Gå til innhold

Vet ikke om vi har råd til å ha katten mer (ødeleggelse)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er helt i villvrede over hvordan vi kan løse dette. Vi har en katt vi er veldig glad i, men som er så utrolig energisk og ødeleggende. Han får gå ute og blir lekt med, men energien har ingen ende. Dette har naturlig nok resultert i ødeleggelser for mangfoldige tusen kr, og nå har jeg gått ned i inntekt og tror ikke jeg har råd til dette mer. Katten er frisk og har vært slik hele tiden, ingen atferdsendring på noen måte. Andre som har destruktive katter? Hvordan løser dere det?🥲

Anonymkode: f7ed1...0cc

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det en katt klarer å ødelegge…?!

Anonymkode: ebddf...2b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er det en katt klarer å ødelegge…?!

Anonymkode: ebddf...2b6

Jeg tror du ville blitt overrasket etter en uke med han i hus. Alt som kan ødelegges med klør, som kan dyttes og knuses, eller som kan knuse ting under. Sist var komfyren. Det er en haug med ting vi ikke tenker over før vi ser at det er ødelagt..

• Liker 1
Skrevet

Er du sikker på at den ikke er syk? Har den alltid vært sånn? 

Høres merkelig ut at den er så spinnvill at alt blir ødelagt, inkludert komfyren

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han er kastrert? 

Anonymkode: 2a774...302

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså, problemet er todelt slik jeg ser det. Du kan ikke fortsette å sette Ming-vasene dine på høye hyller, og klage over at katten ødelegger. Du må kattesikre! 
Også høres det ut som kattaen har mer energi enn den klarer kvitte seg med. Kanskje det må være mer ute? Lek mer med den? Kanskje sånn løpehjul hjelper? Eller en kattekamerat?

Anonymkode: d699f...570

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Svett.svele skrev (Akkurat nå):

Er du sikker på at den ikke er syk? Har den alltid vært sånn? 

Høres merkelig ut at den er så spinnvill at alt blir ødelagt, inkludert komfyren

Ja han var intens som kattunge, men da var det jo søtt i den tro om at det en eller annen dag skulle gå over. Dyrlegen sier han er frisk og rask, så jeg regner med det?

Han er kastrert? 

Anonymkode: 2a774...302

Ja, så klart.

AnonymBruker
Skrevet

Altså, problemet er todelt slik jeg ser det. Du kan ikke fortsette å sette Ming-vasene dine på høye hyller, og klage over at katten ødelegger. Du må kattesikre! 
Også høres det ut som kattaen har mer energi enn den klarer kvitte seg med. Kanskje det må være mer ute? Lek mer med den? Kanskje sånn løpehjul hjelper? Eller en kattekamerat?

Jeg klarer bare ikke å forutse hva som blir ødelagt. Den får gå ute når den vil, og de er to så han har alltid noen å leke med. Ellers prøver vi å aktivisere med leketøy på snor.

AnonymBruker
Skrevet

Men ja, kanskje vi skulle forsøke løpehjul. Takk for tips.

AnonymBruker
Skrevet

Katten har ADHD 

Anonymkode: 393b7...588

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres helt vilt ut. Hadde aldri orket å ha en sånn katt. Ødelegge komfyr?? 😳

Anonymkode: 03451...d65

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Konkret hva er det den ødelegger?

Du må innrede leiligheten etter katten, dvs fjerne knuselige ting den kan velte ned. Akkurat på samme måte som du barnesikrer et hus. Gjør du ikke dette, handler det ikke om at du «ikke har råd», du «har ikke lyst» eller «gidder ikke». At katten kan klore på møbler er normalt, det kan delvis unngås, men ikke alltid. Skjønner ikke hvordan den har klart å ødelegge komfyren? Hadde dere gjenstander over komfyren som katten kunne knuse, som krydder? I tilfelle er det deres egen skyld, ikke katten. 

Det jeg ser på som unormalt som kan koste mye penger er først og fremst hvis katten urinerer/gjør fra seg utenfor kassen. Det kan ødelegge gulv, sengetøy etc. Men da er det oftest medisinske årsaker til det, og det regner jeg med ikke er tilfellet her. Evt hvis en ukastrert hannkatt markerer innendørs, men da har jo eier lagt opp til det probleme tjent selv. 
Så da tenker jeg du må rigge huset ditt for at du har katt, og sånn er det. Du må også akseptere at katt = slitasje på hus og møbler. En katt er et levende vesen, ikke en gjenstand som gjør akkurat slik som du vil hele tiden. 
Hilsen dyrlege og mangeårig katteeier

Anonymkode: d1b81...f5e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags katt er det? Blandings eller en spesifikk rase? 
Det er masse ting en kan prøve, men det beste er å observere katten din og se hva den liker eller fokusrerer på. F.eks. kan du gi den mat ved å gjemme mat rundt omkring i steden for i samme skål på samme sted hver dag. Noen katter liker denne "jakten". 
Kanskje katten din er supersmart, og det ikke holder leke, men kanskje den vil lære triks? Sitt, og rull rundt og sånt. Eller lukt/nese-trening. 
Du bør finne ut om det er mental energi eller fysisk energi som er grunnen til ødeleggingen. Skjønner at ødeleggingen kommer av fysisk "utagering", men det kan komme av mental kjedsomhet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Konkret hva er det den ødelegger?

Du må innrede leiligheten etter katten, dvs fjerne knuselige ting den kan velte ned. Akkurat på samme måte som du barnesikrer et hus. Gjør du ikke dette, handler det ikke om at du «ikke har råd», du «har ikke lyst» eller «gidder ikke». At katten kan klore på møbler er normalt, det kan delvis unngås, men ikke alltid. Skjønner ikke hvordan den har klart å ødelegge komfyren? Hadde dere gjenstander over komfyren som katten kunne knuse, som krydder? I tilfelle er det deres egen skyld, ikke katten. 

Det jeg ser på som unormalt som kan koste mye penger er først og fremst hvis katten urinerer/gjør fra seg utenfor kassen. Det kan ødelegge gulv, sengetøy etc. Men da er det oftest medisinske årsaker til det, og det regner jeg med ikke er tilfellet her. Evt hvis en ukastrert hannkatt markerer innendørs, men da har jo eier lagt opp til det probleme tjent selv. 
Så da tenker jeg du må rigge huset ditt for at du har katt, og sånn er det. Du må også akseptere at katt = slitasje på hus og møbler. En katt er et levende vesen, ikke en gjenstand som gjør akkurat slik som du vil hele tiden. 
Hilsen dyrlege og mangeårig katteeier

Gikk litt fort med autocorrect her, i setningen med ukastrert hannkatt skulle det stå at det problemet har eier lagt opp til helt selv

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva slags katt er det? Blandings eller en spesifikk rase? 
Det er masse ting en kan prøve, men det beste er å observere katten din og se hva den liker eller fokusrerer på. F.eks. kan du gi den mat ved å gjemme mat rundt omkring i steden for i samme skål på samme sted hver dag. Noen katter liker denne "jakten". 
Kanskje katten din er supersmart, og det ikke holder leke, men kanskje den vil lære triks? Sitt, og rull rundt og sånt. Eller lukt/nese-trening. 
Du bør finne ut om det er mental energi eller fysisk energi som er grunnen til ødeleggingen. Skjønner at ødeleggingen kommer av fysisk "utagering", men det kan komme av mental kjedsomhet.

Det er en blanding. Tusen takk for gode tips, det skal jeg gjøre. ❤️ Virker for meg som om det er både fysisk og mental energi, så det kan veldig godt være som du sier at vi må aktivisere på litt andre måter også. Har aldri hatt en slik katt før, så dette er litt nytt for meg. Skal teste ut litt og se hva han kan like av mental trening. 

• Hjerte 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan i all verden har katten klart ødelegge en komfyr?? 

Jeg har vært fosterhjem til mange katter, og reiser rundt til andre fosterhjem for pass. 
Jeg har vært borti flere svært energiske og oppfinnsomme katter. 

Det holder stort sett med normal kattesikring
Altså flytte unna eller bytte ut alt knuselig. Jeg har kun uknuselige blomsterpotter i høyden, i metall eller plast. 
Planter som er fristende leke med eller spise på er satt på gulv slik at de ikke rives ned. 
Knuselige/dyre pyntegjenstander står på uoppnåelige hyller eller i skap. 
Tyngre gjenstander plasseres lavt slik at de ikke ødelegger noe om de veltes/dyttes. 
Badedør er alltid lukket så ikke parfymeflasker og annet må gjemmes bort. 
Dyre klær/sko settes i skap/bod. 
Bager og vesker henges opp. 
Tv og møbler som kan velte sikres til vegg. 

Anonymkode: 641e8...c76

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ryddet for innhold med forherligelse av brudd på norsk lov,samt svar til dette.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet

Første kattungen/katten var dyr... Derfra lærte jeg. TVen er veggmontert, med feste som tåler dobbelte av egenvekt. Alt av glass, særlig vinglass, settes rett inn i maskin. Gardiner - nope, i alle fall ikke før de er to år. Soverom og garderobeskap - avstengt. Mac - klappes alltid sammen når den ikke er i bruk. 

En god tekstilrenser. 

Hva er det den klarer å ødelegge? Helt konkret. 

Anonymkode: e9e8a...9e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Avliv, kjøp marsvin.

For et helvetes styr. 

Anonymkode: 4a141...9d1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en destruktiv katt, som er særlig glad i å gnage på ledninger og stikkontakter. Han har blant annet ødelagt flere mobilladere, en pc-lader, en støvsuger og en vegglampe, i tillegg til å ha knust diverse, gnagd hull i klær og tygd på skolisser. Han tygger også på omtrent alt av myk plast, så får han tenna i en håndkremtube eller lignende biter han hull. Yogamatte på gulvet? Klores på umiddelbart. Pakningslister i dører og vinduer som er åpne kan tygges og klores på. Sofaen er oppklort, tross mange klorestativ rundt om i boligen og uttallige forsøk på å omdirigere. Må alltid informere gjester om at de ikke må lade telefoner/nettbrett/pcer i rom katten har tilgang til, med unntak av kjøkkenbenken. Og det er mye mer, men jeg prøver å ikke dvele over det. 

Tror ikke man kan fatte hvor ille det kan bli uten at man har hatt en slik katt. Heldigvis har det blitt noe bedre med alderen, men hadde jeg ikke vært så utrolig glad i det lille kreket hadde jeg nok ikke holdt ut. Jeg har altså heller ikke klart å løse det, men forsøker å fjerne flest mulige anledninger til å ødelegge noe, i tillegg til at jeg forsøker å aktivisere ham så mye som mulig. Det hjelper en god del.

Anonymkode: b8e8e...84c

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...