Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en på 3 år som er helt normalt utviklet og har god forståelse og språk, men vi får han ikke til å gå på do/potte.

Han sier ikke i fra når han nå på do han bare tisser i buksene og sier om fra etterpå. Vi har også vært i forkant og fulgt, men da må han ikke på do. Han kan sitte på doen og si at han prøver å tisse/bæsje, det virker ikke som han skjønner eller klarer å kjenne etter når han nå på do før an faktisk tisser/bæsjer.

Jeg synes jo det er rart når 2 åringer får det til. 

Noen som har råd eller hver hva dette kanskje skyldes. Han er som sagt en veldig oppegående gutt ellers. 

Anonymkode: 14a06...474

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan nevne at vi også prøvd da han var 2 år, men det fungerte absolutt ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Følger. 
vi har en snart 4 åring som dog har blitt tørr på dagtid, men sliter med å bæsje på do, dermed ofte bleie for dette og da blir h*n også mer sløv med å tisse på do..

Anonymkode: cedef...3e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er dere flinke på å ta med barnet når dere selv går på do? 

Anonymkode: 550bb...b05

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Er dere flinke på å ta med barnet når dere selv går på do? 

Anonymkode: 550bb...b05

Ja, han var "klistremerke baby" så har blitt med meg siden fødsel og og er med hver dag fortsatt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier det gang på gang, det er mye vanskeligere å få treåringer til å slutte med bleier, enn toåringer. Foreldrene venter for lenge! Hvis treåringen bestemmer seg for å gjøre det om til maktkamp, sin prinsippsak, det kan bli så vanskelig at det ikke er verdt det. Ditt nye vinduet for enklere bleieslutt blir når hen nærmer seg 4 år og utvikler så pass med sosial kompetanse, at hen hører og tar til seg kommentarer fra andre barn i barnehagen  - ja, av den ubehagelige type, haha du bruker bleie, er du en baby. Men det er slik motiveres 4-åringer til å slutte. 

Anonymkode: 8f1a8...edd

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er en fasit for alle.

Vi forsøkte med vår eldste da hun var 2,5 år, for da var det sommerferie og god tid til å øve før barnehagen igjen. Hun nektet potte eller totalettet, skulle ikke ha på truse osv. Det var fire uker uten noen fremskritt.

Det ble forsøkt igjen i juleferien, da var hun snart 3, men like lite lyst da. Trodde vi aldri skulle bli kvitt den.

I februar hentet jeg henne i barnehagen, og da fortalte de ansatte at hun hadde bedt om å gå på do like etter levering, og derfra ville hun ikke gå med bleie mer. Fra den dagen har vi vært ferdige. Det kan altså gå seg til av seg selv.

Anonymkode: ac0b7...cf8

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg sier det gang på gang, det er mye vanskeligere å få treåringer til å slutte med bleier, enn toåringer. Foreldrene venter for lenge! Hvis treåringen bestemmer seg for å gjøre det om til maktkamp, sin prinsippsak, det kan bli så vanskelig at det ikke er verdt det. Ditt nye vinduet for enklere bleieslutt blir når hen nærmer seg 4 år og utvikler så pass med sosial kompetanse, at hen hører og tar til seg kommentarer fra andre barn i barnehagen  - ja, av den ubehagelige type, haha du bruker bleie, er du en baby. Men det er slik motiveres 4-åringer til å slutte. 

Anonymkode: 8f1a8...edd

Overså du der hvor TS skrev at de også prøvde ved to år, men at det da absolutt ikke gikk? 

Her prøvde vi også først ved to år, og det gikk ikke i det hele tatt. Vi fortsatte å tilby potte/do og snakket om det innimellom, men uten press. Like etter at han ble tre bestemte han seg selv for å slutte, og siden har han ikke brukt bleie. Gikk helt uten problemer og omtrent av seg selv. Jeg tenker dere kan gi det til sommeren, og heller snakke en del om det og fortsette å tilby potte, så kan dere heller prøve litt mer intensivt i sommer om det ikke har løsna før det. 

Anonymkode: 50d4a...d97

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Har en på 3 år som er helt normalt utviklet og har god forståelse og språk, men vi får han ikke til å gå på do/potte.

Han sier ikke i fra når han nå på do han bare tisser i buksene og sier om fra etterpå. Vi har også vært i forkant og fulgt, men da må han ikke på do. Han kan sitte på doen og si at han prøver å tisse/bæsje, det virker ikke som han skjønner eller klarer å kjenne etter når han nå på do før an faktisk tisser/bæsjer.

Noen som har råd eller hver hva dette kanskje skyldes. Han er som sagt en veldig oppegående gutt ellers. 

Har det hendt noen gang at det kommer noe i doen? Eller sitter ungen bare der og "prøver" uten at det noen gang kommer noe? 

Når vi lærte barna å gå på do/potte, så var det første vi måtte lære dem å "sitte på potte/do". Altså, det å bare sitte der, uten et direkte mål om noe. Deretter måtte vi få dem til å sitte lenge nok til at det kom noe ut. 
Det siste krevde 2 ting av oss.
1. Vi måtte finne tidspunkter der vi var relativt sikre på at barnet måtte på do. 
2. Vi måtte finne måter å få både oss og barnet til å "holde ut", til noe faktisk kom i do/potte. 

Det første løste vi ved å forsøke å gå på naturlige tidspunkter. Som rett etter man sto opp, eller rett etter måltider. 
(Noen ganger bommet vi. Da ga vi opp etter 15-20 minutter,  uten å fokusere så mye på at det ikke hadde kommet noe. ) 

Det andre ble løst av at vi leste bøker, snakket, gjorde aktiviteter eller lekte. 
Ofte hadde vi sånne myldrebøker der vi måtte finne ting, som vi kunne bruke masse tid på å titte i. 

For ungen må faktisk få kjent på hvordan det føles når man tisser på do noen ganger, for å klare å "prøve" senere. 

Noen synes også det er skummelt når det spruter fra doen når de tisser. Det kan løses ved å legge papir i do, så det spruter mindre. 

Når barn er klare for å slutte med bleie, er jo også litt individuelt. 

Anonymkode: 0e015...673

AnonymBruker
Skrevet

Vi måtte bruke potte som overgang, han syntes det var skummelt med doen tror jeg. Også gå mye uten klær og bleie på sommeren, han tisset/bæsjet aldri på seg når den ikke var på. Da kunne han også tisse i buskene, og ble på den måten vant til å gå på do uten bleien.

Anonymkode: b47a5...58c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Overså du der hvor TS skrev at de også prøvde ved to år, men at det da absolutt ikke gikk? 

Her prøvde vi også først ved to år, og det gikk ikke i det hele tatt. Vi fortsatte å tilby potte/do og snakket om det innimellom, men uten press. Like etter at han ble tre bestemte han seg selv for å slutte, og siden har han ikke brukt bleie. Gikk helt uten problemer og omtrent av seg selv. Jeg tenker dere kan gi det til sommeren, og heller snakke en del om det og fortsette å tilby potte, så kan dere heller prøve litt mer intensivt i sommer om det ikke har løsna før det. 

Anonymkode: 50d4a...d97

Hva betyr prøvde? 

Anonymkode: 6d343...1a0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er en fasit for alle.

Vi forsøkte med vår eldste da hun var 2,5 år, for da var det sommerferie og god tid til å øve før barnehagen igjen. Hun nektet potte eller totalettet, skulle ikke ha på truse osv. Det var fire uker uten noen fremskritt.

Det ble forsøkt igjen i juleferien, da var hun snart 3, men like lite lyst da. Trodde vi aldri skulle bli kvitt den.

I februar hentet jeg henne i barnehagen, og da fortalte de ansatte at hun hadde bedt om å gå på do like etter levering, og derfra ville hun ikke gå med bleie mer. Fra den dagen har vi vært ferdige. Det kan altså gå seg til av seg selv.

Anonymkode: ac0b7...cf8

Har samme erfaring med min eldste. Prøvde flere ganger fra 2-årsalderen, var null fremgang.

Ved 3 år og 3-4 mnd fikk han seg en venn i barnehagen som var et år eldre, og som ikke gikk med bleier. Da skulle ikke mitt barn heller gå med bleier, og da slutta han med én gang, både dag og natt samtidig. Null uhell siden.

Noen barn må ha en indre motivasjon, virker det som.

Dette er et barn som ellers var langt framme språklig, sosialt osv., så hadde ikke noe sein utvikling ellers.

Anonymkode: f84a1...7eb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Følger. 
vi har en snart 4 åring som dog har blitt tørr på dagtid, men sliter med å bæsje på do, dermed ofte bleie for dette og da blir h*n også mer sløv med å tisse på do..

Samme her.. 

Anonymkode: ed029...a41

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta av han bleien om sommeren når du har ferie og god tid og dere begge har ferie....vipps etter 3 dager er han bleiefri

Anonymkode: 80dbe...de7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Følger. 

La han gå uten bleie hele tiden!! La han bæsj seg ut! Da skjønner han hvor ubehagelig det er!

AnonymBruker
Skrevet

La han gå uten bleie hele tiden!! La han bæsj seg ut! Da skjønner han hvor ubehagelig det er!

Men er det mer ubehagelig enn å bæsje i bleie da?

AnonymBruker
Skrevet

Vi måtte bruke potte som overgang, han syntes det var skummelt med doen tror jeg. Også gå mye uten klær og bleie på sommeren, han tisset/bæsjet aldri på seg når den ikke var på. Da kunne han også tisse i buskene, og ble på den måten vant til å gå på do uten bleien.

Anonymkode: b47a5...58c

Skal prøve å la han gå uten klær til sommeren!:)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

dette kommer når han selv er klar, jo mer du maser ,jo verre blir det.

Anonymkode: 34b13...c7f

AnonymBruker
Skrevet

Man må slutte å prøve, og heller si til ungen; «på fredag/om fem dager skal vi ta av bleien og ikke bruke den mer, og da må du tisse på potta». La han gå uten bleie og uten noe nedentil de første dagene, han må forstå sammenhengen med å kjenne at han må tisse og at det faktisk kommer ut tiss. Tisser han på gulvet blir det ekkelt og han blir stående i tisset. Tisser han i buksa når dere tar den på blir den våt og det kjennes ekkelt ut. Deretter ta han med til potta (som er lett tilgjengelig i samme rom) etter han har tisset, sett han ned og forklar at det er her tisset må komme. Vask han og start på nytt. Det blir til slutt, men ungene kan bli forvirret av all denne prøvinga når bleien fremdeles er på etter tjue forsøk. Bleien kjennes jo tørr ut for barnet uansett, de er alt for gode på å suge opp tiss. Kan godt gi ungen klistremerker eller lignende for hver gang han sitter på potta i begynnelsen og for hver gang det kommer tiss når han begynner å bli litt dreven.

Anonymkode: 7c945...78d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har dere prøvd å la han tisse i dusjen mens han dusjer? Dere kan for eksempel forklare ham at hvis han kjenner at det kommer tiss, så kan han tisse i dusjen. Gi ham «lov» til å tisse i dusjen. Når han klarer det, og har klart det et par ganger, så kan dere teste på do. 

Anonymkode: 76c0e...490

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...