Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mann ønsker at vår kommende sønn skal hete Josef/Joseph. Jeg synes navnet i seg selv er OK, men får veldig religiøse vibber (være seg både kristne, jødiske og muslimske). Vi er ikke personlig religiøse noen av oss, og jeg har ikke lyst til at det skal høres ut som om vi er det.

Nå har det jo vært veldig vanlig med bibelske navn på gutter de siste tiåra, med Lukas, Noah, Elias, Matthias osv. Men etter hva jeg kan se av navnestatistikken til SSB, er navnet Josef lite brukt, noe jeg ser for meg vil få det til å høres mer religiøst ut enn de mye brukte kristne navnene. 

Hva mener dere?

Er ikke interessert i om folk synes navnet er fint eller stygt, det klarer jeg å bedømme selv, men om hvilke assosiasjoner dere får med tanke på religion. Ville dere gå utifra at lille Josef har blodkristne foreldre? :P Eller tenker dere at det ikke er noe annerledes enn Lukas og Matthias?

Anonymkode: aaaf9...129

AnonymBruker
Skrevet

Lukas og Mattias høres mer nøytral ut enn Josef. Jeg hadde fått skikkelig kristen familie vibber om jeg hørte noen hadde ett barn med det navnet.

Anonymkode: d7478...b53

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lukas og Mattias høres mer nøytral ut enn Josef. Jeg hadde fått skikkelig kristen familie vibber om jeg hørte noen hadde ett barn med det navnet.

Anonymkode: d7478...b53

Dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Josef er for meg et veldig ondt og belastet navn.

Josef Stalin

Josef Mengele

Josef Fritzl

Bare for å nevne noen eksempler. Hadde aldri valgt et slikt navn, og spesielt når man ikke er religiøs! 

Anonymkode: 2c2e5...1b6

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Josef Stalin

Josef Mengele

Josef Fritzl

Bare for å nevne noen eksempler. Hadde aldri valgt et slikt navn, og spesielt når man ikke er religiøs! 

Samme her, Mengele var første jeg tenkte på.

Anonymkode: 2b62c...e37

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Josef Stalin

Josef Mengele

Josef Fritzl

Så og si alle navn har noen som har gjort noe ondt, det er helt tullete å skulle ta hensyn til slikt. Mener jeg da

Anonymkode: d4423...ea7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet med at det høres religiøst ut? De fleste navn er det, enten i fullversjon eller i forkortet variant. Det er vel bare her på bjerget skrekk for religion eksisterer…

Anonymkode: 4070e...ff2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det første som dukket opp i hodet mitt når jeg leste overskriften.

IMG_9043.thumb.webp.192f9f4d7a231bb08ae8e8c10da9d49f.webp

Lykke til.

Anonymkode: 60668...a0e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle barn jeg har møtt de siste femten årebe som heter Josef, tilhører enten svært kristne foreldre eller er halvt muslimer.

Så ja, jeg ville antatt noe slikt. 

Anonymkode: fc8e1...27e

AnonymBruker
Skrevet

Litt enig med de andre. Men jeg synes uansett Josef/ Joseph er fint . Hvis en ikke tenker så mye på andre ting, så er navnet fint i seg selv.

Anonymkode: dcd07...525

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det første som dukket opp i hodet mitt når jeg leste overskriften.

IMG_9043.thumb.webp.192f9f4d7a231bb08ae8e8c10da9d49f.webp

Lykke til.

Anonymkode: 60668...a0e

Ah måtte du! Jeg har også lyst på Joseph navnet 😭😭😭

AnonymBruker
Skrevet

Det er forferdelig. Kun negative assosiasjoner. Religion, pedofili og incest. 

Anonymkode: 8b91b...bf6

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for svar. At det er en og annen gærning med navnet, synes jeg ikke betyr så mye - det er jo et vanlig navn på verdenbasis, og da er det nesten ikke til å unngå at noen fæle folk heter/har hett det. Det er jo veldig vanlig i engelsk- og tysktalende land, for eksempel. 

At jeg tenker på det med at det høres religiøst ut, er ikke fordi jeg har "skrekk for religion" (#7), har ingenting i mot religion eller religiøse folk, men siden jeg ikke er det selv, synes jeg det er litt dumt om folk tror jeg er det.

Hører gjerne flere meninger.

Anonymkode: aaaf9...129

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om idioter og navn, det er fortsatt noen som døper ungene sine Anders. Selv etter 2011.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Så og si alle navn har noen som har gjort noe ondt, det er helt tullete å skulle ta hensyn til slikt. Mener jeg da

Anonymkode: d4423...ea7

Med sånne holdninger kunne du like gjerne kalt ungen din Vidkun. Ville du gjort det? Er jo et penere navn enn Josef. 

Anonymkode: 385ea...9d8

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Med sånne holdninger kunne du like gjerne kalt ungen din Vidkun. Ville du gjort det? Er jo et penere navn enn Josef. 

Vidkun både var og er jo et veldig sjeldent navn, så det synes jeg blir annerledes. Da forbindes navnet i mye større grad med den ene personen.

Med vanlige navn får man ikke de samme assosiasjonene. Eller tenker du man må holde seg unna alle navn som en eller annen diktator, morder eller kriminell har hett? Da blir det ikke mange navn igjen...

• Liker 1
Skrevet

Det er litt uvanlig, det første jeg tenkte på var makkeren til tschawe(?) han heter vel Yosef/Josef?

Tenker at det er et navn vi kommer til å se mer av, men kanskje da helst blant muslimer. Er også godt mulig det vil påvirke majoriteten slik at det vil bli flere etnisk norske «josefer» med tiden. 
Hadde ikke tenkt at dere er blodkristne. 
At Fritzl og Mengele bar dette navnet har jeg ikke reflektert over, Josef Stalin er jo kjent da. 
Tenker heller på den originale Josef, en snill og lojal type som tok seg av en kvinne med et barn med et usikkert farskap.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Om idioter og navn, det er fortsatt noen som døper ungene sine Anders. Selv etter 2011.

Det er selvsagt fordi mange av oss ikke synes vanlige navn blir "ødelagt" av at én person som bærer navnet begår forbrytelser. Hvis jeg for eksempel hadde en høyt elsket bestefar som het Anders, skulle jeg liksom latt være å oppkalle sønnen min etter ham på grunn av Behring Breivik? Blir for dumt! (Har forresten ikke satt meg inn i om navnet Anders har dalt mye i popularitet siden 2011. Det kan jo godt hende det har, men de som velger å bruke navnet er ikke "idioter").

Angående trådstarters spørsmål om Josef: Her til lands kjenner jeg faktisk flest muslimer som heter det. Det har unektelig en religiøs klang, i sterkere grad enn mange andre bibelske navn.

PS. I Norge ville jeg absolutt valgt stavemåte med f fremfor ph, med mindre han man oppkaller etter faktisk het Joseph.

Anonymkode: 24f02...402

Skrevet

Da kommer du garantert til å få spørsmålet "Så hvis dere får en datter da, så skal vel hun hete Maria, ikke sant?"

Joseph blir for "blodkristen" for meg. Ville aldri valgt det navnet, og jeg synes ærlig talt ikke det er noe fint heller. Ikke rart amerikanere og engelskmenn forkorter det bestandig til Joe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (29 minutter siden):

Vidkun både var og er jo et veldig sjeldent navn, så det synes jeg blir annerledes. Da forbindes navnet i mye større grad med den ene personen.

Med vanlige navn får man ikke de samme assosiasjonene. Eller tenker du man må holde seg unna alle navn som en eller annen diktator, morder eller kriminell har hett? Da blir det ikke mange navn igjen...

Josef er jo ikke så vanlig det heller. Spesielt ikke i Norge. Anders blir annerledes, for det er så veldig vanlig. Men ikke et navn jeg ville brukt, ville ikke brukt det om 22.juli aldri skjedde heller. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...