Gå til innhold

Jeg har vært den andre kvinnen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det virker rett og slett som om du ikke forstår helt grunnleggende etisk prinsipper; herunder prinsippet om at det er galt å medvirke til urett. «Medvirkning» som moralsk konsept, skjønner til og med de fleste barn, og det helt intuitivt.

Enda mer komisk er det at du avsporer en etisk diskusjon med å fokusere på «hat» og «sinne». Ytterst infantilt, og særlig patetisk av en fyr som nærmer seg 60 …. .Men du kan muligens unnskyldes med etisk dysleksi?

Anonymkode: 03190...7ed

Medvirknings piss, moralskt piss, etisk piss! Du må da være bedratt kone som klamrer seg fast i mannen, og gir den andre kvinnen skylda. Makan til pisspreik, innpakka i tilsynelatende akademisk språk🥱

Anonymkode: 44092...d17

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hæ, hva har dette med å undervurdere et helt kjønn å gjøre?

Det jeg tror er at det faktisk er mange menn som vil ut av forholdet sitt og er søkende og åpne for å møte nye, og som også tar initiativ til det. Om de til syvende og sist faktisk gjennomfører er jo en annen sak 😅 Poenget var bare at det også er den som er gift, som kan være på og prøve seg.

Det var bare et svar til en person som virket å mene det var mest de singles ansvar å ikke prøve seg på opptatte, vi skal ikke begjære vår nestes hustru etc. Som om alle affærer initieres av den single. Jeg har blitt lagt an på av opptatte menn hundrevis av ganger.

Skjønner heller ikke hvorfor man vil ha en partner som ikke er utro utelukkende fordi ingen gidder å prøve seg på han eller avviser når han gjør. Eksistensen av en utenforstående "trussel", det at man velger hverandre hver dag, sier nei når andre vil ha en, det er jo en del av det som gjør et par.

Eeeh... jeg er selv den single som var med en utro mann, det har jeg skrevet en rekke innlegg om i tråden. Ble kanskje trukket inn i andres avsporing der, men jeg prøver på ingen måte å vri det til at alle skylder på kvinnen, ikke engang i innlegget du siterer. Tror det er du som bør lese innlegg både en og to ganger til.... 

Anonymkode: 05ceb...483

Du klarte å lese mye ut av at jeg tror de fleste kvinner er smartere enn å tro at de fleste utro menn snakker sant om de sier de skal skille seg.

Resten du kommer med vet jeg ikke hva hadde med innlegget mitt å gjøre. Du er kanskje så oppheng i hva andre mener at du trenger en partner andre legger ann på, for meg har andres mening lite å si når jeg er stolt og lykkelig. Synd du trenger slik bekreftelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen i denne tråden som er klar over at flesteparten på cupido, nakentid osv er opptatte menn på søken etter spenning på si? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hannabanna skrev (1 time siden):

Du klarte å lese mye ut av at jeg tror de fleste kvinner er smartere enn å tro at de fleste utro menn snakker sant om de sier de skal skille seg.

Resten du kommer med vet jeg ikke hva hadde med innlegget mitt å gjøre. Du er kanskje så oppheng i hva andre mener at du trenger en partner andre legger ann på, for meg har andres mening lite å si når jeg er stolt og lykkelig. Synd du trenger slik bekreftelse.

Jeg mener ikke å være spydig eller morsom her nå, for det blir jo litt ironisk når mitt svar til deg er omtrent som ditt til meg - men jeg skjønner helt dønn ærlig og seriøst ikke hva du prøver å si her, eller hva det har med det jeg skrev å gjøre. 

Eneste jeg skjønner er at du starter med å si at jeg leser mye ut av lite, og så forsetter du med å komme med en personkarakteristikk (eller, let's be fair - et personangrep) ut av lite, og som er helt ute på bærtur og har absoluttt ingenting med det jeg skrev å gjøre. Jaja. Stolt og lykkelig? Opphengt i andres meninger? What. 

Jaja. Goddag mann økseskaft. Jeg vet ikke hva jeg skal svare engang, det er mulig du har sitert feil AB her kanskje.

Anonymkode: 05ceb...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun jeg har datet en stund nå nå, opplevde utroskap og valgte og bli en stund. Primært for og tviholde på familiedynamikken. Som dere forstår klarte hun ikke det lenge. 

Heldigvis er vi veldig ærlig og åpen med hverandre og deler samme syn om utroskap(tillitsbrudd).

Jeg har også opplevd utroskap fra min ekspartner. Det stakk så dypt, og selv når hun ønsket å fortsette familielivet mitt klarte jeg ikke å dele seng/hus med henne og flyttet ut kort tid etterpå. Angret aldri! Har det så mye bedre! 

Jeg kunne aldri godtatt utroskap, og har aldri oppsøkt en annen kvinne for spenning og kos. Det lager jeg hjemme med hun jeg dater. Forhåpentligvis blir vi kjærester etterhvert. Aldri møtt en så flott og vakker kvinne med lik moral og verdi 🥰

Hadde en elsker av eksen tatt kontakt og fortalt meg sannheten ville jeg konfrontert eksen og selvsagt hatt et kjipt syn på både hun og elskeren. Men likevel takket for «budskapet». Og leve i en løgn, bevist eller ei vil jeg faen ikke. Problemet ville aldri vært elskeren men den utro part! 

Anonymkode: 82ca8...a25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (3 timer siden):

Hva med å forsøke argumentasjon -ikke hets- som virkemiddel?

Fikk du ikke med deg det enkle etiske argumentet, tror jeg neppe det hjelper å utdype. Hvis du er genuint interessert i å lære, hjelper det forøvrig å skru av «senderen» en gang iblant.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Medvirknings piss, moralskt piss, etisk piss! Du må da være bedratt kone som klamrer seg fast i mannen, og gir den andre kvinnen skylda. Makan til pisspreik, innpakka i tilsynelatende akademisk språk🥱

Der satte du meg jammen fast!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om det skulle være til nytte. Jeg la meg aldri etter en gift mann.

Vi hadde et unikt bånd fra relasjonen vi hadde tidligere i livene våres. Han la an på meg da jeg var i et forhold sist, og jeg avviste han på det tidspunktet. En stund etter jeg ble singel sendte jeg en nøytral kort melding. Det var ikke noe flørtende overhodet, det refererte til noe han hadde skrevet et par år tidligere. Jeg ville bare vite at han var der, jeg hadde ikke trodd på det tidspunktet det kom til å innlede noe.

Anonymkode: f6175...2ef

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg holder beghe ansvalige. Tenker ikke den utro part er noe mindre uskykdig i å være en dritt og tenker ikke elskeren/innen er noe uskyldig av å ikke være den som er utro.

Sånn. Det handler kun om at jeg syns at begår man dårlige handlinger, så sier deg selvsagt noe om hvem man er som person. Så omstiller jeg hva jeg forventer av dem utifra det og er ikke imponert eller naiv.

Anonymkode: a5633...800

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 20.26):

Fikk du ikke med deg det enkle etiske argumentet, tror jeg neppe det hjelper å utdype. Hvis du er genuint interessert i å lære, hjelper det forøvrig å skru av «senderen» en gang iblant.

Du mener hvis jeg er genuint interessert i å lære å bli en hetser?

Takk, men nei takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Voldsom aggresjon mot kvinner som er i forhold med gifte menn her. 
Kommer det av at disse sinte damene går rundt med en uggen følelse i forhold til eget ekteskap, egen mann? Stoler ikke helt på ham kanskje? Tenker tanker som at kanskje han ikke er like fornøyd som deg med sex en gang i halvåret? Kanskje var det dumt å kaste ham ut av soverommet?

Jeg synes folk kan ha et litt mer åpen sinn når det gjelder andres forhold og ekteskap, ikke dømme så lett. Det er så mye man ikke vet, og ikke skal vite. 
Jeg kjenner damer og menn som har vært utro på den styggeste måten, og det er det ingenting som kan forsvare. Når det sitter en helt uvitende part tilbake og føler seg helt knust, ikke skjønner noen ting. 
Men jeg vet også om tilfeller hvor den ene parten har møtt kjærligheten på ny etter mange år i helt dødt ekteskap, hvor sexlivet og all nærhet, godhet, fellesskap og omsorg har vært fraværende i årevis. Hvor man blir boende sammen i hver sin ende av huset, av praktiske årsaker. Hvor den parten som treffer en ny kanskje bruker litt tid på å stole på dette nye forholdet, etablere tillit, før man tar steget og skiller seg. Det er jo også teknisk sett utroskap, selv om ekteskapet kun eksisterer på papiret. 
Jeg mener at man alltid skal avslutte det forholdet eller ekteskapet man er i før man innleder noe nytt. Men folk har ulike motiv for handlingene sine, og vi skal ikke være så raske med å dømme. Ting er ikke alltid så svart/hvitt, det finnes mange grånyanser som vi utenforstående ikke ser. 

Anonymkode: f69b4...3d5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, men nok til å se at den utvikler seg likt alle tematisk like tråder på KG.

Mange gode argumenter, en del useriøs drittslenging. 

En ting mangler alltid: Forsøk på forstå hverandre. Det er alltid motpoler som er bastante og låste i sitt standpunkt. Det skinner klart gjennom i en del innlegg at det er et rent forsvarsskriv basert på egen utroskap.  

Jeg synes temaet om skyld i utroskap (som nå har forlatt TS tema) er vanskelig. Kan det være en idé å dele opp problematikken i intensjons- eller situasjonsbestemte tilfeller?

Eksempel:

Den single er initiativtaker/forfører. 

Den single blir forført

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ofte på KG roter man til diskusjonen fordi at man egentlig ikke diskuterer samme tema.

! denne tråden:

Eksempel 1 - etikk vs empati

a) Moralsk/etisk idell måte å handle på

vs.

b) Akseptanse/forståelse/forsvar/aksept av å ikke opptre som i a)

Dette er to vidt forskjellige diskusjoner.

Eksempel 2 - ulike definisjoner

Utroskap = svik

Svik innebærer å lure noen. En viljeserklæring, for eksempel at man gir et tilbud eller aksepterer en annens tilbud, sies å være gitt med svik når en av partene har gitt bevisst uriktige opplysninger eller fortier kjensgjerninger av vesentlig betydning

Det er ingen vits å diskutere rett og galt hvis man har ulike definisjoner. 

Derfor begår man ikke utroskap hvis man har tillatelse, er i åpent forhold, har felles regler/grenser for oppførsel.  

Eksempel 3 - generelt eller eller særtilfeller

Ofte trekkes det frem veldig gode, men også veldig sjeldne tilfeller som argument for at den andres argumenter ikke vil gjelde. Da er det bedre å dele opp diskusjonen i to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.5.2025 den 14.20):

Jeg kjenner det er over nå. Det jeg har vurdert litt frem og tilbake er om jeg skal ta kontakt med konen og si noe. Eller bare la vær og selvfølgelig holde meg unna. Eller legge det til side og vurdere det på nytt om noen måneder. Har noen erfaring med hva som i ettertid viser seg å være det beste fra dette tidspunktet og videre?

Anonymkode: f6175...2ef

Er det virkelig noe du vil ha på samvittigheten din og rævkjøre og ødelegge en hel familie bare fordi du ikke klarte å holde bena dine igjen? 

Visst ja, versegod og lykke til.

Visst nei, legg saken død og kom deg videre for pokker!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Suttrekoppen skrev (13 minutter siden):

Er det virkelig noe du vil ha på samvittigheten din og rævkjøre og ødelegge en hel familie bare fordi du ikke klarte å holde bena dine igjen? 

Visst ja, versegod og lykke til.

Visst nei, legg saken død og kom deg videre for pokker!

En mann risikerte sin egen familie ved å stikke kuken i en annen kvinne. Han var villig til dette, trass han visste at han kunne «ødlegge/splitte» familien sin. 
TS kan ikke ødlegge noe her. Det var ikke hennes familie. 
Det er mannen sin familie. Som mannen ville ødlegge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En mann risikerte sin egen familie ved å stikke kuken i en annen kvinne. Han var villig til dette, trass han visste at han kunne «ødlegge/splitte» familien sin. 
TS kan ikke ødlegge noe her. Det var ikke hennes familie. 
Det er mannen sin familie. Som mannen ville ødlegge. 

Voldtok han henne? Det skal to om å ha sex vet du! Hun er like medskyldig som han. 

Om hun ikke visste noe om hans familie på forhånd forandrer jo litt på saken da, selvfølgelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Suttrekoppen skrev (9 minutter siden):

Voldtok han henne? Det skal to om å ha sex vet du! Hun er like medskyldig som han. 

Om hun ikke visste noe om hans familie på forhånd forandrer jo litt på saken da, selvfølgelig.

Ja to stk. Det var ikke voldtekt. Det var et forhold. Der begge var inkludert. Ts har ikke ansvar for andres koner. Det er mannens ansvar å stikke kuken i rett kvinne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja to stk. Det var ikke voldtekt. Det var et forhold. Der begge var inkludert. Ts har ikke ansvar for andres koner. Det er mannens ansvar å stikke kuken i rett kvinne. 

Selvfølgelig har man ikke noe ansvar for andres koner. Men jeg ( og alle andre) har ansvar for hva man velger å påføre andre mennesker av sorg og smerte. Det heter empati. Man har lov å ta ansvar når egne handlinger går direkte utover en annen. 

Anonymkode: 86ae9...114

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst har du veldig gode argumenter og poenger! 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Voldsom aggresjon mot kvinner som er i forhold med gifte menn her. 
Kommer det av at disse sinte damene går rundt med en uggen følelse i forhold til eget ekteskap, egen mann? Stoler ikke helt på ham kanskje? Tenker tanker som at kanskje han ikke er like fornøyd som deg med sex en gang i halvåret? Kanskje var det dumt å kaste ham ut av soverommet?

Enig, men er det vits å skille mellom kjønn egentlig? Jeg opplever like sterk aggresjon begge veier her. 

Jeg kjenner damer og menn som har vært utro på den styggeste måten, og det er det ingenting som kan forsvare. Når det sitter en helt uvitende part tilbake og føler seg helt knust, ikke skjønner noen ting. 

Min bror har opplevd den groveste versjonen av dette og er ødelagt for livet. 

Men jeg vet også om tilfeller hvor den ene parten har møtt kjærligheten på ny etter mange år i helt dødt ekteskap, hvor sexlivet og all nærhet, godhet, fellesskap og omsorg har vært fraværende i årevis. Hvor man blir boende sammen i hver sin ende av huset, av praktiske* årsaker. Hvor den parten som treffer en ny kanskje bruker litt tid på å stole på dette nye forholdet, etablere tillit, før man tar steget og skiller seg. Det er jo også teknisk sett utroskap, selv om ekteskapet kun eksisterer på papiret. 

I tilfellet du beskriver er jeg kun enig i dersom man informerer sin partner. Hvis ikke er det stygt. 

* altså ikke andre ting som vold, barn, etc

Jeg mener at man alltid skal avslutte det forholdet eller ekteskapet man er i før man innleder noe nytt. Men folk har ulike motiv for handlingene sine, og vi skal ikke være så raske med å dømme. Ting er ikke alltid så svart/hvitt, det finnes mange grånyanser som vi utenforstående ikke ser. 

Så bra du understreker dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Nei TS har ikke ansvar for andres koner, så hvorfor vil hun plutselig være så ansvarlig at hun sier fra til kona nå? Dette er bare en påtatt ansvarsfølelse for å hevne seg på et brutt, hemmelig forhold. 
Denne kvinnen har ikke gjort noe galt i forhold til deres ekteskap, det er det mannen som har gjort. Han burde ha baller nok til å si det selv. Om den andre kvinnen kommer seilende inn fra sidelinjen for å være snill med den bedratte kona, vil hun ikke oppnå noe annet enn å såre kona hans, som virkelig ikke er fortjent fra noens side. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...