Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fint navn, men jeg har valgt vekk navn med sterke religiøse assosiasjoner.

Det er min personlige preferanse, jeg dømmer ingen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2025 den 14.03):

Min mann ønsker at vår kommende sønn skal hete Josef/Joseph. Jeg synes navnet i seg selv er OK, men får veldig religiøse vibber (være seg både kristne, jødiske og muslimske). Vi er ikke personlig religiøse noen av oss, og jeg har ikke lyst til at det skal høres ut som om vi er det.

Nå har det jo vært veldig vanlig med bibelske navn på gutter de siste tiåra, med Lukas, Noah, Elias, Matthias osv. Men etter hva jeg kan se av navnestatistikken til SSB, er navnet Josef lite brukt, noe jeg ser for meg vil få det til å høres mer religiøst ut enn de mye brukte kristne navnene. 

Hva mener dere?

Er ikke interessert i om folk synes navnet er fint eller stygt, det klarer jeg å bedømme selv, men om hvilke assosiasjoner dere får med tanke på religion. Ville dere gå utifra at lille Josef har blodkristne foreldre? :P Eller tenker dere at det ikke er noe annerledes enn Lukas og Matthias?

Anonymkode: aaaf9...129

Hadde ikke tenkt over at det var noe mer religiøst med det navnet enn andre bibelske navn

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Josef er jo ikke så vanlig det heller. Spesielt ikke i Norge. Anders blir annerledes, for det er så veldig vanlig. Men ikke et navn jeg ville brukt, ville ikke brukt det om 22.juli aldri skjedde heller. 

Anonymkode: 385ea...9d8

Ikke i Norge, men det er jo veldig vanlig i resten av verden. USA, Storbritannia, Tyskland osv. Vidkun er det liksom bare én av (med mindre man går tilbake til middelalderen).

Jeg synes både Josef og Anders er helt greie å bruke uavhengig av både Stalin, Mengele og Behring Breivik... 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det gir meg tanke om at foreldrene er jøder. 

Anonymkode: 9b339...5a9

AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (3 timer siden):

Ikke i Norge, men det er jo veldig vanlig i resten av verden. USA, Storbritannia, Tyskland osv. Vidkun er det liksom bare én av (med mindre man går tilbake til middelalderen).

Jeg synes både Josef og Anders er helt greie å bruke uavhengig av både Stalin, Mengele og Behring Breivik... 

Men ts bor i Norge, gutten blir etter all sannsynlighet boende her. Er faktisk 8 menn her i landet som heter Vidkun. Stakkars menn. Sikkert eldgamle alle sammen. 

Anders er selvfølgelig greit å bruke, var ikke det jeg mente. At jeg ikke ville brukt det har ingenting med Breivik å gjøre, det er bare ikke et favorittnavn. Josef er for belastet med Fritzl, Mengele og Stalin pluss at det er litt for kristent til at jeg ville brukt det. Mattias/Mathias er annerledes syns jeg selv om det også er et bibelsk navn. Og så liker jeg navnet, det er jo viktig når man skal velge navn.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker umiddelbart på Stalin. Litt som å hete Adolf.

Ikke noe sjakktrekk å kalle barn opp etter folk som har utryddet titalls millioner av mennesker i senere tid.

Anonymkode: 231aa...245

Skrevet

Navnet i seg selv er helt ok, jeg syns bare ikke det er verdt det når folk har så mange forskjellige assosiasjoner til det.

Noen navn er bare svertet for alltid dessverre, og hvis for eksempel 3 av 10 tenker på Stalin, Fritz eller Mengele så er det nok til å droppe det for min del.

Eventuelt kan man jo ha det som mellomnavn, men jeg vet ikke helt hva som passer til Josef 🤔

AnonymBruker
Skrevet

Tenker ikke at man er religiøs selv om man kaller barnet Joseph/Josef. Det er jo et veldig vanlig navn i andre land. Kjenner en Joseph som ikke er religiøs eller har religiøs familie. 

Anonymkode: f4b04...867

AnonymBruker
Skrevet
Svett.svele skrev (12 timer siden):

Eventuelt kan man jo ha det som mellomnavn, men jeg vet ikke helt hva som passer til Josef 🤔

Max Josef

Alexander Josef

Leander Josef

Anonymkode: f1ab3...ce1

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Max Josef

Alexander Josef

Leander Josef

Anonymkode: f1ab3...ce1

Syns ingen av de passet 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2025 den 16.40):

Så og si alle navn har noen som har gjort noe ondt, det er helt tullete å skulle ta hensyn til slikt. Mener jeg da

Anonymkode: d4423...ea7

Sorry, men Josef er et veldig belastet navn, jeg kommer ikke på et eneste navn som er mer ondt enn Josef. 

Anonymkode: 2c2e5...1b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 11.34):

Med sånne holdninger kunne du like gjerne kalt ungen din Vidkun. Ville du gjort det? Er jo et penere navn enn Josef. 

Hva som er pent er subjektivt, men jeg er enig. Hadde nok neppe brukt Josef, men av helt andre grunner enn at noen onde har hett det. Litt mer sannsynlig med Vidkunn (ville nok brukt den skrivemåten, Vidkun er vel fordansket skrivemåte?), men sannsynligvis hadde jeg valgt et annet navn (også av andre grunner).

Jeg tror mange tror andre mener det er galt å bruke navn som f.eks. Vidkun og Adolf, og derfor får få barn dette navnet, fordi de er redd for hva andre mener. Mens jeg tror de færreste mener det er galt i seg selv, det er kun reaksjonen de er redd for, som sikkert er overdrevet.

AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 19.05):

Er faktisk 8 menn her i landet som heter Vidkun. Stakkars menn.

Hvorfor stakkars? Er jo bare et navn.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sorry, men Josef er et veldig belastet navn, jeg kommer ikke på et eneste navn som er mer ondt enn Josef. 

Navn er ikke onde

Anonymkode: d4423...ea7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes selv navnet er så fint, et av mine yndlingsguttenavn. Ikke tenkt over at så mange andre ikke så flotte mennesker har hett det.

Anonymkode: 1e449...cb0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2025 den 16.20):

Josef er for meg et veldig ondt og belastet navn.

Josef Stalin

Josef Mengele

Josef Fritzl

Bare for å nevne noen eksempler. Hadde aldri valgt et slikt navn, og spesielt når man ikke er religiøs! 

Dette!

AnonymBruker
Skrevet

Nei, velg noe annet enn Josef. Både hvis dere ikke er kristne (for meg "lyser" det kristne foreldre her) og fordi navnet i seg selv ikke er pent.

Anonymkode: 86c4b...2c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...