Gjest Catlin - ikke innlogget Skrevet 14. mars 2006 #1 Skrevet 14. mars 2006 Hvis mor blir sykmeldt for en kortere periode - la oss si f.eks en uke, har det noen betydning i praksis? Eller er det lite poeng i å få sykemelding når man likevel er hjemme? Noen som vet?
Gjest Grønn Skrevet 14. mars 2006 #2 Skrevet 14. mars 2006 Hvis du blir sykemeldt under svangerskapspermisjonen har far krav på å overta permisjonen mens du er sykemeldt.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2006 #3 Skrevet 14. mars 2006 Selv om man blir sykmeldt bare for en uke?
nat26 Skrevet 14. mars 2006 #4 Skrevet 14. mars 2006 Selv om man blir sykmeldt bare for en uke? ← Ja når du er såpass syk at du blir sykemeldt da kan du ikke ta deg av barnet vel? Jeg var sykemeldt i 8 uker da fikk mannen min fødselspenger(80% av lønna hans) mens jeg fikk sykepenger
liv Skrevet 14. mars 2006 #5 Skrevet 14. mars 2006 Gjelder dette om far ikke har rett på fødselspenger også?
nat26 Skrevet 14. mars 2006 #6 Skrevet 14. mars 2006 Gjelder dette om far ikke har rett på fødselspenger også? ← Da vet jeg dessverre ikke hvilke regler som gjelder
Catlin Skrevet 15. mars 2006 #7 Skrevet 15. mars 2006 Jeg ringte trygdekontoret i dag. De sier at i tillegg til sykemelding, må man ha en legeerklæring som sier at man er for syk til å ta seg av barnet. OG det er visst kun ved alvorlig sykdom man kan gjøre dette. For meg er alvorlig sykdom f.eks kreft. Men selv om man f.eks "bare" kaster opp, er jo det i mitt hode, alvorlig nok til at man ikke klarer å ta seg av barnet. Vet ikke om det er trygdekontoret er som er vanskelig. Men det var i alle fall beskjeden jeg fikk.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #8 Skrevet 15. mars 2006 Jeg var innlagt på sykehus i 1 måned under svangerskapspermisjonen min. Jeg fikk forlenget permisjonen min i bakkant med 1 måned. Fikk høre dengang at man måtte være innlagt på sykehus for å bli sykemeldt fra svangerskapspermisjonen. -- Tiger
Gjest en mor på besøk Skrevet 15. mars 2006 #9 Skrevet 15. mars 2006 klarer du ikke ta deg av EN BABY når du er kvalm og kaster opp? Så lenge man er hjemme med en baby og ikke et kobbel treåringer eller noe skal man være ganske syk før man ikke klarer å ta seg av den...
14062003 Skrevet 15. mars 2006 #10 Skrevet 15. mars 2006 Til mora som er på besøk: man kan være jævlig sjuk når man er kvalm og kaster opp. Jeg hadde spysjuka for et par uker siden, og klarte ikke å ta vare på meg selv en gang. Spydde hvert kvarter. Tømte meg totalt hver eneste gang. Var helt uttafor. Trodde seriøst jeg skulle gå i koma! Må innrømme at jeg aldri har hatt omgangssjuke før (ikke i den skalaen i alle fall). Dessuten blir man svært utmattet av å være kvalm og ikke få i seg næring i lengre tid (jeg vet, jeg har gått med ekstrem svangerskapskvalme i 5+4 måneder i mine svangerskap). En treåring klarer mye mer sjøl enn en baby. Jeg merker det nå som jeg er hjemme med begge to. Visst maser den eldste mer, men den minste er helt hjelpesløs "hele tiden", det er ikke den eldste.
Gjest En mor på besøk Skrevet 15. mars 2006 #11 Skrevet 15. mars 2006 ja, jeg vet man kan bli svært syk av å kaste opp. Men det skal litt til å være så syk at man ikke klarer å ta seg av barn. Men det er lenge siden jeg bare hadde ett barn, man takler langt mer med en gang man får flere enn en
nat26 Skrevet 15. mars 2006 #12 Skrevet 15. mars 2006 ja, jeg vet man kan bli svært syk av å kaste opp. Men det skal litt til å være så syk at man ikke klarer å ta seg av barn. Men det er lenge siden jeg bare hadde ett barn, man takler langt mer med en gang man får flere enn en ← Du får det til å høres ut som det er kjempelett å ta seg av en baby.Den skal tross alt stelles,mates,man skal leke med den.Det er ikke kult å sitte på gulvet å leke med ungen sin når man må spy hele tiden. Til trådstarter:Det stemmer,jeg fikk også en legeerklæring på at jeg ikke kunne ta meg av sønnen vår.Hadde senebetennelse
Gjest Catlin - ikke innlogget Skrevet 16. mars 2006 #13 Skrevet 16. mars 2006 ja, jeg vet man kan bli svært syk av å kaste opp. Men det skal litt til å være så syk at man ikke klarer å ta seg av barn. Men det er lenge siden jeg bare hadde ett barn, man takler langt mer med en gang man får flere enn en ← Jeg har et barn på 11 måneder, en på 2 1/2 og en på snart 4 år.
Gjest Gjesta Skrevet 16. mars 2006 #14 Skrevet 16. mars 2006 Jeg syns det høres rart ut at man kan bli sykmeldt når man ikke er i jobb jeg da... :klø: Greit nok at man blir syk, men at man skulle ha noen rettigheter i forbindelse med det syns jeg er urimelig - med mindre det dreier seg om sykehusopphold etc. Skjønner at det ikke er lett å ta seg av barn når man er syk, men det må da være mulig å få litt hjelp av enten familie, venner, barnefar e.l ved sånne akutte behov?
Gjest Catlin - ikke innlogget Skrevet 16. mars 2006 #15 Skrevet 16. mars 2006 Jeg syns det høres rart ut at man kan bli sykmeldt når man ikke er i jobb jeg da... :klø: Greit nok at man blir syk, men at man skulle ha noen rettigheter i forbindelse med det syns jeg er urimelig - med mindre det dreier seg om sykehusopphold etc. Skjønner at det ikke er lett å ta seg av barn når man er syk, men det må da være mulig å få litt hjelp av enten familie, venner, barnefar e.l ved sånne akutte behov? ← Jo, drømmesituasjonen hadde jo vært at man hadde et godt nettverk rundt seg. Dessverre er det ikke alle som har det. Heldigvis klarte vi å løse situasjonen på et vis - takket være at min mann har en veldig fleksibel arbeidsplass. Det er bare så synd at legen som gav meg sykemeldingen, ikke kunne regelverket godt nok.
Gjest Gjesta Skrevet 16. mars 2006 #16 Skrevet 16. mars 2006 Mannen din har vel rett på fri i forb. med syke barn?
Gjest Catlin- ikke innlogget Skrevet 16. mars 2006 #17 Skrevet 16. mars 2006 Mannen din har vel rett på fri i forb. med syke barn? ← Har hatt syk mann eller barn i 1 1/2 måned. Toppen på kransekaken kom nå da jeg også ble syk.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #18 Skrevet 16. mars 2006 Jeg ble sykemeldt da jeg gikk i min første fødselspermisjon av fastlege, noe ikke trygdekontoret godtok. Jeg gikk også hos en lege på sykehuset 2-3 ganger i uken, å han ble fly forbannet da han hørte det.Han sykemeldte meg på nytt, noe de heller ikke godtok.De blant annet ringte meg for å fortelle meg at jeg ikke var syk nok pga at jeg ammet. Legen min måtte kontakte dem for å forklare så kritisk det var med meg før dem godtok sykemelding. Jeg fikk da utsatt permisjonen min. Trygdekontoret godtar ikke at en blir syk under permisjon, noe som er ille, for blir en syk under ferie så får en ferie tilgode..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå