se om du kjenner noen med hund som du kan få til å tisse på de først for å lage en naturlig do-plass som ikke er på hekken.

Der en hund har tisset, vil alle hundene tisse (og det er jo problemet. En tisseskvett dreper jo ikke hekken i seg selv). 

AnonymBruker
Skrevet

Hannhundeier her, med en idiot som vil tisse på veden her hjemme. 🤨 

Løsningen her ble å sette opp pinner i hjørnene slik at han tisser på de og ikke veden. Pinnene er 60-80 cm høye og står såpass nært at det blir upraktisk for han å gå i mellom og tisse (40 cm). Han er av mellomstor rase og trenger kanskje 60-80 cm bredde for at han synes det er greit å kunne løfte på foten. Strålen til hannhunder går gjerne fremover og litt ut, så han tisser ikke over 40 cm til siden. 

Pinner er en enkel og billig løsning fram til dere bytter til gjerde. Hyppig vanning kan også hjelpe for å tynne ut urinen som når røttene. Jeg ville også ha satt opp et skilt med oppfordring til å ikke la hunder gjøre fra seg der. Om det blir respektert er en annen sak. 

Anonymkode: 535e1...08f

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å sette opp en pinne med et skilt «Tiss gjerne på skiltet i stedet for busken. Busken foretrekker vann» 😊

Anonymkode: e7139...256

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (På 5.5.2025 den 14.45):

Sett opp en skilt. Ikke tiss på hekken.

Det fungerer nok…🤣

Anonymkode: ea8bd...4a7

AnonymBruker
Skrevet

Ultralyd dyreskremmer. Utrolig effektivt. Finnes i en rekke ulike varianter. Bevegelse, lys, vann, lyd... 

Men sett opp et skilt med forbudskilt over hunder også. Da er det jo eierne sin skyld om de likevel lar hunden løpe bort til hekk. 

Anonymkode: 3f257...39a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ultralyd dyreskremmer. Utrolig effektivt. Finnes i en rekke ulike varianter. Bevegelse, lys, vann, lyd... 

Men sett opp et skilt med forbudskilt over hunder også. Da er det jo eierne sin skyld om de likevel lar hunden løpe bort til hekk. 

Anonymkode: 3f257...39a

Det hjelper ikke hekken..

Anonymkode: 7ac40...c68

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jeg skyldig i. Til mitt forsvar trodde jeg tiss var bra gjødsel! Og jeg har ikke sett noe endring i den faste busken bikkja mi pleier sikte seg inn på 🙈

https://www.nrk.no/buskerud/gjodsler-hagen-med-gullvann---urin-blandet-med-vann---selger-tissekanner-som-aldri-for-1.16974748

https://viivilla.no/hage/dyrking-og-planting/derfor-bor-du-tisse-i-hagen/

https://www.forskning.no/bioteknologi-baerekraft-landbruk/menneskelig-urin-kan-bidra-til-okt-matsikkerhet/2310199

Men hvis det stemmer at hekkene ikke tåler det så skal jeg selvsagt holde hunden igjen fra nå. 

Anonymkode: 69d7d...959

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver også å forhindre at hunden min tisser på hekker og planter, og ved trappeoppganger selvsagt. Vet hvor mye det skader, og ikke minst lukter, når sola står på... for de som bor rett ved. 

Anonymkode: ab69e...c28

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har passet en hannhund denne uka, og kan trygt si at jeg er svært streng på hvor han får tisse... Jeg blir helt sjokket når jeg ser hundeeiere la hannhunden sin pisse på gjerder, busker og bed, postkassestativ, søppelbøtter, til og med biler! En sabla uting som mange hannhundeiere må skjerpe seg med.

Anonymkode: 72cd8...e15

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det fungerer nok…🤣

Anonymkode: ea8bd...4a7

Ja det gjør det. Det folk setter opp skilt.. ikke bæsj her så holder man hunden unna 

Anonymkode: 46b69...445

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er jeg skyldig i. Til mitt forsvar trodde jeg tiss var bra gjødsel! Og jeg har ikke sett noe endring i den faste busken bikkja mi pleier sikte seg inn på 🙈

https://www.nrk.no/buskerud/gjodsler-hagen-med-gullvann---urin-blandet-med-vann---selger-tissekanner-som-aldri-for-1.16974748

https://viivilla.no/hage/dyrking-og-planting/derfor-bor-du-tisse-i-hagen/

https://www.forskning.no/bioteknologi-baerekraft-landbruk/menneskelig-urin-kan-bidra-til-okt-matsikkerhet/2310199

Men hvis det stemmer at hekkene ikke tåler det så skal jeg selvsagt holde hunden igjen fra nå. 

Anonymkode: 69d7d...959

Hvis du leser dine egne linker ser du at urin skal blandes ut 1/10 før man gjødsler med den. Og man heller det ikke på plantene, man vanner jorda. Planter kan også ta skade av rent vann hvis de får det på seg i sterk sol, så de tåler ikke så mye. 

Anonymkode: cbc6a...e88

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange steder i tettbygde strøk er det jo knapt mulig å finne et egnet sted, for hekkene går omtrent helt ut i veien mange steder. Min får ikke tisse på noe mennesker vanligvis tar på, det vil si søppelkasser, postkasser og lignende, heller ikke gjerder og porter, men planter må jeg si at jeg ikke har tenkt på. Og hvis han skal få tisset, så er det mange ganger eneste mulighet hvis man skal unngå hushjørner, gjerder, porter og søppelkasser. Jeg må også si at jeg ikke har sett noen flekker på vårt typiske tissested. Kanskje det er en busk som tåler det godt, for min er absolutt ikke den eneste som tisser der :P

Jeg har heldigvis en som tisser ferdig. Han løfter på beinet flere ganger på tur, men da kommer det en dråpe eller to. Så jeg gidder ikke å stoppe det, for de dråpene gjør ingen skade uansett hvor det er. Hadde en tidligere som sparte opp så han hadde til markering på hele turen, og da var jeg langt mer nøye. 

Anonymkode: 88a9a...da9

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...